Starten aan een nieuwe baan vanuit huis: 10 tips

  • Lars Tertoolen
  • 19 januari 2021

Starten aan een nieuwe baan is altijd spannend, maar wanneer je dit vanuit huis doet brengt dit nog meer stress met zich mee. Naast de focus om je taken en werkzaamheden onder de knie te krijgen, moet je jouw nieuwe collega’s online leren kennen en wennen aan het thuiswerken zelf.

Toch is het inwerken op afstand bij veel bedrijven erg goed geregeld en doen je nieuwe collega’s er alles aan om jou een fijn welkom te geven binnen het team. Zelf zijn er ook een aantal dingen die jij kunt doen om zo snel mogelijk je draai te vinden. In dit blog lees je 10 tips om uitstekend te starten aan een nieuwe baan vanuit huis!

#1 Wen aan het thuiswerken

Thuiswerken is voor de één gemakkelijk, voor de andere een kleine ramp. Toch is de situatie zoals die is en zul je er mee moeten leren omgaan. Dit kun je beter maar zo snel mogelijk doen, zeker als je ook nog eens moet wennen aan een nieuwe functie en bedrijf.

Op het moment dat je gewend bent aan het thuiswerk-ritme zul je jouw focus kunnen leggen op het onder de knie krijgen van je nieuwe baan. Hoe je went aan het thuiswerken lees je in dit blog met 15 tips voor thuiswerken in tijden van corona.

#2 Kom professioneel voor de dag

Als je start aan een nieuwe baan wil je dat je gezien wordt als een toevoeging aan het team. Zorg er daarom voor dat je gezien wordt als een professional.

Kleding speelt een grote rol bij de indruk die je maakt. Probeer daarom altijd vooraf te achterhalen wat de dresscode van het bedrijf is. Draag dit ook tijdens je werkdag, ondanks dat je thuiszit en bijna niemand het waarschijnlijk zal zien. Het kan zomaar zijn dat je plotseling een meeting in moet en het is niet fijn als je dan nog snel moet omkleden.

Op tijd beginnen klinkt misschien erg voor de hand liggend, maar het is toch belangrijk om te benoemen. Ondanks de vrijheid die je krijgt door het thuiswerken, zul je toch gewoon je werk moeten uitvoeren. Maak daarom geen misbruik van dit vertrouwen en zorg ervoor dat je je werkzaamheden naar behoren uitvoert. Zorg dat je op tijd bent voor meetings!

#3 Stel jezelf voor

Een goede eerste indruk maken is cruciaal bij het vinden van jouw draai in het team. Dit doe je onder andere door jezelf voor te stellen aan iedereen waarmee je samenwerkt. Een handdruk geven zit er momenteel niet in, maar wees enthousiast en spreek je naam duidelijk uit tijdens een online kennismaking.

Tijdens de ingeplande meetings zijn er waarschijnlijk een aantal collega’s die je écht leert kennen. Om toch in contact te komen stuur je bijvoorbeeld een mailtje rond. Stel jezelf voor en geef aan hoe je te bereiken bent. Ook kun je hierin aangeven dat je het leuk vindt met iedereen een korte kennismaking in te plannen. Dit kan dan telefonisch of via een videocall.

#4 Leer je collega’s kennen

Wanneer je veel samenwerkt met je collega’s is het fijn om meer over hen te weten te komen. Als je meer weet over je collega’s, ontstaat er een hechtere band en kun je beter samenwerken. Je kunt bijvoorbeeld vragen wat de hobby’s zijn van je collega’s, of ze een partner en/of kinderen hebben of wat ze leuk vinden om in het weekend te doen. Misschien ontdek je wel een gezamenlijke interesse met één of meerdere van je collega’s.

Wanneer jij of juist jouw collega’s thuiswerken, is het belangrijk om te blijven communiceren. Even naar je collega toe lopen en wat vragen zit er niet in wanneer je vanuit huis werkt. Je zal ze dus op andere manieren moeten bereiken, maar dat geldt ook andersom. Houd de communicatielijnen met je collega’s kort.

Of je er nu voor kiest een wekelijkse of dagelijkse videomeeting of telefonisch contact te houden, toon betrokkenheid naar je collega’s toe. Dit wordt vaak gewaardeerd als je elkaar lange tijd niet ziet.

#5 Stel vragen

In de eerste paar weken is niet alles meteen duidelijk. Als je twijfelt over iets, vraag dat dan aan iemand in jouw team. Je kunt beter iets vragen dan dat je zelf een gokje waagt en het wellicht verkeerd doet.

Veel mensen zijn van nature behulpzaam en de meesten zullen het niet erg vinden om jou te helpen als je er even niet uitkomt. Een bijkomend voordeel van vragen stellen is dat je meer met je collega’s omgaat, waardoor je een hechtere band met hen krijgt.

Mocht je het lastig vinden veel vragen te stellen, dan werkt het fijn als je in eerste instantie vraagt of je jouw collega’s af en toe mag storen. Vraag ook aan de collega’s waarmee je meer contact hebt welke manier van communiceren ze het prettigst vinden. Is dit bijvoorbeeld via Whatsapp, mail of een telefoontje?

#6 Leer de online gedragsnorm kennen

Ondanks dat de omgang met collega’s anders is dan op de werkvloer, gelden er vanuit huis ook regels voor tijdens het werken. Door actief bezig te zijn met zowel de geschreven als ongeschreven regels voorkom je dat je jezelf in de vingers snijdt. Het leren van de geschreven regels moet geen probleem zijn. Het wordt spannender wanneer het aankomt op de ongeschreven regels.

Wat is de aanpak tijdens online meetings? Denk aan telefoongebruik, kleding, voorbereiding, software en video. Tussen welke tijden vallen de pauzes? Zijn er online borrels? Wat zijn de do’s en dont’s in de WhatsApp-groepen?

Sommige regels vind je misschien wat flauw of overdreven, maar sommige mensen hechten veel waarde aan dergelijke regels.

#7 Wees proactief

Waar het op kantoor vrij makkelijk is om aan de bel te trekken wanneer je even geen taken meer hebt, is dat online een grotere drempel. Zorg dat je hier direct achteraan gaat en niet wacht tot een collega je weer een taak geeft. Omdat je collega niet naast je zit, zal dit waarschijnlijk veel langer duren.

Afwachten en verlegenheid resulteert in het aannemen van een passieve houding. Probeer dit te vermijden! Wanneer je je proactief opstelt ontmoet je namelijk veel meer mensen en leer je ook nog eens veel meer over deze mensen. Met een opgewekte en energieke houding geef je direct een positief signaal af. Wie wilt er nou niet samenwerken met een enthousiaste, vriendelijke en energieke collega?

#8 Laat jezelf zien en horen

Wanneer je vanuit huis werkt mis je jouw contactmomenten met je collega’s. Daarom is het belangrijk dat je jezelf laat zien en horen. Dat is niet alleen op sociaal gebied van waarde, maar ook op zakelijk gebied erg belangrijk. Wanneer jij jezelf niet laat zien en/of horen tijdens meetings, kan het idee ontstaan dat je maar weinig uitvoert vanuit huis.

Naast zakelijke meetings zijn er binnen veel bedrijven online activiteiten opgezet om de teamspirit erin te houden. De vrijdagmiddagborrel bijvoorbeeld! Verder zijn er wekelijkse virtuele koffiesessies, lunchmeetings via videochat maar ook groepsapps op Whatsapp. Participeer en laat jezelf van een goede kant zien!

Wekelijks handige downloads en praktische sollicitatie- en carrièretips ontvangen? Meld je aan op onze nieuwsbrief!

Aanmelden

#9 Creëer overzicht

Overzicht is voor iedereen prettig, maar als je bezig bent aan de eerste periode bij een werkgever dan scheelt dit een hoop stress en zorgen. Je bent volledig gefocust bezig met opdrachten.

Probeer voor jezelf daarom overzichtelijk te krijgen waaruit je taken bestaan, met welke mensen je samenwerkt en wat de planning is voor de komende week, maand of zelfs een langere periode.

Maak een planning. Stem deze ook af met je leidinggevende of directe collega. Deze zullen dit met enthousiasme verwelkomen omdat ze inzicht krijgen in waar je mee bezig bent. Ook zullen ze het aanvullen of optimaliseren. Zo creëer je draagvlak en overzicht in jouw planning.

#10 Wees jezelf

Niet voor iedereen is het vanzelfsprekend dat thuiswerken een succes is, voor sommigen is het gewoon een hele lastige tijd. Gedraag jezelf ook niet anders dan hoe je op kantoor bent.

Je kunt alleen een sterke relatie opbouwen met collega’s als je volledig jezelf bent. Wanneer je jezelf bent, jouw talent benut en doet wat je écht wilt, heb je meer plezier in je werk en dus in het leven. Wanneer je jezelf anders voordoet dan je eigenlijk bent, creëer je onjuiste verwachtingen voor de toekomst.

Starten aan een nieuwe baan vanuit huis!

Starten aan een nieuwe baan is altijd spannend, maar wanneer je dit vanuit huis doet brengt dit nog meer stress met zich mee. Als je start aan een nieuwe baan wil je dat je gezien wordt als een toevoeging aan het team. Zorg er daarom voor dat je gezien wordt als een professional. Een handdruk geven zit er momenteel niet in, maar wees enthousiast en spreek je naam duidelijk uit tijdens een online kennismaking.

Ondanks dat de omgang met collega’s anders is dan op de werkvloer, gelden er vanuit huis ook regels voor tijdens het werken. Wanneer je vanuit huis werkt mis je jouw contactmomenten met je collega’s. Daarom is het belangrijk dat je jezelf laat zien en horen. Je kunt alleen een sterke relatie opbouwen met collega’s als je volledig jezelf bent. Wanneer je jezelf bent, jouw talent benut en doet wat je écht wilt, heb je meer plezier in je werk en dus in het leven.

Stelling: starten met een nieuwe baan kan net zo goed vanuit huis in plaats van op kantoor!

Eens of Oneens? Laat het ons weten via de reacties?

0 Reactie op "Starten aan een nieuwe baan vanuit huis: 10 tips"

Laat een reactie achter:

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd!

*Reactie
*Naam
*E-mailadres
Consent