Hoe vind je een bedrijf dat past bij je groeiambities? 3 tips

WETALENT blog afbeelding over: Hoe vind je een bedrijf dat past bij je groeiambities? 3 tips
  • Auteur: Ivo Bourgondiën
  • - 17 januari 2017 -
  • categorie: Oriëntatie

De persoonlijke ontwikkeling die je doormaakt, is grotendeels afhankelijk van het bedrijf waar je werkt. Je kunt ontzettend ambitieus zijn, maar als jouw werkgever andere plannen heeft, zal het lastig zijn om die ambities waar te maken.

Het is dus belangrijk om bij de zoektocht naar een baan, een bedrijf te vinden dat past bij je groeiambities.

Hierbij moet je verder kijken dan de vermelding van doorgroeimogelijkheden in de secundaire arbeidsvoorwaardenDe ontwikkeling die je doormaakt nadat je bent aangenomen, is namelijk afhankelijk van veel meer factoren. Denk bijvoorbeeld aan je persoonlijke leervoorkeuren en de bedrijfscultuur waarin je terechtkomt.

Om er zeker van te zijn dat je de groei kunt doormaken die je wilt doormaken, moet je het bedrijf onder de loep nemen. Om je hierbij te helpen, geven we 3 tips.

Voorbereiding: weet wat je wilt

Voordat je op zoek gaat naar vacatures is het belangrijk om te weten wat je wilt. Kijk naar het verleden en naar de toekomst. Maak een tijdlijn van je (beoogde) carrière en markeer vervolgens de plek waar je nu staat. 

Formuleer korte en lange termijn doelen. Wil je je kennis verbreden of verdiepen? Wil je binnen drie jaar doorgroeien naar een functie hogerop? Of weet je nog niet goed welke richting je op wilt en wil je de ruimte krijgen om jezelf op diverse vlakken te ontwikkelen?

Daarnaast moet je jezelf afvragen waar je behoefte aan hebt. Ben je van nature zelfstandig en wil je bij je volgende werkgever de vrijheid om zelf richting te geven aan je ontwikkeling? Of heb je behoefte aan structuur en geef je de voorkeur aan een strikt opleidingstraject?

Zodra je weet wat je wilt, is het tijd om de werkgever onder de loep te nemen. Aan de hand van de cultuur, de omvang en de organisatiestructuur van het bedrijf kun je een goed beeld krijgen van de doorgroeimogelijkheden.

#1 De bedrijfscultuur

De bedrijfscultuur bepaalt onder andere wat de afstand is tussen afdelingen, hoe werknemers met elkaar omgaan en hoe men tegen zelfontwikkeling aankijkt.

Afhankelijk van je groeiambities kan een bedrijfscultuur bijdragen aan het verwezenlijken van deze ambities of juist het tegenovergestelde effect hebben.

Om te voorkomen dat je in de praktijk moet ondervinden hoe het is om in een verkeerde werkomgeving terecht te komen, is het aan te raden om op voorhand te achterhalen of jij je thuis gaat voelen.

Met wat voor cultuur heb je te maken?

Om een idee te krijgen van de bedrijfscultuur, kun je een kijkje nemen op de bedrijfswebsite en Social Media pagina’s. Aan de hand van foto’s en de schrijfstijl, kun je bijvoorbeeld bepalen of je te maken hebt met een formele of informele bedrijfscultuur.

Echter, vormen de werknemers van het bedrijf de meest betrouwbare bron bij het achterhalen van de bedrijfscultuur. Gebruik de geavanceerde zoekfunctie van LinkedIn om iemand te vinden die op de afdeling zit waar jij wilt werken.

Introduceer jezelf, vertel dat je op het punt staat om te solliciteren en stel een aantal vragen om een idee te krijgen van de bedrijfscultuur.

Voorbeeldvragen:

  • Waar zie jij jezelf over 3 jaar?
  • Hoe kijk je tegen zelfontwikkeling aan?
  • Welke persoonlijke groei heb jij doorgemaakt en hoe heeft jouw team/leidinggevende daaraan bijgedragen?
  • Word zelfontwikkeling door je collega’s gestimuleerd?
  • Is de afstand tussen afdelingen groot? Krijg je de kans om samen te werken met andere afdelingen (job rotatie)?
  • Als je een opleiding mag volgen, krijg je er dan één toegewezen of mag je zelf iets kiezen?
  • Wat zou jij veranderen aan de bedrijfscultuur om persoonlijke ontwikkeling (nog) meer te stimuleren?

Wees niet bang om willekeurig een aantal werknemers te benaderen. Over het algemeen vinden mensen het leuk om iets te kunnen vertellen over hun werk(omgeving) aan een potentiële collega.

Probeer op basis van de antwoorden een beeld te vormen van de bedrijfscultuur en te bepalen of jij en je groeiambities erin thuishoren.

#2 De omvang

De omvang van een bedrijf kan een goede indicator zijn voor de doorgroeimogelijkheden die het biedt. Aan de hand van de kenmerken van een klein of groot bedrijf, kun je zelf bepalen of het bedrijf past bij jouw groeiambities.

Grote bedrijven

Naar mate de omvang van een bedrijf toeneemt, neemt ook de vraag naar structuur toe. Schema’s, protocollen en routines zorgen ervoor dat alle neuzen dezelfde kant op staan en dat alles goed verloopt. Hierdoor bieden grote bedrijven meer stabiliteit, zekerheid en structuur dan kleine bedrijven.

Een gevolg hiervan is dat de doorgroeimogelijkheden en opleidingstrajecten vastliggen en weinig ruimte bieden voor eigen inbreng. Als je behoefte hebt aan structuur en sturing kan dit een groot pluspunt zijn.

Naast de structuur, zorgt de grote omvang van een bedrijf over het algemeen ook voor een grotere diversiteit in functies. Het voordeel hiervan is dat je niet van werkgever hoeft te veranderen wanneer je een stap hogerop wilt werken of van functie wilt switchen. Hoe groter het bedrijf, hoe meer mogelijkheden er over het algemeen zijn om intern door te groeien.

Tot slot is er bij grote bedrijven vaak meer budget voor opleidingen dan bij kleine bedrijven.

Kleine bedrijven

Kleine bedrijven worden over het algemeen gekenmerkt door flexibiliteit (snelle besluitvorming), kleine afstand tussen afdelingen en vrijheid (minder routines en protocollen).

Er is simpelweg minder behoefte aan structuur dan bij grote bedrijven, waardoor je meer ruimte hebt om richting te geven aan je eigen ontwikkeling. Daarnaast heb je relatief veel zeggenschap, waardoor je meer invloed kan uitoefenen op het beleid. Als je zelfstandig bent en graag initiatief neemt, is dit een groot pluspunt. 

Daarnaast kun je bij een klein bedrijf een extremere groei doormaken dan bij een groot bedrijf. Voor grote bedrijven is het ondenkbaar dat er een jaarlijkse groei van 200% wordt gerealiseerd, maar bij kleine startups is dit niet ongewoon.

Wanneer je deel uitmaakt van een bedrijf dat een dergelijke groei doormaakt, groei je zelf ook veel sneller dan wanneer je bij een groot bedrijf zou werken.

Wekelijks handige downloads en praktische sollicitatie- en carrièretips ontvangen? Meld je aan op onze nieuwsbrief!

#3 De organisatiestructuur

De organisatiestructuur kan veel zeggen over de mogelijkheden die het bedrijf biedt om jezelf te ontwikkelen. Je kunt hierbij onderscheid maken tussen twee extremen.

Enerzijds heb je de conservatieve, verticale organisatiestructuur. Deze structuur wordt gekenmerkt door hiërarchie en grote afstanden tussen afdelingen.

Anderzijds heb je de horizontale organisatiestructuur. Deze structuur wordt gekenmerkt door de afwezigheid van managementlagen. Hierbij werken mensen uit verschillende disciplines nauw samen aan een gezamenlijk doel.

Als je nog niet goed weet welke richting je op wilt met je carrière, biedt een bedrijf met een horizontale structuur de mogelijkheid om te ontdekken waar je interesses liggen. Je krijgt de kans om te leren van andermans inzichten en ervaringen. Daarnaast is de kans groter dat je in aanraking komt met andere functies en werkzaamheden.

Als je de kennis en vaardigheden waarover je beschikt verder wilt ontwikkelen en snel wilt klimmen op de spreekwoordelijke bedrijfsladder, kun je beter kiezen voor een bedrijf met een verticale structuur. In deze structuur krijg je over het algemeen meer mogelijkheden om je te focussen op een bepaald aspect en hierin door te groeien.

Doe op voorhand onderzoek naar de organisatiestructuur en vraag jezelf af of jouw groeiambities aansluiten bij de mogelijkheden binnen het bedrijf .

Een bedrijf dat past bij je groeiambities

De persoonlijke ontwikkeling die je doormaakt, is grotendeels afhankelijk van het bedrijf waar je werkt. Het is dus ontzettend belangrijk om bij de zoektocht naar een baan, een bedrijf te vinden dat past bij je ambities.

Zorg ervoor dat je weet wat je wilt en wat je leervoorkeur is. Achterhaal vervolgens of de cultuur, omvang en organisatiestructuur bijdragen aan de groei die jij wilt doormaken!

Stelling: Verticale groei is beter dan horizontale groei!

Eens of oneens? Laat het ons weten in een reactie!

 

Op zoek naar een toffe baan?
Bij ons staat de kandidaat centraal!

Bekijk vacatures

0 Reactie op "Hoe vind je een bedrijf dat past bij je groeiambities? 3 tips"

Laat een reactie achter:

Velden gemarkeerd met een * zijn verplicht!

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd!

Send this to a friend