5 tips om als sollicitant indruk te maken in een conservatieve sector

  • Pascal Joore
  • 14 juni 2016

De zoektocht naar werk in een conservatieve sector kan sterk verschillen van de zoektocht in een progressieve sector.

Zo wordt een conservatieve sector gekenmerkt door behoudendheid, trage verandering en traditionele normen en waarden. Een progressieve sector wordt daarentegen gekenmerkt door innovatie, snelle verandering en vernieuwing.

Je kunt zelf wel nagaan dat een bepaalde functie en de bijhorende sollicitatieprocedure sterk afhangen van het type sector waarin je solliciteert. Hier kun je als sollicitant gebruik van maken.

Conservatieve sector

Een aantal voorbeelden van conservatieve sectoren zijn de bouw, de zorg en het onderwijs. Dit betekent trouwens niet dat alle bedrijven en instellingen in deze sectoren conservatief zijn. Er zijn altijd voorlopers en vernieuwende bedrijven die afwijken van de norm.

Naast de voorlopers, kun je in een conservatieve sector onderscheid maken tussen bedrijven die niet willen veranderen (bijvoorbeeld door de bedrijfscultuur) en bedrijven die niet kunnen veranderen (bijvoorbeeld door de omvang van het bedrijf of de complexiteit van de markt).

Als werkzoekende dien je hier rekening mee te houden. Een aantal tips die we dadelijk geven, zullen minder goed werken bij bedrijven waar een extreem conservatieve bedrijfscultuur heerst.

Dergelijke werkgevers zijn namelijk niet op zoek naar vernieuwing. Zij hechten veel waarde aan traditie en zitten niet te wachten op een nieuwkomer die de boel op stelten komt zetten. In zo’n geval is het beter om mee te gaan met de traditionele mindset en sollicitatieprocedure om kans te maken op de baan.

Wanneer dit tegen je gevoel in gaat, moet je er natuurlijk niet solliciteren. Met sociaal wenselijk gedrag houd je vooral jezelf voor de gek.

Meer ruimte voor vernieuwing

In een conservatieve sector kun je indruk maken door te vernieuwen. In deze sector is dat makkelijker dan in een progressieve sector, omdat er simpelweg meer ruimte is voor vernieuwing.

Het belang van traditionele normen en de aversie tegen verandering in een conservatieve sector, zorgen ervoor dat zowel werkgevers als werkzoekenden geneigd zijn om te doen wat gebruikelijk is.

Dit resulteert in traditionele sollicitatieprocedures waarbij kandidaten standaard cv’s en motivatiebrieven gebruiken om zichzelf te verkopen en waar werkgevers dezelfde cv’s en motivatiebrieven als selectiemiddel gebruiken.

En juist omdat dit in de conservatieve sector veel gebeurt, kun je jezelf onderscheiden met een aantal simpele trucjes.

Dit kun je doen op basis van inhoud of op basis van de sollicitatiemethode. 

Inhoud

Wanneer je een potentiële werkgever iets nieuws kunt vertellen of leren, maak je vanzelfsprekend een onvergetelijke indruk. Probeer dus verder te kijken dan de vacaturetekst en gebruik jouw kennis en vaardigheden om tot een nieuw idee te komen.

Ook al heb je als buitenstaander soms geen helder beeld van de haalbaarheid van jouw idee, door de werkgever te laten zien dat je proactief bezig bent geweest met het verbeteren van een product, dienst of bedrijfsproces laat je direct je toegevoegde waarde zien. 

Een aantal tips ter inspiratie:

#1 Innovatie

Bedenk een innovatief concept en presenteer het in jouw motivatiebrief of tijdens het sollicitatiegesprek. Soms hoef je het concept niet eens te bedenken, maar bestaat het al in een andere sector. In het laatste geval hoef je de werkgever alleen bewust te maken van het bestaan van het concept, zodat men de waarde ervan inziet.

Om een goede indruk te maken, is het belangrijk dat je het concept niet alleen relevant maakt voor de sector, maar ook voor het bedrijf waar je solliciteert.

Denk bijvoorbeeld aan de digitaliseren van advies. Lesgeven via online webinars komt al steeds vaker voor, maar ook in andere sectoren heeft digitaal advies veel potentie.

Zo is het tegenwoordig nog gebruikelijk om voor de aankoop van verf naar een winkel te gaan, zodat je de kleur van de verf kunt zien. Met de komst van apps waarmee je jouw eigen woning virtueel kunt schilderen, is dit (in de toekomst) niet meer nodig. Je kunt met hiermee aantonen dat het gebruik van webwinkels en online advies steeds belangrijker wordt.

#2 Communicatie

In conservatieve sectoren wordt vaak gebrekkig gebruik gemaakt van moderne communicatiemiddelen. Zowel intern als extern.

Afhankelijk van de functie waarop je solliciteert, kun je een voorstel doen om de communicatie te verbeteren. Zo kun je als Marketeer het gebruik van online kanalen bekijken en op basis van je bevindingen een advies schrijven. Het toevoegen van een aantal Social Media pagina’s bijvoorbeeld al veel extra bekendheid opleveren.

#3 Concurrentie

Ter inspiratie is het altijd handig om een aantal directe concurrenten te bekijken.

Door informatie in te winnen over de positie van het bedrijf ten opzichte van de concurrenten, kun je kansen voor de potentiële werkgever ontdekken.

Uit jouw onderzoek kan bijvoorbeeld blijken dat de concurrent een ander/beter product aanbiedt waar veel vraag naar is.

Aan de hand van je bevindingen kun je een aantal verbeteringen voorstellen en verwerken in je motivatiebrief of sollicitatiegesprek. Benadruk hierbij hoe jouw kennis en vaardigheden gaan bijdragen aan de realisatie van het voorstel.

Let op dat je niet overkomt als een betweter. Benoem de verbeteringen, maar leg de nadruk op de positieve gevolgen ervan. Hierdoor leg je de focus op het positieve in de toekomst in plaats van het negatieve uit het verleden.

Wekelijks handige downloads en praktische sollicitatie- en carrièretips ontvangen? Meld je aan op onze nieuwsbrief!

Aanmelden

Sollicitatiemethode

Door de aversie tegen verandering in een conservatieve sector, kan een kleine afwijking van de gebruikelijke sollicitatiemethode er al voor zorgen dat je de volle aandacht krijgt van de recruiter of werkgever.

Wees dus creatief, maar zorg ervoor dat de methode past bij de functie waarop je solliciteert. Een opvallende methode is pas effectief als de inhoud ook goed is.

Hierbij een tweetal tips om je op gang te helpen:

#1 Cv

Onderscheid jezelf door het uiterlijk van je cv of motivatiebrief af te laten wijken van de norm. Je kunt een klein detail wijzingen zoals de achtergrondkleur van je cv. In sommige gevallen kan dit al genoeg zijn om de aandacht van een recruiter te vragen en vast te houden.

Je kunt ook een stap verder gaan en een modern cv maken. Hiermee laat je zien wat je kunt, dat je creatief bent en dat je moeite hebt gestopt in de sollicitatie.

#2 Video pitch

In een video pitch presenteer je jouw vaardigheden en kwalificaties op een persoonlijke manier. Door het gebruik van video (en audio) heb je veel meer mogelijkheden om jezelf te verkopen dan op papier. Het biedt dus de ideale mogelijkheid om jouw creativiteit te tonen en jezelf op de kaart te zetten.

Let er echter wel op dat je de video pitch alleen gebruikt wanneer het bij je past. In een video komen je presentatievaardigheden aan bod. Wanneer je moeite hebt met presenteren, kan het onnatuurlijk en geforceerd overkomen. 

Conclusie

In een conservatieve sector is er meer ruimte voor vernieuwing dan in een progressieve sector. Maak hier gebruik van.

Vraag de aandacht van de werkgever door (licht) af te wijken van de traditionele sollicitatieprocedure en overtuig met een sterke inhoud!

Stelling: In een conservatieve sector maak je meer kans door te vernieuwen dan door mee te gaan met de traditionele sollicitatieprocedure.

Eens of oneens? Laat het ons weten in een reactie!

0 Reactie op "5 tips om als sollicitant indruk te maken in een conservatieve sector"

Laat een reactie achter:

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd!

*Reactie
*Naam
*E-mailadres
Consent