Hoe onderzoek je de website van een bedrijf voordat je gaat solliciteren?

  • Iris Douwes
  • 7 juli 2020

Voordat je gaat solliciteren wil je een goed beeld krijgen van het bedrijf. Zo wil je antwoorden krijgen op een aantal vragen, deze antwoorden zijn vaak te vinden op de eigen website van het bedrijf. Sta je achter de diensten en/of producten van het bedrijf? Past de bedrijfscultuur bij je? Denk je dat je tussen het team past? Allerlei vragen die samen een antwoord vormen op de vraag: wil je écht bij dit bedrijf werken?

Ook als je zeker weet dat dit bedrijf het bedrijf voor jou is, is een zo goed mogelijk beeld van de organisatie belangrijk.

Je kan hierdoor een gerichte motivatiebrief schrijven en tijdens je gesprek goed voor de dag komen. Kortom, doe vooronderzoek voordat je gaat solliciteren!

Het is verstandig om online te zoeken naar informatie over het bedrijf, dit is een uitstekende informatiebron. Een belangrijke schakel in het online vooronderzoek is de eigen website van het bedrijf. Lees in ons blog hoe je de website onderzoekt van een bedrijf voordat je gaat solliciteren!

De start van het onderzoek!

Voordat je start met je zoektocht is het natuurlijk belangrijk dat je weet in wat voor bedrijf je wilt werken. Kijk naar het verleden en naar de toekomst. Maak een tijdlijn van je (beoogde) carrière en markeer vervolgens de plek waar je nu staat. Formuleer korte en lange termijn doelen.

Daarnaast moet je jezelf afvragen waar je behoefte aan hebt. Het is gewoonweg het meest effectief wanneer je gaat solliciteren bij een bedrijf waar je écht wilt werken. Waarom? Het zorgt voor een onuitputtelijke bron van energie, je gaat met plezier naar je werk en het vergroot de kans dat je zult slagen.

Zodra je weet wat je wilt, is het tijd om de werkgever onder de loep te nemen.

1. De homepage

Begin bij de homepage, deze geeft vaak een overall beeld van het bedrijf. De homepage is vaak een samenvatting van de rest van de pagina’s.

Hier ontdek je meestal al in grote lijnen welke producten of diensten ze leveren. Wat verkopen ze en hoe verdienen ze geld? Waarom zouden hun klanten ervoor kiezen? Via de homepage krijg je een beter beeld over welke pagina’s van de website nog meer interessant zijn.

Maakt het jou juist nieuwsgierig en wil je verder kijken? Dat is een goed begin!

2. Over ons

Voordat je gaat solliciteren is het natuurlijk belangrijk om te weten wat het bedrijf doet. Dit lijkt voor de hand liggend, maar het komt helaas voor dat sollicitanten lukraak solliciteren en niet goed weten wat een bedrijf nu echt doet.

Vaak kun je dit vinden op de “over ons” pagina. op deze pagina wordt er uitgelegd welke producten en diensten het bedrijf aanbiedt, waarom en wat de bestaansredenen van het bedrijf zijn.

Missie/Visie

Daarnaast wordt er ook vaak verteld wat de missie en visie van het bedrijf zijn.

Voor jou als sollicitant is het belangrijk om te weten waar het bedrijf voor. Als je jezelf hier in kan vinden dan zou dit bedrijf wel eens bij jou kunnen passen.

Ook de visie is een belangrijk gegeven. Het bedrijf wil ergens naar toe. Indien jij jezelf hier in herkent kun jij in het sollicitatiegesprek jouw toegevoegde waarde voor het bedrijf gemakkelijk onderbouwen. Koppel jouw toegevoegde waarde aan de visie van het bedrijf.

Bekijk hier onze ‘over ons’ pagina!

3. Teampagina

Waar het bedrijf voor staat is belangrijk om te weten. Daarnaast is het net zo belangrijk om te weten wat voor personen er bij het bedrijf werken. Je komt tenslotte elke dag in aanraking met jouw collega’s. Het is belangrijk dat je met plezier naar je werk gaat en jouw collega’s hebben hier een aandeel in.

Het is ook interessant om te kijken of er personen werken uit jouw netwerk. Deze kunnen je wellicht meer vertellen over het bedrijf of zelfs helpen met je sollicitatie.

Tot slot kan het interessant zijn om de persoon te zien met wie je een sollicitatiegesprek gaat hebben. Ten eerste weet je wie wie is, maar soms staat er zelfs een stukje over de achtergrond of interesses op de website. Kijk of hier raakvlakken zijn en gebruik dit bij het solliciteren.

Bekijk hier onze ‘team' pagina!

4. Bedrijfscultuur

Er zijn verschillende organisatieculturen en het gaat erom welke cultuur bij jou past. Door de website te onderzoeken kom je er achter wat de organisatiecultuur van de website is.

Let op de ‘tone of voice’ van de website, de lay-out en het kleurgebruik. Hieruit kan je al veel opmaken. Vaak wordt de cultuur meegegeven op een ‘over ons’ of ‘team’ pagina. Je kan ook op zoek gaan naar een bedrijfsvideo waarin vaak het bedrijf is te zien. Hieruit kun je vaak ook opmaken wat voor cultuur het bedrijf hanteert.

Vaak staan er op de website ook linkjes naar sociale media kanalen. Bekijk ook deze, want hierin wordt meestal veel duidelijk over de bedrijfscultuur.

Bekijk hier de cultuur van WETALENT!

5. Nieuws pagina

Op de nieuws pagina wordt er vaak verteld wat het laatste nieuws is. Zo kun je erachter komen wat er actueel speelt en hierover vragen stellen tijdens jouw sollicitatiegesprek.

Ook lees je hier meer over maatschappelijke activiteiten van een bedrijf. Sta je hier achter of kun jij je hier minder goed in vinden? Allerlei zaken om rekening mee te houden in de beslissing of het bedrijf goed bij jou past.

Bekijk hier onze ‘nieuws’ pagina!

Wekelijks handige downloads en praktische sollicitatie- en carrièretips ontvangen? Meld je aan op onze nieuwsbrief!

Aanmelden

6. Foto’s

Verspreid over de website wordt er vaak gebruik gemaakt van foto’s. Bekijk foto’s die de cultuur van het bedrijf weergeven en van de producten en/of diensten.

Ook zijn er vast foto’s te vinden van de werkomgeving. Het is belangrijk dat jij jezelf prettig voelt in de werkomgeving. Dit draagt bij aan een betere productiviteit. Bekijk hier onze infographic om invloeden in jouw werkomgeving te verbeteren!

7. Branche, concurrenten en partners

Op de website is ook te vinden in welke branche het bedrijf actief is. Onderzoek de website op verschillende kernwoorden en kom er achter in welke branche(s) het bedrijf actief is.

Nadat je dit gevonden hebt, kun je op Google meer informatie vinden over de branche waarin het bedrijf actief is. Door uit te zoeken in welke branche het bedrijf actief is, kan je tijdens je sollicitatiegesprek creatieve vragen stellen.

Naast de branche kan je ook de concurrenten uitzoeken, misschien ben je bekender met een van de concurrenten. Door het uitzoeken van de concurrentie weet je ook over welke bedrijven er in jouw sollicitatiegesprek juist wel of niet kan worden gesproken. Ga hier altijd voorzichtig mee om, blijf neutraal en vel geen mening over de concurrentie van het bedrijf.

Kijk ook met welke bedrijven het bedrijf samenwerkt. Zijn de opdrachtgevers of klanten bedrijven waar jij binding mee hebt of werknemers van kent? Dat is een goed teken! Gebruik dit is je sollicitatie en in je gesprek.

8. Reviews

Vaak zijn er ook reviews te vinden op een website van het bedrijf. Reviews geven vaak de mening van anderen weer. Het is waardevol om dit te lezen. Zo kun je zien wat andere personen voor beeld hebben van het bedrijf.

Indien je een situatie leest waar je meer over wilt weten of hoe het bedrijf met een dergelijke situatie omgaat, kan je hierover een vraag stellen tijdens jouw sollicitatiegesprek. Hierdoor kan je een nog beter beeld creëren of het bedrijf bij jou past ja of nee.

Lees hier onze ervaringsverhalen, verhalen van onze kandidaten!

9. De werken-bij pagina

Wanneer je mede door het onderzoek op de website hebt besloten dat je graag bij het bedrijf wilt werken is er nog één belangrijke pagina over. De werken-bij pagina. Vaak staat hier alle informatie over openstaande vacatures of de mogelijkheid tot het sturen van een open sollicitatie. Ook staat hier informatie over de sollicitatieprocedure die jou in de goede richting stuurt!

Onderzoek de website van het bedrijf!

Door de website te onderzoeken kom je vaak achter veel informatie dan dat je alleen op de homepagina kijkt. Zoek verder dan alleen de eerste pagina.

Het is belangrijk om te weten waar je komt te werken, in welke branche jij gaat werken of wie de directe concurrenten zijn. Ook is het goed om te weten wie je collega’s worden, wat de werkomgeving is, de cultuur en zelfs wat anderen mensen van het bedrijf zeggen.

Indien je de website van het bedrijf onderzoekt voordat je gaat solliciteren, solliciteer je effectief.

Als al deze aspecten jou aanspreken, solliciteer dan! Het zal jou leiden tot jouw perfecte nieuwe uitdaging!

Stelling: Ik vindt het onderzoeken van de gehele website van een bedrijf onzin. Eens of Oneens?

Laat het ons weten in de reacties

0 Reactie op "Hoe onderzoek je de website van een bedrijf voordat je gaat solliciteren?"

Laat een reactie achter:

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd!

*Reactie
*Naam
*E-mailadres
Website
Consent