Zo kom jij professioneel over in een sollicitatiegesprek: 5 tips

  • Lars Tertoolen
  • 16 oktober 2018

Als je gaat solliciteren is het doel om indruk te maken op je potentiële nieuwe werkgever. Er zijn veel factoren die hier invloed op hebben en één hiervan is professioneel overkomen. Één kant van professioneel overkomen is het kenbaar maken van de vakinhoudelijke kennis en kunde die je bezit. Maar er komt meer bij kijken als je als professional gezien wilt worden. 

Er zijn veel manieren om een professionele of juist onprofessionele indruk achter te laten. Als jij rekening houdt met deze tips, zorg je ervoor dat jij professioneel overkomt in ieder sollicitatiegesprek.

#1 Kleed je naar de functie

Kleding speelt een grote rol bij de professionele indruk die je maakt. Belangrijk is dat je je kleedt naar de functie waarvoor je solliciteert. Denk goed na over hoe zakelijk je wilt overkomen. Als je solliciteert voor een belangrijke baan waar een formele sfeer hangt, is het verstandig om je daarnaar te kleden. Waarschijnlijk is dat in de vorm van een pak of vergelijkbare zakelijke kleding.

Solliciteer je bij een informeel bedrijf? Dan kun je je afvragen wat beter overkomt. Volledig in pak of iets minder formeel? Een nette blouse is dan waarschijnlijk de betere keuze.

Een tip om te achterhalen wat passend is, is door te kijken op de ‘over ons’-pagina van de organisatie of op sociale media. Daar kun je vaak zien hoe de werknemers gekleed zijn en krijg je een idee over hoe de bedrijfscultuur in elkaar zit. Meer van deze tips zijn te vinden in dit blog

Gebruik de juiste kleuren

Denk ook na over de kleur van je outfit. Kleuren brengen associaties met zich mee. Zo straalt blauw oprechtheid, zelfvertrouwen, loyaliteit en vriendelijkheid uit. Geel komt onbetrouwbaar over en straalt sarcasme uit. Draag nooit oranje tijdens je gesprek! Uit onderzoeker blijkt dat dit de slechtste kleur is om te dragen tijdens een sollicitatiegesprek. Oranje staat ‘onprofessioneel’.

Om professioneel over te komen wordt aangeraden blauw of wit te dragen. Lees meer over welke kleuren jij het best kunt dragen tijdens een sollicitatie gesprek. 

Er zijn nog meer psychologische trucjes waarmee jij je voordeel kan doen tijdens je sollicitatiegesprek. 

Denk na over de stof van je outfit

Ook de stof speelt een rol in het professioneel overkomen. Sommige stoffen kreuken sneller dan andere. Een outfit zonder kreukels in de kleding staat vanzelfsprekend netter. Sollicitatiegesprekken kunnen voor zenuwen zorgen en het kan zijn dat je hierdoor gaat zweten. De stof van je kleding kan ervoor zorgen dat dit minder te zien is. Ook hierbij kunnen kleuren een rol spelen.

Andere kledingtips zijn:

  • Trek een outfit aan waar je je goed in voelt. Dit zorgt ervoor dat je zelfverzekerd overkomt.
  • Kies niet voor kleding met teksten of afbeeldingen.
  • Draag een nette jas. Ook deze is onderdeel van de outfit.
  • Vergeet niet het schoonmaken van je schoenen niet!
  • Vermijd een te diep decolleté en een te korte rok.

#2 Aandacht voor de eerste indruk

Een eerste indruk is erg belangrijk, omdat je deze maar 1 keer kunt maken. Je krijgt geen tweede kans op een eerste indruk

Een eerste indruk begint al met de handdruk. Voorkom een zwetende handdruk. Tuurlijk kan het voorkomen dat je zenuwachtig bent, maar zorg dat je op het moment van kennismaken je handen hebt gedroogd aan je kleding of aan een zakdoek.

Met een slappe handdruk impliceer je letterlijk zwakte. Daarbij komt het onzeker of ongeïnteresseerd over. Begin je sollicitatie daarom met een stevige handdruk. Laat zien dat je zelfverzekerd bent en dat je niet bang bent de competitie aan te gaan! Overdrijf niet door de hand van je gesprekspartner fijn te knijpen. Bij deze handdruk stel je jezelf beleefd voor, heb je oogcontact en een glimlach.

#3 Wees bewust van je non-verbale communicatie!

Non-verbale communicatie speelt een grote rol in de indruk die je maakt. Vanzelfsprekend is dit ook zo bij een sollicitatiegesprek. Non-verbale communicatie is het communiceren zonder taal te gebruiken. Je geeft signalen door bijvoorbeeld gebaren, oogcontact en lichaamstaal.

Ondersteun je verhaal met handgebaren

Als je professioneel wilt overkomen is het belangrijk dat je laat zien dat je vakkennis en kunde hebt. Een duidelijk verhaal is daarbij cruciaal. Handgebaren helpen je een verhaal te versterken en laten je charismatisch overkomen. Gebruik handgebaren om je verhaal te versterken, maar doe dit alleen als het daadwerkelijk toegevoegde waarde heeft.

Maak oogcontact

Iemand die oogcontact maakt komt zelfverzekerd over. Het is dus belangrijk dat je gedurende het hele gesprek regelmatig oogcontact blijft maken met je gesprekspartner. Als je een gesprek hebt met meerdere mensen, is het wel van belang dat je regelmatig oogcontact hebt met alle aanwezigen. Focus je nooit op 1 persoon.

Het kan zo zijn dat je het lastig vindt om iemand aan te kijken. Kijk dan naar de plek tussen de wenkbrauwen. Dan lijkt het net alsof je je gesprekspartner in de ogen aankijkt.

Neem een open houding aan

Een professional zit niet onderuitgezakt in een stoel, maar rechtop. Door je rug recht te houden kom je actief en open over. Neem deze houding direct aan als je zit te wachten bij de receptie of in de gespreksruimte. Leg daarbij je handen losjes of ineengeslagen op tafel.

Natuurlijk mag je wel bewegen tijdens het gesprek en kan je van houding wisselen. Sterker nog, het komt erg statisch over als je gedurende gesprek stil blijft zitten. Let er wel op dat je niet constant in beweging bent. Dit komt weer erg zenuwachtig over.

#4 Ga goed voorbereid het gesprek in

Als je goed voorbereid een gesprek in gaat zorg jij voor een professionele indruk.

Kom op tijd!

Begin je gesprek met op tijd te komen! Een minimale vereiste, maar voldoe je hier niet aan is dit zeer onprofessioneel. Zorg dat je 5-10 minuten van te voren aankomt. Vertrek ruim van te voren en wacht desnoods even in de auto. Gebruik die tijd om jezelf voor te bereiden. Kom je onverhoopt toch te laat, dan kun je door deze tips de schade beperken. 

Stel de juiste vragen

Door goede vragen te stellen zorg je ervoor dat je professioneel overkomt. Stel geen vragen die je had kunnen weten, dit heeft juist een averechts effect. Verder staat het vragen naar salaris, vakantiedagen en overwerken erg onprofessioneel. Er zijn vragen die je juist wel kunt stellen, om je een professionele uitstraling geven.

Breng je documentatie mee

Breng altijd je cv, sollicitatiebrief en vacaturetekst mee. Vaak hebben je gesprekspartners deze al, maar het staat goed als je deze zelf kunt aanbieden. Daarbij kan het zijn dat er iemand aanschuift die je sollicitatiebrief of cv nog niet gelezen heeft. Het meebrengen van de vacaturetekst stelt jou in staat gemakkelijk te verwijzen naar zaken die daar worden aangeven.

Heb je specifieke diploma’s of certificaten breng deze dan ook hardcopy mee. Tot slot komt het meebrengen van een kladblok en een pen goed over. Focus je tijdens het gesprek alleen niet te veel op het maken van aantekeningen, dit kan ten koste gaan van je gesprek.

#5 Denk na over wat je zegt!

Tijdens een sollicitatiegesprek gaat het voornamelijk over jou, het bedrijf en hoe jullie bij elkaar passen. Toch komt het voor dat er onderwerpen naar voren komen die minder relevant zijn. Soms wordt hier naar gevraagd en zou het vreemd zijn als je geen antwoord geeft. Toch is het aan te raden sommige onderwerpen te vermijden.

Een voorbeeld van een (bij bijna alle sollicitaties) irrelevant onderwerp is politiek. Een werkgever mag hier niet naar vragen en het wordt ook sterk afgeraden zelf over dit onderwerp te beginnen. Of je gesprekspartner(s) het politiek met je eens zijn of niet, het komt onprofessioneel over je mening sterk door te laten schemeren. Zo zijn er tal van onderwerpen waar je beter niet over kan beginnen. Houd daarom in gedachten; wat niet relevant is is niet professioneel.

Er zijn meerdere onderwerpen waar een werkgever niet naar mag vragen. Gebeurt dit toch, kan het handig zijn te weten hoe je hier mee om moet gaan

Blijf positief

Ook is het zeer onprofessioneel om je negatief uit te laten over je vorige werkgever of oud-collega’s. Door dit te doen laat je blijken geen moeite te hebben met het doen van negatieve uitlatingen over oud-werkgevers. Hier houdt je potentiële werkgever rekening mee, omdat de kans bestaat dat het bedrijf op een dag ook een oud-werkgever van je is.

Toch komt deze vraag vaak voor in een sollicitatiegesprek. Hoe je hier het beste op kunt antwoorden lees je in dit blog. 

Tot slot mag je best even nadenken voordat je antwoord geeft op de gestelde vragen. Sterker nog, dit wordt vaak gewaardeerd. Met stiltes voor het beantwoorden van een vraag straal je zelfvertrouwen uit. Maar ook hier geldt, overdrijf niet!

Wekelijks handige downloads en praktische sollicitatie- en carrièretips ontvangen? Meld je aan op onze nieuwsbrief!

Aanmelden

Wees de professional!

Door professioneel over te komen laat jij een goede indruk achter tijdens je sollicitatiegesprek. Bereid je goed voor en kleed je naar de functie waarvoor je solliciteert. Door bewust te zijn van je non-verbale communicatie en bepaalde onderwerpen te vermijden wordt jij gezien als een echte professional!

Stelling: Als je een onprofessionele indruk achterlaat kun je de baan wel vergeten.

Eens of oneens? Laat het ons weten in een reactie!

0 Reactie op "Zo kom jij professioneel over in een sollicitatiegesprek: 5 tips"

Laat een reactie achter:

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd!

*Reactie
*Naam
*E-mailadres
Consent