Deze psychologische trucs gaan je helpen om uit te blinken tijdens je sollicitatiegesprek

  • Daan Panis
  • 8 mei 2018

Een sollicitatiegesprek is vaak heel spannend, omdat je niet goed weet wat je moet verwachten. Maar hoe het sollicitatiegesprek verloopt heb je grotendeels zelf in de hand en de psychologie kan je daarmee een handje helpen. Hoe je dat doet? Lees onze psychologische trucs!

Kleur van je kleding

Kleuren kunnen je uitstraling versterken of verslappen. Het is dus belangrijk dat je goed bedenkt welke kleuren kleding het meest geschikt is voor jouw sollicitatiegesprek.

23% van de werkgevers adviseert om blauw te dragen tijdens je sollicitatiegesprek, waarmee je uitstraalt dat je een echte samenwerker bent. Slechts 15% adviseert zwart, dit straalt leidinggevend potentieel uit. De kleur die het meest wordt geadviseerd om te vermijden is oranje, die wordt door 25% van de werkgevers genoemd als slechtste kleur om te dragen tijdens een sollicitatiegesprek.

Wil je meer weten over welke kleuren je juist wél en welke kleuren je juist niét moet dragen tijdens je sollicitatiegesprek? Lees hier dan verder.

Na-apen

Mensen mogen elkaar meer als ze dezelfde lichaamstaal ‘spreken’. Dit psychologische fenomeen wordt het ‘kameleon-effect’ genoemd. Het moet er op lijken alsof je met je interviewer ‘danst’. Doe je dit niet, dan wek je de indruk dat je niet geïnteresseerd bent in wat zij te zeggen hebben.

Als je gesprekspartner bijvoorbeeld naar voren leunt of zijn/haar handen op tafel legt, voel je dan vrij om hetzelfde te doen.

Het is natuurlijk belangrijk dat je dit niet opvallend doet. Het wordt namelijk een beetje ongemakkelijk als je gesprekspartner erachter komt dat je hem/haar na-aapt.

Kijk wat je gemeen hebt met de interviewer

Mensen hebben de neiging om anderen leuk te vinden die dezelfde dingen leuk vinden als wijzelf. Als je dus weet dat je gesprekspartner dezelfde passie heeft als jij, probeer dit dan te verwerken in het gesprek. Hierdoor zul je gegarandeerd meer succes boeken tijdens je sollicitatiegesprek.

Geef eerlijke antwoorden

Vaak wordt er tijdens een sollicitatiegesprek gevraagd: ‘wat zijn je zwakke punten?’. In eerste instantie zou je misschien willen zeggen dat je perfectionistisch bent, te hard werkt of te betrokken bent. Het wordt echter afgeraden om dergelijke antwoorden te geven.

Onderzoek heeft uitgewezen dat bovenstaande antwoorden een negatief beeld achterlaten bij de gesprekspartner. Het is beter om een origineler antwoord te geven, zoals ‘ik ben niet altijd even georganiseerd’ of ‘ik moet altijd even wennen als er iets veranderd’.

Het is verstandig om eerst te bekennen dat je een zwak punt hebt en daarna deze te herstellen door te vermelden hoe je met je zwakke punten omgaat. Dit komt eerlijker over en je gesprekspartner kan dit meer waarderen dan een ‘standaard’ antwoord. Je laat op deze manier ook zien dat je zelfbewust bent en de capaciteit hebt om de impact van je zwakke eigenschappen te beperken.

Praat enthousiast

Wil je slim over komen? Probeer dan om niet monotoon te praten. Wanneer twee mensen precies hetzelfde zeggen, maar de een praat sneller, luider, met minder pauzes en op verschillende toonhoogtes, wordt deze persoon als intelligenter, energieker en deskundiger beschouwd.

Daarnaast vergroten verschillende toonhoogtes en korte pauzes tijdens het praten je geloofwaardigheid.

Maak oogcontact

Wanneer je binnenkomt bij je sollicitatiegesprek en je geeft je gesprekspartner een hand, is het belangrijk dat je oogcontact maakt. Hierdoor kom je intelligenter over en zal je sollicitatie ook succesvoller verlopen.

Het houdt niet op bij de handdruk, het is belangrijk dat je oogcontact blijft maken met je gesprekspartner gedurende het hele gesprek.

Kies het beste moment van de dag

Je zou het misschien niet denken, maar de dag van de week en het moment van de dag heeft invloed op het succes van jouw sollicitatiegesprek. Het beste moment om een sollicitatiegesprek te voeren is op dinsdagochtend om 10.30.

Mensen zijn het meest productief op dinsdag en ze voelen zich ook niet gehaast op het moment dat ze jou ontmoeten. Het is ook laat genoeg dat de werkgever of recruiter de tijd heeft gehad om zijn/haar mail te beantwoorden, een kop koffie te drinken en zich voor te bereiden op jouw komst. Dit werkt in jouw voordeel.

Small-talk is belangrijker dan je denkt

Voorafgaand aan de echte sollicitatie vindt er vaak nog een informeel gesprekje plaats. Recent onderzoek wijst uit dat dit gesprekje belangrijker is dan je denkt. De indruk die je op dit moment achterlaat heeft een grote invloed op de uiteindelijke keuze van de werkgever.

De sollicitanten die tijdens dit korte gesprek moeiteloos over iets algemeens konden praten, lieten een betere indruk achter dan de sollicitanten die moeite hadden om te small-talken.

Wekelijks handige downloads en praktische sollicitatie- en carrièretips ontvangen? Meld je aan op onze nieuwsbrief!

Aanmelden

Psychologische trucs die je helpen tijdens je sollicitatiegesprek

Wanneer je solliciteert wil je graag uitblinken en uiteindelijk aangenomen worden. Om het succes van jouw sollicitatie te vergroten, kun je psychologische trucs inzetten. Je kunt hierbij denken aan jezelf aanpassen aan je gesprekspartner, oogcontact maken, enthousiast praten, je gesprekspartner ‘na te apen’ en te letten op de kleur van je kleding.

Stelling: Als je jezelf niet aanpast aan je gesprekspartners, verklein je de kans op een baan

Eens of oneens? Laat het ons weten in een reactie!

1 Reactie op "Deze psychologische trucs gaan je helpen om uit te blinken tijdens je sollicitatiegesprek"

Laat een reactie achter:

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd!

*Reactie
*Naam
*E-mailadres
Consent

    • Blijham
    • 11 mei 2018

    Interessante tips. Ik kan mij vinden in deze aanwijzingen. Vooral de opmerkingen over welke kleuren je wel en vooral niet moet dragen vind ik interessant. Ook de tip over het meest geschikte moment voor een gesprek is goed om te weten. De vraag is alleen of je daar invloed op hebt. Duidelijk is dat je goed moet nadenken over de vraag hoe je een sollicitatiegesprek in gaat.