6 tips hoe je effectief kunt thuiswerken

  • Marjolein Gubbens
  • 18 mei 2021

De manier van werken is het afgelopen jaar drastisch veranderd. Inmiddels werkt 44% van de Nederlanders thuis. Aan thuiswerken zitten een aantal voordelen, maar ook een aantal nadelen. Zo kan het lastig zijn om geconcentreerd te blijven en mensen hebben snel de neiging meer over te werken, waardoor de werk privé-balans wordt verstoord.

Ook na corona zal het thuiswerken steeds meer de norm worden. In onze infographic geven we 6 tips voor effectief thuiswerken! 

  6 tips voor effectief thuiswerken

#1 Behoud structuur

Bij het thuiswerken kun je de neiging hebben om langer in je bed te blijven liggen of even snel een joggingbroek aan te trekken. Hierdoor raak je de structuur kwijt en ben je sneller afgeleid en vermoeid tijdens het werk. Zorg ervoor dat je tijdens het thuiswerken structuur hebt in de ochtend! 

Ritme en structuur zorgen ervoor dat je mentaal stabiel blijft. Sta elke dag op hetzelfde tijdstip op, een vast slaapritme verhoogt de effectiviteit van je slaap. Hierdoor wordt je uitgerust wakker en heb je gedurende dag meer concentratie! 

Indien je thuis werkt kun je de neiging hebben jouw ontbijt sneller over te slaan, maar het is juist erg belangrijk om op je gemak te ontbijten voordat je aan de slag gaat. Een goed ontbijt zorgt voor de juiste productiviteit gedurende de dag. Door ’s ochtends op je gemak te ontbijten heb je de gehele dag een betere concentratie. Tevens zorgt een goed ontbijt voor minder irritatie en vermoeidheid. 

Veel mensen die thuis werken nemen weinig moeite om er representatief uit te zien. 4 op de 10 Nederlanders die thuiswerken kleden zich op werkdagen anders dan voorheen. Door je gewoon aan te kleden alsof je naar kantoor gaat, kom jij meer in de werkmodus. Indien je dit niet doet zal je sneller in de chill- en relax stand gaan, waardoor jouw concentratie makkelijk afdwaalt.

#2 Creëer een vaste werkplek

Zorg ervoor dat je thuis net zo fijn kunt werken als op kantoor. Kies een ruimte waarbij je zo min mogelijk wordt afgeleid. 

Zijn er nog andere thuiswerkers in huis? Bespreek samen hoe je de ruimtes kunt indelen. Maak goede afspraken met elkaar en wissel desnoods per dag of week af van werkruimte. 

Een ergonomische werkplek is hierbij ook erg belangrijk. Een langdurig slechte zithouding kan namelijk leiden tot vernauwing van de bloedvaten, een laag energiegehalte en zelfs depressies. 

Je zorgt voor een ergonomische werkplek door je bureau op de juiste hoogte af te stellen. Indien je armen en ellebogen samen een rechte hoek vormen wanneer je ze op jouw bureau legt, dan staat jouw bureau op een goede hoogte.  

Naast de hoogte van jouw bureau is een goede bureaustoel ook erg belangrijk. Stel deze zo af dat je benen een hoek van 90 graden maken als je zit.

Als je met een laptop werkt, komt het vaak voor dat je voorovergebogen zit te werken. Voorkom dit door jouw laptop op een laptop steun te plaatsen. Hierdoor kijk je op de juiste hoogte naar jouw beeldscherm. Koppel een los toetsenbord en muis aan je laptop, waardoor je prettig kunt werken.

Een rommelige werkplek zorgt voor een rommelig en chaotisch hoofd. Ruim je werkplek aan het einde van de werkdag op. Dit zorgt ervoor dat je de volgende dag weer fris en overzichtelijk begint. Door jouw werkplek opgeruimd te houden, weet je alles weer snel te vinden.

Wekelijks handige downloads en praktische sollicitatie- en carrièretips ontvangen? Meld je aan op onze nieuwsbrief!

Aanmelden

#3 Werk en privé balans

Bij het thuiswerken kan de balans tussen werk en privé snel verstoord worden. Je werkt in een ruimte waar je huisgenoten ook rondlopen of waar de verleiding groot is om lekker op de bank te gaan liggen. Daarnaast kunnen huishoudelijke taken je afleiden. Om de balans terug te brengen tijdens het thuiswerken is het belangrijk om duidelijke afspraken te maken. 

Niet iedereen heeft een eigen werkkamer waar je rustig aan het werk kunt zonder gestoord te worden. Vaak zijn er ook nog kinderen of andere huisgenoten thuis. 

Als je kinderen of huisgenoten vrij zijn dan lopen ze misschien net wat makkelijk naar je toe. Zorg dat je duidelijk bespreekt wanneer je wel en niet bereikbaar bent. Hierdoor voorkom je dat je gestoord wordt tijdens belangrijke meetings. 

Wanneer je naar kantoor gaat werk je meestal op vaste tijden en hou je ook op vaste tijden je pauzes. Breng deze structuur ook aan voor het effectief thuiswerken. Het is thuis erg makkelijk om ’s avonds nog door te werken of even nog wat dingen af te maken. 

Je hebt geen collega’s waar je samen mee gaat lunchen, waardoor je ook snel je pauze overslaat. Bepaal elke dag een standaard begin- en eindtijd en houd je pauze op een vast tijdstip. 

Plan klusjes in tijdens jouw pauzes. Heb je veel vuile was, een volle vaatwasser of rommel in de keuken? Dit zijn allemaal prikkels die je afleiden bij het thuiswerken. Daarom is het fijn als je een houvast hebt op welk tijdstip je dit soort klusjes kunt oppakken.

Niemand kan namelijk non-stop doorwerken. Even pauze tussendoor om een huishoudelijk klusje te doen is helemaal niet verkeerd. Ook dit draagt bij aan effectief thuiswerken!

#4 Focus

Het voordeel van thuiswerken is dat je niet steeds gestoord wordt door collega’s. Echter heb je thuis ook niet altijd de beste concentratie en word je afgeleid door dingen om je heen. 

Maak een planning en prioriteer jouw taken van belangrijk naar minst belangrijk. Zo weet je waar je aan toe bent, hoef je minder vaak over te werken en heb je goed zicht op deadlines.

Nu je een duidelijk beeld hebt van wat er moet gebeuren, heb je ook een overzicht van de taken per dag. Kies ervoor om de moeilijkste taken in de ochtend te doen. Op dat moment ben je het meest productief en zul je dus tijd winnen.

Plan focusblokken in waarin je geconcentreerd aan het werk bent. Daarna heb je tijd voor pauze. Hierdoor zul je veel tijd besparen, omdat je met meer focus aan het werk bent en er niet steeds opnieuw in hoeft te duiken. 

Tijdens een focus blok zorg je ervoor dat je zo min mogelijk afleidende prikkels krijgt. Leg je telefoon even weg en laat huisgenoten weten dat je niet gestoord wilt worden. Zo ga je effectief thuiswerken! 

#5 Houd contact met je collega’s

Bij het thuiswerken heb je een stuk minder contact met je collega’s dan op kantoor. Op de momenten dat jij je collega’s dan toch spreekt is dit vaak werkgerelateerd. Juist die persoonlijke band met je collega’s is belangrijk voor een goede samenwerking. 

Om niet alleen maar die professionele, maar juist ook die persoonlijke band met je collega’s te behouden is het belangrijk om het niet alleen over werkgerelateerde dingen te hebben. 

Bespreek bijvoorbeeld aan het begin en einde van de week het weekend. Zo krijg je een beter idee van wat er allemaal afspeelt in het leven van jouw collega’s. Ook kun je het eerst over koetjes en kalfjes hebben voor je het over het werk gaat hebben. 

Om de teamband nog meer te versterken is teambuilding altijd een goede oplossing. Veel teambuilding activiteiten kunnen nu niet door de corona maatregels. Ben creatief en organiseer een digitale teambuilding activiteit zoals een pubquiz om de teamband te versterken. Wanner de teamband goed blijft zul je elkaar makkelijker om hulp kunnen vragen, waardoor je efficiënter kunt werken.

#6 Effectief communiceren

Nu iedereen thuis werkt is het net wat lastiger om naar elkaar toe te lopen voor een vraag. Hiervoor moeten video calls worden ingepland en deze duren vaak langer dan nodig. 

Plan vaste video call momenten in om ervoor te zorgen dat je nog genoeg contact blijft houden met je collega’s. Hierdoor blijft iedereen op de hoogte waar de ander mee bezig is. 

Video calls lopen vaak uit. Er worden vaak onderwerpen besproken die helemaal niet aansluiten bij de rest van de call. Dit komt doordat je elkaar net wat makkelijker kunt aanspreken en probeer je dus alles in een keer te bespreken. 

Plan wat vaker een call in met je collega’s. Bepaal welk thema jullie dan willen bespreken en houd je hier aan. Stem een begin- en eindtijd af en maak agendapunten die besproken worden in de video call. Zo zul je niet snel afdwalen naar andere onderwerpen en blijf je binnen de afgesproken tijd.

Om onduidelijkheden te voorkomen tijdens de call is het verstandig om ervoor te zorgen dat je goed verstaanbaar bent. Stel je microfoon van tevoren af, zodat je weet of het werkt.

Achtergrondgeluiden kunnen vaak ook afleidend zijn. Ben je zelf niet aan het woord, zet dan je microfoon op ‘mute’. Hierdoor krijg je minder ruis en verloopt de vergadering beter en sneller. 

Let er ook op dat jouw camera helder beeld geeft. Dit werkt het beste in een ruimte met daglicht. Daarnaast is het belangrijk om je camera gecentreerd te zetten, zodat je recht in de camera kijkt als je praat. Hierdoor kom je persoonlijker over.

Voorkom afleiding door een rustig beeld te creëren. Ga niet voor een drukke en rommelige achtergrond zitten. Alles wat achter je in beeld komt leidt af, probeer dit dus te beperken.

Effectief thuiswerken, net als op kantoor

Nu thuiswerken steeds meer de norm wordt, is het erg belangrijk dat je een goede ergonomische werkplek hebt waarin je zo min mogelijk wordt afgeleid. Blijf geconcentreerd en energiek door structuur in je werk te houden en afleidende prikkels te vermijden. 

Contact met collega’s gaat thuis wat lastiger dan op kantoor. Toch is de communicatie met jouw collega’s erg belangrijk. Plan vaker meetings in waarbij je eerst over koetjes en kalfjes praat en vervolgens over gaat naar de afgesproken agenda punten. Zo ga je effectief thuiswerken!

Wil jij hulp bij het voorbereiden van jouw sollicitatiegesprek? In ons coachgesprek werken we hier samen aan!

Lees verder

Stelling: op kantoor kun je veel beter effectief werken dan tijdens het thuiswerken.

Eens of oneens? Laat het ons weten in de reacties!

0 Reactie op "6 tips hoe je effectief kunt thuiswerken"

Laat een reactie achter:

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd!

*Reactie
*Naam
*E-mailadres
Consent