10 tips om professioneel feedback te ontvangen

  • Lars Tertoolen
  • 8 december 2020

Veel mensen hebben moeite met het ontvangen van feedback. Dit omdat het mogelijk confronterend is en het lastig is om een kritisch geluid te accepteren. Wanneer je feedback ontvangt, vervaagt de muur van zelfbescherming. Je wordt op bepaalde wijze met jezelf geconfronteerd.

De vraag is of je de confrontatie aan durft te gaan, je zelfbescherming los kunt laten en feedback durft te ontvangen. Wanneer je dit doet zul je hier enorm veel profijt van hebben. Na eerder een blog te hebben geschreven over het geven van feedback, geven we deze week 10 tips om professioneel feedback te ontvangen!

Waarom is feedback ontvangen zo belangrijk?

Feedback ontvangen, zowel positief als negatief, is erg nuttig. Het is namelijk dé manier om situaties in de toekomst beter te laten verlopen. Of het nu gedrag is dat anderen graag anders zien of juist gedrag is dat doorgezet moet worden, het helpt zowel de gever als de ontvanger met presteren.

Het is erg belangrijk om te weten hoe mensen over je denken! Feedback krijgen brengt namelijk veel voordelen met zich mee. Het geeft nieuwe inzichten, het leidt tot andere meningen en het zorgt ervoor dat je geen dingen over het hoofd ziet. Als je regelmatig feedback ontvangt kun je jezelf verbeteren. Persoonlijke ontwikkeling en progressie zijn enorm belangrijk voor je carrière.

10 tips om professioneel feedback te ontvangen

Lees in de 10 onderstaande tips hoe jij professioneel feedback ontvangt!

#1 Wees benaderbaar

Zoals eerder aangegeven is feedback cruciaal in jouw persoonlijke ontwikkeling en voor de samenwerking van mensen. Zorg daarom dat je benaderbaar bent voor anderen.

Mensen vermijden feedback te geven aan mensen die chagrijnig en afwijzend zijn. Dit betekent dat je open moet staan voor nieuwe ideeën en verschillende meningen. Jouw openheid voor feedback blijkt duidelijk uit je lichaamstaal, gezichtsuitdrukkingen en open manier van communiceren.

Je kunt ook gewoon om feedback vragen! Als je regelmatig om feedback vraagt kun je jezelf verbeteren, maar het komt ook goed over op anderen. Zo weten anderen dat je er alles aan doet om je te verbeteren.

#2 Schiet niet in de verdediging

Direct in de verdediging schieten is een grote valkuil in het ontvangen van feedback. Defensief gedrag maakt dat mensen aarzelen om feedback te geven aan iemand anders. Daarbij is het erg onprofessioneel!

Daarnaast is het onmogelijk om de feedback goed te ontvangen en te verwerken wanneer je tijdens de feedback begint met ontkennen of wegwuiven, of met een tegenaanval komt. Luister en probeer de feedback te begrijpen in plaats van defensief te zijn, zo kan jij jezelf concentreren op jouw reactie.

Houd je commentaar voor je, blijf rustig en volg de onderstaande tips verder op!

#3 Luister

Luisteren is vaak moeilijker dan je denkt. Ten eerste is het bij het ontvangen van feedback belangrijk dat jij je emoties onder bedwang hebt, want deze kunnen ervoor zorgen dat je de boodschap niet goed aanhoort. Je bent dan zo druk bezig met wat je hoort, dat je geen tijd hebt om na te denken over een (mogelijk slecht beoordeelde) reactie.

Oefen daarom alle vaardigheden van een effectieve luisteraar, inclusief het gebruik van lichaamstaal en gezichtsuitdrukkingen die de ander aanmoedigen om verder te praten. Onderbreek de persoon niet en luister naar de persoon. Luister naar wat ze écht zeggen, niet naar wat je denkt dat ze zullen zeggen.

#4 Wacht met oordelen

Probeer je oordeel op te schorten. Wanneer je het niet eens bent met de feedback die je ontvangt is het belangrijk om niet direct te reageren. Zorg er eerst voor dat je de feedback goed begrijpt en afweegt. Dit doe je door de volgende tips te doorlopen!

Je kunt wel instemmen op onderdelen van de feedback waar je het mee eens bent. Hoewel het niet altijd fijn is om toe te geven, is opbouwende kritiek die je ontvangt (zeker als je dit ook van anderen terugkrijgt) regelmatig herkenbaar.

#5 Stel vragen

Stel vragen ter verduidelijking. Dit zorgt voor een breder beeld van de perceptie van de ander, maar is daarnaast ook een teken dat je open staat om de feedback te ontvangen en te begrijpen.

Concentreer je op inhoudelijke vragen om ervoor te zorgen dat je de feedback begrijpt. Ga geen vragen stellen over hiervan losstaande situaties of inspelen op een reactie vanuit jouw kant.

Zorg wederom dat je goed luistert, want door goed te luisteren stel je betere vragen. Op die manier krijgt de feedback meer diepgang.

#6 Vraag om voorbeelden

Vraag om voorbeelden van situaties waarin de gever van de feedback zich kan verduidelijken. Zo weet je dat je hetzelfde bedoeld. Het helpt jou te realiseren dat het echt de perceptie van de ander is.

De gever komt veel geloofwaardiger over op jou als hij of zij praktijkvoorbeelden uit het verleden gebruikt. Wanneer en waar of onder welke omstandigheden heeft de gever de acties waargenomen?

#7 Vat samen

De gever van de feedback zal het waarderen wanneer je de feedback écht begrijpt. In plaats van het antwoord te betwisten, te ontkennen of anders te formuleren terwijl ze aan het woord zijn, moet je ervoor zorgen dat je het standpunt begrijpt. Vat daarom samen wat jij denkt dat de ander vertelt.

Na je eerste samenvatting geef je de gever de mogelijkheid om aan te vullen, te corrigeren of te verduidelijken. Vervolgens vat je de volgende stukken samen, net zo lang totdat jullie elkaar begrijpen. Dit wil overigens niet zeggen dat je het er mee eens hoeft te zijn!

#8 Bedank de gever

Een collega die feedback geeft moet je waarderen, mits het constructief is. Zie dit niet als negativiteit, maar waardeer het juist dat diegene de moeite neemt om jou feedback te geven.

Wellicht heb je zelf niet eens in de gaten dat je gedrag verkeerd valt bij anderen. Waardeer het dat iemand het tegen je zegt. Dat is de enige manier dat je er iets aan kan veranderen.

Ook als je het er op dit moment niet mee eens bent, is het meest professionele antwoord vaak een simpel 'dankjewel voor het laten weten’.

Wekelijks handige downloads en praktische sollicitatie- en carrièretips ontvangen? Meld je aan op onze nieuwsbrief!

Aanmelden

#9 Beoordeel de feedback

Nu je de feedback ontvangen hebt is het tijd om te beslissen over de betrouwbaarheid van de feedback. Vraag je af of je de feedback terecht of onterecht vindt. Herken jij je in de feedback?

De feedback van één persoon is slechts één perceptie in mogelijk vele percepties van verschillende collega’s. Alleen omdat iemand je feedback geeft, wil nog niet zeggen dat zijn of haar perceptie juist is. Neem contact op met anderen om de betrouwbaarheid van de feedback die je hebt ontvangen te bepalen.

Het is aan jou om te bepalen hoe je de feedback oppakt. Ben je het er mee eens, ga je het met anderen bekijken of extra voorbeelden zoeken? Vervolgens beslis je of de feedback de moeite waard is om er iets mee te doen.

#10 Doe iets met de feedback

Zodra je feedback hebt gekregen en jij je er in kan vinden, zorg er dan ook voor dat je daar iets mee doet. Dit is een belangrijke stap bij het ontvangen van feedback, aangezien je altijd de keuze hebt om feedback als geldig te accepteren en er iets aan te doen of niet.

Het is verstandig om opbouwende kritiek waar jij je in kan vinden aan te pakken. Op die manier verbeter jij jezelf. Persoonlijke ontwikkeling en progressie zijn enorm belangrijk voor je carrière.

Mocht jij je er na de beoordeling en het geluid van anderen niet in kunnen vinden, dan is het je goed recht om hier niet op te acteren. Wel is het mogelijk om een gesprek met de gever van de feedback aan te vragen. Op die manier kunnen jullie samen in gesprek gaan hoe het komt dat de perceptie van de gever is zoals die is. Wellicht komen er voor beiden vervolgpunten uit, waardoor de samenwerking bevorderd wordt.

Professioneel feedback ontvangen!

Feedback ontvangen, zowel positief als negatief, is erg nuttig. Het is namelijk dé manier om situaties in de toekomst beter te laten verlopen. Zorg daarom dat je benaderbaar bent voor anderen. Direct in de verdediging schieten is een grote valkuil in het ontvangen van feedback. Het is bij het ontvangen van feedback belangrijk dat jij je emoties onder bedwang hebt, want deze kunnen ervoor zorgen dat je de boodschap niet goed aanhoort. Stel vragen ter verduidelijking.

Een collega die feedback geeft moet je waarderen, mits het constructief is. Zie dit niet als negativiteit, maar waardeer het juist dat diegene de moeite neemt om jou feedback te geven.Het is aan jou om te bepalen hoe je de feedback oppakt. Ben je het er mee eens, ga je het met anderen bekijken of extra voorbeelden zoeken? Het is verstandig om opbouwende kritiek waar jij je in kan vinden aan te pakken. Op die manier verbeter jij jezelf.

Stelling: het ontvangen van feedback is moeilijker dan het geven van feedback!

Eens of Oneens? Laat het ons weten via de reacties?

0 Reactie op "10 tips om professioneel feedback te ontvangen"

Laat een reactie achter:

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd!

*Reactie
*Naam
*E-mailadres
Consent