Meer verantwoordelijkheid nemen op je werk: 8 tips

  • Natasja van Wijk
  • 11 april 2023

Heb je het gevoel dat je stilstaat in je werk? Het is gemakkelijk om in een routine te vallen waarin je het werk zonder al te veel moeite uitvoert.

Indien jij jezelf wilt ontwikkelen op professioneel gebied, is het belangrijk om uit je comfortzone te stappen en meer verantwoordelijkheid te nemen op je werk.

In ons blog geven we 8 tips die jou helpen meer verantwoordelijkheid te nemen op je werk.

Waarom meer verantwoordelijkheid nemen op je werk?

Een manier om te groeien in je carrière is het nemen van meer verantwoordelijkheid. Zo laat je zien dat je bereid bent om extra inspanningen te leveren, wat een goede manier is om op te vallen bij je werkgever. Hierdoor vergroot jij je kansen op een promotie en het krijgen van nieuwe, interessante taken en projecten.

Ook zorgt het nemen van meer verantwoordelijkheid ervoor dat je meer betrokken bent bij de organisatie. Dit draagt bij aan een hogere mate van voldoening en motivatie op het werk.

8 tips om meer verantwoordelijkheid te nemen

Met behulp van onze 8 tips wordt het eenvoudiger om op je werk meer verantwoordelijkheid te nemen, wat kan bijdragen aan jouw persoonlijke ontwikkeling en carrièregroei.

#1 Toon integriteit

Integriteit houdt in dat je bij het uitvoeren van jouw functie eerlijk en ethisch handelt, en je houdt aan morele regels en verantwoordelijkheden. Door integer te zijn, laat je zien dat je betrouwbaar bent en dat je de belangen van het bedrijf op de juiste manier behartigt. Integriteit geeft jou een betere reputatie en trekt de aandacht van jouw werkgever, waardoor je in aanmerking komt voor het nemen van meer verantwoordelijkheid op je werk.

Je toont integriteit door bijvoorbeeld:

  • Vertrouwelijk om te gaan met gevoelige informatie
  • Het werk van anderen te erkennen
  • Anderen professioneel te behandelen
  • Fouten te melden en zelf actie te ondernemen
  • Loyaal te zijn aan het bedrijf waar je werkt

Wekelijks handige downloads en praktische sollicitatie- en carrièretips ontvangen? Meld je aan op onze nieuwsbrief!

Aanmelden

#2 Leg verantwoording af

De woorden verantwoording en verantwoordelijkheid lijken veel op elkaar, en worden soms ook verward. Verantwoordelijkheid houdt in dat je een bepaalde actie onderneemt. Verantwoording is de uitleg waarom iemand die actie op een bepaalde manier onderneemt.

Een voorbeeld:

Je bent verantwoordelijk voor een project waarbij je ervoor zorgt dat het team de juiste richtlijnen volgt om het project succesvol af te ronden. Als er iets misgaat met het project, leg je verantwoording af over wat het probleem is en hoe het opgelost kan worden. Na het afleggen van de verantwoording, ben je verantwoordelijk voor het ondernemen van de nodige acties om het probleem op te lossen.

Door jouw fouten en de gevolgen ervan toe te geven, laat je zien dat je betrouwbaar bent en dat je bereid bent meer verantwoordelijkheid te nemen op je werk.

#3 Bewustzijn van je huidige verantwoordelijkheden

Voordat je nieuwe verantwoordelijkheden neemt, is het goed om je bewust te zijn van jouw huidige verantwoordelijkheden. Dit betekent dat je op de hoogte bent van alle lopende projecten, je huidige werkzaamheden goed uitvoert en de verwachtingen vanuit je werkgever en collega’s op orde hebt.

Op deze manier zet jij je in voor het verkrijgen van nieuwe verantwoordelijkheden. En ook dan is bewustzijn nog steeds belangrijk, zodat je niet te veel taken op je bordje krijgt, wat weer ten koste gaat van je huidige werk.

#4 Lever meer dan je huidige werk

"Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg.”

Deze uitspraak van Albert Einstein geldt ook op werkgebied. Wil je meer verantwoordelijkheid nemen? Doe dan meer dan wat er van je verwacht wordt. Denk out-of-the-box, presenteer nieuwe ideeën en ga op zoek naar manieren waarop je meer waarde toevoegt aan het werk.

Door nieuwe dingen te leren, laat je zien dat je bereid bent om verder te gaan dan wat er van je verwacht wordt. Doe voortdurend nieuwe kennis op, blijf op de hoogte van ontwikkelingen binnen jouw vakgebied en leer nieuwe vaardigheden. Zo doe jij net dat stapje extra en wordt het gemakkelijker om meer verantwoordelijkheid op je te nemen.

#5 Zorg voor een optimistische houding

Een optimistische houding draagt bij aan een positieve bedrijfscultuur. Wanneer de werkomgeving positief is, motiveer je jouw collega’s en benaderen ze jou ook sneller voor een samenwerking en feedback.

Met een optimistische houding ben je tevens beter in staat om uitdagingen en tegenslagen aan te pakken. Je ziet kansen in plaats van problemen.

#6 Help drukke collega’s

Bied collega’s die het druk hebben aan hen te helpen met hun werklast. Zo verminder je niet alleen de werkdruk van anderen, maar laat je ook zien dat je bereid bent om extra inspanningen te leveren en verantwoordelijkheid te nemen.

Hoewel het goed is om anderen te helpen met hun werk, is het belangrijk om je eigen werk niet te verwaarlozen. Help alleen binnen jouw capaciteit en zorg ervoor dat je niet overbelast raakt. Maak een overzichtelijke planning en zeg ‘nee’ tegen jouw collega als dit ten koste gaat van je eigen werk.

#7 Praat met je werkgever

Denk je klaar te zijn voor meer verantwoordelijkheden? Nadat je aangetoond hebt dat je het nemen van meer verantwoordelijkheid aankan, is het goed om eens met je werkgever te praten. Zijn er nog extra projecten waar je aan kunt werken?

In plaats van dit direct te vragen, maak je er een gesprek van. Deel je eigen carrièredoelen en vraag welke mogelijkheden er zijn om deze te bereiken binnen het bedrijf. Een open en eerlijk gesprek met je werkgever kan leiden tot nieuwe kansen en mogelijkheden om jezelf verder te ontwikkelen binnen het bedrijf. Door te praten met je werkgever toon je initiatief en laat je zien dat je gemotiveerd bent om verantwoordelijkheden op je te nemen.

#8 Vind de juiste timing

De timing voor het vragen van meer verantwoordelijkheden is cruciaal. Neem niet meer verantwoordelijkheden aan net voordat je aan een groot project begint, maar wacht tot je het wat rustiger hebt op het werk.

Denk ook aan de huidige toestand van het bedrijf. Zijn er bezuinigingen of andere uitdagingen waar het bedrijf mee te maken heeft? Dan is het misschien niet het juiste moment om meer verantwoordelijkheid te vragen. Houd dus rekening met de juiste timing om de kans op een “ja” te vergroten.

Verantwoordelijkheid nemen op je werk

Door meer verantwoordelijkheid te nemen op het werk, krijg jij de mogelijkheid te groeien in jouw carrière. Houd je tijdens het werk aan morele regels, zorg voor een optimistische houding en leg verantwoording af bij de acties die je onderneemt.

Wees je bewust van je huidige verantwoordelijkheden en probeer meer te leveren dan je huidige werk, bijvoorbeeld door drukke collega’s te helpen. Heb je aangetoond dat je het nemen van meer verantwoordelijkheid aankunt? Praat dan met je werkgever, maar kies wel het juiste moment.

Stelling: Het is altijd goed om meer verantwoordelijkheid te nemen op je werk

Eens of oneens? Laat het weten in de reacties!

Interessant blog? Blijf op de hoogte van alles omtrent solliciteren via onze social media kanalen. Volg ons op:

0 Reactie op "Meer verantwoordelijkheid nemen op je werk: 8 tips"

Laat een reactie achter:

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd!

*Reactie
*Naam
*E-mailadres
Consent