De arbeidsmarkt 2020: trends voor de werkzoekende

  • Lars Tertoolen
  • 7 januari 2020

Het jaar 2020, een nieuw jaar, een nieuw decennium zelfs, komt weer met nieuwe ontwikkelingen. Welke ontwikkelingen gaan een rol spelen voor de werkzoekende?

De wereld digitaliseert. Wat betekent dit voor het zoeken van een baan en heeft dit invloed op het sollicitatieproces? Bedrijven bereiden zich voor op een recessie. Welke gevolgen heeft dit voor de arbeidsmarkt en hoe bereid jij je hierop voor?

Bovenstaande trends en meer ontwikkelingen zullen bepalend zijn hoe de arbeidsmarkt in 2020 zich gaat vormen. Deze week gaan we dieper in op de trends op de arbeidsmarkt die een rol spelen voor de werkzoekende in 2020.

1. Digitale recruitment wereld

De belangrijkste trend van de afgelopen jaren, en ook in het nieuwe decennium, is dat steeds meer activiteiten in de recruitment branche online plaatsvinden. Ook in 2020 zal de arbeidsmarkt verder digitaliseren.

  • Mobiel wordt steeds belangrijker

Volgens een onderzoek van GlassDoor blijkt dat 9 op de 10 werkzoekenden geneigd zijn hun mobiele apparaat te gebruiken tijdens hun zoektocht naar werk. Ook Google geeft de voorkeur aan websites die mobiel gebruiksvriendelijk zijn. Dit zorgt ervoor dat websites mobielvriendelijker worden en de werving en selectie steeds meer naar mobiel verplaatst.

  • Video’s

De verwachting is dat 80% van al het internetverkeer in het begin van het volgende decennium wordt veroorzaakt door online video’s! Het gebruik van vacaturevideo’s in recruitment verandert van een uitzondering naar een standaard.

  • Sollicitatiegesprekken via video

Technologie verandert ook de sollicitatieprocessen. Werknemers willen het proces een stuk flexibeler, productiever en handiger maken. Vooral video-interviews zijn tijdens het wervingsproces snel een populair hulpmiddel geworden.

Waarom is dit belangrijk voor de werkzoekende?

Om effectief te solliciteren is het essentieel dat je als werkzoekende je weg kan vinden in de digitale wereld. Het helpt je de nieuwste vacatures snel te vinden en maakt het solliciteren een stuk gemakkelijker.

Het helpt je echter ook om goed gevonden te worden door recruiters en een sterke indruk te maken. Door bijvoorbeeld het gebruik van een persoonlijke website of een video cv geef je jezelf extra mogelijkheden om je te onderscheiden.

2. Sociale werving

Sociale werving is een essentieel hulpmiddel geworden bij het zoeken en screenen van gekwalificeerde kandidaten. Dit gaat in 2020 alleen maar toenemen.

Ten eerste worden sociale mediakanalen gebruikt om om talent te vinden. Volgens een recent onderzoek van Jobvite gebruikt 92% van de Amerikaanse bedrijven sociale netwerken en media om talent te vinden.

Daarnaast gebruikt meer dan 70% van de werkgevers sociale media om toekomstige werknemers te screenen. Daarvan heeft 69% wel eens iemand geweigerd om wat er gevonden was over de kandidaat online. Daar tegenover staat echter ook dat 68% iemand juist heeft aangenomen vanwege hetgeen men vond.

Waarom is dit belangrijk voor de werkzoekende?

Voor de werkzoekende betekent dit dat het zeer waardevol is om je sociale media goed op orde te hebben. In de zoektocht naar een baan is het daarom belangrijk dat je een goed online imago hebt. Maak daarnaast ook gebruik van personal branding en je bent klaar voor het sociale werven!

Sociale media zijn ook waardevol voor het volgen van bedrijven en het zoeken naar vacatures. Door een beetje onderzoek te doen kunnen werkzoekenden rechtstreeks contact maken met recruiters via sociale media en een relatie opbouwen.

3. Employer Branding

Net als vorig jaar staat Employer Branding tussen de trends op de arbeidsmarkt in 2020. Werkgevers moeten ervoor zorgen dat zij aantrekkelijk genoeg zijn om de beste werknemers binnen te halen én te houden. Alle moeite van de zoektocht naar een kandidaat kan voor niets zijn geweest als je in de ogen van de kandidaat geen interessante werkgever bent.

Het is dus belangrijk om:

  • Een goede basis te bieden (arbeidsvoorwaarden);
  • De juiste bedrijfscultuur te creëren;
  • Werknemers goed te behandelen;
  • Transparantie te bieden;
  • Als eenheid naar de buitenwereld te communiceren.

Waarom is dit belangrijk voor de werkzoekende?

Voor de werkzoekende, maar ook voor de huidige werknemers is dit goed nieuws. Het stimuleert werkgevers om de werkomgeving en het beleid omtrent werknemers te verbeteren!

Wel betekent dit voor jou als sollicitant dat je in 2020 niet naïef moet zijn bij het kiezen van je volgende werkgever. Sommige bedrijven zullen zich beter voordoen dan dat ze zijn. Bereid je dus goed voor en doe onderzoek naar het bedrijf. Verifieer altijd of het bedrijf ook is wat het zegt te zijn. Houd ook deze 9 red flags in je achterhoofd bij het maken van je keuze.

4. Verandering van generaties

Veel babyboomers gaan de aankomende jaren met pensioen. Volgens het ADP Retirement Institute zou 18% van het personeelsbestand de komende vijf jaar met pensioen kunnen gaan, waardoor grote demografische veranderingen op de werkplek ontstaan.

Daarbij gaan tussen de 18 en 25 jaar, ook wel Generatie Z genoemd, binnenkort massaal de arbeidsmarkt betreden.

Waarom is dit belangrijk voor de werkzoekende?

Het nadeel is dat de toename van gepensioneerden mogelijk een economie kan belasten die nog steeds moeite heeft om te herstellen. Aan de andere kant, dit zou veel nieuwe banen voor jongere werkzoekenden kunnen opleveren. Veel werkgevers gaan hier al op inspelen en voorbereiden op een jongere generatie.

5. Artificial Intelligence (AI)

Artificial Intelligence (in het Nederlands: kunstmatige intelligentie) is een concept waarbij computers taken uitvoeren waar normaal gesproken menselijke intelligentie voor nodig is. Tegenwoordig wordt Artificial Intelligence ook steeds vaker ingezet om het recruitmentproces te versnellen. Deze groei zal ook in 2020 doorgaan.

Waarom is dit belangrijk voor de werkzoekende?

Wanneer je solliciteert bij een bedrijf dat gebruik maakt van Artificial Intelligence, zal jouw cv gescreend worden door een robot. Houd er rekening mee dat veel organisaties al gebruikmaken van tools die cv’s en motivatiebrieven scannen op de juiste keywords en social media posts kunnen analyseren. Lees hier 7 tips om je cv te optimaliseren voor screening software.

6. Werkgevers zullen zich voorbereiden op een potentiële recessie

In de loop van volgend jaar of aan het begin van 2021 belandt Nederland mogelijk in een recessie. Economen hebben onlangs verschillende historische economische indicatoren benadrukt die wijzen op een mogelijke recessie in de nabije toekomst. Werkgevers zullen zich voorzichtig gaan voorbereiden op een potentiële recessie.

Waarom is dit belangrijk voor de werkzoekende?

Voor de werknemer betekent een recessie massale ontslagen, minder banen, meer concurrentie om banen en minder baanzekerheid. Voor de werkzoekende is het verstandig om nu al rekening te houden met de gezondheid van je potentiële nieuwe werkgever.

Het is belangrijk om het nieuws te bekijken, de economie bij te houden en de gezondheid van je branche en bedrijf nauwlettend te volgen.

7. Google for Jobs

De kans is groot dat Google voor Jobs in 2020 uiteindelijk toch naar Nederland komt. Wat is Google for jobs? Waarschijnlijk ben je al bekent met Google Shopping. Google for Jobs is de Google Shopping van de arbeidsmarkt. Net als bij Shopping verschijnt er een apart onderdeel met resultaten in de zoekresultaten. Hier zie je geen producten, maar vacatures.

Hoe belangrijk gaat dit worden? 73 procent van de werkzoekenden start de zoektocht op Google. Daarbij zijn de resultaten vanuit Amerika al zo goed (18% meer sollicitanten), dat het zonder twijfel een grote rol gaat spelen.

Waarom is dit belangrijk voor de werkzoekende?

Voor de werkzoekende word het een handige nieuwe manier om de nieuwste vacatures te vinden! Daarbij zal het flink gaan concurreren met de huidige vacaturebanken. Wellicht dat zij met nieuwe manieren gaan komen om jou te bereiken. Denk bijvoorbeeld aan toenemende push berichten.

Wekelijks handige downloads en praktische sollicitatie- en carrièretips ontvangen? Meld je aan op onze nieuwsbrief!

Aanmelden

De trends op de arbeidsmarkt in 2020!

Bovenstaande trends zullen bepalend zijn hoe de arbeidsmarkt in 2020 zich gaat vormen. De belangrijkste trend van de afgelopen jaren, en ook in het nieuwe decennium, is dat steeds meer activiteiten in de recruitment branche online plaatsvinden. Ook in 2020 zal de arbeidsmarkt verder digitaliseren.  Net als vorig jaar staat Employer Branding tussen de trends op de arbeidsmarkt in 2020. Wat betekent voor jou als sollicitant dat je in 2020 niet naïef moet zijn bij het kiezen van je volgende werkgever. Veel babyboomers gaan de aankomende jaren met pensioen. Daarbij gaan tussen de 18 en 25 jaar, ook wel Generatie Z genoemd, binnenkort massaal de arbeidsmarkt betreden. Veel werkgevers gaan hier al op inspelen en voorbereiden op een jongere generatie.

Stelling: de trends op de arbeidsmarkt maken het voor de werkzoekende gemakkelijker in 2020!

Eens of Oneens? Laat het ons weten in de reacties.

1 Reactie op "De arbeidsmarkt 2020: trends voor de werkzoekende"

Laat een reactie achter:

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd!

*Reactie
*Naam
*E-mailadres
Consent

    • Feest voor HR: Google Vacatures nu ook beschikbaar in Nederland
    • 18 september 2020

    […] mooi gebaar dus, met veel potentie. Wist je dat 73% van de banenzoekers hun zoektocht op Google begint? Daarnaast zijn de resultaten in Amerika nu al enorm indrukwekkend. […]