Back to the basics: hoe schrijf je een goede motivatiebrief?

  • Pascal Joore
  • 5 september 2017

Als je gaat solliciteren, heb je een beperkt aantal middelen tot je beschikking om de werkgever te overtuigen van je toegevoegde waarde. Het cv en de motivatiebrief zijn de meest gangbare middelen en vormen de basis van een goede sollicitatie.

Hoewel er tegenwoordig ook andere hulpmiddelen bestaan, zoals de video pitch en de persoonlijke website, maak je geen kans op een baan als de basis niet goed is. Het belang van een relevant cv en een goede motivatiebrief is dus groot.

Een cv is relatief makkelijk om op te stellen. Het bestaat uit een aantal standaard onderdelen en zelfs de volgorde ligt grotendeels vast. Een motivatiebrief biedt echter veel meer ruimte voor eigen invulling.

Enerzijds zorgt deze ruimte ervoor dat je de inhoud naar je eigen hand kunt zetten. Anderzijds zorgt de ruimte voor veel onduidelijkheid. Hoe begin ik mijn motivatiebrief? Wat moet ik over mijzelf zeggen? Hoe overtuig ik een werkgever dat ik de beste kandidaat ben?

Met andere woorden: hoe schrijf ik een goede motivatiebrief?

Om antwoord te kunnen geven op deze vraag, gaan we terug naar de basis.

De basis

Met een goede motivatiebrief overtuig je de werkgever van je toegevoegde waarde en onderscheid je jezelf van andere sollicitanten. Dit betekent dat elke motivatiebrief die je schrijft, afgestemd moet zijn op de functie en het bedrijf.

Een goede motivatiebrief bevat minstens de volgende onderdelen:

  1. Een originele openingszin.
  2. Een deel waarin je je toegevoegde waarde omschrijft. Wat kom je brengen?
  3. Een deel waarin je de keuze voor het betreffende bedrijf beschrijft.
  4. Een sterke afsluiting.

Daarnaast wordt een goede motivatiebrief gekenmerkt door:

  • Relevantie: probeer alles te vertalen naar een voordeel voor de werkgever.
  • Persoonlijkheid: laat jezelf zien om de kans op de spreekwoordelijke klik te vergroten.
  • Intrinsieke motivatie: wat zijn je persoonlijke drijfveren? Mensen met passie voor hun vak zijn veel waard voor een werkgever.
  • De juiste lengte: een motivatiebrief moet zo kort mogelijk zijn. Onnodige tekst leidt de lezer af en dat gaat ten koste van de relevantie van je motivatiebrief.
  • Praktijkvoorbeelden: onderbouw je uitspraken met relevante praktijkvoorbeelden om geloofwaardig over te komen.

#1 Openingszin

Met een goede openingszin haal je de lezer uit zijn/haar dagelijkse sleur en laat je direct je toegevoegde waarde zien. Dit betekent dat je cliché uitspraken als “Naar aanleiding van de advertentie wil ik reageren op de functie van…” achterwege moet laten.

Een goede manier om direct op te vallen en indruk te maken, is door te focussen op jouw betrokkenheid met de organisatie of de functie.

Het voordeel is dat iedereen in zekere mate betrokken is (anders zou je er niet solliciteren) en dat betrokkenheid een groot pluspunt is voor de werkgever. Het leidt namelijk tot een hogere mate van toewijding en productiviteit.

Zet voor jezelf een aantal kenmerken van de functie of het bedrijf op papier en formuleer een zin waaruit blijkt dat je betrokken bent. Maak de lezer nieuwsgierig en probeer in verhaalvorm te schrijven. Mensen onthouden verhalen namelijk 22 keer beter dan alleen feiten.

In dit artikel geven we meer uitleg en zes voorbeelden.

#2 Toegevoegde waarde

Wat kom je brengen? Wat is jouw toegevoegde waarde voor de werkgever? Waarom moeten ze jou aannemen en niet iemand anders?

Om jezelf positief te onderscheiden, moet je in dit onderdeel niet terugvallen op standaard vereisten zoals jouw opleidingen en werkervaring. Dit staat ook al in je cv en andere sollicitanten zullen over vergelijkbare kwalificaties beschikken.

Je moet dus opzoek gaan naar iets wat jouw onderscheidt van anderen en dat van toegevoegde waarde is voor de werkgever. We doelen hier op jouw talent. Jouw unieke kwaliteiten.

Probeer voor jezelf op papier te zetten waar je van nature goed in bent en waar je hart sneller van gaat kloppen. In dit artikel kun je hier meer uitleg over vinden. Zodra je weet waar je van nature in uitblinkt, kun je jouw toegevoegde waarde voor de werkgever met overtuiging op papier zetten. Hiervoor moet je jouw kwaliteiten koppelen aan de kenmerken van de functie.

Koppeling aan de functie

Of je nu ongekend goed kan rekenen, ontzettend creatief bent of de meest stressbestendige persoon bent in jouw omgeving, je kunt je talent altijd koppelen aan kenmerken van de functie met behulp van de STAR-methode. Door relevante praktijkvoorbeelden te geven, leg je uit hoe jouw kwaliteiten bijdragen aan het uitvoeren van de werkzaamheden.

Verdiep je goed in de functie, zodat je jouw kwaliteiten aan de meest relevante functiekenmerken kunt koppelen. Denk bijvoorbeeld aan de belangrijkste werkzaamheden die je gaat uitvoeren, de rollen die je gaat vervullen en de competenties die noodzakelijk zijn om de functie uit te voeren.

Wekelijks handige downloads en praktische sollicitatie- en carrièretips ontvangen? Meld je aan op onze nieuwsbrief!

Aanmelden

#3 Keuze voor het bedrijf

Een veelgemaakte fout is om in dit onderdeel te beschrijven wat voor jou de voordelen zijn. Hoewel het voor de werkgever leuk is om complimentjes te krijgen, heeft hij/zij er verder niets aan.

Het is dus de kunst om jouw keuze zo te formuleren dat het ook voordelig is voor de werkgever.

Dit kun je doen door te focussen op je persoonlijke drijfveren en deze vervolgens te koppelen aan kenmerken van de organisatie. Intrinsiek gemotiveerde werknemers zijn namelijk tevreden en bevlogen met het werk dat ze doen. Een groot voordeel voor jou én de werkgever.

Persoonlijke drijfveren

Waarom solliciteer je op deze functie? Wat drijft je? Waar gaat je hart sneller van kloppen?

Geef voor jezelf antwoord op deze vragen en zet een aantal beweegredenen op papier. Kies vervolgens de beweegredenen die ook voor de werkgever van toegevoegde waarde zijn. Een hoog salaris is dat bijvoorbeeld niet.

Kenmerken bedrijf

Als het goed is, heb je je georiënteerd op de arbeidsmarkt en heb je voor jezelf duidelijk in kaart waarom je bij de betreffende werkgever solliciteert. Selecteer een aantal unieke kenmerken van het bedrijf waardoor je je aangetrokken voelt.

Beschrijf vervolgens hoe deze kenmerken aansluiten bij je persoonlijke drijfveren. Op die manier laat je niet alleen zien dat je het bedrijf goed kent, maar laat je ook zien dat de baan écht bij je past.

Voorbeeld: behulpzaam persoon – klantgerichte bedrijfscultuur

Van nature ben ik iemand die anderen graag helpt. De erkenning die ik krijg na het helpen van mensen zorgt voor een onuitputtelijke bron van energie. Energie die ik gebruik om elke dag alles op alles te zetten om de welzijn van mijn patiënten te verbeteren. Jullie werkwijze waarin het belang van de klant centraal staat, sluit perfect aan bij mijn visie en stelt mij in staat om te doen wat ik wil doen: mensen de beste hulp bieden.

#4 Sterke afsluiting

Veel mensen sluiten hun motivatiebrief af door aan te sturen op een vervolg. “Graag zou ik mijn motivatie toelichten in een kennismakingsgesprek” is een veelgebruikte slotzin. Hoewel met deze zin niets mis is, kun je er meer uit halen.

In de laatste zinnen van je motivatiebrief krijg je namelijk de mogelijkheid om de positieve indruk die je hebt gemaakt nog één keer te versterken. Het is de laatste kans om de werkgever te overtuigen van je toegevoegde waarde.

Een goede manier om deze kans met beide handen aan te grijpen, is door in te spelen op de behoeften van de werkgever.

Beantwoord de vraag van de werkgever

Probeer te achterhalen waar de werkgever expliciet naar op zoek is. Analyseer de vacaturetekst en kijk waar de nadruk op ligt. Is er vraag naar iemand die past binnen de bedrijfscultuur? Zoeken ze specifieke competities en vaardigheden? Of willen ze iemand die gepassioneerd is?

Zodra je een cruciale functievereiste hebt gevonden, kun je het gebruiken om je slotzin te formuleren. Op die manier geef je de werkgever op het laatste moment het gevoel dat het bedrijf jou nodig heeft. Hiermee vergroot je de kans op een uitnodiging.

Voorbeeld Recruiter:

Van kinds af aan geniet ik ervan om mensen met elkaar in contact te brengen. Ik doorzie mensen snel en weet daardoor een goede match te realiseren. Graag laat ik in een kennismakingsgesprek zien dat wij ook een goede match zijn.”

Meer voorbeelden vind je hier.

Een goede motivatiebrief

Met een goede motivatiebrief overtuig je de werkgever van je toegevoegde waarde en onderscheid je jezelf van andere sollicitanten. Haal de werkgever uit zijn/haar dagelijkse sleur met een originele openingszin, toon je toegevoegde waarde, verklaar je keuze voor het bedrijf en schrijf een sterke afsluiting om de kans op een baan te vergroten!

Stelling: een motivatiebrief is belangrijker bij het solliciteren dan een cv!

Eens of oneens? Laat het ons weten in een reactie!

0 Reactie op "Back to the basics: hoe schrijf je een goede motivatiebrief?"

Laat een reactie achter:

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd!

*Reactie
*Naam
*E-mailadres
Consent