Beter omgaan met collega’s? 12 tips!

  • Lars Tertoolen
  • 14 september 2021

Omgaan met collega’s. Met de ene collega gaat het vanzelf, bij de ander lukt het op de ene of andere manier niet. Dit kan wel eens lastig zijn, aangezien je veel tijd doorbrengt met je collega’s. Soms meer dan met je partner of gezin.

Een goede band met je collega’s zorgt ervoor dat je met plezier naar je werk gaat en versterkt de prestaties. Het is daarom essentieel om een fatsoenlijke relatie met je collega’s te hebben, hopelijk meer dan dat. Volg deze 12 tips om beter om te gaan met jouw collega’s!

#1 Wees collegiaal 

Collegialiteit houdt in dat collega's vriendelijk en professioneel zijn en elkaar helpen wanneer dat nodig is. Het klinkt logisch, beter omgaan met collega’s door collegiaal te zijn. Toch is de uitvoering in de praktijk soms lastiger.

Wanneer er bijvoorbeeld veel stress of een hoge werkdruk is, is het belangrijk collegiaal te blijven. Op de moeilijke momenten klaar staan voor je collega’s wordt enorm gewaardeerd!

#2 Leer je collega’s kennen

Wanneer je veel samenwerkt met je collega’s, is het fijn om meer over hen te weten te komen. Als je meer weet over je collega’s, ontstaat er een hechtere band en wordt de samenwerking verbeterd. Je kunt bijvoorbeeld vragen wat de hobby’s zijn van je collega’s, of ze een partner en/of kinderen hebben of wat ze leuk vinden om in het weekend te doen. Misschien ontdek je wel een gezamenlijke interesse met één of meerdere van je collega’s.

Lees hier waarom een goede band met je collega's zo ontzettend belangrijk is.

#3 Houd je aan de regels

Door actief bezig te zijn met zowel de geschreven als ongeschreven regels, voorkom je dat je jezelf in de vingers snijdt. Het leren van de geschreven regels is geen probleem. Het wordt spannender wanneer het aankomt op de ongeschreven regels. Voorbeelden hiervan zijn: 

De koelkast

Heeft iedereen zijn eigen plek in de koelkast of legt iedereen zijn eten op een willekeurige plek?

Roken

Mensen die niet roken vinden het vaak irritant wanneer mensen die wel roken vaker pauze nemen. Als je een roker bent, probeer het roken tijdens jouw werktijd dan te beperken.

Het gebruik van een mobiele telefoon

Sommige organisaties verbieden het gebruik van een eigen mobiele telefoon terwijl andere bedrijven het toestaan.

Sommige regels vind je misschien wat flauw of overdreven, maar sommige mensen hechten veel waarde aan dergelijke regels. De omgang met deze collega’s wordt er niet beter op wanneer je deze regels (on)bewust negeert. 

#4 Probeer met iedereen overweg te kunnen

Net als je familieleden, kun je jouw collega’s niet kiezen. Dit betekent dat de ene collega je beter ligt dan de andere. Dit is zeker niet vreemd, maar je zult hier toch mee om moeten gaan. 

Hoe vervelend het ook is, je zult een manier vinden om met iedereen om te gaan. Of het nu gaat om een praatjesmaker, een roddelaar, een klager of een gemeen persoon, een manier vinden om met deze collega’s om te gaan kan je enorm veel opleveren. Het zal je leven een stuk aangenamer maken, want deze mensen kunnen je in het ergste geval enorm gaan tegenwerken.

#5 Straal positiviteit uit

Gedraag je positief en je zult vanzelf merken dat jij en de mensen om je heen positiever worden. Met een optimistische en enthousiaste houding ten opzichte van je collega’s, kun je een positieve omgang creëren.

Probeer actief bezig te zijn met je ‘mindset’; Think positive, stay positive! Door positief te denken en dit te uiten naar anderen zorg je ervoor dat je gerespecteerd wordt. Denk niet in problemen, maar in oplossingen en uitdagingen.

#6 Wees professioneel

De relatie met je collega’s is een werkrelatie. Op het werk is een bepaalde mate van professionaliteit gewenst. Omgaan met collega’s wordt een stuk gemakkelijker wanneer je gezien wordt als iemand met een professionele houding. 

Professionaliteit uit zich op veel verschillende manieren. Blijf bijvoorbeeld altijd respectvol naar je collega’s, hoe lastig dat soms ook is. Daarnaast is het onprofessioneel om té los te worden. Op gesprekken over bepaalde privézaken zit niet iedereen te wachten!

Ook non-verbale communicatie speelt een grote rol in de indruk die je maakt. Non-verbale communicatie is het communiceren zonder taal te gebruiken. Je geeft signalen af door bijvoorbeeld gebaren, oogcontact en lichaamstaal. Zorg dat je gezien wordt als een professional, dan zullen andere je sneller accepteren.

#7 Ga niet roddelen

Vermijd roddelen! Niet doen, gewoon niet doen. Overigens geldt dit ook voor participeren met anderen die dit gedrag vertonen.

Hoewel je misschien in de verleiding komt om wat sappig kantoornieuws door te vertellen, laat roddelen je eruitzien als een middelbare scholier. Het is zeer onprofessioneel, daarnaast kan het slecht uitpakken en kan het heel erg slecht zijn voor jouw reputatie of zelfs je carrière! Als je collega hier achterkomt is de band moeilijk nog te herstellen.

#8 Wees eerlijk

Door oneerlijk te zijn kom je altijd slecht over. Door te liegen over jouw competenties, werkzaamheden, activiteiten of zelfs je privéleven vertrouwen je collega’s je op den duur niet meer.

Liegen op het werk draagt, net als in je privé-leven, niet bij aan je professionaliteit. Vroeg of laat val je door de mand. Dit kan jouw imago ernstig schaden en verslechtert de omgang met je collega’s. Wees daarom eerlijk en transparant, want dit wordt op de lange termijn alleen maar gewaardeerd. 

#9 Klaag niet

Niets is zo vervelend als een klagende collega. Wanneer je alleen maar focust op wat er mis is met je werk saboteer je je denkbeeld. Ook al doen je collega’s het wel, probeer neutraal te reageren. Voorkom het klagen en wees positief.

Wekelijks handige downloads en praktische sollicitatie- en carrièretips ontvangen? Meld je aan op onze nieuwsbrief!

Aanmelden

#10 Let op je taalgebruik

Vloeken of schelden hoort niet thuis op de meeste werkplekken. Er zijn bepaalde normen en waarden waaraan jij je moet houden en het gebruik van scheldwoorden valt daar niet onder. Ook al voel je je nog zo op je gemak, het komt erg onprofessioneel over.

Wanneer je zeker weet dat het oké is om te schelden in het bijzijn van bepaalde collega’s, kun je er voor kiezen om mee te doen. Toch wordt het sterk afgeraden. Ook als anderen het wel doen, kan het goed zijn dat een aantal mensen zich er wel aan storen.

#11 Teambuilding

Teambuilding vergroot het vertrouwen in elkaar, bevordert de onderlinge samenwerking, draagt bij aan effectieve communicatie en zorgt voor een ontspannen sfeer. Het deelnemen aan een teambuildingsdag of activiteit biedt een uitstekende mogelijkheid om de omgang met je collega’s te verbeteren. Lees hier meer over de voordelen van teambuilding!

#12 Wees jezelf!

Je kunt alleen een sterke relatie opbouwen met collega’s als je volledig jezelf bent. Wanneer je jezelf anders voordoet dan je eigenlijk bent, creëer je onjuiste verwachtingen. De omgang met je collega’s wordt gemakkelijker als jouw collega’s weten hoe je bent en in elkaar zit. Net zoals het voor jou makkelijker is om om te gaan met mensen als je weet hoe zij zijn. Als je bijvoorbeeld weet hoe iemand reageert in bepaalde situaties kun je daar rekening mee houden.

Beter omgaan met je collega's!

Omgaan met collega’s. Een goede band met je collega’s zorgt ervoor dat je met plezier naar je werk gaat en versterkt de prestaties. Het is daarom essentieel om een fatsoenlijke relatie met je collega’s te hebben, hopelijk meer dan dat. Als je meer weet over je collega’s, ontstaat er een hechtere band en wordt de samenwerking verbeterd.

Door actief bezig te zijn met zowel de geschreven als ongeschreven regels, voorkom je dat je jezelf in de vingers snijdt. Gedraag je positief en je zult vanzelf merken dat jij en de mensen om je heen positiever worden. Wees daarom eerlijk en transparant, want dit wordt op de lange termijn alleen maar gewaardeerd.

Vermijd roddelen, vloeken en roddelen! Wees tot slot altijd jezelf! Je kunt alleen een sterke relatie opbouwen met collega’s als je volledig jezelf bent.

Stelling: goed omgaan met al je collega’s is een vereiste op het werk!

Eens of oneens? Laat het ons weten in de reacties!

Interessant blog? Blijf op de hoogte van alles omtrent solliciteren via onze social media kanalen. Volg ons op:

0 Reactie op "Beter omgaan met collega’s? 12 tips!"

Laat een reactie achter:

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd!

*Reactie
*Naam
*E-mailadres
Consent