Hoe voorkom je een vakantiedip bij jouw werknemers na terugkomst van vakantie?

  • Lars Tertoolen
  • 26 augustus 2021

Over het algemeen zijn vakanties goed voor de mentale gezondheid van werknemers. Zo helpt vakantie tegen stress en stijgt het algemeen geluksgevoel. Het geluk dat gevoeld wordt duurt meestal echter niet lang. Als de vakantie voorbij is kan dit geluksgevoel snel omslaan in een vakantiedip. 

Deze vakantiedip, ook wel het post-holiday syndroom genoemd, kan zorgen voor vermoeidheid, prikkelbaarheid, angst, gebrek aan concentratie of een triest en negatief gevoel tegenover het werk en het leven. Ook bij werknemers die écht van hun werk houden komt dit voor. 

Deze dip kan het begin zijn van een negatieve spiraal met vervelende gevolgen. Reden genoeg om er als werkgever of leidinggevende alles aan te doen dit te voorkomen. In dit blog geven we 7 tips om jouw werknemers te helpen de vakantiedip te voorkomen!

#1 Voor de vakantie

Het voorkomen van de vakantiedip bij werknemers begint al voordat de vakantie begint. Zo zorgt een goede werkoverdracht voor rust tijdens de vakantie, maar ook dat het werk wordt doorgezet. Dit voorkomt dat een werknemer bij terugkomst een berg taken heeft liggen. Controleer bij werknemers of zij een goede werkoverdracht maken voor de collega die de taken kan overnemen tijdens hun afwezigheid.

Daarnaast is het de moeite waard om alle e-mailcommunicatie tot een minimum te beperken wanneer iemand op vakantie is. Het is een grote ergernis om na de vakantie weer aan het werk te gaan en een overvolle inbox aan te treffen. Introduceer programma’s zoals Slack of Trello, deze helpen bij het voorkomen van oneindig mailverkeer.  

#2 Welkom heten

De volgende stap is het welkom terug heten van je werknemer. Een werknemer begroeten en vragen hoe zijn of haar vakantie was is een relatief kleine moeite, maar zorgt voor waardering en betrokkenheid. Betrokkenheid draagt bij aan het welzijn van ieders carrière. Dit zorgt voor meer voldoening, toewijding, motivatie en werktevredenheid.

Vervolgens is het jouw taak om medewerkers weer snel op volle toeren te laten draaien. Hiervoor hebben ze ondersteuning nodig. Bij hun terugkeer is het inplannen van een briefing met belangrijke bedrijfsupdates waardevol. Praat medewerkers bij over de voortgang van hun taken en projecten, communiceer deadlines of nieuws van hun klanten. Zo zijn ze snel voorzien van belangrijke informatie over wat er tijdens hun vakantie is gebeurd.

#3 De stip op de horizon

Een vakantie is iets waar iedereen reikhalzend naar toeleeft. Vaak zijn werknemers al weken voor het daadwerkelijk zo ver is, in gedachten al op hun vakantiebestemming. Op het moment dat de vakantie erop zit, is het punt waar naar toegeleefd wordt ook weg. Dit kan een negatief gevoel veroorzaken.

Als leidinggevende kun je hier op inspelen door iets te creëren waar medewerkers naar uitkijken. Zo stimuleer je het enthousiasme en ontstaat er een positieve sfeer die medewerkers motiveert om optimaal te presteren.

Deze “stip op de horizon” kan van alles zijn en kan zowel sociaal als zakelijk zijn. Voorbeelden zijn een teamuitje, een netwerkborrel, een teambuildingsactiviteit of een sociaal evenement. Alles waar werknemers samen naar toe kunnen werken, motiveert en versterkt de teamgeest!

#4 Herfocus op prestatiegerichte doelen

Doelen spelen een cruciale rol in de productiviteit en werktevredenheid. Zo stimuleert het medewerkers om gemotiveerd te blijven werken. Daarnaast halen werknemers voldoening uit het behalen van doelen en worden ze uitgedaagd om zo door te gaan of zichzelf te overtreffen.

Na een vakantie is het mogelijk dat een werknemer eerder opgestelde doelen uit het oog heeft verloren. Door vlak na terugkomst van vakantie de voortgang van de huidige doelen te bespreken worden werknemers weer op scherp gezet en gemotiveerd. Dit is ook een goed moment om nieuwe doelen te stellen, deadlines te bepalen en de komende weken in te plannen.

#5 Persoonlijke ontwikkeling

Naast prestatiegerichte doelen speelt persoonlijke groei een belangrijke rol in de werktevredenheid. Veel mensen gebruiken de vakantie om na te denken wat ze allemaal willen bereiken in hun carrière. Dit kan negatief uitpakken wanneer ze van vakantie terug komen en snel het gevoel krijgen dat hun plannen niet haalbaar zijn. Dit kan bijvoorbeeld zijn door werkdruk, gebrek aan ondersteuning of niet de ruimte krijgen voor hun persoonlijke doelen.

Door werknemers de ruimte te geven voor persoonlijke groei, zullen ze zich weer sneller focussen op hun werk. Daarbij zullen ze gebrand zijn om hun persoonlijke doelen te behalen nadat de opwinding van de vakantie is weggeëbd.

Ga samen zitten en zorg dat werknemers hun persoonlijke doelen hebben vastgesteld en helder hebben hoe ze deze gaan bereiken. Bied ook training- en leermogelijkheden aan, ook als deze pas later in het jaar zijn. Zo ontstaat het gevoel dat ze met hun groei bezig zijn!

#6 Stimuleer gezondheid

Veel mensen letten in hun vakantie wat minder op hun gezondheid. Meer en ongezonder eten, weinig beweging en meer alcoholgebruik. Hierdoor komen mensen over het algemeen wat afgemat terug op het werk. Dit brengt vervolgens ook weer negatieve gedachten met zich mee. 

Als werkgever is het stimuleren van gezondheid en welzijn op het werk een geweldige manier om jouw werknemers te helpen de vakantieblues van zich af te schudden en weer aan de slag te gaan. De voordelen van persoonlijke gezondheid strekken zich verder uit. Beweging maakt endorfine vrij, waardoor mensen gelukkiger worden. Het is zelfs bewezen dat het de mentale capaciteit verbetert en een energieboost geeft.

Speel hier op in! Stimuleer gezond eten door dit te faciliteren. Bijvoorbeeld door fruit beschikbaar te maken. Verder is bewegen belangrijk. Moedig een rondje wandelen aan! Verder zijn een zit/sta bureau of een bureaufiets originele manieren om beweging te stimuleren. Verder is een fitnessregeling een mooie vorm van het aanzetten tot sporten.

Ben jij benieuwd welke rol WETALENT kan hebben in jouw Employee Journey? Lees meer over onze werkwijze of neem contact met ons op!

Ga naar werkwijze

#7 Een fijne werkplek

Tot slot is de beste manier om de vakantiedip tot een minimum te beperken bij jouw werknemers door te zorgen voor een fijne werkplek. Een plek waar werknemers met plezier heen gaan met een passende bedrijfscultuur. Een positieve bedrijfscultuur zorgt dan ook voor betrokken en productieve werknemers. Tevens draagt het bij aan een hecht team en zelfs hoe succesvol de organisatie is.

Vanzelfsprekend kun je dit niet zomaar even veranderen. Wel kun je goed managen hoe mensen er instaan en hier op inspelen. Vaak is communicatie de sleutel tot succes. Zorg ervoor dat je werknemers op hun plek zitten!

Voorkom je een vakantiedip bij jouw werknemers

Deze vakantiedip, ook wel het post-holiday syndroom genoemd, kan zorgen voor vermoeidheid, prikkelbaarheid, angst, gebrek aan concentratie of een triest en negatief gevoel tegenover het werk en het leven.

Het voorkomen van de vakantiedip begint al voordat de vakantie begint. Zo zorgt een goede werkoverdracht voor rust tijdens de vakantie, maar ook dat het werk wordt doorgezet. Een werknemer begroeten en vragen hoe zijn of haar vakantie was is een relatief kleine moeite, maar zorgt voor waardering en betrokkenheid.

Als leidinggevende kun je hier op inspelen door iets te creëren waar medewerkers naar uitkijken. Door werknemers de ruimte te geven voor persoonlijke groei, zullen ze zich weer sneller focussen op hun werk. Tot slot is de beste manier om de vakantiedip tot een minimum te beperken bij jouw werknemers door te zorgen voor een fijne werkplek.

 

Stelling: een leidinggevende is niet verantwoordelijk voor het voorkomen van een vakantiedip van een medewerker

Eens of oneens? Laat het ons weten in een reactie!

0 Reactie op "Hoe voorkom je een vakantiedip bij jouw werknemers na terugkomst van vakantie?"

Laat een reactie achter:

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd!

*Reactie
*Naam
*E-mailadres
Consent