De perfecte elevator pitch

WETALENT blog afbeelding over: De perfecte elevator pitch
  • Auteur: Tom van Pinxteren
  • - 24 juli 2014 -
  • categorie: Overig

Stel je staat in de lift, en plotseling stapt er een belangrijk persoon in; een investeerder, een directeur of een hoge ambtenaar.

Kortom, iemand waarvoor jij iets wilt betekenen. Je grijpt deze gelegenheid aan en spreekt deze persoon aan.

Wat zeg je dan tegen die persoon?

Je hebt niet echt tijd om na te denken, de lift is al bijna boven…

Je moet dus al een verhaaltje klaar hebben staan.

Heb jij er een?

En zo is de elevator pitch (letterlijk vertaald: lift verkooppresentatie) ontstaan. Het bovenstaande scenario zullen niet veel mensen ondervinden, maar de situatie dat je snel iets moet vertellen over jezelf is veel mensen niet vreemd. Het verschil tussen succes en falen zit hem dan in de voorbereiding.

Maar hoe maak je een goede elevator pitch?

Onderdelen

Allereerst moet je jezelf afvragen wat je allemaal wilt vertellen. Pak dus een stuk papier en brainstorm erop los: schrijf alles op wat in je op komt. Het kan allemaal van waarde zijn. Je hoeft je op dit punt nog niet druk te maken over beperkingen als tijd en woorden; schrijf gewoon alles op wat in je opkomt.

Waar je aan zou kunnen denken:

  • persoonlijke kwaliteiten
  • karaktereigenschappen
  • ervaringen
  • opleidingen & kennis
  • professionele vaardigheden
  • wie je bent
  • wat je toevoegt
  • wat je wilt bereiken
  • wat je meebrengt
  • wat jou motiveert
  • wat je tot nu toe hebt bereikt

Dit is slechts een korte lijst van dingen die je allemaal zou kunnen vertellen. Je mag dan ook gerust de tijd nemen hiervoor. Laat het bijvoorbeeld een nachtje liggen, of misschien zelfs een paar dagen en ga er dan weer voor zitten.

Inkorten

Nu je die hele waslijst hebt aan dingen die je eigenlijk wilt vertellen, moet je gaan selecteren.

Let op: verwijder geen ideeën, je hebt ze mogelijk later nog nodig!

Je begint door er één ding uit te halen. Dit punt is in jouw ogen het belangrijkste wat je wilt vertellen. Laten we het even het primaire onderwerp noemen. Vervolgens ga je er andere punten uit halen, welke je kunt gebruiken om een verhaal rondom jouw primaire onderwerp te bouwen.

Een voorbeeld: Jij kiest jouw vaardigheid om problemen op te lossen als primair onderwerp. Daar kun je vervolgens jouw kwaliteit als analist en wat je tot nu hebt bereikt, als secundaire onderwerpen bij gebruiken om een goed verhaalt te maken.

Uiteindelijk kies je ongeveer secundaire 5 punten om jouw verhaal mee op te bouwen. Beperk het tot dit aantal, want uiteindelijk moet jouw verhaal:

  • Niet uit meer dan 100 à 200 woorden bestaan
  • Niet langer dan 30 tot 60 seconden duren

Zodoende heb je ongeveer 20 tot 40 woorden, en 5 tot 10 seconden per onderwerp om deze te beschrijven. Je hoeft nog geen volledig verhaal op papier te zetten. Je hebt nu vooral de outline nodig.

Maatwerk

De reden dat je niet direct het hele verhaal moet opschrijven, is omdat één enkel verhaal niet genoeg is. Elke situatie, elk gesprek en elke functie heeft een eigen verhaal nodig. Dat betekent dat je meerdere verhalen nodig gaat hebben.

Om dit efficiënt aan te pakken kun je modules maken: stukjes waarvan je ze van te voren zo opstelt dat je weet dat ze goed bij elkaar passen. Zo kun je makkelijk tussen primaire onderwerpen wisselen en daar heel snel secundaire onderwerpen bij plakken om een verhaal samen te stellen.

Op deze manier heb je voor elke situatie een goed verhaal. Wat nu overblijft is het zorgen dat je dit verhaal ook goed kunt vertellen.

Presenteren

De laatste en misschien wel belangrijkste stap is een goede bezorging bij jouw publiek. Dit betekent vooral oefenen, oefenen en nog eens oefenen. Zeker wanneer je gebruik maakt van meerdere primaire onderwerpen (en bijbehorende secundaire) is het veel informatie om uit je hoofd te leren. Wat wel helpt is dat het allemaal om jou draait; uiteindelijk is het niets anders dan een verhaal over jezelf.

Desondanks is het belangrijk dat je in ieder geval de belangrijke fragmenten uit je hoofd leert. Hierbij is het ook aan te raden niet alleen puur de tekst uit je hoofd te leren. Mensen zullen niet warmlopen wanneer jij als een machine een tekstje op loopt te dreunen. De presentatie van de informatie is nou eenmaal net zo belangrijk als – misschien zelfs belangrijker dan – de informatie zelf.

Oefen daarom voor de spiegel. Oefen daarom voor familie, vrienden en bekenden. Oefen desnoods door een video van jezelf te maken en deze terug te kijken.

Zodra je een flinke berg informatie hebt, hier een sterk stukje uit geschreven hebt en vervolgens de presentatie goed hebt voorbereid, ben jij klaar om die confrontatie in de lift aan te gaan.

Als je een paar goede voorbeelden wilt zien van pitches, raad ik je aan eens een paar aflevering van Dragon’s Den te kijken. Hoewel mensen hier producten, en niet zichzelf, pitchen, krijg je hier een goed idee van de fijne kneepjes van de pitch.

Heb jij verder nog goede ideeën voor een ijzersterkte pitch? Of heb je wellicht een andere methode om snel een goede presentatie van jezelf te geven? Laat het iedereen weten via een reactie!


Op zoek naar een toffe baan?
Bij ons staat de kandidaat centraal!

Bekijk vacatures


0 Reactie op "De perfecte elevator pitch"

Laat een reactie achter:

Velden gemarkeerd met een * zijn verplicht!

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd!

    • Peter Linders
    • 14 augustus 2014

    Leuke en constructieve opzet. Eigenlijk een prima opzet voor een ieder die een ander wil overtuigen…

Send this to a friend