Creatief solliciteren: 7 voorbeelden

  • Ivo Bourgondiën
  • May 6, 2015

Creatief solliciteren

Stel je het volgende eens voor: je bent recruiter en je hebt dagelijks te maken met het lezen van motivatiebrieven, het voeren van sollicitatiegesprekken en het doorpluizen van CV’s. Je hebt de opdracht gekregen een manager te vinden voor de marketingafdeling. De ene na de andere motivatiebrief komt binnen.

Plots gaat de bel… Je doet open en je ziet een roos op de grond liggen met daarbij een brief. Verrek, het is Valentijnsdag. Enthousiast open je de envelop om te ontdekken van wie de brief afkomstig is:

gedicht-blog

Zeg nou zelf, een sollicitatie als deze vergeet je niet snel. En dat is precies wat de bedoeling is.

Haal de recruiter uit zijn dagelijkse sleur. Doe eens gek, wees creatief en zorg ervoor dat je opvalt tussen al die andere sollicitanten. De recruiter zal nieuwsgierig zijn naar jou en dat vergroot de kans om te worden uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek. 

Word jij zelden uitgenodigd voor een gesprek? Wil jij opvallen tussen al die andere sollicitanten? Of ben jij simpelweg op zoek naar inspiratie tijdens jouw zoektocht naar werk?

Lees dan dit blog, waarin we 7 voorbeelden geven van creatieve sollicitaties. 

#1 Maak slim gebruik van feestdagen of gebeurtenissen

Het bovenstaande voorbeeld is een creatieve manier om gebruik te maken van een feestdag. Door jouw CV of motivatiebrief een bepaald thema te geven kun je op eenvoudige en goedkope wijze opvallen.

Naast nationale feestdagen kun je bijvoorbeeld ook de ontwikkelingen van het bedrijf waar je wilt solliciteren in de gaten houden. Met een klein beetje creativiteit kun je al het verschil maken. Viert het bedrijf binnenkort een jubileum? Voeg dan, naast jouw CV en motivatie, een verjaardagskaart toe.

#2 Een geschreven CV of motivatiebrief

Onlangs ontvingen wij van iemand een geschreven CV. Onze reactie? Iedereen was nieuwsgierig en wilde het CV graag onder ogen zien. Het heeft nu een vaste plek gekregen op ons prikbord.

Dit betekent niet dat je vanaf nu alles handgeschreven naar bedrijven moet sturen. Over het algemeen gaat de voorkeur uit naar digitale formulieren in verband met het makkelijker inzien, analyseren en uitwisselen ervan. Het is beter om het te combineren. Stuur bijvoorbeeld een handgeschreven motivatie gevolgd door de digitale formulieren een aantal dagen later. Op die manier val je op, maar voldoe je ook aan de vereisten van de gebruikelijke procedure.

#3 CV in eetbare vorm

Stuur jouw CV in de vorm van een taart of een chocoladereep.

Je zult dit idee wellicht een beetje raar vinden. En dat moet ook, want raar valt op. Het is een goede manier om aandacht van de recruiter te krijgen, omdat:

  1. Het zeer ongebruikelijk is voor een recruiter om iets dergelijks te ontvangen
  2. De recruiter samen met zijn collega’s de tijd neemt om het op te eten en iedereen over jou en je CV zal praten
  3. Je de recruiter(s) blij maakt met wat lekkers waardoor je automatisch een positieve associatie met jouw CV creëert

Mocht je zelf geen professionele bakker zijn, kun je altijd de lokale bakker bellen of je kunt jouw taart online bestellen. Op het internet zijn talrijke bakkerijen te vinden die jouw persoonlijke tekst kunnen verwerken in een taart of een stuk chocola.

De kosten (tijd, moeite en geld) van een eetbaar CV zijn aanzienlijk hoger dan de kosten van een online CV. Maarja, soms moet je nou eenmaal investeren om resultaat te boeken. Als je echt uitgenodigd wilt worden voor een gesprek, omdat het jouw droombaan is, heb je daar toch wel een taart voor over?

#4 Video pitch

Een opkomend sollicitatiehulpmiddel is de video pitch. Dit is een korte video waarin jij jouw vaardigheden en kwalificaties op een persoonlijke manier presenteert. Het biedt naast een CV en motivatiebrief extra mogelijkheden om jezelf te presenteren. Het is de ideale manier om jouw passie, enthousiasme, creativiteit en persoonlijkheid te delen met jouw toekomstige werkgever.

Een aantal weken geleden hebben we het onderwerp al uitgebreid behandeld. Lees hier handige tips & tricks voor het maken van de ultieme video pitch.

#5 Infographic

Hoe maak jij jouw CV op? Eerst jouw persoonlijke gegevens, gevolgd door opleidingen en werkervaring op ongeveer één of twee pagina’s? SAAI!

Stap eens uit die conservatieve manier van schrijven. Een recruiter gaat je echt niet afwijzen, omdat jouw CV afwijkt van het standaard CV.

Maak een infographic!

Een infographic is een informatieve visualisatie van bijvoorbeeld een gebeurtenis of object. Het doel van een infographic is om informatie op een aantrekkelijke en inzichtelijke manier te presenteren. Van informatie over toerisme tot het ontdekken van de ruimte, alles is mogelijk. Dus ook jezelf presenteren.

Misschien vraagt de computerleek in jou zich nu af hoe je dan een infographic maakt.

Ja, er gaat wat tijd in zitten, voor de één wat meer dan de ander, maar het is minder lastig dan velen denken. Op internet kun je verschillende gratis tools vinden die je helpen bij het maken van een infographic. Voorbeelden van dergelijke tools vind je hier, hier en hier

Je kunt het jezelf zo lastig maken als je maar wilt. Het mooie is dat zelfs een eenvoudige infographic een goede indruk kan achter laten. Laat jouw creativiteit de vrije loop!

#6 QR code

De hedendaagse technologie biedt ons allerlei mogelijkheden om creatief te zijn. Een voorbeeld daarvan is het gebruik van een QR code. Een QR code is een twee dimensionale streepjescode. Met een QR scanner kun je de code scannen waardoor je vervolgens wordt doorverwezen naar een bepaalde bestemming (in veel gevallen een website).

Je kunt zelf eenvoudig een QR code laten genereren op het internet (bijvoorbeeld hier). Voer het adres in waarop jouw CV of motivatiebrief te vinden is en je hebt jouw code. Door deze op A4 formaat uit te printen en naar de HR afdeling van een bedrijf te sturen zorg je voor nieuwsgierigheid. Om de QR code heen kun je als extraatje relevante informatie vermelden (zoals hier). 

Ook hier is het wederom verstandig jouw CV en motivatiebrief ook op de gebruikelijke wijze op te sturen. Het kan altijd zo zijn dat iemand de QR code aanziet voor reclame en in de prullenbak gooit. Het zou jammer zijn als je daardoor een sollicitatiegesprek misloopt!

#7 Verstuur kantoorartikelen

Wil je graag werken bij een bedrijf, maar is er op het moment geen vacature beschikbaar? Zorg er dan voor dat je bekend bent bij het bedrijf zodra er een vacature vrij komt. Dit kun je doen door middel van een open sollicitatie, maar je kunt ook een stapje verder gaan.

Zo kun je bijvoorbeeld een koffiemok met jouw naam, telefoonnummer en jouw (relevante) werkervaring opsturen naar het bedrijf. Koffiemokken zijn altijd handig en zodra jouw mok eenmaal in omloop is zal na enige tijd iedereen van je gehoord hebben.

Wanneer een koffiemok niet op zijn plaats is kun je ook allerlei andere artikelen laten bedrukken en opsturen naar het bedrijf waar je wilt werken. Zo lang het artikel veelvuldig wordt gebruikt binnen het bedrijf, zit je goed.  Hoe vaker en langer het artikel in omloop is, hoe bekender jij bij het bedrijf wordt!

Al deze voorbeelden laten zien dat de mogelijkheden met betrekking tot solliciteren eindeloos zijn als je jouw creativiteit de vrije loop laat gaan. Door zelf iets unieks te bedenken haal je de recruiter uit zijn dagelijkse sleur en vergroot je de kans dat je wordt uitgenodigd.

Zorg er wel voor dat jouw sollicitatie bij jou en de functie past. Laat zien wie je bent, maar let er ook op dat je niet te ver gaat. Geen enkele recruiter is nou eenmaal hetzelfde. Wij bij WETALENT houden van creatieve sollicitanten. Door tijd te investeren in een sollicitatie laat je zien dat je de baan echt wilt. Dat je bereid bent ervoor te knokken. En dat is wat wij willen zien!

Tot slot willen we benadrukken dat de focus van dit artikel ligt op het opvallen tussen andere sollicitanten. Een motivatiebrief dient inhoudelijk natuurlijk wel goed te zijn. Hoe je een goede motivatiebrief schrijft lees je hier.

Wat heb jij gedaan om op te vallen? Wat was het resultaat van jouw creatieve sollicitatie? Of twijfel je over jouw idee om op te vallen? Laat het ons weten in een reactie! 

Op zoek naar een toffe baan?
Bij ons staat de kandidaat centraal!

6 Reacties op "Creatief solliciteren: 7 voorbeelden"

Laat een reactie achter:

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd!



    • Judith
    • 6 May 2015

    Wat een leuke ideeen! Ik denk niet dat ze allemal even succesvol zullen zijn, want het is best lastig om een CV te bewaren, als je net de laatste restjes naar binnen werkt… haha! Maar verder zal ik de ideeen zeker gebruiken in mijn werk als Loopbaan- en sollicitatiecoach!

    • Debbie Veeke
    • 6 May 2015

    Ik heb een online magazine gemaakt waarin ik mezelf presenteer aan bedrijven, zie http://www.debbieveeke.nl. De reacties zijn erg leuk; mensen vinden het verrassend en creatief. Ik krijg nu veel tips over interessante vacatures en ik wordt door mijn netwerk in contact gebracht met mensen die mij wellicht verder kunnen helpen.

      • Mariejella van Dommelen
      • 5 June 2015

      Debbie, wat goed en wat mooi, mijn oprechte complimenten !

      • jannie
      • 27 January 2016

      jammer dat ik niet door kan klikken op je magazine, ik krijg een wit vlak.

    • James
    • 17 July 2015

    Goed artikel, ik denk dat men wel moet oppassen met de type werkgever. De meeste werkgevers waarderen creativiteit, helaas zijn er ook werkgevers die dit niet kunnen waarderen en dan is alle moeite voor niks.

    • Aldo Backer
    • 26 December 2016

    Twee keer iets op gestuurd. De spin-in-het-web uitgebeeld in een kijkdoos met al mijn talenten op de uiteinde van de draden. Ik werd het niet. Ze vonden het wel jammer dat ik de doos weer kwam terughalen.
    In juni vond ik een advertentie; gezocht een Rupsje-nooit-genoeg. Ook heel mooi verwoord in een Rupsje uit knijpers. Nee, helaas. Het werkt niet altijd.