De 4 gouden tips voor een motivatiebrief

  • Pascal Joore
  • 17 juni 2014
In Nederland hebben we op dit moment 635.000 werklozen, volgens de meest recente ramingen van het CPB. Tegelijkertijd zijn er minder dan 100.000 vacatures die nog ingevuld moeten worden. Het sommetje kun je zelf maken. We zullen je een hint geven: je gaat veel concurrentie hebben. Kan het nog erger? Ja, niet iedereen die solliciteert staat geregistreerd als werkloos. Het aantal sollicitanten ligt dus nóg hoger. Je gaat dus ongelooflijk veel concurrentie hebben voor elke functie waarop je solliciteert. Daarom zul je van goede huize moeten komen om structureel op te vallen tussen alle andere sollicitanten. Hierbij kun je wel wat hulp gebruiken. Lees verder voor de vier gouden tips waarmee jij een top-motivatiebrief kunt schrijven, waardoor jij gaat opvallen tussen al die andere kandidaten!

#1 Open with a bang!

Betreft: Sollicitatie n.a.v. vacature Waalwijk, 17 juni 2014 Geachte werkgever, Mijn naam is Jan en graag zou ik willen solliciteren op de vacature die u op uw website heeft geplaatst. Ik geloof namelijk dat ik de perfecte aanwinst ben voor uw bedrijf en voldoe aan al uw eisen. Laat mij uitleggen waarom: ik heb reeds een aantal jaar ervaring en heb ook een relevante studie gevol…..ZzzzZZzzzzzZZzzzzzzzZZzzzZZzZzZzzZZzZ *Gaap* Oh, ben je er nog? De meeste werkgevers in ieder geval niet. Stel je voor dat je tientallen brieven moet lezen die allemaal zo beginnen. Zelf zouden wij het al na drie van zulke brieven zat zijn. Ironisch niet? We durven te wedden dat bovenstaand stukje minstens op één punt overeenkomt met 99% van de brieven. En daar heb je het probleem al: de standaardbrief springt er niet uit. Dat terwijl je juist iets wilt schrijven waar de lezer niet omheen kan. Jouw eerste doel is om direct de aandacht van de lezer te trekken; je wilt dat ze gelijk het idee krijgen dat ze met iemand anders te maken te hebben dan met de zoveelste standaard kandidaat. Om te beginnen zul je de conventionele opstelling van een motivatiebrief los moeten laten. Deze methode is namelijk precies dat: conventioneel Laat al die gegevens als plaats en datum achterwege. Dit is een overblijfsel uit de tijd dat je nog brieven per post verstuurde. Deze informatie is niet cruciaal en simpel te achterhalen. Jij wilt dat het eerste wat men ziet hetgeen is wat moet blijven hangen: de reden dat ze jou moeten aannemen. In feite zou het zo moeten zijn dat men na de eerste zin al kan beslissen of ze je willen aannemen. Dat maakt dat jouw eerste zin enorm belangrijk is. En dus ook een enorm risico: als de eerste zin niet goed is, kun je het al bijna vergeten. Als de zin geen interesse opwekt, zal de rest van de zinnen dat waarschijnlijk ook niet meer doen. Dit brengt ons bij tip #2.

#2 Wat breng je?

Stel je hebt thuis een lekkage. Je hebt er zelf geen verstand van en gaat dus op zoek naar een loodgieter die het voor jou gaat repareren. Je hebt een aantal offertes aangevraagd en je pleegt een aantal telefoontjes om te vragen hoe en wat. Wat wil je dan horen? Loodgieter A die vertelt dat hij de klus heel graag voor jou wilt uitvoeren en waarom hij dit zo graag wilt doen. Loodgieter B die jou haarfijn uitlegt wat er moet gebeuren, hoe hij het gaat doen en wat het gaat kosten. Hoogstwaarschijnlijk kies je voor loodgieter B. En toch zijn de meeste van ons loodgieter A, wanneer we een motivatiebrief schrijven. We vertellen dolgraag hoeveel het voor onszelf zou betekenen als we bij bedrijf X komen te werken. Dat weten ze bij bedrijf X al, anders zou je niet solliciteren. Wat ze nog niet weten over jou, maar wel willen weten, is wat je toe gaat voegen. Natuurlijk hebben ze al een beeld kunnen vormen door middel van jouw CV, maar dit beeld is incompleet. Dus wanneer je begint aan jouw motivatiebrief moet je jezelf eerst het volgende afvragen: Wat breng ik mee naar dit bedrijf? Stel deze vraag centraal in jouw motivatiebrief; gebruik hem om de openingszin op te stellen en als leidraad voor jouw verhaal. De vraag 'Wat breng ik mee?' kun je beantwoorden door een reeks vervolgvragen te stellen. Onder andere:
  • Welke relevante kennis breng ik mee?
  • Wat voor persoon ben ik in relatie tot het bedrijf?
  • Wat ga ik doen voor het bedrijf?
  • Wat wil ik bereiken met het bedrijf?
Dit soort vragen helpen je om een goed beeld te scheppen van wat je nu eigenlijk toevoegt. Bijvoorbeeld: Een bedrijf zoekt een nieuwe administratieve medewerker. Jij gelooft dat je geschikt bent voor deze baan. Waarom? Je hebt een relevante opleiding gevolgd en al ervaring opgedaan in een vergelijkbare part-time functie.  Je hebt echter ook als postbode gewerkt. Vermeld je dit? Het is niet relevant voor de beslissing om jou aan te nemen. Bovendien staat het waarschijnlijk al op je CV. Je hoeft het dus niet te vermelden.

#3 Maak een koppeling

Wat men vaak vergeet in een motivatiebrief, is dat je niet alleen een motivatie schrijft waarom jij de FUNCTIE wilt vervullen, maar ook waarom je dat graag wilt doen bij het BEDRIJF dat de functie aanbiedt. Dit klinkt tegenstrijdig met hetgeen we net hebben verteld. Laat me dit even verduidelijken: vaak vertellen we dat we voor het bedrijf zouden willen werken, en waarom we dat kunnen (zoals we bij tip 2 schreven), terwijl je ook moet vertellen waarom je voor het bedrijf wilt werken. Waarom is dit zo belangrijk? Bij het aannemen van iemand voor een functie is het niet alleen een kwestie van ervaring en vaardigheden. Minstens net zo belangrijk is de vraag of de persoon in kwestie past bij het bedrijf en of deze past bij het team waar hij/zij zou komen te werken. Iemand die duidelijk aangeeft waarom juist dit bedrijf hem/haar aanspreekt weet vaak beter wat men kan verwachten van het bedrijf. Vervolgens kan de sollicitant zelf bekijken of hij/zij in het bedrijf en team denkt te passen. Wanneer jij hier niets over zegt heeft het bedrijf geen idee of jij wel weet waar je precies terecht gaat komen. Kortom, extra risico voor de werkgever en dus is de sollicitant minder aantrekkelijk. Wat moet je nou vertellen in jouw brief om de werkgever duidelijk te maken dat je toch wel heel graag daar wilt werken? Beantwoord hiervoor vragen zoals:
  • Waarom passen jij en het bedrijf goed bij elkaar?
  • Wat voeg jij toe aan het bedrijf? en vice versa.
  • Waarom wil jij zo graag deze baan vervullen bij dit bedrijf?
  • Wat in het bedrijf spreekt jou aan?
Door dergelijke vragen te beantwoorden in jouw motivatiebrief loop je natuurlijk wel een risico: dat je het fout doet. Stel jij wilt heel graag bij een bepaald bedrijf werken, omdat de sfeer je zo gezellig en informeel lijkt. Wat blijkt nu echter, het bedrijf stelt zichzelf voor als een professioneel bedrijf met een formele cultuur. Daar gaat iets fout. En je verknalt vrijwel gelijk je kansen. Research is daarom belangrijk! Doe wat onderzoek naar het bedrijf voordat je claims gaat maken die je niet kunt onderbouwen (dit is natuurlijk sowieso een goed idee als je ergens gaat solliciteren). Onderschat dit ook niet, bedrijven creëeren via marketing vaak illusies over wat voor bedrijf het is. Verwacht bijvoorbeeld niet dat het bij de Rabobank ’boerengezellig’  is omdat ze zichzelf voorstellen als een echte ’boerenbank’. Bij de Rabobank tellen, net zoals bij andere banken, de resultaten. Voer dus een zorgvuldig en diepgaand onderzoek uit naar het bedrijf waar je gaat solliciteren. Zoek vervolgens naar de connectie tussen jou en het bedrijf en verwoord deze. Zo laat je zien dat je bij het bedrijf past en je beantwoordt wederom een vraag die bedrijven zichzelf stellen bij jouw sollicitatie.

#4 Positief zijn

Je hebt ongetwijfeld al duizend keer gehoord dat je tijdens een sollicitatiegesprek altijd positief moet blijven. Ga nooit klagen over dingen uit je verleden. Niet over je opleiding, niet over keuzes, niet over mensen, niet over ervaringen. En absoluut 100% never nooit niet over vorige werkgevers. Zodra je dit pad inwandelt ben je vrijwel direct een no-go in de ogen van de lezer. Dit geldt natuurlijk niet alleen voor het sollicitatiegesprek, maar ook voor het schrijven van een motivatiebrief. Want wat gebeurt er precies als jij een dergelijke uitspraak doet? Je stuurt dan een signaal af. Een signaal dat jij een persoon bent waar problemen kunnen ontstaan. De recruiter wordt door negatieve uitspraken gealarmeerd en dat is negatief. Het ironische is dat er geen mensen bestaan die nooit ruzie hebben. Iedereen heeft wel eens een probleem met de baas/werkgever gehad. Dan is het toch niet eerlijk dat je hierom afgewezen zou worden? Dat is waar, maar daar gaat het dus niet om. Het gaat om het signaal. En daarom moet je dat signaal nooit afgeven.

Moeite met het toepassen van de bovenstaande tips? Heb je wellicht nog wat meer hulp nodig? Of heb je nog wat extra tips uit de praktijk? Laat het ons allemaal weten via een reactie!

6 Reacties op "De 4 gouden tips voor een motivatiebrief"

Laat een reactie achter:

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd!

*Reactie
*Naam
*E-mailadres
Consent

    • Josien Sneek
    • 26 januari 2015

    Goede tips die praktisch bruikbaar zijn. Alleen vraag ik me wel af: waarom zijn deze tips opgeschreven met de nodige taal- en schrijffouten? Is correct taalgebruik niet meer nodig in deze snelle digitale tijd?
    Een paar voorbeelden van fouten die ik tegenkwam.
    Bij tip 2: een loodgieter die iets wilT doen (i.p.v. wil doen) en ‘zou betekent’ (i.p.v. ‘zou betekenen’).
    Bij tip 3: ‘vaak vertellen we vaak’ (dubbel woord) en ‘stel je wilt heel graag bij een bepaald … werken’. (woord weggevallen).
    Bij tip 4: ‘wat gebeurd er’ (i.p.v. ‘wat gebeurt er’) en ‘persoon waarmee’ (i.p.v. ‘persoon met wie’).

    Als ik een recruiter zou zijn, zou een brief met dergelijke fouten al direct verdwijnen …

      • Amanda Hartog
      • 27 januari 2015

      Beste Josien,

      Hartelijk dank voor je oplettendheid bij het lezen van het blog.
      Ik heb het artikel direct aangepast.

      • Moonlight
      • 23 oktober 2015

      Beste Josien,

      Nodige of onnodige schrijffouten?

      Met vriendelijke groet.

    • Rens van Persie
    • 26 februari 2015

    Veel goede tips. Het lastigste is altijd: waarom wil je juist bij ons bedrijf werken? Bij mij is het: omdat ik werk nodig heb! Dat is voor een werkgever niet genoeg natuurlijk.

    Bedankt voor de tips in ieder geval.

    Groetjes Rens

      • Moonlight
      • 23 oktober 2015

      Met dat ‘probleem’ zit ik ook Rens. De enige reden waarom ik werk zoek is omdat ik moet werken voor de kost, niet meer en niet minder. Ik zou niet weten hoe ik me moet (blijven) enthousiasmeren voor 20 verschillende potentiële bedrijven, die ik in zijn geheel niet ken, want het zijn 20 sollicitaties per maand die ik moet verrichten. Tel daar nog bij dat ik een kansloze oudere ben die op alle voorkomende vacatures moet reageren, of ik het nu afschuwelijk vind of niet. Hoe blijf je positief? Heb je misschien voor zulke sollicitanten ook nog een paar gouden tips? Ik houd me aanbevolen. Misschien direct een concreet voorbeeld hoe ik het beste kan solliciteren bij een bedrijf waar b.v. kerstpakketten ingepakt moeten worden. Ik ben in zijn geheel niet handig in productie werkzaamheden (ben van oorsprong programmeur waar ik geen werk meer in zal vinden, hoe enthousiast en positief en blij ik er van zou worden als ik daar werk in zou vinden), maar zal wel altijd proberen zo goed mogelijk mijn best te doen.

      Alvast bedankt!

      Met vriendelijke groet.

    • Greet
    • 9 mei 2020

    Hartelijk dank voor de concrete eerlijke tips. Ik ga er mee aan de gang. Ik ben gewaarschuwd!