Hoe belangrijk is een motivatiebrief nog?

  • Pascal Joore
  • 24 februari 2015
“Heeft het nog nut om een motivatiebrief te schrijven?” Dat is een vraag die je, zodra je op het internet zoekt naar goede ideeën voor een motivatiebrief, enorm vaak tegen komt. Bijvoorbeeld: hier, hier en hier! De consensus is over het algemeen dat deze zeker nog van belang kan zijn, maar dat je steeds vaker gaat zien dat hier geen aandacht aan wordt besteed. Bedrijven die met recruitment software werken, scannen je CV, en laten je aan de hand daarvan doorgaan naar de volgende ronde. Vaak is dat dan gelijk een competentietest of een gesprek. Met een beetje geluk wordt er voorafgaand aan een gesprek nog naar gekeken, maar vaak verdwijnt deze in een mailbox waar vervolgens amper meer naar wordt gekeken. Daarnaast hoor je ook wel eens geluiden dat recruiters veel vaker kijken naar jouw werkervaringen en bijkomende vaardigheden, bijvoorbeeld via LinkedIn of simpelweg jouw CV. Met ons recente artikel over LinkedIn kregen ook wij dit verwijt (het was onze bedoeling overigens absoluut niet! Waarom lees je hieronder). De conclusie is dan ook vaak, zowel die van experts als van de lezers, dat het verstandig is om meer aandacht aan zaken zoals jouw CV te besteden, en pas als dit helemaal op orde is, ook meer te gaan investeren in een motivatiebrief. Moet jij het hier mee eens zijn? Zijn wij het bij WETALENT hier mee eens? Absoluut niet! Allereerst, de argumenten die hier voor pleiten gaan te vaak uit van grote bedrijven, die vaker gebruik maken van recruitment software, en ook ongelooflijke hoeveelheden reacties ontvangen op de meeste vacatures. Zij zijn niet de regel; zij zijn de uitzondering! Vrijwel alle kleinere bedrijven (waarvan er veel meer zijn) hebben deze software gewoon niet, en ook recruiters maken hier geen gebruik van. En die verandering richting op vaardigheden gebaseerde selectie dan? Die doet geen eer aan het werk wat al die recruiters en HR-medewerkers leveren! Hoewel vaardigheden een zeer belangrijk criterium is om mensen te selecteren (ze moeten simpelweg in staat zijn de functie uit te oefenen), is het nog steeds net zo belangrijk om een gemotiveerd en gepassioneerd werknemer binnen te halen. In verschillende artikelen roepen wij je op om jouw passie te ontdekken. Dit is niet alleen maar om er voor te zorgen dat jij een zo leuk mogelijke baan hebt, maar ook om het voor recruiters en organisaties makkelijker te maken om de juiste personen er tussenuit te plukken. In andere woorden: wij zien ook veel liever dat een kandidaat, met de juiste vaardigheden, ook over de motivatie en passie beschikt om dit te blijven doen; om te blijven leren; om naar verbeteringen te streven. Daarom is het voor jou belangrijk om hier aan te werken en dit vervolgens ook uit te drukken natuurlijk. En is er een betere manier om dit te doen dan via een motivatiebrief? (buiten het sollicitatiegesprek natuurlijk, maar dat is pas een latere fase) Dát is de reden om een goede motivatiebrief te schrijven. En dát is ook de reden dat jij hier tijd en aandacht aan moet besteden. Hoe druk je jouw motivatie en passie uit in woorden? Hoe schrijf je een brief die enerzijds overtuigend is, en anderzijds de juiste informatie meegeeft? We hebben er al eerder een artikel over geschreven: De Gouden Motivatiebrief. Als aanvulling hierop willen we je graag nog een drietal tips meegeven welke belangrijk zijn bij het schrijven van jouw motivatiebrief.

Research

Simpel gezegd: zorg dat je weet waar je over schrijft! Dé sleutel om jouw motivatiebrief boven de rest uit te laten springen is door niet alleen over jezelf te schrijven, maar hoe jij én de organisatie met elkaar klikken. Waarom wil je er werken? Wat hebben jij en de organisatie in het algemeen met elkaar gemeen? Wat heeft het bedrijf recentelijk gedaan? En wat vind jij hiervan? Kun jij hier iets mee? Om dit goed te kunnen doen is research doen over het bedrijf van levensbelang. Dit klinkt als iets wat veel werk is, maar dat hoeft niet zo te zijn. Een aantal zoekopdrachten in Google doet vaak wonderen. Werp een uitgebreide blik op de website en kijk wat voor mensen er werken. De echte truc zit hem in het toepassen en personaliseren van deze informatie. Zoals we al zeiden: het is de combinatie tussen jou en de organisatie. Dus als je bijvoorbeeld leest dat het bedrijf uit gaat breiden naar een sector waar jij al eens in of voor hebt gewerkt, benoem dit dan. Blijkt het dat de persoon aan wie jij jouw brief richt, dezelfde opleiding heeft gedaan, breng dit dan ter sprake. Er is altijd wel iets te vinden waar jij op in kunt haken! Er is echter één beperking: de hoeveelheid ruimte die je hier aan kunt besteden. Het is al niet simpel om een goede brief te schrijven, nóg moeilijker om verbanden te leggen tussen jezelf en de organisatie, maar het is nog moeilijker om dit ook nog op één A4 passen. Herschrijf jouw brief dus verschillende keren. Begin met het uitschrijven van alles wat je kunt vinden. Schrik niet als dit in meerdere A4’tjes tekst resulteert. Vervolgens ga je de minst belangrijke of minst overtuigende zaken schrappen. Herschrijf de brief nog een keer. Als je nu uitkomt op 1,5 à 2 A4’tjes, dan kun je gaan beginnen met het herschrijven van deze tekst op een bondigere en directere manier. Uiteindelijk moet je dus niet meer dan één A4 overhouden.

Wekelijks handige downloads en praktische sollicitatie- en carrièretips ontvangen? Meld je aan op onze nieuwsbrief!

Aanmelden

Bewijs

Een tweede belangrijk aspect – of misschien meer een realisatie – is dat je moet kunnen onderbouwen wat je vertelt. Niet alleen is het simpelweg een kwestie van de waarheid vertellen (je moet natuurlijk nooit beweren wat je vervolgens niet waar kunt maken), je moet direct laten ZIEN wie je bent, waar je voor staat, en wat je kunt… … maar dan in woorden. Dit is absoluut niet gemakkelijk. Sterker nog, overtuigend schrijven is misschien wel een van de moeilijkste dingen die er is. Het is eigenlijk voor ons ook niet mogelijk om zomaar even wat tips mee te geven waardoor jij beter gaat schrijven. Het is vooral een kwestie van doen, en blijven doen. Om je hier toch een beetje bij te helpen, raden we je aan om Copyblogger in de gaten te houden. Deze blogs worden geschreven door mensen die hun geld verdienen met overtuigend schrijven.  Je vindt hier zowel echte marketeers als pure schrijvers. En ze helpen je hier met het verbeteren van jouw schrijfvaardigheid. Werp dus met enige regelmaat een blik op deze blog. Want hoewel het vooral over copywriting gaat, is het zeker iets waarvan jij veel kunt leren.

Afsluiten

Afsluiten? Waarom is de afsluiting van een brief zo belangrijk? Kan ik me niet beter gaan focussen op een goede openingszin? Hoewel een goede opening zeker belangrijk is om de aandacht van de lezer te pakken, en de overtuigende tekst die daarop volgt deze aandacht vast houdt, is de afsluiting van jouw brief hetgeen wat moet blijven hangen. Deze moet daarom impact gaan hebben. Je moet jezelf voorhouden dat de laatste paragraaf, en nog specifieker de laatste zin, hetgeen is wat de lezer over jou moet en gaat onthouden. Daarom wil je ervoor zorgen dat dé reden dat jij de juiste persoon bent hier geweerspiegeld wordt. Al is het simpelweg een reminder naar iets wat je eerder in jouw brief geschreven hebt, of een clichématige opmerking over jouw grootste pluspunt, dit stukje tekst gaat ervoor zorgen dat ze jou niet meer gaan vergeten! Wat denk jij? Is een motivatiebrief passé, of onmisbaar bij elke sollicitatie? Hoe pak jij het meestal aan zodra je gaat schrijven? Zijn we nog belangrijke zaken vergeten? Of wil je graag wat meer horen over een van de drie genoemde aspecten? Laat het ons weten via een reactie!  

9 Reacties op "Hoe belangrijk is een motivatiebrief nog?"

Laat een reactie achter:

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd!

*Reactie
*Naam
*E-mailadres
Consent

    • Arnold van den Brink
    • 24 februari 2015

    Ik solliciteer alleen op functies die ik leuk vind, dus motivatie is er al genoeg. Het bedrijf dient dit wel op te merken, dus een motivatiebrief is belangrijk. Het schrijven ervan kost wel inspanning maar daar leer ik ook van.

      • Tom van Pinxteren
      • 25 februari 2015

      Dankjewel voor je reactie Arnold! Het is een goed iets dat je het zo aanpakt. Stel je voor dat je een brief moet schrijven waarvoor je zelf niet eens weet wat je zou moeten motiveren; dát is pas lastig!

    • Willem
    • 24 februari 2015

    Een goede motivatie brief is onmisbaar

      • Tom van Pinxteren
      • 25 februari 2015

      Wij zijn het helemaal met je eens Willem!

    • Reinier Roos
    • 24 februari 2015

    M.i. Is een motivatiebrief wel degelijk belangrijk, niet alleen om te trachten die motivatie op papier over te brengen, maar ook, en dat wordt steeds actueler, hoe men de Nederlandse taal beheerst.
    Want wat er met onze taal gebeurt is schrijnend. Maar dat is een onderwerp voor een ander artikel.

    Met vriendelijke groet,

    R. Roos

      • Tom van Pinxteren
      • 25 februari 2015

      Dankjewel voor jouw reactie Reinier.

      Nu ben ik toch wel benieuwd naar jouw blik op de veranderingen die onze taal ondergaat. Ik weet dat ik mezelf steeds vaker schuldig maak aan het gebruik van leenwoorden en andere barbarismen (uit met name het Engels natuurlijk). En dat is een trend die al heel lang gaande is.

      En daarin zit ook mijn vraag aan jou: is het een slecht iets dat onze taal verandert? Is onze taal niet de verzameling van hetgeen wij spreken, i.t.t. wat er X aantal jaar geleden gesproken werd door Nederlanders?

    • Fons Maas
    • 2 maart 2015

    Uitnodigingen voor een gesprek ontving ik altijd op basis van mijn motivatiebrief. Daarin probeer ik zo kort mogelijk te omschrijven wat het bedrijf aantrekkelijk maakt voor mij, welk soort werknemer ze kunnen verwachten en waarom ik de geschikte kandidaat ben. Zulke brieven zijn lastig, maar elke keer levert ervaring en kunde op.
    Over taal: in correct Nederlands natuurlijk, zonder ‘stijf’ te worden.

    • margo vonk
    • 6 maart 2015

    Fijn om deze duidelijk tips te krijgen. Zelfs al is het de baan van mijn dromen, dan nog vind ik het moeilijk om een goede motivatiebrief te schrijven. Als je echter op zoek gaat naar waarom jij denkt dat je bij het bedrijf past en je je dus inleeft in het bedrijf en de mensen, is het ineens een stuk makkelijker. Dank daarvoor.

    • Monique
    • 9 maart 2015

    Ik denk dat de motivatiebrief heel nuttig is.
    Ik denk dat het goed is voor jezelf, voor het bedrijf en uiteindelijk voor de maatschappij waarin we leven.
    Voor jezelf is het goed om na te denken over jezelf: misschien kom je tot ontdekkingen waar je iets mee kunt waar je uiteindelijk gelukkiger van wordt. Het lijkt me ook goed om te weten wat je over jezelf wilt vertellen en hoe je dat presenteert.
    Tegenwoordig is onze wereld snel. Tijd is geld. Daarom kun je rekruiters wel wat tegemoet komen door duidelijk en bondig te zijn over wat je motiveert maar uiteindelijk lijkt het me voor een bedrijf erg belangrijk om de juiste mensen op de juiste plaats te hebben en vooral te houden.
    Verder denk ik dat als het een trend zou worden dat niemand meer moeite zou hoeven doen om bijvoorbeeld een motivatiebrief te schrijven of te lezen dat mensen (en de maatschappij uiteindelijk) misschien gemakkelijker, oppervlakkiger worden. Dat de wereld waarin we leven wordt uitgehold.
    Maar dat laatste is misschien wat overdreven.