8 factoren voor het creëren van liefde voor de organisatie en het werk

  • Iris Douwes
  • 15 maart 2021

Het is belangrijk dat werknemers werk doen dat ze echt leuk vinden, maar minstens net zo belangrijk is liefde voor de organisatie. Er zijn een aantal factoren die aan deze twee vormen van binding bijdragen. Lees in ons blog 8 factoren hoe je bij jouw werknemers liefde creëert voor zowel het werk als de organisatie! 

#1 Organisatiecultuur 

De organisatiecultuur speelt een belangrijke rol bij de liefde voor de organisatie. Dit is een verzameling van normen, waarden en gedragsuitingen die gedeeld worden door de werknemers van de organisatie. Dit verbindt de werknemers aan elkaar, maar ook aan de organisatie. 

Wanneer een organisatiecultuur perfect past bij jouw werknemers dan zijn ze in staat om op hun best te presteren. Indien de cultuur niet goed bij de werknemers past dan heeft dit een negatief effect op de motivatie en de werktevredenheid van jouw werknemers. Bind werknemers aan jouw organisatie die passen bij de organisatiecultuur!

#2 Employee journey 

Door te kijken naar de employee journey kan je werknemers aan je binden. Het binden van werknemers begint al bij het eerste sollicitatiegesprek. De employee journey is een proces dat werknemers doormaken binnen het bedrijf, welke verschillende momenten in kaart brengt. Van het eerste contact met het bedrijf tot aan het afscheid. Alle momenten dat ze in contact komen met de organisatie hebben invloed op de betrokkenheid. 

Werknemers die betrokken zijn bij hun werk of met de organisatie zijn productiever en hebben invloed op de klantbeleving. Zorg er dus voor dat je hier mee aan de slag gaat en dat jouw werknemers betrokken zijn en blijven! 

Lees hier meer over de employee journey!

#3 Employer branding 

Naast de employee journey heb je ook employer branding. Dit is het promoten van jouw organisatie als werkgever. Jouw organisatie is een merk. Door jouw werkgeversmerk te promoten kan je werknemers aan je binden. 

Indien jouw werknemers met trots werken voor de organisatie dragen ze dit ook uit naar de buitenwereld. Ze vertellen op een verjaardag of tegen familie en vrienden hoe goed ze het naar hun zin hebben bij jouw organisatie. De beste reclame is niet voor niets mond-tot-mond reclame. Jouw werknemers zijn ambassadeurs van jouw werkgeversmerk. Ben hier bewust mee bezig!  

#4 Collega’s 

Wanneer er gevraagd wordt wat werknemers het leukste vinden aan het werk dan worden vaak de collega’s als eerste genoemd. Dit is niet zonder reden, want brengen werknemers meer tijd door met hun collega’s dan met hun familie of vrienden. 

De band tussen collega’s speelt een grote rol in de voldoening die werknemers uit het werk halen. Wanneer de collega’s goed met elkaar op kunnen schieten gaan jouw werknemers met meer plezier naar hun werk. Investeer in het organiseren van activiteiten, want teambuilding is erg belangrijk! 

Lees hier meer over het belang van de band tussen collega’s.

#5 Ontwikkeling

Ieder mens ontwikkelt zich naarmate er meer ervaring en kennis wordt opgedaan. Een baan die hier aan bijdraagt zorgt voor meer motivatie bij werknemers. Door ontwikkelmogelijkheden aan te bieden aan je werknemers wordt jouw organisatie interessanter. Dit zorgt er namelijk voor dat het werk interessant blijft. Het houdt jouw werknemers ambitieus en gemotiveerd. Door het behalen van prestaties vinden jouw werknemers waardering terug. 

Passie voor het werk gaat gepaard met de mogelijkheid om door te groeien, zowel professioneel als persoonlijk gebied. Indien je jouw werknemers de ruimte geeft om te innoveren, nieuwe dingen te leren, en hun talenten te benutten zijn ze eerder geneigd om zich te binden aan de organisatie. 

#6 Werk-privé balans

Zoals al eerder gezegd werd, besteden jouw werknemers een groot deel van de week aan hun werk. Toewijding, plezier in je werk en betrokkenheid zijn enorm belangrijk. De liefde voor het werk moet te allen tijden niet ten koste gaan van het privéleven! De verhouding tussen werk en privé is voor iedere werknemer anders. 

Als iemand te veel bezig is met zijn werk kan dit ten koste gaan van relaties in de privésfeer. Uiteindelijk zorgt dit voor stress en ontevredenheid op het werk. Probeer grenzen te stellen samen met jouw werknemers. Hierdoor laat je zien dat het voor jou als werkgever ook belangrijk is dat jouw werknemers goed in hun vel zitten, zowel op het werk als thuis!

#7 Betrokkenheid 

Een andere factor die invloed heeft op de liefde voor het werk en de organisatie is betrokkenheid. Betrokkenheid draagt bij aan het welzijn van ieders carrière. Als er het gevoel heerst bij jouw werknemers dat ze betrokken worden, hebben ze het gevoel dat ze iets bijdragen en nuttig werk doen. Dit zorgt voor meer voldoening, toewijding, motivatie en werktevredenheid. 

Er zijn twee verschillende soorten betrokkenheid:

  • Betrokkenheid bij het werk: er wordt energie gehaald uit het werk dat wordt verricht. 
  • Betrokkenheid met de organisatie: jouw werknemers hebben hart voor de zaak, hebben respect voor collega’s en ze identificeren zichzelf met de organisatie.

Door met beide soorten betrokkenheid aan de slag te gaan creëer je meer liefde bij jouw werknemers! 

#8 Luister 

Het is belangrijk om te blijven luisteren naar je werknemers, ga met ze in gesprek. Merk je dat een werknemer het plezier in het werk verloren is? Ga in gesprek en probeer diegene te laten reflecteren op de tijd dat hij/zij al werkzaam is bij jouw organisatie. Stel bijvoorbeeld de vraag: Waarom ben je hier ooit begonnen? En wat is er in de tussentijd mis gegaan? Wellicht kan je samen met jouw werknemer de passie en motivatie terug vinden. 

Ook kan je samen met de werknemer kijken of je de baan opnieuw kunt vormgeven, waardoor de werkzaamheden beter aansluiten op de huidige competities en wensen van de werknemer. Probeer te achterhalen wat er veranderd moet worden en welke veranderingen haalbaar zijn. 

Maak samen een plan. Lees hier meer over job crafting!

Maandelijks op de hoogte blijven van alles omtrent werkgeluk? Meld je aan op onze nieuwsbrief!

Aanmelden

Creëer meer liefde voor het werk en de organisatie! 

Door meer liefde te creëren voor het werk en de organisatie halen werknemers meer plezier uit het werk! Ga na of de factoren bij jouw werknemers voldoende zijn. Als dit niet het geval is, is het tijd om daar in te investeren.

Vind werknemers die passen bij de organisatiecultuur, bind ze aan jouw organisatie door de employee journey. Optimaliseer de banden tussen de collega’s door teambuilding, zorg voor ontwikkelmogelijkheden en bewaak de werk- en privé balans. Luister naar je werknemers en betrek ze bij jouw organisatie! 

 

Stelling: plezier in het werk wordt meer ervaren door werknemers die intrinsiek gemotiveerd zijn.

Eens of oneens. Laat het ons weten in de reacties. 

0 Reactie op "8 factoren voor het creëren van liefde voor de organisatie en het werk"

Laat een reactie achter:

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd!

*Reactie
*Naam
*E-mailadres
Consent