8 kwaliteiten die iedere leidinggevende moet bezitten

  • Lars Tertoolen
  • 17 maart 2021

Iedere leidinggevende heeft bepaalde kwaliteiten nodig om zijn of haar team optimaal te laten functioneren. Gaat er iets fout bij het leidinggeven, dan heeft dit grote impact binnen een team. Fouten op het gebied van leidinggeven veroorzaken namelijk ineffectief functioneren, ontevredenheid en doelstellingen die niet behaald worden.

Aan de andere kant zorgt een goede manier van leidinggeven voor goede prestaties en een uitstekende sfeer. Iedereen die leiding geeft heeft zijn of haar eigen talenten, maar er zijn een aantal kwaliteiten die iedere leidinggevende nodig heeft. In dit blog beschrijven we 8 kwaliteiten van een goede leidinggevende!

#1 Communicatievaardigheden

Een goede samenwerking vereist communicatie. Als leidinggevende is het onmisbaar om uitstekend te kunnen communiceren, omdat je de verantwoordelijkheid draagt voor de samenwerking. Je voert regelmatig één-op-één gesprekken met verschillende personen, maar je moet ook met andere afdelingen kunnen schakelen.

Communicatie bestaat uit het opnemen en het delen van informatie. Door goed te luisteren kun je de kern achterhalen, toon je begrip en bouw je commitment op. Als je oprecht luistert voelen je werknemers zich persoonlijk gewaardeerd.

Om de kans op succes te vergroten is het belangrijk dat je zo transparant en duidelijk mogelijk communiceert. Op deze manier weet iedereen waar hij/zij aan toe is en ontstaan er geen onduidelijkheden. Kortom: communicatievaardigheden zijn essentieel om leiding te geven!

#2 Resultaatgerichtheid

Als leidinggevende wil jij je resultaten behalen. Om dit te realiseren zul je een goed beeld moeten hebben van wat je wil bereiken en wat je daarvoor nodig hebt. Wanneer je een realistisch verwachtingspatroon creëert, een duidelijke aanpak hanteert en de juiste begeleiding biedt, kunnen je mensen doelgericht werken.

Natuurlijk worden resultaten het vaakst behaald als iedereen binnen het team zo goed mogelijk presteert. Een goede leidinggevende weet een team zo aan te sturen, dat iedereen een zo groot mogelijke bijdrage levert aan het eindresultaat. Als jij je team productief en doelgericht laat werken zul je optimaal presteren.

#3 Delegeren, observeren en controleren

Leidinggeven bestaat voor een groot deel uit delegeren, observeren en controleren. Deze drie onderdelen zijn cruciaal bij leidinggeven.

Als leidinggevende is het goed om te weten wanneer je moet delegeren. Om je werknemers goede instructies te geven en verder los te laten, is het van belang dat je weet waar de kwaliteiten van je werknemers liggen. Hierdoor geef je jouw teamleden de ruimte om het vertrouwen terug te betalen en te excelleren. 

Verder moet je goed kunnen observeren. Een valkuil bij het aansturen van mensen is micromanagen. Dit is een stijl van leidinggeven waarbij je het werk van je werknemers nauwlettend observeert en/of beheerst. Naast het feit dat werknemers je waarschijnlijk snel niet meer mogen, is dit zelden een effectieve manier van leidinggeven.

Als laatste is het belangrijk dat je het functioneren van jouw werknemers goed kan controleren. Niet alleen met het doel om de resultaten in de gaten te houden, maar ook om je werknemers te laten groeien. Observeren en controleren zijn de basis voor goede feedback!

#4 Vertrouwen

Vertrouwen is een kwaliteit die op meerdere gebieden onmisbaar is voor een leidinggevende. Zo heb je vertrouwen nodig in je eigen kunnen, maar moet jij jouw team ook bepaalde zaken toevertrouwen. Zorg ervoor dat jouw werknemers jou vertrouwen en ook dat collega’s elkaar onderling vertrouwen. 

Transparantie is hierin belangrijk. Toch kan je als leidinggevende niet altijd alles delen met je team. Zorg er echter wel voor dat je altijd eerlijk blijft naar je mensen. Wanneer mensen het idee hebben dat eerlijkheid ontbreekt dan ontstaan er vaak problemen binnen teams. Als degene die het team aanstuurt moet je dit voorkomen, ook als het minder prettig is. Benader en handel eerlijk richting individuen en teams.

#5 Coachingsvaardigheden

Persoonlijke ontwikkeling is een belangrijke pijler geworden voor werknemers. Wanneer mensen stilstaan, zorgt dit voor desinteresse in de werkzaamheden en een gebrek aan uitdaging. Wanneer jij je als coach opstelt en vooruitgang aanmoedigt, zullen mensen tevredener en productiever zijn. Daarbij kun je samen doelen stellen die je mensen vooruit helpen!

Een goede leidinggevende stelt zich op als coach en begeleidt de vooruitgang van zijn of haar teamleden. Hiermee zorg je voor ondersteuning in de ontwikkeling van je werknemers.

Het benoemen van prestaties is hierbij een essentieel onderdeel. Beperk jezelf hier niet uitsluitend tot het geven van alleen negatieve óf alleen positieve feedback, maar benoem het allebei. Zorg hierbij dat je feedback specifiek, oprecht en constructief is.

#6 Verantwoordelijkheidsgevoel

Een leidinggevende is verantwoordelijk voor de mensen en de prestaties. Een goede leidinggevende onderscheidt zich door zich ook écht verantwoordelijk te voelen. Door zelf de grootste verantwoordelijkheid te nemen laat je jouw betrokkenheid bij het team zien. Hierdoor gaan jouw werknemers jou vertrouwen en respecteren. 

Als leidinggevende heb je een voorbeeldfunctie. Je bent verantwoordelijk voor je eigen gedrag, maar ook het gedrag van je werknemers. Voorkom daarom gedrag wat je ook niet binnen je team wilt zien. Hoe kun je een ander aanspreken op ongewenst gedrag, wanneer je zelf ook ongewenst gedrag vertoont?

#7 Geduld

Omstandigheden lopen niet altijd als gewenst. Vertraging, conflicten of andere tegenslagen komen nou eenmaal voor. Geduld is hier onmisbaar. Rustig kunnen blijven en helder blijven nadenken is dan gewenst. Wellicht nog belangrijker is om rustig over te komen op de rest van je team. Geduldig zijn is dan de juiste strategie.

#8 Inspirerend en motiverend vermogen

Hoe beter jij je team kunt enthousiasmeren en motiveren over het bedrijf en het werk, hoe meer ze zullen bewerkstelligen.

Dat vereist vanzelfsprekend dat je zelf bevlogen bent. Hoe kun je mensen inspireren als je zelf niet geïnspireerd bent? Daarnaast helpen charisma en compassie aan het bouwen van een omgeving waar gemotiveerd gewerkt wordt. Binnen zo’n omgeving voelen werknemers zich betrokken. Dit draagt vervolgens weer bij aan de loyaliteit en toewijding van het team.

Maandelijks op de hoogte blijven van alles omtrent werkgeluk? Meld je aan op onze nieuwsbrief!

Aanmelden

De kwaliteiten van een leidinggevende!

Iedereen die leiding geeft heeft zijn of haar eigen talenten, maar er zijn een aantal kwaliteiten die iedere leidinggevende nodig heeft. Als leidinggevende is het onmisbaar om uitstekend te kunnen communiceren, omdat je de verantwoordelijkheid draagt voor de samenwerking.

Om resultaten te behalen zul je een goed beeld moeten hebben van wat je wil bereiken en wat je daarvoor nodig hebt. Verder bestaat leidinggeven voor een groot deel uit delegeren, observeren en controleren. Een goede leidinggevende stelt zich daarnaast op als coach en begeleidt de vooruitgang van zijn of haar teamleden.

Een goede leidinggevende onderscheidt zich door zich ook écht verantwoordelijk te voelen voor het team. Ook geduld is onmisbaar. Tot slot is het de mensen om je heen kunnen inspireren en motiveren, de sleutel tot succes. 

 

Stelling: een leidinggevende die resultaten behaalt is per definitie een goede leidinggevende!

Eens of oneens. Laat het ons weten in de reacties!

0 Reactie op "8 kwaliteiten die iedere leidinggevende moet bezitten"

Laat een reactie achter:

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd!

*Reactie
*Naam
*E-mailadres
Consent