Podcast: Employer Branding

  • Iris Douwes
  • 10 augustus 2021
Tijdens de zoektocht naar jouw werkgeluk kom je verschillende bedrijven tegen, maar welk bedrijf jouw voorkeur heeft wordt vaak versterkt door de employer branding van het bedrijf! Pascal Joore en Wim Bak gaan in onze vijfde podcast in gesprek over employer branding en geven tips voor zowel de kandidaat als het bedrijf!

Luister onze podcast over employer branding!

Wat is employer branding?

Employer branding is een uitmuntende kans voor een bedrijf om meer van zichzelf te laten zien en daarmee aantrekkelijk te zijn voor potentiële werknemers. Met employer branding kan een bedrijf personeel vinden en binden. Als bedrijf zijnde zijn er manieren om je zo te profileren dat je aantrekkelijk bent voor talent. Het credo bij employer branding is dan ook: "You don't pick talent, talent picks you." Als bedrijf is het ontzettend belangrijk dat talenten jou weten te vinden en dat je altijd authentiek en eerlijk bent in je communicatie. Hierdoor wordt er een eerlijk beeld geschetst van jouw bedrijf in de markt.

Wat is er van belang bij employer branding?

De luxe van de meerwaarde van employer branding is voorbij, het is tegenwoordig noodzakelijk om aan de slag te gaan met employer branding. Om maar een voorbeeld te noemen gaan we in de bouw en bouwtoelevering naar een personeelstekort van 75.000 mensen. Hiervoor is het enorm belangrijk dat je als bedrijf gaat kijken naar het aantrekken van talent en het binden van het huidige personeel. Daarnaast zijn zzp'ers ook belangrijk om erbij te betrekken. Door alle medewerkers het gevoel te geven dat ze onderdeel zijn van het bedrijf, worden ze eerder een ambassadeur van het bedrijf.

Het ambassadeurschap van jouw personeel is tegenwoordig een van de belangrijkste componenten van employer branding, veel belangrijker dan nu wordt gedacht. Ambassadeurs kunnen soms zelfs de doorslag geven voor het vinden van het juiste personeel. Indien iemand werkgeluk ervaart, is het gemakkelijker om een ander te overtuigen. Wie vindt het nou niet leuk om over haar of zijn passie te vertellen?

Daarnaast kun je employer branding niet meer alleen vanuit het HR-perspectief bekijken. Iedere afdeling en elke werknemer van het bedrijf wordt meegenomen in de employer branding van het bedrijf. Wel is het belangrijk dat de employer branding strategie wordt afgestemd op managementniveau. Hoe deze strategie vertaald wordt en welke middelen worden ingezet wordt vaak bepaald door afdelingen zoals HR en marketing. 

Ook zijn de primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden niet langer meer de doorslaggevende factor om voor een baan te kiezen. Het gaat ook om de beloning of waardering die een werknemer krijgt, wat de doorgroeimogelijkheden zijn, wat voor leiderschap er heerst of wat voor cultuur er is binnen het bedrijf. Doordat dit wordt uitgedragen in de employer branding strategie, kan een potentiële werknemer zich veel beter spiegelen of het past bij wat hij of zij zoekt. Als individu is het belangrijk om te kijken: wat wil ik? Waar vind ik mijn werkgeluk?

Tevens is purpose marketing ook een essentieel onderdeel van employer branding. Vooral als je kijkt naar wat het hogere doel is van het bedrijf. Dit is niet alleen om aan de wereld te laten zien, van kijk wij zijn een goed bedrijf, koop bij ons, maar vooral om het juiste personeel aan te trekken. Purpose marketing is vaak een cruciale succesfactor of potentiële werknemers wel of niet bij het bedrijf willen werken. Dit ook om als individu antwoord te krijgen op de vraag: bij wat voor bedrijf werk ik nu eigenlijk? Of als het individu in een oriënterende fase zit: Bij wat voor bedrijf wil ik nu eigenlijk werken?

Als bedrijf moet je uitkijken dat er tussen de commerciële boodschap en de employer branding van jouw bedrijf geen discrepantie ontstaat. Als dat het geval is, dan word je als bedrijf ongeloofwaardig. Zolang je in beide boodschappen authentiek bent, is het risico dat je ongelijke boodschappen de wereld instuurt minimaal. Zorg er daarom ook voor dat de boodschap die je uitdraagt altijd dichtbij je natuur ligt. Indien je dit goed doet, kan de employer branding de commerciële activiteiten van het bedrijf enorm ondersteunen en versterken.

Wanneer jouw personeel zich herkent in de boodschap, gaan ze ook meer deelnemen aan het ambassadeurschap. Hierdoor worden persoonlijke verhalen gedeeld, niet alleen face to face op een verjaardag, maar ook online op bijvoorbeeld LinkedIn. Dit zorgt voor een enorm bereik als 'de ambassadeurs' van het bedrijf verhalen delen, dan wanneer dit vanuit het bedrijf gebeurt. Als bedrijf zijnde kun je wel ervaringsverhalen creëren, maar let op dat dit niet te geregisseerd wordt. Blijf wie je bent, zowel als bedrijf als de persoon in het bedrijf!

Het proces van employer branding

Vaak wordt er vanuit het bedrijf een functieprofiel geschreven naar hun eigen wens en dat is ook vaak de beleving van kandidaten. Echter, is het bij employer branding van belang dat je gaat kijken naar de triggerpoints van deze potentiële werknemers. Waar herkennen zij zichzelf in? Waarmee kunnen zij de verbinding maken? Het is belangrijk dat een kandidaat de verbinding en herkenning vindt met het werk en het bedrijf waar hij of zij werkt. Een werknemer besteedt tenslotte meer tijd op het werk, dan thuis.

Het gevoel van werkgeluk kan een bedrijf verankeren met employer branding. Echter wordt er vaak nog gewerkt vanuit een zender gedreven optiek. Neem nu eens employer branding als een van je strategische pijlers en ga je echt verdiepen in de doelgroep. Welk talent wil ik aan mijn bedrijf binden en wat wil dit talent nou eigenlijk? Communiceer daar op een eerlijke en authentieke manier over. Denk daarnaast ook aan het feit dat mensen heel beeldgevoelig zijn, vaak zijn zij op zoek naar associaties. Laat daarom gezichten zien van het bedrijf. Communiceer duidelijk en transparant, want wat kan een kandidaat verwachten van zijn of haar nieuwe rol. Hoe gaat iemands dag eruitzien, met wat voor mensen komt de kandidaat te werken of hoe ziet de werkplek eruit. Als je dit niet doet, dan heb je een kandidaat gevonden voor de korte termijn, maar op een langere termijn een probleem gecreëerd. Ga op zoek naar ambassadeurs van jouw bedrijf, die zich herkennen in jouw bedrijf!

Door het doorlopen van de volgende stappen kom je steeds dichterbij deze ambassadeurs:

  1. Employer branding strategie bepalen;
  2. Doe onderzoek, zowel binnen het bedrijf als bij de doelgroep;
  3. Bekijk als bedrijf: Wat vertellen we nu eigenlijk aan de wereld en wat willen we vertellen;
  4. Bepaal als bedrijf: Wat wordt de boodschap en wie gaat die boodschap vertellen;
  5. Bepaal als bedrijf: Welke kanalen worden ingezet;
  6. Evaluatie, de bijsturing.

Tips voor hoe je aan de slag gaat met employer branding

  1. Start met een mindshift. Het is belangrijk dat je jezelf bewust bent van het feit: "You don't pick talent, talent picks you."
  2. Verdiep je in de doelgroep. Wat voor werknemers wil ik aan me binden en wat vindt hij/zij belangrijk.
  3. Stel een hoger doel op voor je organisatie en laat jouw personeel dit uitdragen als echte ambassadeurs!
  4. Weergeef niet alleen primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden, maar laat ook de bedrijfscultuur zien, het soort leiderschap en de mensen die er werken.
  5. Bundel de krachten van de verschillende afdelingen in de organisatie, zowel hr, marketing en sales.
  6. Wees authentiek en draag jouw employer branding altijd zo uit. Zowel intern als extern.
  7. Bekijk de commerciële spin-off voor het bedrijf in lijn met de employer branding

Interessant blog? Blijf op de hoogte van alles omtrent solliciteren via onze social media kanalen. Volg ons op:

0 Reactie op "Podcast: Employer Branding"

Laat een reactie achter:

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd!

*Reactie
*Naam
*E-mailadres
Consent