Hoe gebruik je TikTok bij het zoeken naar een baan? 6 tips!

  • Natasja van Wijk
  • 26 september 2023

TikTok ken je misschien wel van de grappige dansjes en virale korte video’s, maar wist je ook dat het een krachtig hulpmiddel kan zijn voor werkzoekenden?

In dit blog gaan we dieper in op hoe TikTok gebruikt wordt als hulpmiddel bij het zoeken van een baan.

Voor welke functies is het social medium geschikt voor professioneel gebruik en hoe vergroot jij de kans op het vinden van een baan via TikTok? Lees snel verder!

Wanneer gebruik je TikTok bij het zoeken naar een baan?

Sommige functies zijn geschikter voor professioneel gebruik op TikTok dan andere. Banen in de juridische sector conventionele beroepen zijn bijvoorbeeld minder geschikt voor dit platform. Creatieve banen als contentcreator, marketeer, social media manager zijn bijvoorbeeld juist wel weer geschikter voor TikTok.

Denk goed na over of het platform past bij jouw branche en beroep als je sociale media voor je carrière wilt gebruiken.

TikTok bij het zoeken naar een baan

Wil jij TikTok gaan gebruiken bij de zoektocht naar een nieuwe baan? Om je zoektocht meer succesvol te maken, geven wij 6 tips!

#1 Zoek vacatures

Bij het zoeken naar vacatures via sociale media is LinkedIn vaak het eerste platform dat in je opkomt. Hoewel LinkedIn de koploper is als het gaat om vacatures, kunnen andere sociale media, zoals TikTok, ook nuttig zijn.

Tegenwoordig zijn er steeds meer bedrijven die gebruik maken van TikTok, onder andere door op een unieke manier vacatures te plaatsen.

Gebruik relevante hashtags om vacatures te vinden. Algemene hashtags als #vacature, #werkenbij en #vacaturealert zullen wel veel resultaten opleveren, maar daardoor zie je door de bomen het bos niet meer. Deze hashtags zijn niet altijd specifiek genoeg.

Door specifiekere hashtags te gebruiken, vergroot je de kans om relevante vacatures te vinden die aansluiten bij jouw interesses en vaardigheden. Denk aan branchespecifieke hashtags zoals #horecavacatures of locatiespecifieke hashtags als #werkeninamsterdam. Zoek uit welke hashtags populair zijn binnen jouw vakgebied en regio.

#2 Onderzoek de bedrijfscultuur

Heb je interessante vacatures gevonden? Of zijn er bedrijven waar je graag wilt werken? Kom meer te weten over de bedrijfscultuur door hun TikTok accounts te bekijken.

Voor werkzoekenden is dit een uitgelezen kans om meer over het bedrijf, en met name de bedrijfscultuur, te weten te komen. TikTok is een ideaal platform waar bedrijven op een informele manier hun employer branding presenteren.

Denk hierbij aan video’s over dagelijkse werkzaamheden, werknemers die hun ervaringen delen, bedrijfsevenementen of grappige bloopers tijdens het werk. Deze video’s geven jou een uniek kijkje op de werkvloer helpen je bij het bepalen of het bedrijf bij jou past, voordat je een beslissing maakt om te solliciteren.

Wekelijks handige downloads en praktische sollicitatie- en carrièretips ontvangen? Meld je aan op onze nieuwsbrief!

Aanmelden

#3 Upload een video-cv

In 2021 begon TikTok in de VS een pilotprogramma voor het uploaden van cv’s. Werkzoekenden die aan het begin van hun loopbaan stonden, konden bij een geselecteerd aantal bedrijven een video-cv indienen.

Hoewel dit programma niet wereldwijd is uitgerold en dus niet verder is uitgebreid naar Nederland, kun jij jezelf nog steeds op een unieke manier presenteren op TikTok. Met een cv in de vorm van een video laat jij een blijvende indruk achter bij potentiële werkgevers.

Korte video’s zijn namelijk een uitstekende manier om jouw creativiteit, persoonlijkheid en kwaliteiten te laten zien. Misschien heb je wel projecten of prestaties die je in een video kunt demonstreren, waarin je jouw vaardigheden benadrukt.

Wil je een video-cv maken voor een specifiek bedrijf? In dat geval is het verstandig om deze video niet openbaar te delen. Je hebt de mogelijkheid om de TikTok-video als privé in te stellen en deze op te slaan, zodat je deze direct met jouw potentiële werkgever kunt delen.

#4 Bouw een persoonlijk merk op

Niet alleen een video-cv, maar jouw hele TikTok-account kan werken als een soort cv waarop je een persoonlijk merk opbouwt.

Misschien ben je wel geïnteresseerd in een functie als online marketeer. Een TikTok-account met video’s waarin jij vertelt over online marketingstrategieën, nieuwe marketingtrends en tips voor het optimaliseren van online campagnes, dient als een kanaal waar jij jouw persoonlijke merk opbouwt.

#5 Volg relevante accounts

Volg je favoriete merken, interessante bedrijven of recruitmentbureau’s op TikTok wanneer je op zoek bent naar een baan. Dit maakt het niet alleen eenvoudiger om op de hoogte te blijven van de laatste vacatures en bedrijfsupdates, maar ook om met deze bedrijven in contact te komen.

Beperk je niet alleen tot het volgen van bedrijfsaccounts. Overweeg ook om HR-professionals, recruiters en andere teamleden binnen deze organisaties te volgen.

#6 Zorg ervoor dat bedrijven jou vinden

Wil jij via TikTok de aandacht krijgen van potentiële werkgevers? Zorg er dan voor dat zij jou ook vinden. Maak je account openbaar, gebruik hashtags bij jouw video’s die interessant zijn in je sector en voor het type functies waar jij naar op zoek bent.

Optimaliseer jouw profiel. Gebruik een duidelijke profielnaam die makkelijk te onthouden is, voeg een pakkende bio toe waarin je jezelf beschrijft en plaats regelmatig content die relevant is voor jouw vakgebied. Vermijd het plaatsen van onprofessionele of controversiële content die afbreuk doet aan je professionele imago.

Reageer daarnaast op content van bedrijven of andere professionals. Dit vergroot niet alleen je zichtbaarheid, maar brengt je ook in contact met de juiste mensen.

Vind jouw nieuwe baan via TikTok

Naast entertainment biedt TikTok tal van mogelijkheden om je carrière te stimuleren, zo ook het zoeken van een nieuwe baan.

Gebruik relevante hashtags om vacatures te vinden die bij jou passen. Bekijk TikTok-accounts van bedrijven die jouw interesse wekken. Zo krijg jij een beter inzicht in de bedrijfscultuur.

Door een persoonlijk merk op te bouwen, word je gemakkelijker opgemerkt bij potentiële werkgevers. Door relevante accounts te volgen en je profiel te optimaliseren, vergroot je jouw zichtbaarheid.

 

Stelling: TikTok is een waardevol platform voor het verkennen van nieuwe carrièremogelijkheden.

Eens of oneens? Laat het weten in de reacties!

Interessant blog? Blijf op de hoogte van alles omtrent solliciteren via onze social media kanalen. Volg ons op:

0 Reactie op "Hoe gebruik je TikTok bij het zoeken naar een baan? 6 tips!"

Laat een reactie achter:

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd!

*Reactie
*Naam
*E-mailadres
Consent