Voorkom de negatieve invloed van sociale media tijdens je sollicitatie

  • Marjolein Gubbens
  • 21 juni 2022

Veel recruiters zoeken een kandidaat via sociale media op voordat ze hem of haar uitnodigen. Bij dit proces valt een deel al af door wat er te zien is op de socialemediaprofielen.

Socialemediakanalen kunnen jou helpen tijdens jouw sollicitatieproces, maar het kan ook juist een reden zijn waarom jij een baan misloopt. Post jij bijvoorbeeld vaak foto’s die niet in lijn zijn met de kernwaardes van het bedrijf waar je solliciteert? Dan kan dat een afknapper zijn. 

Zorg ervoor dat je positief en bedachtzaam iets post op sociale media! Lees 5 tips hoe je dit het beste kunt aanpakken.

#1 Zorg dat je vindbaar bent

Veel recruiters gaan op zoek naar online profielen om een kandidaat beter te leren kennen voorafgaand aan het gesprek. Op die manier maken ze een inschatting of je bij de functie en het bedrijf past. Daarom is het belangrijk om online vindbaar te zijn, zeker op LinkedIn.

LinkedIn is één van de meest belangrijke socialemediaplatforms bij het solliciteren. Via dit platform laat je zien wat jouw werkervaring is en wat je in het verleden voor werkgerelateerde dingen hebt gedaan.

Netwerken is erg nuttig tijdens het solliciteren. LinkedIn is hiervoor een handig hulpmiddel, omdat je heel makkelijk kunt linken met relevante mensen. Daarnaast kan het ook helpen om de juiste connecties te maken en informatie te vinden voor jouw sollicitatie.

LinkedIn heeft een hele andere insteek dan bijvoorbeeld Facebook en Instagram. Wil je jouw persoonlijke brand naar voren laten komen? Dan zijn Facebook en Instagram geschikte platforms. De combinatie van deze verschillende platforms laat een compleet beeld zien van wie jij als persoon bent en wat jij voor werkervaring hebt.

Wekelijks handige downloads en praktische sollicitatie- en carrièretips ontvangen? Meld je aan op onze nieuwsbrief!

Aanmelden

#2 Jouw persoonlijke brand

Jouw persoonlijke brand op socialemediakanalen speelt een belangrijke rol tijdens jouw sollicitatie. Dit is een onderdeel waarbij jij makkelijk de plank misslaat of juist een goede indruk achterlaat. 

Bedenk voordat je gaat solliciteren wat je met jouw sociale media profiel naar buiten wilt uitdragen. Je wilt je persoonlijke Instagram pagina waarschijnlijk niet zo zakelijk houden als je LinkedIn-profiel. Zorg ervoor dat je content post die past bij jouw persoonlijkheid, maar houd er altijd rekening mee dat dat de post openbaar is en een potentiële werkgever het mogelijk ziet. Het is goed om jezelf open op te stellen, waardoor mensen je makkelijk leren kennen, maar je wilt geen content plaatsen die een werkgever afschrikt. 

Daarnaast komt het vaak voor dat mensen zich beter voordoen op sociale media dan ze echt zijn. Wanneer dit het geval is, heb je misschien meer kans om op gesprek te mogen, maar dan zul je toch door de mand vallen. Laat dus altijd zien wie je echt bent. Dat is waar een recruiter nieuwsgierig naar is!

Zorg er daarnaast voor dat je op alle kanalen hetzelfde bent. Je kunt wel een andere boodschap communiceren, maar de persoon erachter is hetzelfde. Laat dit op elkaar aansluiten. Wanneer al jouw profielen up-to-date zijn en goed op elkaar aansluiten, kom jij het meest betrouwbaar over op de recruiter. 

Influencers die oprecht een product of dienst promoten waar ze zelf achter staan verkopen meer dan influencers die zelf eigenlijk niks met het product of de dienst hebben. Zo werkt het in dit geval eigenlijk ook. Jij probeert jezelf te verkopen op sociale media. Wanneer jij jezelf naar buiten brengt zoals je ook echt bent zul je veel betrouwbaarder overkomen dan als je dat niet doet.

#3 Post niet teveel tijdens werktijd

Het helpt je om op een positieve manier zichtbaar te zijn op sociale media. Regelmatig posten is dus erg belangrijk, maar let op: te veel posten kan ook voor problemen zorgen. Post jij bijvoorbeeld vaak tijdens het werk? Dan kan dit overkomen alsof je alleen maar met jouw sociale media bezig bent en geen focus hebt op het werk. Als je veel post midden in de nacht schept dit een ander beeld en het komt minder professioneel over. 

#4 Kies de informatie en beelden die je post zorgvuldig

Nu je weet dat veel recruiters of werkgevers jouw socialemediakanalen bekijken tijdens een sollicitatie, is het belangrijk om rekening te houden wat je post. Denk altijd goed na voordat je iets post wat het betekent als je baas of toekomstige werkgever dit zou zien.

Ben je bijvoorbeeld lekker op vakantie en wil jij foto’s delen van jouw zwemoutfit, denk daar dan eerst even goed over na. In wat voor branche werk je? Wat voor soort foto is het? Kan dit gevolgen hebben tijdens het solliciteren? Of het nu correct is of niet, er zijn recruiters die deze kanalen afgaan en hierop oordelen.

Ga je meedoen aan bijvoorbeeld een protest? Denk er dan goed over na wat je hiervan wel of juist niet op socialemediakanalen moet plaatsen. Het kan namelijk zijn dat een bedrijf een hele andere mening heeft en dat dit in conflict staat met wat jij op socialemediakanalen plaatst. Dit zijn onderwerpen waardoor een bedrijf misschien toch eerder voor iemand anders zou kiezen. 

Ga je regelmatig op stap? Bedenk dan ook of het slim is als je hier altijd foto’s van deelt. Wanneer er regelmatig foto’s op jouw kanaal verschijnen waar je met een wijntje of biertje in je hand staat, kan dit overkomen alsof je met hele andere dingen bezig bent dan met werk. Wissel dit dus af met andere “serieuzere” foto’s waarop je laat zien dat je ook focus hebt voor andere dingen.

#5 Vermijd negativiteit en slecht taalgebruik

Niet alleen beelden kunnen negatieve gevolgen hebben tijdens jouw sollicitatieproces. Ook taalgebruik in bijvoorbeeld reacties kunnen negatieve gevolgen hebben. 

Veel mensen voelen zich veilig en een beetje anoniem achter hun beeldscherm. Je hoeft niet altijd positief te zijn en natuurlijk mag jij je mening geven, maar als je iets niet face-to-face durft te zeggen, doe dit dan ook niet online. Denk daarnaast ook na wat voor schade je bij iemand aanbrengt met je reacties. 

Wanneer jij veel spellingsfouten en grammaticafouten maakt, komt dit slordig en niet professioneel over. Dit kan een negatieve invloed hebben in jouw sollicitatieproces. Recruiters krijgen misschien het idee dat je niet zorgvuldig werkt of de kennis niet hebt om op een professionele manier te communiceren tijdens het werk.

Ben je hiervan niet alleen bewust tijdens het solliciteren maar ook ervoor en erna. Wat op internet staat, verdwijnt niet zomaar en kan je dus blijven achtervolgen. Denk dus aan jouw taalgebruik en spelling en behandel anderen zoals je zelf ook behandeld wilt worden.

Laat sociale media geen belemmering zijn tijdens jouw sollicitatieproces

Sociale media is een handig hulpmiddel tijdens het solliciteren, maar alleen als je het goed gebruikt. Wanneer je het niet goed gebruikt kan het zelfs nadelige gevolgen hebben tijdens jouw sollicitatieproces. 

Let goed op wat je plaatst. Kan dit een slechte invloed hebben op jouw sollicitatie? Kwets je er mensen mee? Doe jij jezelf anders voor dan je echt bent?

Dit zijn allemaal dingen waarbij je stil moet staan voordat je iets online zet. Houd dit continu in de gaten, ook als je niet aan het solliciteren bent, want wat op internet staat verdwijnt niet zomaar.

Stelling: sociale media kan slechte gevolgen hebben tijdens je sollicitatieproces.

Eens of oneens? Laat het ons weten in de reacties!

Interessant blog? Blijf op de hoogte van alles omtrent solliciteren via onze social media kanalen. Volg ons op:

0 Reactie op "Voorkom de negatieve invloed van sociale media tijdens je sollicitatie"

Laat een reactie achter:

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd!

*Reactie
*Naam
*E-mailadres
Consent