5 tips voor de beste aanpak na een beoordelingsgesprek

  • Marjolein Gubbens
  • 11 januari 2022

Het nieuwe jaar is aangebroken. Vele van jullie hebben in december een beoordelingsgesprek gehad. Tijdens dit gesprek zijn jouw verbeterpunten naar voren gekomen. Hoog tijd om een plan te maken voor jouw doelen dit jaar. 

Jouw doelen verdwijnen na verloop van tijd steeds meer naar de achtergrond. Er komen namelijk andere zaken tussendoor. Je wordt afgeleid, hebt het druk met andere dingen en voor je het weet is het nog maar een vage herinnering. 

Steeds verder in het jaar besef je dat je ook dit jaar weer je doelen niet zult behalen. Dit is natuurlijk erg jammer. In ons blog geven we 5 tips voor de beste aanpak na een beoordelingsgesprek!

#1 Verwerk de feedback

Tijdens jouw beoordelingsgesprek krijg je te horen wat jouw sterke punten zijn, maar ook wat je juist nog kunt verbeteren. Het is belangrijk om deze feedback positief en professioneel te ontvangen. De feedbackgever geeft jou de kans je gedrag of werk te verbeteren. Pak de feedback dus niet op als kritiek, maar denk eraan dat je juist kunt groeien met deze feedback. 

Wanneer je de feedback echt niet herkent of begrijpt kun je verdere vragen stellen om erachter te komen. Vraag in dat geval om specifieke voorbeelden, op die manier is de kans groot dat het beeld dat de ander heeft duidelijker wordt. Alleen dan kun je er ook echt aan gaan werken. Vind je het lastig hoe je jouw gedrag of werk kunt verbeteren? Vraag de ander dan hoe zij dit voor ogen hadden en je het volgens hen het beste kunt aanpakken.

Is de feedback helemaal helder en heb je duidelijk hoe je hier het beste aan kunt werken? Verwerk dan de feedback in concrete doelen.

#2 Beschrijf je doelen concreet

Maak jouw doel(en) specifiek. Heb je een heel groot en breed doel? Splits dit doel op in verschillende sub-doelen. Schrijf heel specifiek op wanneer het doel bereikt is. Hiervoor kun je de SMART methode (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdgebonden) gebruiken. Zo houd je het behapbaar en daarnaast werkt het afvinken van een takenlijst motiverend!

Wanneer je dit hebt gedaan is het slim om het op papier te zetten en dit te delen met jouw leidinggevende. Op die manier kan hij of zij er nog op reageren of je in de goede richting zit. Dit voorkomt dat je werk voor niks gaat doen.

Wekelijks handige downloads en praktische sollicitatie- en carrièretips ontvangen? Meld je aan op onze nieuwsbrief!

Aanmelden

#3 Maak een plan na het beoordelingsgesprek

Jouw doelen zijn helder. Je weet waar je aan moet gaan werken. Hoe ga je nu verder? De kans is groot dat er nog vele andere taken tussendoor komen waardoor jouw focus steeds meer afdwaalt van jouw doelen. Het maken van een plan is daarom erg belangrijk. 

Plan in wanneer de deadlines zijn van jouw (sub)doelen. Schrijf niet alleen de taken op die je wilt oppakken, maar ook hoe en wanneer je dat wilt doen. Hoe specifieker jouw planning is, hoe makkelijker het wordt om aan jouw doelen te werken. Weet wat voor jou realistisch is. Zorg ervoor dat het doel daadwerkelijk door jou bereikt kan worden en maak het jezelf niet te moeilijk.

Deel jouw plan vervolgens met anderen. Hierdoor heb je een stok achter de deur en zul jij jezelf er makkelijker aan houden. Dit verhoogt de kans op succes.

Daarnaast kan samenwerken je ook op dit gebied helpen. Misschien kom je door samen met iemand te praten over jouw doelen wel tot nieuwe ideeën en inzichten.

Creëer sociale controle door samen met iemand aan je doel te werken en er een gezamenlijk doel van te maken. Hierdoor kun je elkaar makkelijker motiveren om een deadline te halen of om nog harder te werken aan je doelen.

#4 Focus op wat belangrijk is

Om je doelen te bereiken is het belangrijk dat je focus houdt. Laat je niet afleiden van je doel. Wanneer jij het druk hebt kunnen er namelijk snel dingen tussendoor komen waardoor je jouw doelen blijft uitstellen.

Die afleiding kun je voorkomen door alles in je agenda te zetten. Niet alleen jouw afspraken, maar ook de tijd die je nodig hebt voor overige taken zoals mails lezen en beantwoorden, de voorbereiding op een bepaald project en noem maar op. Zo heb je een overzichtelijk beeld wanneer je nog tijd over hebt om andere dingen in te plannen. Je wordt ook gedwongen om prioriteiten te stellen.

Daarnaast bestaan er ook een aantal concentratielekken. Door deze concentratielekken verlies jij de focus op jouw doel en werk je minder efficiënt. 

Denk hierbij bijvoorbeeld aan het hebben van teveel prikkels of het gebrek aan energie.

Zorg ervoor dat je genoeg energie uit je werk haalt, zodat je niet gedemotiveerd raakt. Merk je juist dat het te druk is en dat je te veel prikkels binnen krijgt? Zoek dan een rustige werkplek op en ga daar aan de slag met jouw doelen. 

Blijft het alsnog te druk? Creëer dan meer ruimte in je planning. Houd ruimte vrij voor onverwachte taken of uitloop van projecten. Dit zorgt ervoor dat je minder snel in de stress raakt en je kunt blijven focussen op wat belangrijk is.

#5 Blijf evalueren op je doelen

Tijdens jouw beoordelingsgesprek heb je bepaalde feedback gekregen. Hier ga je vervolgens mee aan de slag, maar het is ook belangrijk dat je daarna nog om feedback blijft vragen. 

Dit is iets wat je makkelijker uitstelt of misschien niet goed durft. Jouw leidinggevende is bijvoorbeeld erg druk waardoor je hem of haar niet wilt storen voor het geven van feedback. Daarnaast komen er steeds meer dingen bij op jouw takenlijst waardoor je maar door blijft werken in plaats van even de tijd neemt voor het vragen van feedback.

Neem het initiatief en plan bijvoorbeeld elke maand een afspraak in met je leidinggevende. Hierin bespreek je waar je op dat moment staat, hoe je het tot dit moment hebt aangepakt en wat je nog wilt gaan doen. Zo kan jouw leidinggevende aangeven of dit in lijn is met zijn of haar verwachtingen en kun je nog op tijd bijsturen.

Mail na afloop van het feedbackgesprek naar jouw leidinggevende wat jullie hebben besproken. Hiermee heb je duidelijk op papier wat je de komende maand wilt verbeteren en waar je juist mee door moet gaan. Dit is ook makkelijk om in jouw volgende feedbackgesprek te controleren of jij hebt behaald wat was afgesproken.

Na het beoordelingsgesprek

Een beoordelingsgesprek heb je natuurlijk niet voor niks. Dit is niet alleen voor jouw leidinggevende bedoeld, maar juist ook voor jou. Met de feedback die hierin gegeven wordt kun jij stappen gaan maken in jouw carrière. Pak de feedback dus positief op.

Maak SMART doelen van de gegeven feedback en beschrijf waar je na elk kwartaal moet staan. Zo heb je tijdens jouw tussentijdse evaluaties een duidelijker beeld of je goed op weg bent en waar je nog zou kunnen bijsturen. Vraag op deze momenten, maar ook op kleinere momenten tussendoor zelf om feedback. Dit zorgt ervoor dat je op tijd signaleert of je goed bezig bent en voorkomt onnodig werk. 

Focus op wat belangrijk is. Laat je niet afleiden door drukte en andere omstandigheden. Plan duidelijke momenten in je agenda waardoor je het niet vooruit blijft schuiven. 

Ook kan het helpen om samen met een collega jouw doel(en) te bespreken en er eventueel een gezamenlijk doel van te maken. Hiermee motiveer je elkaar om eraan te werken en je kunt elkaar regelmatig om feedback vragen.

Stelling: je kunt doelen alleen bereiken als er een duidelijk plan voor is. 

Eens of oneens? Laat het weten in de reacties

Interessant blog? Blijf op de hoogte van alles omtrent solliciteren via onze social media kanalen. Volg ons op:

0 Reactie op "5 tips voor de beste aanpak na een beoordelingsgesprek"

Laat een reactie achter:

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd!

*Reactie
*Naam
*E-mailadres
Consent