12 tips voor vrouwen om carrière te maken
- Natasja van Wijk
- 11 oktober 2022
Ondanks dat het vandaag de dag normaal is dat vrouwen carrière maken, zijn er nog steeds veel uitdagingen waar vrouwen mee te maken krijgen op de werkvloer. Denk aan de lonen van vrouwen die lager liggen dan die van mannen en de ondervertegenwoordiging van vrouwen aan de top. Dit belemmert mogelijk het succes voor vrouwen om carrière te maken. Het is echter zeker niet onmogelijk, aangezien het aantal vrouwen in managementfuncties toeneemt.
In ons blog geven we 12 tips om carrière te maken.
#1 Streef niet naar perfectie
Kritisch zijn op het werk dat je doet, ook al is het al goed genoeg, taken herhalen en obsessief bezig zijn met elk detail: perfectionisme is vermoeiend. Vrouwen zijn over het algemeen iets meer perfectionistisch dan mannen. Dit weerhoudt vrouwen er bijvoorbeeld van om te solliciteren naar een nieuwe baan of een loonsverhoging te vragen.
Vrouwen zijn eerder geneigd om te piekeren en zichzelf te vergelijken met andere vrouwen. Erken dat je genoeg bent. Als jij je dit realiseert, voorkom je een hoop stress. Perfectionisme belemmert prestaties en kan leiden tot angst, depressie en vele gemiste kansen.
Wekelijks handige downloads en praktische sollicitatie- en carrièretips ontvangen? Meld je aan op onze nieuwsbrief!
#2 Delegeren
Vul jouw tijd op het werk met taken die belangrijk zijn. Neem niet te snel het werk over van anderen, terwijl jij je tijd goed kunt gebruiken met andere dingen die voor jou belangrijker zijn. Probeer te delegeren. Dit houdt in dat je een andere medewerker bepaalde werkzaamheden laat uitvoeren, waardoor jij meer gedaan krijgt. Met tien anderen bereik je namelijk veel meer dan alleen.
Vind je het moeilijk om te delegeren? Maak een dagelijkse planning en beslis welke taken prioriteit hebben. Zo bepaal je waar je kostbare tijd naartoe gaat en krijg jij een beter overzicht welke taken je kunt delegeren.
#3 Emotionele intelligentie
Het uitstralen van emotionele intelligentie levert een enorm voordeel op de werkvloer op. Het omvat het vermogen om zowel je eigen als andermans emoties te herkennen en te beheersen en daarmee vertrouwen op te bouwen en je invloed te vergroten.
Met een hoge emotionele intelligentie ben je beter in staat je aan te passen aan veranderingen, samen te werken in teams en flexibel te zijn. Een goede eigenschap dus om een effectieve leider in organisaties te zijn. Voor vrouwen is het van belang om de emotionele intelligentievaardigheden te blijven ontwikkelen. Hoe meer je deze vaardigheden verbetert, hoe beter.
#4 Wees jezelf
Vaak wordt er gedacht dat mannen meer zelfvertrouwen hebben, sterker en assertiever zijn. Hierdoor denken vrouwen soms dat ze zich als een man moeten gedragen om aan de top te komen. Echter hoeft dit niet het geval te zijn. Vrouwen kunnen deze eigenschappen ook bevatten of andere eigenschappen waarmee de functie wordt vervuld. Wees dus gewoon jezelf. Hiermee kom je veel verder dan wanneer je je voordoet als een ander.
#5 Leer nieuwe vaardigheden
Maak jezelf waardevoller voor het bedrijf door je vaardigheden uit te breiden. Het willen werken aan zelfverbetering voorkomt stagnatie en helpt vrouwen verder te komen in hun carrière. Zo wordt het eenvoudiger om bijvoorbeeld te onderhandelen voor een loonsverhoging of te promoveren naar een hogere functie.
Onderzoek welke vaardigheden jij nodig hebt in je loopbaan. Wat wil je bereiken? En welke vaardigheden zijn nodig voor de functie die jij graag wilt? Het leren van nieuwe vaardigheden is een van de meest gunstige strategieën in je carrière.
#6 Leer van je fouten
Fouten maken doet iedereen. Door fouten ben je in staat om verder te groeien. Zoals we al eerder aangaven: perfectionisme is vermoeiend. Fouten maken mag en door van je fouten te leren en ze in de toekomst te voorkomen, word je succesvol in je carrière. Neem risico’s en laat jezelf zien. Wat is het ergste dat kan gebeuren?
#7 Ga nieuwe uitdagingen aan
Uitdagingen zijn spannend, maar het aangaan van uitdagingen is een succesvolle strategie voor vrouwen om carrière te maken. Grijp elke kans en sta open voor uitdagingen die jou verder helpen. Laat je onzekerheid achterwege. Uitdagingen aangaan boost op den duur je zelfvertrouwen en laat je succesvol zijn.
#8 Imposter syndroom
Het imposter syndroom houdt in dat je twijfelt aan je vaardigheden en het gevoel hebt dat je de boel voor de gek aan het houden bent. Je bent bang dat je niet in je hebt wat nodig is voor de functie. Zowel mannen als vrouwen hebben hier last van, maar vrouwen lijken hier meer last van te hebben dan mannen. Herken jij je hierin? Probeer dan hier vanaf te komen: je bent niet voor niets aangenomen voor de functie. Een aantal oefeningen waarmee je het imposter syndroom overwint:
- Zeg hardop ‘ik ben trots op wat ik heb bereikt’. Cijfer je successen niet weg. Denk niet dat je iets hebt behaald enkel door de hulp van anderen of door geluk, maar wees trots op jezelf.
- Maak een lijst met punten die aantonen dat je geschikt bent voor de functie.
- Visualiseer successen. Door te visualiseren hoe je een situatie aanpakt voor het gebeurt, kom je in een juiste mindset. Dit geeft een boost aan je zelfvertrouwen.
#9 Communiceer overtuigend
Effectieve communicatievaardigheden zijn van groot belang om carrière te maken. Niet alleen de verbale communicatie, maar ook de non-verbale communicatie is heel belangrijk. Tijdens een gesprek brengen we 55% over via non-verbale communicatie, waarvan 70% wordt overgebracht met lichaamstaal. Let op je houding, zodat je geen onzekerheid uitstraalt. Let goed op jezelf en op de mensen om je heen.
Luister goed naar wat anderen te zeggen hebben. Luisteren is een groot onderdeel van communicatie. Zonder deze vaardigheden stokt het communicatieproces en kom je niet overtuigend over. Om overtuigend over te komen, is het belangrijk om uit je comfortzone te stappen. Als je eenmaal de tijd en energie hebt gestoken in het werken aan je communicatievaardigheden, zal dat je verder helpen bij het grijpen van kansen in de rest van je carrière.
#10 Vraag om feedback
Om beter te worden in het werk dat je doet, moet je weten waarin jij je moet verbeteren. Proactief feedback vragen haalt onzekerheid weg en voorkomt miscommunicatie. Persoonlijke ontwikkeling en progressie zijn enorm belangrijk voor je carrière. Vraag consequent om feedback en pas het advies toe. Zo leer je voortdurend bij.
#11 Neem tijd voor jezelf
Om carrière te maken is het ook belangrijk dat je genoeg tijd voor jezelf hebt. Wanneer je continu bezig bent met werk raak je uitgeput, gestrest en daalt je motivatie. Dit kan leiden tot een burn-out of zelfs een depressie. Zorg goed voor jezelf. Neem tijd voor jezelf, je vrienden en familie, zorg voor genoeg slaap en beweging en ga met een gezonde manier om met stress. Alleen maar aan het werk zijn helpt jou dus niet verder op je carrièrepad.
#12 Netwerk!
Het hebben van een goed netwerk bepaalt het succes van je carrière. Door je eigen gemeenschap te creëren, ben jij beter in staat anderen te beïnvloeden en heb je meer mensen die jou ondersteuning bieden. Netwerk proactief, wees zelfverzekerd en toon enthousiasme. Gebruik jouw netwerk om stappen te maken. Door een elevator pitch voor te bereiden laat jij een goede eerste indruk op je netwerk en help jij je carrière een stapje vooruit.
Vrouwen en carrière
Om vooruitgang te boeken in je carrière is het belangrijk dat je geen perfectionist bent. Iedereen maakt fouten en van je fouten leren maakt je alleen maar succesvoller. Leer nieuwe vaardigheden en ga nieuwe uitdagingen aan. Vergeet niet consequent om feedback te vragen, zodat je alleen maar beter wordt in wat je doet.
Vermijd onnodige stress door te delegeren en neem ook tijd voor jezelf: een goed evenwicht tussen werk en privé is erg belangrijk.
Wees jezelf: dat is van groot belang om vooruit te komen in je carrière. Twijfel niet aan je vaardigheden, communiceer overtuigend en bouw een goed netwerk op.
Stelling: naar perfectie streven belemmert het succes om carrière te maken.
Eens of oneens? Laat het weten in de reacties!
0 Reactie op "12 tips voor vrouwen om carrière te maken"