Waardering van werknemers: het belang en praktische tips

  • Lars Tertoolen
  • 25 november 2021

De waardering van werknemers is een onmisbaar onderdeel van goed management. Tegenwoordig gaat het belang een stuk verder dan het motiveren van jouw mensen. Zo speelt het ook een belangrijke factor bij het werven en behouden van talent.

Het gaat dus een steeds grotere rol spelen op de werkvloer, maar hoe vertaal je jouw waardering naar jouw werknemers? Deze week omschrijven we het belang van het waarderen van werknemers en geven we praktische tips om dit te doen!

Waarom is de waardering van werknemers zo belangrijk?

Waardering is essentieel voor werknemers. Een grote drijfveer op de werkvloer is om gewaardeerd te worden door collega’s en leidinggevenden. Mensen die zich gewaardeerd voelen, zijn gelukkiger. Erkenning van goede prestaties, een blijk van waardering, geeft namelijk een gevoel dat taken goed uitgevoerd worden en dat de baan perfect past. Hierdoor worden mensen gemotiveerder, productiever en meer gefocust op persoonlijke ontwikkeling.

Door de krapte op de arbeidsmarkt wordt het ook steeds belangrijker om jouw werknemers te waarderen. Het draagt namelijk bij aan het behouden van werknemers. Het niet gewaardeerd of erkend voelen door een leidinggevende is een veelvoorkomende reden om een baan te verlaten. Je moet werknemers motiveren, laten presteren en ontwikkelen om ze uiteindelijk te behouden. 

Waardering vergroot de loyaliteit van jouw werknemers. Wanneer je werknemers ambassadeurs van je bedrijf zijn, dragen zij bij aan het werven van personeel. Tevens draagt het bij aan je employer branding.

Soorten waardering

Er zijn verschillende manieren waarop je jouw waardering kenbaar maakt aan jouw werknemers. Hieronder bespreken we 5 manieren om jouw werknemers te waarderen!

#1 Persoonlijke erkenning

Het erkennen van een goede prestatie is een laagdrempelige manier van waardering. Iemand die dagelijks voor jou aan de slag gaat besteedt veel tijd en moeite aan de groei van jouw organisatie. Laat ze weten hoeveel je hun werk waardeert door erover te praten en te benoemen. Wil je een stap verder gaan? Schrijf een brief of kaart met een persoonlijk bedankje.

Doe het wel alleen als je het oprecht meent en niet alleen om het te doen, hier prikken mensen snel doorheen. Wanneer je het goed doet, leidt het tot trotse werknemers en meer motivatie bij de werknemers.

#2 In de schijnwerpers zetten

Persoonlijke waardering van een leidinggevende vinden werknemers belangrijk. Publieke erkenning maakt vaak nog meer indruk. Mensen zullen zich het meest erkend voelen als ze iets kunnen laten zien aan collega’s, vrienden of familieleden. Een kennisgeving rond laten gaan in het bedrijf, een post op sociale media of iets fysieks meegeven, zorgt ervoor dat werknemers anderen kunnen laten zien dat ze een goede prestatie hebben geleverd. Dit is ook een geweldige manier om de motivatie van anderen te vergroten.

#3 Financiële beloningen

Een andere vorm van waardering is een financiële beloning. Over het algemeen wordt dit altijd gewaardeerd door medewerkers. Hieronder vallen loonsverhogingen, maar ook andere beloningen als bonussen en overige geld gerelateerde geschenken. Een eindejaarsbonus of loonsverhoging wordt meestal eenmaal per jaar toegekend. Ze kunnen om een groot aantal redenen worden gegeven, maar zijn meestal gebaseerd op doelen of prestaties.

#4 Niet-financiële beloningen 

Hoewel financiële beloningen populair zijn, werken niet-financiële beloningen soms beter. Denk hierbij aan betere secundaire arbeidsvoorwaarden zoals extra vakantiedagen, betere parkeermogelijkheden, een zakelijke telefoon of flexibele werktijden. Ook geschenken zoals een kerstpakket, een bloemetje, een fles wijn of kaartjes voor evenementen zijn leuke extra’s. 

#5 Bieden van kansen

Persoonlijke ontwikkeling is een belangrijke pijler voor werknemers. Wanneer mensen stilstaan, zorgt dit voor desinteresse in de werkzaamheden en een gebrek aan uitdaging. Wanneer jij vooruitgang stimuleert, zullen mensen meer tevreden en productiever zijn. 

Ook het bieden van meer kansen is een vorm van waardering. Denk hierbij aan meer ondersteuning om te ontwikkelen, de mogelijkheid om in een andere rol ervaring op te doen of meer ruimte om naar bedrijfsevenementen te gaan. Wat hier ook bij hoort, is het bieden van kansen om verantwoordelijkheid te nemen en promotie te maken.

Maandelijks op de hoogte blijven van alles omtrent werkgeluk? Meld je aan op onze nieuwsbrief!

Aanmelden

5 tips voor het waarderen van je werknemers

Het is aan jou om te besluiten hoe je jouw werknemers duidelijk wilt maken dat je ze waardeert. Hieronder staan 5 tips die we nog willen meegeven om in je achterhoofd te houden bij het erkennen van prestaties.

#1 Het hoeft niet groot

Iemand waarderen hoeft niet altijd veel moeite of middelen te kosten. Voor veel mensen zijn het juist de kleine dingen die het verschil maken, of het nu een vriendelijk woordje is of een attent gebaar. Een voorbeeld hiervan is het bespreken of opbellen van een werknemer, elk jaar tijdens zijn of haar werkjubileum. Elk jaar dat hij of zij bij de organisatie werkt mag gewaardeerd worden .

#2 Wees specifiek

Zorg dat je duidelijk aangeeft welke prestatie je waardeert. Zo wordt je waardering relevant. Erkenning is het meest effectief wanneer deze is gekoppeld aan een bepaalde prestatie. Dit maakt een werknemer gemotiveerd om de volgende keer wederom doelen te behalen. Geef ook aan of het een teamwaardering of individuele waardering is.

#3 Maak het persoonlijk

Een waardering is veel meer waard, wanneer je het persoonlijk maakt. Een individuele erkenning zorgt ervoor dat werknemers zich niet slechts een nummertje voelen, maar een waardevol lid van een team die wordt erkend voor zijn/haar eigen unieke bijdrage.

#4 Wacht niet te lang

Een beoordelingsgesprek of functioneringsgesprek staat vaak al ver van tevoren ingepland. De waardering die je in die gesprekken geeft, zal moeten wachten tot die momenten. Wacht daarnaast niet te lang om iemand te erkennen voor zijn of haar werk. 'Nu' is altijd het beste moment om 'dankjewel', 'gefeliciteerd' of 'goed gedaan' te zeggen. Hierdoor associeert de werknemer de erkenning met de exacte werkzaamheden of prestatie dat resulteerde in een compliment.

#5 Sluit niemand uit

De laatste tip, maar daarom niet minder belangrijk, is dat je waardering toont voor alle werknemers die goed functioneren. Dit hoeft zeker niet allemaal op dezelfde manier of in dezelfde mate, maar iedereen die goed presteert moet erkend worden. Het uitsluiten van specifieke werknemers die wel hun bijdrage hebben geleverd, kan een negatief effect hebben.

Waardering van werknemers

De waardering van werknemers is een onmisbaar onderdeel van goed management. Tegenwoordig gaat het belang een stuk verder dan het motiveren van jouw mensen. Zo speelt het ook een belangrijke factor bij het werven en behouden van talent.

Er zijn verschillende manieren waarop je jouw waardering kenbaar maakt aan jouw werknemers. Denk hier aan persoonlijke erkenning, in de schijnwerpers zetten, financiële beloningen, niet-financiële beloningen en het bieden van kansen. Het is aan jou om te besluiten hoe je jouw werknemers duidelijk wilt maken dat je ze waardeert.

Stelling: een persoonlijke niet-financiële beloning wordt meer gewaardeerd dan een financiële beloning.

Eens of oneens? Laat het ons weten in een reactie!

1 Reactie op "Waardering van werknemers: het belang en praktische tips"

Laat een reactie achter:

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd!

*Reactie
*Naam
*E-mailadres
Consent

    • Herman
    • 10 juni 2023

    Waarom wordt de waardering van de flexibele arbeidskracht helemaal vergeten?? helemaal wanneer het gaat om 25 jarige jubilea. De flexkracht welke meerdere bedrijven met zijn werk voort heeft geholpen is vaak nog waardevoller dan een vastgeroeste vaste kracht.