Verbeter Jouw Online Imago In 3 Stappen

WETALENT blog afbeelding over: Verbeter Jouw Online Imago In 3 Stappen

Tegenwoordig gebruikt 91% van de werkgevers sociale media om toekomstige werknemers te screenen.

 

Daarvan heeft 69% wel eens iemand geweigerd om wat hij of zij vond over de kandidaat online.

 

Daar tegenover staat echter ook dat 68% iemand juist heeft aangenomen vanwege hetgeen men vond.

 

Je ontkomt er dus niet meer aan: niet langer kun je nog via een mooie brief en een vlotte babbel een imago creëren zoals die werkgever dat graag zou zien.

 

Nee, jouw imago gaat getest worden.

 

Maar niet alleen via LinkedIn, maar ook via Google, via Facebook, via Twitter of via Youtube.

 

Als jij je online heel anders gedraagt dan jij pretendeert in jouw sollicitatie zal de werkgever daar achter komen. En tegelijkertijd biedt het dus ook mogelijkheden om jouw kansen te verhogen.

 

Daarom is het belangrijk om NU controle te nemen over jouw online imago.

 

Doe dat volgens deze drie stappen:

 

Stap 1 – Inventarisatie

 

De eerste stap is om een inventarisatie te maken van wat er nu allemaal te vinden is over jou op het internet.

 

Je kunt het relatief eenvoudig zelf doen, maar er zijn ook handige tools waarmee je heel snel een goede inventarisatie krijgt.

 

Handige Tools

 

Een tool waarmee je heel gemakkelijk kunt inventariseren is BrandYourself.

 

Het unieke aan BrandYourself is dat je zelf kunt kiezen welke resultaten je graag naar boven wilt laten komen.

 

Je kunt je gratis registeren via jouw Facebook, Twitter of LinkedIn, of met jouw email. Vervolgens geef je aan welke pagina’s je graag wilt zien terugkomen in de zoekresultaten. BrandYourself geeft jou vervolgens tips om deze pagina’s beter te laten ranken bij jouw naam.

 

Je kunt ze het ook voor je laten doen, maar dit kost wel geld.

 

Doe het zelf

 

Je kunt zelf echter ook een heel eind komen!

 

Begin met een simpele zoekopdracht in Google, Bing én Yahoo: jouw naam (alledrie vinden ze afwijkende resultaten).

 

Het belangrijkste is natuurlijk wat op pagina 1 staat, daar 90% nooit verder komt dan dat.

 

Echter, om aan de veilige kant te zitten, neem je van alledrie de zoekmachines de eerste 5 pagina’s.

 

Het kan voorkomen dat de resultaten niet alleen op jou slaan, maar ook op mensen met dezelfde naam.

 

Probeer in dergelijke gevallen eens zoekopdrachten met jouw naam en bijvoorbeeld jouw middel-of doopnamen, geboortedatum, woonplaats, school of vorige werkgever.

 

Wanneer je een goede lijst hebt, ga je ze allemaal goed bekijken.

 

Daarmee bedoel ik niet alleen de direct gevonden pagina, maar klik ook eens door op al die websites: wat is er nog meer te vinden? Wat staat er nog meer op de website? Wat is het doel van de website?

 

Van deze bevindingen maak je vervolgens een lijstje, met dingen die goed zijn en die slecht zijn.

 

Daarnaast kun je eventueel ook bij ieder resultaat aangeven wat het potentieel is.

 

Heb je bijvoorbeeld nog een oude Pinterest pagina die je niet meer gebruikt? Het is dan niet per se nodig om deze helemaal te verwijderen. Je kunt hem ook omtoveren tot een pagina die jouw gewenste imago uitstraalt.

 

Stap 2 – De grote schoonmaak

 

De volgende stap is om al die gevonden informatie ofwel te verwijderen, ofwel dusdanig aan te passen dat ze voldoen aan het gewenste imago.

 

Allereerst over informatie verwijderen.

 

Het verschilt per pagina hoe makkelijk het is om informatie te verwijderen, en óf het überhaupt mogelijk is.

 

Op sites zoals Twitter, Facebook en Pinterest is het vaak mogelijk te kiezen tussen het verwijderen van statussen, tweets en andere berichten, of gelijk het hele account te verwijderen.

 

In deze gevallen raad ik het eerste aan, daar je deze pagina’s aan kunt vullen met positieve informatie, of oude informatie dusdanig kan manipuleren dat het positief wordt.

 

Bovenstaande is echter niet altijd mogelijk. Vooral op oudere netwerken en kleinere websites is het niet mogelijk of simpelweg de moeite niet waard (bijvoorbeeld een Hyves of Myspace).

 

In dat geval valt de keuze op het geheel verwijderen van de informatie.

 

Meestal zul je echter te maken krijgen met informatie die je kunt makkelijk kunt verwijderen.

 

In deze gevallen zul je een eigenaar/beheerder/moderator moeten benaderen om dit voor jou te doen.

 

Meestal zullen zij dit wel doen, mits jij een goed geschreven en goed beargumenteerd bericht verstuurd.

 

De laatste methode die je moet gebruiken is de ‘vergeet mij’ functie van Google. 

 

Met deze functie kun je zoekresultaten laten verwijderen door Google (Bing en Yahoo zullen spoedig volgen) wanneer jij op specifieke termen zoekt.

 

Komt er bijvoorbeeld een ongewenst resultaat naar boven dat je niet gemakkelijk kunt laten verwijderen, dan is deze optie de beste.

 

Misschien denk je nu: waarom moet je deze tool pas als laatste gebruiken?

 

De reden daarvoor is dat het resultaat wel verwijderd wordt, maar Google laat nog wel een melding zien dát er een resultaat verwijderd is. Oftewel, iemand kan heel makkelijk zien dat jij bezig bent geweest met jouw vindbaarheid te manipuleren.

 

De eerste twee methodes zijn zodoende beter.

 

Als je de ‘forget me’ functie wilt gebruiken moet je een afweging maken: heb ik liever de informatie daar staan, of de melding dat de informatie verwijderd is?

 

Een ander nadelig gevolg van informatie verwijderen is dat er gaten kunnen ontstaan in jouw online profiel. Hoewel deze meestal niet opvallen, kunnen deze gaten wel gevonden worden.

 

Denk bijvoorbeeld aan het verwijderen van een reeks tweets uit een bepaalde periode. Als iemand goed kijkt, en ziet dat er ineens een gat in jouw Twitter gedrag zit, en dit komt niet overeen met jouw Twitter gedrag in andere periodes, dan weet diegene dat je wellicht aan het censureren bent geweest.

 

Het grote voordeel van aanpassen is dat je het een positieve draai kan geven. En dat kan uiteindelijk positief uitpakken ten opzichte van jouw kansen om de baan te krijgen.

 

Wederom, de mogelijkheid tot aanpassen is afhankelijk van het medium. Meestal kan het wel op sociale media, en niet op normale websites.

 

De kunst hier is om ofwel de slechte informatie te vervangen door goede, ofwel door de slechte informatie te camoufleren.

 

Bijvoorbeeld, je bent in het verleden op LinkedIn in een aantal groepen actief geweest. Je bent niet meer tevreden over deze reacties.

 

Je kunt er dan voor kiezen deze te verwijderen.

 

Echter, je bent van mening dat activiteit in die groepen niet per se slecht is. Dan kun je drie dingen doen:

  • oude reacties verwijderen en nieuwe reacties plaatsen
  • oude reacties aanpassen
  • oude reacties niet veranderen en nieuwe reacties plaatsen

 

Allemaal hebben ze voor-en nadelen. Punt 1 heeft risico op een gat in je gebruik, punt 2 dat je onnatuurlijke gesprekken krijgt (omdat jouw reacties later zijn aangepast), en punt 3 dat ze gaan graven en de reacties alsnog vinden.

 

Wat je uiteindelijk kiest is afhankelijk van de situatie en jouw vermogen er een draai aan te geven.

 

Stap 3 – Beterschap

 

De laatste en meest belangrijke stap is het continu bezig blijven met jouw imago.

 

Om dat optimaal te doen moet je drie dingen blijven doen: monitoren, bijhouden, en bewust blijven.

 

Monitoren

 

Om er voor te zorgen dat er geen nieuwe pagina’s verschijnen die jij liever niet ziet, moet je een manier vinden om continu of met een interval te blijven scannen.

 

Dit kun je natuurlijk handmatig doen door om de zoveel tijd weer de zoekresultaten door te nemen.

 

Er zijn echter ook tools voor, bijvoorbeeld Google Alerts.

 

Hier voer je een zoekopdracht in, meestal jouw naam, en vervolgens houdt Google je om de zoveel tijd (zelf in te stellen) op de hoogte van veranderingen en nieuwe websites voor deze zoekopdracht.

 

Dus als er bijvoorbeeld een artikel met jouw naam daarin wordt geplaatst, krijg jij hiervan een melding.

 

Een andere methode, vooral voor sociale media zoals Twitter en Facebook, is het goed om de privacy instelling dusdanig aan te passen dat vermeldingen waar jij in voor komt eerst jouw goedkeuring moeten krijgen voordat ze geplaatst worden.

 

Wanneer iemand bijvoorbeeld een foto plaatst op Facebook, en je daarin tagged, zal jij eerst toestemming moeten geven voor de tag, voordat deze verschijnt.

 

Je kunt niet tegenhouden dat de foto geplaatst wordt (tenzij deze te rapporteren, mits de inhoud echt schadelijk is), maar hij zal niet met jou in verband gebracht worden.

 

Bijhouden en bewust blijven

 

Het volgende aspect is om in het vervolg constant bezig te blijven met verbeteren, en met name om bewust te blijven van het imago dat je wilt opbouwen.

 

Probeer eens in de zoveel tijd op sociale media wat relevante berichten te plaatsen, of op fora wat activiteit te vertonen.

 

Dit geldt zeker voor media die je normaal gesproken niet zoveel gebruikt. Juist hier zullen dergelijke berichten extra opvallen, doordat ze niet ondergesneeuwd worden door dingen die je in jouw normale gebruik plaatst.

 

Hier ligt dan ook de grootst mogelijke winst, doordat je op deze manier plekken creëert waar jij enkel jouw gewenste imago tentoonstelt.

 

Op media die je wel frequent gebruikt is wat minder te winnen en meer te verliezen.

 

De sleutel hier is vooral bewust te blijven van het imago dat je wilt bereiken, door altijd twee keer na te denken voordat je content plaatst.

 

Weet je zeker dat je die foto wilt plaatsen? Is het wel verstandig deze tweet te versturen nu ik al wat heb gedronken?

 

Door zowel te monitoren als bewust te blijven voorkom je dat je nog een keer moet beginnen met opruimen.

 

En zelfs als het nog een keer een schoonmaakactie moet houden, zal het minder zijn, omdat je er al mee bent.

 

Vergelijk het dus met het daadwerkelijk schoonmaken van een woning; het is minder werk als jij altijd probeert het huis zo netjes mogelijk te houden.

 

Om bovenstaande wat meer te onderbouwen, en de gevolgen te praktiseren, zie hier een infographic met verschillende negatieve en positieve redenen die werkgevers vinden over hun werknemers waardoor ze doen besluiten om iemand juist wel of niet aan te nemen.

 

Weet jij nog handige tools om jouw imago online te kunnen beheren? Of heb je nog tips om negatieve content te voorkomen? Wellicht heb al enige ervaring met de negatieve of positieve gevolgen. Kortom, laat het ons weten in de reacties!


Op zoek naar een toffe baan?
Bij ons staat de kandidaat centraal!

Bekijk vacatures


0 Reactie op "Verbeter Jouw Online Imago In 3 Stappen"

Laat een reactie achter:

Velden gemarkeerd met een * zijn verplicht!

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd!

Send this to a friend