Het geheime wapen voor sollicitanten: de persoonlijke website

WETALENT blog afbeelding over: Het geheime wapen voor sollicitanten: de persoonlijke website
  • Auteur: Tom van Pinxteren
  • - 9 september 2014 -
  • categorie: Overig

Wat als ik je vertel dat jouw CV niet goed genoeg meer is?

Wat als ik vind dat jouw motivatiebrief geen potten breekt?

En wat als ik zeg Jouw LinkedIn te generiek is?

Dan verklaar je me voor gek! En terecht ook…

Maar wat als ik je vraag wat er nou echt uniek aan deze dingen is?

Misschien heb je een ijzersterk CV, een gouden motivatiebrief of een LinkedIn profiel waar de buurman jaloers op is.

Maar daarin ben je niet de enige.

Er zijn meer mensen met een goed CV, en overtuigende brief of een prachtig profiel.

Kortom, je bent niet meer uniek. En zonder dat ben je slechts één van de velen op een stapel met andere sollicitanten.

Zelfs als je de beste bent.

Wat je echt wilt is boven die stapel uitstijgen: iets doen waardoor je er zeker uitspringt!

Hoe kun jij dat bereiken? Via een persoonlijke website!

De persoonlijke website

Met een persoonlijke website bedoel ik een pagina of een website die helemaal op jou gericht is.

Het doel van deze website gaat dan ook zijn om jou te ‘verkopen’; laten zien wie je bent, wat je gedaan hebt, wat je kunt en wat je mee brengt.

Wat ga je nodig hebben om zo een website te vullen?

Jouw ervaring op een rijtje? Een portfolio? Opleidingen? Een showcase van jouw kennis?

Waarom niet allemaal?

Het voordeel van een website die aan jou gewijd is, is dat je er alles op kwijt kunt. Jij controleert de inhoud en hoe het gepresenteerd wordt.

De technische kant

Een website bouwen is natuurlijk niet niks!
Ten opzichte van een CV maken, of een brief schrijven, is een hele website bouwen een hoop werk.

Is het de investering waard? Absoluut! En het hoeft helemaal niet moeilijk te zijn!

Wanneer jij voldoende technische kennis hebt, dan weet je ongetwijfeld hoe nu verder te gaan. Ga naar de volgende alinea.

Heb je wel wat verstand van websites, maar niet van de technische kant? Dan is WordPress waarschijnlijk de juiste keuze voor jouw.

WordPress geeft je de keuze uit een groot aantal thema’s, waardoor het design gelijk helemaal snor zit!

Daarnaast is het CMS (Content Management Systeem) zeer gebruiksvriendelijk. Je moet enkel nog even een domein aanschaffen (bijvoorbeeld www.sidn.nl).

Tot slot, wanneer je totaal geen ervaring hebt met het bouwen van websites, dan is het aan te raden om er hulp bij te zoeken.

Je hoeft niet gelijk naar een professioneel bureau te gaan. Kijk bijvoorbeeld eens in jouw eigen omgeving naar een whizzkid die jou hier bij kan helpen.

Kijk vanuit de gebruiker

Als je een persoonlijke website maakt, is één ding van levensbelang: houd de doelgroep in het achterhoofd.

En wat is jouw doelgroep?

In ieder geval niet jijzelf! De meest gemaakte fout voor websites is dat mensen een website maken vanuit een idee dat ze zelf tof vinden.

Je wilt echter dat de mensen aan wie jij jouw site richt de website tof vinden.

Wie zijn dat?

Recruiters. Potentiële werkgevers. headhunters etc.

Je moet dus even goed bedenken wat zij graag willen zien. En vervolgens jouw website daar op aanpassen.

Bijvoorbeeld, als jij graag op wilt vallen als grafisch ontwerper, is het belangrijk om een portfolio met jouw werk op de website te hebben staan.

Echter, als jouw website zelf er vervolgens niet representatief uit ziet, ben je nog nergens.

De sleutel is dan ook om te consequent zijn.

Dat ben je door altijd in je achterhoofd te houden voor wie je de website hebt gemaakt.

Zorg ook dat die informatie heel gemakkelijk te vinden is.

Zo wil je bijvoorbeeld dat de belangrijkste informatie op de snelst mogelijke manier beschikbaar is.

Met name in het verleden betekende dit dat alle cruciale informatie boven de ‘fold’ (vouw) staat. Dit is het eerste scherm wat je ziet als je op een website komt; zonder te scrollen of ergens op te klikken.

Mensen zien dan gelijk wat ze zoeken.

Waar dit vroeger werd gezien als het meest belangrijke op een website, is dit tegenwoordig wat minder zo.

Waar je dan wel voor moet zorgen is dat mensen:
A) Wel direct een reden krijgen om verder te kijken op jouw website.
B) alsnog heel snel bij de meest cruciale informatie kunnen komen.

Houd hier dus rekening mee als je de website aan het inrichten bent!

Wat maakt jouw website speciaal?

Als je alle bovenstaande tips volgt heb je een persoonlijke website met jouw CV en motivatiebrief ineen.

Het grootste verschil is tot nu toe dat je alle ruimte hebt voor beschrijvingen en uitleg.

Hoewel je er al wel beter uit zult springen, is deze website in essentie nog niet heel verschillend van een LinkedIn profiel.

Wat doe je om het dat wel te maken? Een aantal opties:

  • maak een video voor de homepageEen mens gaat razendsnel door websites heen. De meeste pagina’s krijgen niet meer dan een enkele blik.Mensen op het internet zijn dan ook lui; ze willen in een enkele opslag zien hoe en wat.Een video op de homepage is dan een oplossing.Als dit het eerste is wat ze zien zodra ze op jouw website komen, hoeven ze verder geen moeite te doen om iets over jou uit te vinden.Jij hebt dan de mogelijkheid in korte tijd veel over jezelf te vertellen, en als je het goed doet, ze motiveren om jouw website beter te bekijken.Bedenk bij het maken van deze video nogmaals goed wat precies het doel is van de video: wat wil jij dat ze doen zodra ze de video gezien hebben?
  • Houd een blog bij

.Het klinkt cliché. Maar het is een absolute meerwaarde.Wanneer iemand jouw website bekijkt dan vraagt men zich meestal wie jij bent en wat jou uniek maakt.Een blog geeft deze mensen een mogelijkheid om een kijkje te nemen in jouw hoofd.En het grote voordeel voor jou is dat jij een plek hebt om jouw kennis te showcasen. Je kunt schrijven over de dingen die jij interessant vind, en waar jij verstand van hebt.Bezoekers kunnen op deze manier een geweldig beeld van jou vormen, wat precies de reden is voor hun bezoek aan jouw website.Let op: een blog bijhouden is wel iets voor de lange termijn; het kost nou eenmaal tijd om een blog goed te vullen.
  • Laat zien dat je legitiem bent.Wat betekent dat? Dat je legitiem bent?Het betekent dat je bent wie je zegt dat je bent. Oftewel, dat je jouw claims onderbouwt.Maak dus gebruik van referenties, aanbevelingen, certificaten .e.d.!Als iemand ooit een referentie voor jou geschreven heeft dan moet je deze gebruiken.Heb je er geen? Vraag mensen er om. Dit kan bijvoorbeeld heel makkelijk op LinkedIn. Vervolgens gebruik je ze niet alleen daar, maar ook op jouw persoonlijk pagina.

Al zodoende creëer je echt een platform waarbij jij in het middelpunt staat.

Voorbeelden

Het is natuurlijk moeilijk om een website helemaal voor te stellen zonder concrete voorbeelden.

Daarom hebben we een paar goede websites geselecteerd om jou een beeld te geven hoe een persoonlijke website er uit kan komen te zien!

Voorbeeld 1

Niet alleen steekt deze website technisch uitstekend in elkaar, en is het een visueel pareltje. Ook de informatie is uitermate doeltreffend.

Te beginnen met de informatie boven de ‘fold’: Je krijgt een animatie te zien over de persoon waarover de website gaat. Hier maak je het gelijk persoonlijker; je kunt een gezicht plaatsen bij de informatie.

Ook geeft de website gelijk aan wat je kunt doen op de website, en wat het doel er van is, waarbij de gebruiker direct de mogelijkheid krijgt contact op te nemen.

Alle informatie wordt vervolgens uitgebreid, maar toch beknopt, weergegeven, waarbij goed gebruik wordt gemaakt van visuele aspecten.

Voorbeeld 2

Deze website doet twee dingen uitstekend:

  • de gebruiker kan direct en heel gemakkelijk bij de gewenste informatie komen. Wil jij meer over de persoon weten? Of over zijn ervaring? Je komt er binnen één klik. Ook geeft de website de mogelijkheid om gelijk een CV te downloaden wanneer dit jouw voorkeur heeft (sommige recruiters hebben deze nodig).
  • De website bouwt continu aan de legitimiteit door overal referenties van anderen terug te laten komen. Niet alleen laat dit zien dat anderen deze persoon serieus nemen; ook biedt het informatie over de persoon zelf.

Daarnaast plaatst de website, net zoals voorbeeld 1, een gezicht bij de informatie.

Tot slot wordt alle ervaring en vaardigheden heel duidelijk weergegeven.

Spring er uit!

Als je het goed doet, kan elke werkgever hier alles wat ze hij/zij wil weten over jou vinden op één centraal punt.

Het is niet de enige mogelijkheid om tegenwoordig extra op te vallen, maar in mijn ogen wel de simpelste, en misschien zelfs meest effectieve.

Een ander voorbeeld is bijvoorbeeld iemand die een Facebook actie opzette om de aandacht te krijgen voor haar sollicitatie naar social media manager.

Een schoolboek voorbeeld van consequent zijn. Ze laat enerzijds zien de capaciteiten te bezitten, en eist tegelijkertijd de aandacht op.

Weet jij nog meer manieren om boven de rest uit te torenen? Laat het via een reactie weten!

 


Op zoek naar een toffe baan?
Bij ons staat de kandidaat centraal!

Bekijk vacatures


0 Reactie op "Het geheime wapen voor sollicitanten: de persoonlijke website"

Laat een reactie achter:

Velden gemarkeerd met een * zijn verplicht!

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd!

Send this to a friend