Van een traditioneel naar een modern cv [infographic]

  • Pascal Joore
  • 6 augustus 2015
Het cv heeft de afgelopen jaren een transformatie ondergaan. Mede door de technologische ontwikkelingen zijn de mogelijkheden met betrekking tot het ontwerp aanzienlijk toegenomen. De strikte regels omtrent het traditioneel cv hebben plaats gemaakt voor creativiteit en originaliteit.

De vrijheid die je hebt bij het schrijven van een modern cv biedt een extra mogelijkheid om jezelf te onderscheiden van andere sollicitanten. Hoe je dat doet, bepaal je zelf.

Om te illustreren wat er zoal is veranderd en wat de mogelijkheden zijn, vergelijken we een traditioneel met een modern cv in een leuke infographic!

Cv templates

Een modern cv zelf maken is vaak best lastig. Om je daarmee te helpen hebben wij cv templates gemaakt die je gratis kunt downloaden en makkelijk zelf aan kunt passen in MS Word. Wil je deze cv templates gebruiken? Download ze dan hier.   Wil je deze infographic op je eigen website plaatsen? Scroll dan naar beneden, kopieer de embed code en plak deze in de HTML van je eigen website.
Van een traditioneel naar een modern cv

Conclusie

Het modern cv is de ideale manier om indruk te maken op de recruiter. Een sterke inhoud gecombineerd met een mooi uiterlijk kunnen de doorslag geven bij een sollicitatie. Je laat ermee zien wat je kunt, dat je creatief bent en dat je moeite hebt gestopt in de sollicitatie.

Hoewel we bij WETALENT graag moderne cv’s voorbij zien komen, is dit niet bij elk bedrijf zo. Probeer van te voren in te schatten of een dergelijk cv past bij het bedrijf en de functie waarop je solliciteert. Wanneer je twijfelt kun je ook gewoon beide versies opsturen. Dan laat je toch zien wat je kunt en kan de recruiter zelf kiezen welk cv hij/zij liever leest.

Wil je zelf aan de slag met het voorbeeld uit de infographic? Download hier het Photoshop bestand!

Plaats deze infografic op je website (kopieer de code hieronder):

11 Reacties op "Van een traditioneel naar een modern cv [infographic]"

Laat een reactie achter:

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd!

*Reactie
*Naam
*E-mailadres
Consent

    • Wesley dos Santos
    • 6 augustus 2015

    Wij vinden dat het tijd is om jezelf centraal te stellen bij het maken van je CV en het benaderen van de arbeidsmarkt. Niemand is erbij gebaat wanneer jij jezelf minder mooi of anders voordoet dan je bent. Jijzelf al helemaal niet. Je hebt er recht op om onbescheiden je kwaliteiten en bijzonderheden te communiceren en op basis daarvan gewaardeerd te worden.

    Iedereen is uniek. Toch vergeten of verbergen we dit simpele feit op het moment dat we onszelf op de arbeidsmarkt moeten presenteren. Het is tijd om die uniekheid in kaart te brengen en te verwerken in jouw CV!

    • Leonard
    • 13 augustus 2015

    Leuk item. Nu probeer ik zelf zo’n CV te maken om toe te voegen op mijn LinkedIn profiel, maar stoei er nogal mee. Hebben jullie mogelijk tips voor tools die je kan gebruiken om een dergelijke layout te maken?

      • Ivo Bourgondiën
      • 17 augustus 2015

      Zelf hebben wij Photoshop gebruikt om het modern cv te ontwerpen, maar om dat programma alleen voor het schrijven van één cv aan te schaffen is misschien wat overdreven. Daarnaast is het tijdrovend om alle functies van Photoshop te leren. We zijn momenteel bezig met het ontwerpen van Templates voor Word, waarin je alleen nog maar de inhoud hoeft aan te passen. Het gaat echter nog even duren voordat we deze af hebben.

      Om je toch verder te helpen heb ik even gezocht naar websites die dergelijke templates aanbieden:
      http://www.hloom.com/modern-resume-templates/

      Ik hoop dat je daar wat inspiratie op kunt doen. Je kunt de bestanden downloaden vanaf de website en in Word aanpassen. Let er wel op dat je op de juiste link klinkt (wanneer je een voorbeeld hebt geopend staat er rechts van de afbeelding een 5-tal regels met informatie over het bestand; daar dien je bij ‘Download:’ op ‘Free’ te klikken).

    • Chantal Ploum
    • 17 augustus 2015

    Mooi! Echter…..ik heb al zo vaak meegemaakt dat wanneer je bij bemiddelaars (werving & selectie) solliciteert met je prachtige, moderne cv, zij je dan een saai standaard format toesturen dat je dan moet invullen , want dat maakt het voor hun makkelijker. Daar gaat je cv….. die komt dan totaal niet meer tot z’n recht, helaas.

    • Harry Betlem
    • 23 september 2015

    waar is het sjabloon, c.q. de toepassing om dit te maken en te personaliseren te vinden?

      • Ivo Bourgondiën
      • 24 september 2015

      Hallo Harry,

      Ik neem aan dat je het gebruikte voorbeeld bedoeld. Het is een Photoshop bestand en ik heb het voor je geupload (link).
      Mocht je geen Photoshop hebben om het bestand te bewerken, kun je online editors gebruiken zoals Online Photoshop Free.

      Veel succes!

        • jenny
        • 9 september 2017

        Mocht je geen Photoshop hebben om het bestand te bewerken, kun je online editors gebruiken zoals Online Photoshop Free.

        • Naeem kim
        • 25 mei 2018

        Ik heb deze website gebruikt en het werkt voor mij.

        Ik waardeer je reactie, je zei juist, Online Photoshop is een geweldige tool.

    • Ulrica
    • 4 oktober 2015

    Misschien ben ik mijn tijd vooruit: ik heb geen (modern) CV maar een Curriculum Future.
    En waarom? Ik wil mijn lijfspreuk, “Grijp niet terug op je zekerheden van het verleden als ze een ontwikkeling vooruit in de weg staan”, door laten klinken in mijn CF. Niet achterom kijkend maar vooruit! Het verleden is geweest, de toekomst is wat telt. Mijn werk- en levenservaring neem ik mee in mijn verdere ontwikkeling. Deze neem ik mee in mijn nieuwe baan, neem ik mee in mijn figuraties, neem ik eigenlijk overal mee naar toe. Daarom dus!
    CF: https://www.pinterest.com/pin/351912447539067/

    • Aaltje Vincent
    • 3 december 2015

    Helemaal eens dat het traditionele cv niet meer oproept ‘Die wil ik spreken’ en dat is je doel met het cv. Iedere selecteur die ik spreek geeft aan dat het vooraleerst om de sterke inhoud draait. Dat zie ik niet in dit voorbeeld, veel te summier over je vakmanschap. Bijvoorbeeld bij sales geef je ook aan wat je markt en doelgroep is, wat je klinkende resultaten zijn, in cijfers, jouw unieke aanpak daarin en wat je daarmee hebt bijgedragen aan het succes van de onderneming. Een mooi uiterlijk kan de doorslag geven als de inhoud vooraleerst goed is. Ik spreek vaak selecteurs die creatief vormgegeven cv’s een zoekplaatje vinden. En, zoals te lezen in de reactie van Chantal, er zijn bedrijven die met een ATS, een Applicant Tracking System, werken en dan is een creatief vormgegeven cv niet te gebruiken.
    Daarbij komt dat iedereen onbewust bekwaam is in zijn of haar vakmanschap. Doorslaggevend vakmanschap komt dan niet op het cv als je het zelf maakt. En dan is de grootste gemiste kans. Maak het cv samen met iemand, bespreek al je werkervaring , wat deed je allemaal, en verplaats je daarbij voortdurend in de lezer van het cv en je doel: uitgenodigd worden.

    • Ronald Herni
    • 25 januari 2016

    Het is weer eens wat anders, een modern en creatief visueel CV. Toch bleek uit onderzoek in Noorwegen van enkele jaren terug, dat een dergelijk afwijkend CV in veel gevallen niet op prijs wordt gesteld cq het gewenste resultaat oplevert. Ik kan me voorstellen dat je goed moet bepalen in welke sector en in welke beroepsgroepen het op prijs wordt gesteld. En waar het niet op prijs wordt gesteld. Wie beschikt over het meest recente onderzoek?