Hoe maak je als sollicitant indruk bij een grote multinational?

  • Pascal Joore
  • 27 september 2016

Werken voor een grote multinational biedt allerlei voordelen. Multinationals bieden interessante doorgroeimogelijkheden, verrijken je cv en door de wereldwijde spreiding van vestigingen heb je de mogelijkheid om op internationaal niveau te opereren. 

Als starter biedt een multinational dan ook de ideale mogelijkheid om een vliegende start van je carrière te realiseren. Maar ook voor mensen die een carrièreswitch overwegen, kan een multinational hetgeen bieden waar ze naar op zoek zijn.

Ongeacht de reden om voor een multinational te kiezen, heb je als sollicitant te maken met een aantal factoren die van invloed zijn op de procedure.

Denk bijvoorbeeld aan de omvang en wereldwijde spreiding van vestigingen die een bepaalde houding vergen van werknemers (en dus ook sollicitanten).

Op basis van dergelijke kenmerken geven we 7 tips waarmee je de kans op een baan kunt vergroten!

Mocht je twijfelen of een grote organisatie iets voor jou is, hebben we hier de voor- en nadelen voor je op een rijtje gezet.

Kenmerken van een grote multinational

De naam zegt het al, multinationals opereren in meerdere landen. Vaak onder verschillende wet- en regelgevingen en in verschillende culturen. Het zijn omvangrijke organisaties die over het algemeen al een lange tijd bestaan.

Mede door de omvang is er behoefte aan structuur. Over de jaren heen zijn processen en werkwijzen geoptimaliseerd en protocollen zorgen ervoor dat alle neuzen dezelfde kant op staan.

Grote multinationals hebben vaak een verticale organisatiestructuur waarbij autoriteit en machtsverschillen niet ongewoon zijn. Er heerst over het algemeen een traditionele bedrijfscultuur waar onder andere formele kledingvoorschriften uit voortvloeien.

Solliciteren bij een multinational

Om als sollicitant een goede indruk te maken, moet je de bovenstaande kenmerken in je voordeel gebruiken.

Om je daarbij te helpen geven we 7 tips!

#1 Pronk met aanpassingsvermogen en flexibiliteit

Voor een multinational met (veel) verschillende vestigingen verspreid over de hele wereld, is het belangrijk dat werknemers, indien gewenst, kunnen worden overgeplaatst naar een andere regio.

Om de werkgever te overtuigen van het feit dat een eventuele overplaatsing voor jou geen probleem is, moet je laten zien dat je je makkelijk kunt aanpassen aan nieuwe omgevingen en/of dat je bereid bent om (tijdelijk) te verhuizen.

Heb je veel gereisd? Spreek je meerdere talen? Of heb je een internationale studie gevolgd? Vermeld dit dan op je cv.

Probeer daarnaast met behulp van de STAR-methode een aantal voorbeelden uit het verleden te beschrijven waaruit blijkt dat je makkelijk contact legt met mensen, niet terughoudend bent en graag nieuwe culturen ontdekt.

Deze voorbeelden kun je vervolgens gebruiken in je motivatiebrief en tijdens het sollicitatiegesprek.

#2 Weet waarom je kiest voor een grote multinational

Een goede oriëntatie op de arbeidsmarkt is voor iedere werkzoekende belangrijk, maar vooral voor starters of mensen die altijd bij een klein bedrijf hebben gewerkt, is het belangrijk om je keuze voor een multinational te kunnen verklaren.

Een recruiter zal benieuwd zijn naar je beweegredenen en vragen waarom je voor een multinational kiest. Daarnaast voorkom je met een goede oriëntatie dat je spijt krijgt van je keuze.

Zet voor jezelf een aantal voordelen op een rij en bereid een antwoord voor, zodat je niet voor verrassingen komt te staan. Een twijfelachtig antwoord, doen je kansen namelijk als sneeuw voor de zon verdwijnen.

Probeer in je antwoord de kenmerken van een multinational te koppelen aan je persoonlijke drijfveren. Zeg bijvoorbeeld dat een mogelijke overplaatsing naar een kantoor in het buitenland bijdraagt aan de ontwikkeling die jij wilt doormaken.

#3 Leer je potentiële contactpersonen kennen

Voor het schrijven van je motivatiebrief of het voorbereiden van een sollicitatiegesprek is het ontzettend waardevol om te weten met wie je contact gaat hebben. Zo kun je je sollicitatie richten aan een specifiek persoon en is het makkelijker om raakvlak te creëren tijdens het sollicitatiegesprek.

Het probleem bij veel grote multinationals is dat de sollicitatieprocedure door automatisering onpersoonlijk is geworden. In sommige gevallen is het praktisch onmogelijk om een naam te vinden op de website waar je solliciteert.

Om toch kennis te kunnen maken met het bedrijf en de mensen, kun je gebruik maken van de geavanceerde zoekoptie op LinkedIn. Hiermee kun je de organisatie van binnenuit leren kennen en zelfs achterhalen wie jouw voorganger op de betreffende positie was.

Zoek bijvoorbeeld naar oud-studiegenoten die jou kunnen introduceren bij het bedrijf of naar vergelijkbare functies om te achterhalen welke competenties belangrijk zijn voor de functie waarop je solliciteert.

Wekelijks handige downloads en praktische sollicitatie- en carrièretips ontvangen? Meld je aan op onze nieuwsbrief!

Aanmelden

#4 Bereid je voor op meerdere sollicitatierondes

Daar waar bij een klein bedrijf een gesprek met de bedrijfsleider voldoende kan zijn om een baan binnen te slepen, zul je bij een grote multinational niet genoeg hebben aan één gesprek.

Multinationals hebben vaak te maken met een groot aantal sollicitanten per vacature. Er zijn meerdere sollicitatierondes nodig om het kaf van het koren te scheiden en uiteindelijk de geschikte kandidaat te selecteren.

Wanneer je bent uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek moet je rekening houden met een eventueel vervolggesprek.

Maak direct na het gesprek een samenvatting (dat doen recruiters ook). Evalueer het gesprek en noteer alle zaken die belangrijk zijn voor een tweede ontmoeting. Denk bijvoorbeeld aan vragen die je moeilijk vond om te beantwoorden of aan namen van belangrijke personen die tijdens het gesprek voorbij kwamen.

#5 Toon leiderschapskwaliteiten

Mede door de verticale organisatiestructuur en de doorgroeimogelijkheden, is het voor multinationals een groot pluspunt als sollicitanten over leiderschapsvaardigheden beschikken.

Zelfs wanneer het een startersfunctie betreft, is het voor de werkgever prettig om te weten dat je in de toekomst eventueel kunt doorgroeien naar een functie met een leiderschapsrol.

Probeer met behulp van de STAR-methode een aantal voorbeelden uit het verleden te beschrijven waarmee je je leiderschapskwaliteiten kunt aantonen in je motivatiebrief en tijdens het sollicitatiegesprek.

Wat zijn leiderschapskwaliteiten?

Simpelweg zeggen dat je een groep mensen kunt leiden, zal niet voldoende zijn om een goede indruk te maken. Gebruik bij het beschrijven van je leiderschapskwaliteiten een aantal vaardigheden die kenmerkend zijn voor een goede leider.

Denk bijvoorbeeld aan: mensen inspireren, beslissingen kunnen en durven nemen, initiatief nemen, communiceren van een visie, empathisch luisteren, motiveren, integriteit uitstralen en/of kunnen bemiddelen.

#6 Houd rekening met hoge concurrentie

Over het algemeen geldt: hoe bekender en groter het bedrijf, hoe hoger de concurrentie bij het solliciteren.

Een relevante inhoud van je cv en motivatiebrief blijven cruciale onderdelen van je sollicitatie, maar in dit geval kan het geen kwaad om een stapje verder te gaan om er tussenuit te springen.

Overweeg bijvoorbeeld om een modern cv te gebruiken. Onderscheid jezelf met een opvallend uiterlijk en gebruik diagrammen om je vaardigheden en competenties te presenteren. Wees je er wel van bewust dat niet elk bedrijf voorstander is van moderne cv’s en dat een creatief uiterlijk ten koste kan gaan van de leesbaarheid voor screening software.

#7 Ga uit van een formele bedrijfscultuur

Door de omvang en hoge leeftijd van een multinational is er vaak sprake van een verticale organisatiestructuur en een traditionele bedrijfscultuur. Als je gaat solliciteren, kun je er dus van uitgaan dat de werknemers formeel gekleed zijn. Houd hier rekening mee bij het kiezen je kleding.

Daarnaast moet je rekening houden met de autoriteit van je contactpersoon of gesprekspartner. Benader de betreffende persoon op een beleefde en formele manier. Pas als de ander aangeeft dat het niet nodig is, kun je je manier van communiceren aanpassen.

Solliciteren bij een grote multinational

De kenmerken van een multinational, zoals de omvang en wereldwijde spreiding van vestigingen, vergen een bepaalde houding van werknemers en dus ook de sollicitanten. 

Gebruik deze kenmerken in je voordeel, hanteer de bovenstaande tips en versla de concurrentie!

Stelling: solliciteren bij een multinational is moeilijker dan solliciteren bij een kleine start-up!

Eens of oneens? Laat het ons weten in een reactie!

0 Reactie op "Hoe maak je als sollicitant indruk bij een grote multinational?"

Laat een reactie achter:

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd!

*Reactie
*Naam
*E-mailadres
Consent