Het geheime wapen voor sollicitanten: de persoonlijke website

  • Pascal Joore
  • 17 september 2019
Update: Dit blog over een persoonlijke website voor sollicitanten verscheen voor het eerst op 09 september 2014 en werd op 17 september 2019 geactualiseerd.

Wat is de meerwaarde van een persoonlijke website?

Solliciteren anno 2019 betekent dat een cv en een motivatiebrief vaak niet genoeg meer zijn. Het probleem is vaak dat deze niet écht uniek zijn en opvallen.

Misschien heb je een ijzersterk cv, een gouden motivatiebrief en een LinkedIn profiel waar de buurman jaloers op is. Maar daarin ben je niet de enige.

Er zijn meer mensen met een goed cv, en overtuigende brief of een prachtig profiel. En zonder uniek te zijn ben je slechts één van de velen op een stapel met andere sollicitanten. Zelfs als je de beste bent.

Wat je echt wilt is boven die stapel uitstijgen: iets doen waardoor je er zeker uitspringt! Hoe kun jij dat bereiken? Via een persoonlijke website!

Wat is een persoonlijke website?

Een persoonlijke website is een webpagina of een hele website die helemaal op jou gericht is. Het doel van deze website is om jezelf te ‘verkopen’; laten zien wie je bent, wat je gedaan hebt, wat je kunt en wat je mee brengt.

Er zijn vele soorten persoonlijke website’s. Zo kan je een pagina inrichten die over je gedachten, ideeën, interesses, hobby's, familie, vrienden, gevoelens of iets waar je veel belang aan hecht.

Waarom zou je een persoonlijke website online zetten? Het doel van een eigen website kan voor iedereen anders zijn. Het delen van verhalen en interesses, kennis delen, online geld verdienen, personal branding of voor de sollicitant; het scoren van een nieuwe baan.

De voordelen van een persoonlijke website

Wat ga je nodig hebben om zo een website te vullen? Jouw ervaring op een rijtje, een portfolio, of  je opleidingen? Wellicht een showcase van jouw kennis? Waarom niet allemaal?

Het voordeel van een website die aan jou gewijd is, is dat je er alles op kwijt kunt. Jij controleert de inhoud en hoe het gepresenteerd wordt.

Geen beperkingen

Wanneer je persoonlijke website goed is ingericht, is de kans groot dat je een streepje voor hebt op andere sollicitanten. Waar het bij een normale sollicitatie blijft bij het indienen van je cv en motivatiebrief kun je hier écht het verschil maken.

Het grootste verschil tot nu toe is dat je alle ruimte hebt voor beschrijvingen en uitleg. Ondanks dat je in een modern cv al veel meer ruimte hebt voor creativiteit dan in het traditionele cv, zit je toch vast aan een aantal beperkingen. Bij een persoonlijke website is dat veel minder.

Online imago

De tijd dat recruiters je uitnodigen op alleen een geschreven cv en motivatiebrief is voorbij. Werkgevers hebben tegenwoordig beschikking tot allerlei middelen om uit te zoeken of jij de juiste kandidaat bent voor de functie. Je moet er dus ook voor zorgen dat jouw online voorkomen goed is.

De zoekresultaten die tevoorschijn komen wanneer je jouw naam invoert, wordt het Google cv genoemd. Je moet er dus voor zorgen dat deze zoekresultaten positief zijn, maar ook dat de juiste zoekresultaten bovenaan komen te staan. Een goede persoonlijke website draagt sterk bij aan je online imago.

Banen vinden jou

In deze tijd zoeken werkgevers via allerlei middelen naar potentiële kandidaten. Zo worden Google en LinkedIn standaard gebruikt in een zoektocht naar de droomkandidaat. Het hebben van je persoonlijke website is alsof je je cv overal plaatst. De kans dat er contact met jou opgenomen wordt voor een baan neemt toe met een eigen website.

Een persoonlijke website maken

Een website bouwen is natuurlijk niet niks! Ten opzichte van een cv maken of een brief schrijven, is een hele website bouwen een hoop werk. Is het de investering waard? Absoluut!

Het hoeft daarnaast helemaal niet zo moeilijk te zijn! Wanneer jij voldoende technische kennis hebt, dan weet je ongetwijfeld hoe nu verder te gaan. Heb je wat minder verstand van websites? Dan is WordPress waarschijnlijk de juiste keuze voor jou.

WordPress geeft je de keuze uit een groot aantal thema’s, waardoor het design gelijk helemaal snor zit! Daarnaast is het CMS (Content Management Systeem) zeer gebruiksvriendelijk. Je moet enkel nog een domein aanschaffen (bijvoorbeeld via www.sidn.nl).

Tot slot, wanneer je totaal geen ervaring hebt met het bouwen van websites, dan is het aan te raden om er hulp bij te zoeken. Je hoeft niet gelijk naar een professioneel bureau te gaan. Kijk bijvoorbeeld eens in jouw eigen omgeving naar een whizzkid die jou hier bij kan helpen.

Kijk vanuit de gebruiker

Als je een persoonlijke website maakt, is één ding van levensbelang: houd de doelgroep in het achterhoofd. Maar wat is jouw doelgroep?

In ieder geval niet jijzelf! De meest gemaakte fout voor websites is dat mensen een website maken vanuit een idee dat ze zelf tof vinden. Je wilt echter dat de mensen aan wie jij jouw site richt de website tof vinden.

Wie zijn dat wel? Als sollicitant wil je gezien worden door recruiters, potentiële werkgevers, headhunters etc. Je moet dus even goed bedenken wat zij graag willen zien en vervolgens jouw website daar op aanpassen.

Stel je eens voor dat je als grafisch ontwerper wilt opvallen. Het is dan belangrijk om een portfolio met jouw werk op de website te hebben staan. Echter, als jouw eigen website vervolgens niet representatief uit ziet, ben je nog nergens.

De sleutel is dan ook om te zorgen dat je een sterke indruk maakt. Dit doe je door altijd in je achterhoofd te houden voor wie je de website maakt en wat deze verwacht te zien.

Trigger bezoekers voor meer

Zorg dat de relevante informatie heel gemakkelijk te vinden is. Zo wil je bijvoorbeeld dat de belangrijkste informatie op de snelst mogelijke manier beschikbaar is.

Waar je dan wel voor moet zorgen is dat mensen: A) Direct een reden krijgen om verder te kijken op jouw website. B) Snel bij de meest cruciale informatie kunnen komen.

Het is daarnaast nodig dat jouw persoonlijke website goed vindbaar is voor anderen. Plaats de link ervan dus op je LinkedIn profiel, je visitekaartjes en in je cv.

Houd hier dus rekening mee als je de website aan het inrichten bent!

Wat maakt jouw website speciaal?

Hoewel je er al wel meer uit zult springen, is niet elke website in essentie heel verschillend van een LinkedIn profiel. Om de kans op succes te vergroten is het belangrijk dat je op jouw persoonlijke website wel verder gaat dan je LinkedIn profiel. Hoe doe je dat? Een aantal opties:

Maak een video

Een mens gaat razendsnel door websites heen. De meeste pagina’s krijgen niet meer dan een enkele blik. Mensen op het internet zijn dan ook lui; ze willen in een enkele opslag zien hoe en wat. Een video op de homepage is dan een oplossing. Dit kan bijvoorbeeld in de vorm van een video pitch.

Als dit het eerste is wat ze zien zodra ze op jouw website komen, hoeven ze verder geen moeite te doen om iets over jou uit te vinden. Jij hebt dan de mogelijkheid in korte tijd veel over jezelf te vertellen, en als je het goed doet, ze motiveren om jouw website beter te bekijken.

Bedenk bij het maken van deze video nogmaals goed wat precies het doel is van de video: wat wil jij dat ze doen zodra ze de video gezien hebben?

Houd een blog bij Een blog schrijven kan een absolute meerwaarde zijn. Wanneer iemand jouw website bekijkt dan vraagt men zich meestal wie jij bent en wat jou uniek maakt. Een blog geeft deze mensen een mogelijkheid om een kijkje te nemen in jouw hoofd.

Het grote voordeel voor jou is dat jij een plek hebt om jouw kennis te ‘showcasen’. Je kunt schrijven over de dingen die jij interessant vindt, en waar jij verstand van hebt. Bezoekers kunnen op deze manier een geweldig beeld van jou vormen, wat precies de reden is voor hun bezoek aan jouw website.

Let op: een blog bijhouden is wel iets voor de lange termijn; het kost nu eenmaal tijd om een blog goed te vullen.

Je online portofolio

Op je eigen website kun je kennis delen en kun je jouw deskundigheid tonen. In de vorm van een portfolio laat jij ook écht zien wat je kunt. Hierin presenteer je jouw werkzaamheden. Dit zijn mogelijkheden die veel moderner en persoonlijker zijn dan een standaard cv of motivatiebrief.

Laat zien dat je legitiem bent

Wat betekent dat? Dat je legitiem bent? Het betekent dat je bent wie je zegt dat je bent. Oftewel, dat je jouw claims onderbouwt. Het doel van je website is jezelf promoten bij recruiters en werkgevers. Maar wie zegt dat de positieve informatie die je weergeeft over jezelf ook daadwerkelijk klopt?

Maak dus gebruik van referenties, aanbevelingen, certificaten e.d.! Als iemand ooit een referentie voor jou geschreven heeft dan moet je deze gebruiken. Heb je er geen? Vraag mensen er om. Dit kan bijvoorbeeld heel makkelijk op LinkedIn. Vervolgens gebruik je ze niet alleen daar, maar ook op jouw persoonlijk pagina. Al zodoende creëer je echt een platform waarbij jij in het middelpunt staat.

Wekelijks handige downloads en praktische sollicitatie- en carrièretips ontvangen? Meld je aan op onze nieuwsbrief!

Aanmelden

Persoonlijke website voorbeelden

Het is natuurlijk moeilijk om een website helemaal voor te stellen zonder concrete voorbeelden. Daarom hebben we een paar goede websites geselecteerd om jou een beeld te geven hoe een persoonlijke website er uit kan komen te zien!

Voorbeeld 1

Niet alleen steekt deze website technisch uitstekend in elkaar en is het een visueel pareltje. Ook de informatie is uitermate doeltreffend.  Ook geeft de website gelijk aan wat je kunt doen op de website; het is een interactief cv.

Alle informatie wordt vervolgens uitgebreid, maar toch beknopt weergegeven. Ook is er goed gebruik wordt gemaakt van visuele aspecten.

Het voordeel van deze persoonlijke pagina is dat deze webdeveloper hier zijn portfolio op kwijt kan. Tot slot staan onderin links naar zijn sociale media kanalen en manieren om contact op te nemen.

Voorbeeld 2

Deze website pakt het wat simpeler aan, maar desondanks uitermate effectief. De gebruiker ziet direct wie Arjen is. Doormiddel van mooie grafische iconen wordt in één oogopslag duidelijk waar zijn interesses liggen.

Ook geeft de website de mogelijkheid om gelijk een cv te downloaden wanneer dit jouw voorkeur heeft (sommige recruiters hebben deze nodig). Daarnaast plaatst de website, net zoals voorbeeld 1, een gezicht bij de informatie.Tot slot wordt alle ervaring en vaardigheden heel duidelijk weergegeven.

Voorbeeld 3

Deze website is niet per definitie gericht op het scoren van een nieuwe baan. Toch is dit een uitstekend voorbeeld. Doormiddel van blogs, video’s, evenementen, portfolio en sociale media is dit een persoonlijke website die enorm veel biedt aan de bezoekers.

Spring er uit met een persoonlijke website!

Als je het goed doet, kan elke werkgever hier alles wat ze hij/zij wil weten over jou vinden op één centraal punt. Het is niet de enige mogelijkheid om tegenwoordig extra op te vallen, maar misschien wel de meest effectieve.

Stelling: een persoonlijke website is de tijd en moeite waard!

Eens of oneens? Laat het ons weten in de reacties.

5 Reacties op "Het geheime wapen voor sollicitanten: de persoonlijke website"

Laat een antwoord achter aan Lars Tertoolen Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd!

*Reactie
*Naam
*E-mailadres
Consent

    • Hans
    • 7 september 2019

    Ik zou de links naar de voorbeeld-websites controleren…..

      • Lars Tertoolen
      • 18 september 2019

      Hallo Hans,

      Dankjewel! We hebben meteen het hele blog geüpdatet.

    • Stephane
    • 16 oktober 2019

    Opzet persoonlijke website zonder wordpress volledig met Pinegrow Pro zuiver html5/css3/javascript en een CSS Framework

    • Stephane
    • 16 oktober 2019

    Beste,

    Ik web een persoonlijke website maken en heb paar vragen of de indeling van mijn website in secties na de header want die heb ik al in gedachten ene menu en een header met een achtergrond foto met al mijn interesse gebieden weergegeven. Is dat een goed idee? gevolgd door twee knoppen “hire me” en “about me”.
    Is dat goed als secties bij de sectie: “ABOUT ME” beschrijf ik wat mijn doel is, wie ik ben en wat ik doe in het leven, gevolgd door een profielfoto en persoonlijke gegevens zoals je naam, locatie, leeftijd, emailadres, telefoon of whatsapp. Dan zet ik een volgende sectie “SERVICES” die bestaat uit “services”, een priceplan, clients is dat voldoende voor deze sectie. Bij de sectie “RESUME” plaats ik “Experiences”, “Educations”, “Interests”, “Skills”. Dan een volgende sectie “REVIEWS”. De volgende sectie is dan “PORTFOLIO” met al mijn projecten ingedeeld in domeinen. Dan maak ik een sectie “Blog” waar alle blogberichten worden vermeldt en als laatste een sectie “CONTACT” met contactgegevens, een google map en een contactformulier. Is dat een goede indeling of wat zou ik eraan veranderen. Waar zou ik eventueel een videopresentatie plaatsen om mezelf voor te stellen naar de werkgevers of recruiters?

    • Wim Vanoutryve
    • 26 december 2019

    Hoi,

    Onlangs ben ik aan het werk gegaan als brandambassadeur-influencer.
    Om grote bedrijven aan te spreken, zou ik graag een persoonlijke website of weblog willen maken. Welke knoppen zijn volgens het meest relevant om een goede pagina te maken. Zo heb ik reeds enkele in gedachten. Zoals: als header een grote foto met een quote, wie ben ik met de uitleg om wie ik precies ben, fotogalerij, blog, sociale media met links waardat mij kan vinden en tot slot contact. Misschien hebben jullie nog ideeën omtrent de knoppen en volgorde. Alvast bedankt bij voorbaat!