De arbeidsmarkt trends van 2024

  • Natasja van Wijk
  • 2 januari 2024

Het jaar 2023 zit er alweer op. Daarom is het tijd om vooruit te blikken naar dit jaar. Wat zijn de arbeidsmarkt trends van 2024?

In dit blog werpen we een blik op de 8 arbeidsmarkt trends die we verwachten te zien in het komende jaar.

De arbeidsmarkt trends van 2023

Ondanks dat de krapte op de arbeidsmarkt eind 2022 haar hoogtepunt bereikte, blijft deze uitdaging een voortdurende trend, niet alleen in 2024, maar ook in de komende jaren. Dit vraagt vanuit werkgevers om een proactieve benadering, waarbij trends van het afgelopen jaar een duidelijk beeld schetsen van de noodzaak om op een aantrekkelijkere manier werknemers te werven en te behouden.

Werken in loondienst werd, mede door employer branding, aantrekkelijker gemaakt. Ook hebben arbeidsvoorwaarden een update gekregen, en hybride werken is nu een blijvend fenomeen dat wordt beschouwd als het nieuwe werken.

Welke nieuwe trends staan ons dit jaar te wachten? We zetten onze verwachtingen op een rijtje.

#1 Meer productiviteit nodig

In een tijd waarin de vraag naar werk groter is dan het beschikbare aantal mensen, is de druk om productiever te zijn hoger dan ooit tevoren. Innovatie, digitalisering en robotisering spelen hierbij een cruciale rol. Bedrijven zullen steeds meer vertrouwen op technologie, met name kunstmatige intelligentie (AI), om routinewerk te automatiseren.

Op deze manier wordt de druk voor mensen op het werk niet te hoog. Dit geeft ook de ruimte voor mensen om zich te richten op andere (belangrijkere) taken.

Wekelijks handige downloads en praktische sollicitatie- en carrièretips ontvangen? Meld je aan op onze nieuwsbrief!

Aanmelden

#2 Menselijke factor blijft belangrijk

In het recruitmentproces is een menselijke factor onmisbaar. Met alle technologische ontwikkelingen, zoals AI, wordt het steeds makkelijker om bijvoorbeeld een vacaturetekst door ChatGPT te laten schrijven. Hoewel deze technologische vooruitgang zeker efficiëntie oplevert, mogen we niet uit het oog verliezen dat de mensen onmisbaar blijven, zeker in wervingsproces.

Een menselijke benadering blijft dus van groot belang in recruitment, waarbij digitalisering ondersteuning biedt.

#3 Duurzame inzetbaarheid

Hoewel de spanningen op de arbeidsmarkt in het derde kwartaal van 2023 zijn afgenomen, is er nog steeds sprake van een krappe arbeidsmarkt. Mede door deze krapte en de vergrijzing, wordt duurzame inzetbaarheid van werknemers steeds belangrijker.

Organisaties zullen moeten investeren in het welzijn van hun werknemers op de lange termijn. Het draait om het creëren van een werkomgeving waar werkgeluk en gezondheid centraal staan.

In dit perspectief is het van groot belang dat werkgevers hun personeel beschouwen als individuen die op de lange termijn waardevol zijn voor meerdere bedrijven, en niet slechts als tijdelijke hulpbronnen voor het bedrijf op korte termijn.

#4 Meer focus op personeelsbehoud

Het aantal werknemers dat binnen het eerste jaar vertrekt, is momenteel hoger dan ooit. Naar verwachting zullen werkgevers in toenemende mate de ontwikkeling van hun werknemers bevorderen en meer interne groeikansen aanbieden.

Door werknemers de kans te geven om voortdurend te blijven leren en groeien, streven werkgevers ernaar de duur van het dienstverband te verlengen.

#5 Het voorkomen van verzuim

Verzuim door psychische klachten nam de afgelopen jaren toe. Maatregelen die werkgevers  nemen om verzuim te voorkomen, zijn bijvoorbeeld flexibele werktijden en fysieke of mentale gezondheidsprogramma’s.

In het aankomende jaar zal ook veel aandacht besteed worden aan het verminderen van werkstress en het voorkomen van psychische klachten, met als doel het tegengaan van een verdere toename van verzuim.

#6 Het aantal freelancers groeit

De opkomst van Generatie Z brengt een verschuiving in de arbeidsmarkt teweeg. Deze generatie is niet geneigd om fulltime bij één werkgever te blijven. Het aantal freelancers blijft dan ook groeien. Vorig jaar was 12% van werkend Nederland zzp’er als hoofdbaan.

De voorspelling is dat steeds meer werkgevers hun employer branding niet alleen richten op mensen in loondienst, maar zich ook gaan profileren als een aantrekkelijke opdrachtgevers voor zzp’ers.

#7 Werk moet waarde toevoegen

Het gaat niet alleen meer om een leuke baan met een goed salaris en secundaire arbeidsvoorwaarden, maar om een baan met impact. De jongere generaties, met name millennials en Gen Z, kiezen voor een baan die waarde toevoegt aan de maatschappij. Ze streven naar een diepere betekenis in hun dagelijkse werkzaamheden. Een baan met impact, een functie die een meetbare en positieve bijdrage levert aan de samenleving, staat bij steeds meer mensen hoog in het vaandel.

Goede arbeidsvoorwaarden in combinatie met een baan met impact wordt verwacht als een arbeidsmarkt trend in 2024: de jongere generatie wil bijdragen aan een betere wereld.

#8 Meer dan één baan

Het aantal multi-jobbers bereikt het hoogste punt ooit, met meer dan 800.000 mensen die ervoor kiezen om meer dan één baan te hebben.

Geld is hierbij niet de belangrijkste factor voor een tweede baan. Mensen willen variatie in hun werkleven en willen iets nieuws proberen. Werkgevers zullen hier steeds meer op inspelen, bijvoorbeeld door werkuren en contracten op multi-jobbers aan te passen.

Trends op de arbeidsmarkt van 2024

In 2024 zullen bedrijven steeds afhankelijker worden van technologie, met name kunstmatige intelligentie, om de productiviteit te verhogen. Tegelijkertijd blijft de menselijke factor onmisbaar, vooral in het wervingsproces. Prioriteit wordt gegeven aan personeelsbehoud, en het voorkomen van verzuim vereist specifieke aandacht voor het welzijn van werknemers.

Met een groot aantal freelancers en een groeiende zoektocht naar impactvol werk, samen met de opkomst van multi-jobbers, zijn dit verwachte arbeidsmarkt trends voor 2024.

Stelling: De arbeidsmarkt trends van 2024 zorgen ervoor dat werkgevers nog flexibeler moeten zijn.

Eens of oneens? Laat het weten in de reacties!

0 Reactie op "De arbeidsmarkt trends van 2024"

Laat een reactie achter:

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd!

*Reactie
*Naam
*E-mailadres
Consent