6 tips voor het voeren van een sollicitatiegesprek

  • Iris Douwes
  • 15 juni 2021

Het sollicitatiegesprek is een gesprek waarbij zowel jij als je gesprekspartner wil achterhalen of jij écht bij de organisatie en de functie past. Het is belangrijk dat jij je toegevoegde waarde laat zien en actief deelneemt aan het gesprek! Het voeren van een sollicitatiegesprek doe je niet dagelijks, hierdoor is het voor velen een uitdaging. Door de volgende 6 tips ga je met een gerust hart het sollicitatiegesprek in!

Tip 1: Zorg voor een goede houding 

Tijdens het sollicitatiegesprek is niet alleen de inhoud van het gesprek belangrijk, maar ook de non-verbale communicatie. Het wordt geobserveerd door je gesprekspartner en kan zowel bewust als onbewust worden waargenomen. Indien je non-verbale communicatie niet goed gebruikt, kan dit een negatief effect hebben op je sollicitatiegesprek en dat is zonde. 

Tevens creëer je met een glimlach een sympathieke uitstraling en met oogcontact kom je zelfverzekerd over. Ga rechtop zitten en leg je handen los op je schoot. Gebruik handgebaren om af en toe jouw verhaal te ondersteunen. Zorg ervoor dat je ontspannen overkomt en rustig praat. 

Tip 2: Onderscheid jezelf ten opzichte van andere kandidaten 

Praktisch elk sollicitatiegesprek begint met een aantal standaard vragen. Naarmate het gesprek vordert, worden de vragen specifieker en vaak ook lastiger. Het voordeel van standaard vragen is dat je jezelf erop kunt voorbereiden en je de mogelijkheid krijgt om jezelf te onderscheiden van andere kandidaten.

Zorg ervoor dat je jezelf, maar ook de functie, goed kent. Koppel je persoonlijke drijfveren en unieke kwaliteiten aan de kenmerken van de functie en de organisatie. Daarnaast is het belangrijk om jouw intrinsieke motivatie naar voren te laten komen. Zo laat je zien waarom je zo gedreven bent om bij het desbetreffende bedrijf aan de slag te gaan. De werkgever ziet dit als een groot pluspunt, want hier uit blijkt jouw toewijding.

Wekelijks handige downloads en praktische sollicitatie- en carrièretips ontvangen? Meld je aan op onze nieuwsbrief!

Aanmelden

Tip 3: Onderbouw niet alleen je sterke, maar ook je minder sterke punten

Tijdens het sollicitatiegesprek kan gevraagd worden naar jouw minder sterke punten. De achterliggende gedachte van deze vraag is om te zien of je eerlijk en zelfbewust bent. Het is belangrijk om te weten of je zelfkennis hebt en jezelf probeert te verbeteren. Daarnaast is het simpelweg belangrijk om te weten waar je minder goed in bent.

Je begint met een bekentenis en volgt met het herstel. Je geeft dus eerst toe dat je over één of een aantal minder sterke punten beschikt, maar die vertaal je vervolgens naar iets positiefs. Je geeft toe dat je ontwikkelpunten hebt. Tegelijkertijd geef je aan dat je al een plan hebt, of al bezig bent met het verbeteren van deze punten.

Tip 4: Vermijd valkuilen tijdens het gesprek 

De reden van vertrek bij vorige werkgevers is een terugkerend onderwerp in sollicitatiegesprekken. Niet gek, want het antwoord en de manier waarop je antwoordt kan veel over je zeggen. Zo kan een oplettende luisteraar uit jouw antwoord herleiden wat je ambities zijn, wat je beweegredenen zijn, wat je visie is en welke persoonseigenschappen je bezit. Het antwoord geeft de werkgever direct een idee over jouw match met de organisatie en je potentiële collega’s.

Houd bij het beantwoorden van de vraag ‘Waarom ben je vertrokken bij je vorige werkgever?’ altijd rekening met een aantal zaken. Focus op het positieve en kijk naar de toekomst. Ga ook niet liegen. Voormalige werkgevers zijn tevens je referenties. Wanneer je liegt over je reden van vertrek om bijvoorbeeld de situatie te verbloemen, loop je het risico om betrapt te worden. Als je eenmaal door de mand valt, raak je vanzelfsprekend het vertrouwen kwijt en kun je de baan op je buik schrijven. Vermijd dit soort valkuilen.

Tip 5: Stel zelf vragen tijdens het gesprek 

Hoewel je als sollicitant zelf de meeste vragen moet beantwoorden tijdens het voeren van een sollicitatiegesprek, wordt het vaak ook gewaardeerd als je zelf een aantal goede vragen stelt. Dit laat namelijk zien dat jij je hebt verdiept in de werkgever of de functie en dat je écht enthousiast bent. Precies datgene wat je wilt uitstralen tijdens je sollicitatiegesprek.

Het stellen van goede vragen laat niet alleen zien dat je je verdiept hebt. Je komt zelf ook te weten of de werkgever wel bij jou past. Zowel het bedrijf als jij zelf zijn zoekende. Het bedrijf is op zoek naar een werknemer die bij hen past en jij bent op zoek naar een baan die bij jou past. Na het gesprek moet dit voor beiden het geval zijn.

Wil jij hulp bij het voeren van jouw sollicitatiegesprek? In ons coachgesprek werken we hier samen aan!

Lees verder

Tip 6: Wees jezelf

Als laatste: wees jezelf bij het voeren van een sollicitatiegesprek! Je authentieke zelf zijn is de beste manier om een goede indruk van jezelf te geven. Authentieke mensen komen ‘echt’ over in hun gedrag en houding én worden bovendien gezien als betrouwbaar en geloofwaardig.

Een beetje spanning is gezond, want je wilt die baan natuurlijk graag hebben. Maar als je je goed hebt voorbereid, heb je in principe niets om je druk over te maken. Om je wat te ontspannen, kan het helpen je te bedenken dat jij niet alleen bij het bedrijf moet passen, maar dat het bedrijf en de sfeer ook bij jou moeten passen. Heb je het gevoel dat je jezelf in allerlei bochten moet wringen? Dan kun je jezelf afvragen of jij en het bedrijf wel zo’n goede match zijn.

0 Reactie op "6 tips voor het voeren van een sollicitatiegesprek"

Laat een reactie achter:

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd!

*Reactie
*Naam
*E-mailadres
Consent