4 tips voor de offline zoektocht naar een nieuwe baan

  • Marjolein Gubbens
  • 7 september 2021

Jij bent klaar voor de volgende stap in je carrière. Het is tijd om te starten met de zoektocht naar jouw droombaan. Maar waar begin je? Er zijn veel verschillende middelen die je kunt gebruiken om de arbeidsmarkt af te gaan op zoek naar jouw volgende uitdaging. 

Het meestgebruikte middel om op zoek te gaan naar een baan is het internet.

Toch zijn er meerdere opties waar jij jouw droombaan kunt vinden. Zo zijn er ook meerdere offline manieren voor het vinden van een nieuwe baan. Het voordeel is dat er minder mensen zijn die offline oriënteren waardoor de concurrentie soms minder groot is. Lees in ons blog hoe je de offline zoektocht het beste kunt aanpakken.

#1 Professionele bureaus

Een van de methodes die je kunt inzetten in de offline zoektocht zijn professionele bureaus. Denk hierbij aan werving- en selectiebureaus en uitzendbureaus. Deze bureaus gaan op zoek naar de juiste mensen voor openstaande vacatures. 

Het verschil tussen werving- en selectiebureaus en uitzendbureaus is dat je bij een werving- en selectiebureau direct in dienst komt van het bedrijf waar je gaat werken. Bij een uitzendbureau kom je in dienst van het uitzendbureau en werk je voor het bedrijf waar je geplaatst wordt. 

Voordelen van werving- en selectiebureaus en uitzendbureaus

Werving- en selectiebureaus kunnen een aanwinst zijn bij het zoeken naar een nieuwe baan, omdat zij veel relevante kennis hebben en ze zijn op de hoogte van openstaande vacatures. Zo kunnen ze helpen door jou te begeleiden tijdens jouw sollicitatieproces.

Een groot voordeel van werken via een uitzendbureau is de flexibiliteit. Vaak kun je makkelijk opzeggen, kun je per week uitbetaald krijgen en zijn er flexibele werkweken. Ook geven de meeste uitzendbureaus je feedback tijdens het sollicitatieproces. Ze kunnen je tips geven over jouw cv of advies geven over hoe je succesvol een sollicitatiegesprek kunt voeren.

Aan de slag met een werving- en selectiebureau

Kies een werving- en selectiebureau op basis van hun specialisatie, geografische regio, expertise of betrokkenheid. Heb je eenmaal besloten dat je een bepaald bureau wilt gebruiken, dan kun je jezelf aan ze binden. Neem contact op met het werving- en selectiebureau om kenbaar te maken dat je op zoek bent naar een nieuwe baan. Meestal volgt hieruit een afspraak om jouw behoefte in kaart te brengen. Vervolgens zal het bureau je benaderen wanneer ze een passende vacature hebben gevonden.

Werving- en selectiebureaus voeren over het algemeen ook de eerste kennismakingsgesprekken. Dit houdt in dat je vaak je eerste gesprek hebt met een recruiter van het bureau, zonder de aanwezigheid van het bedrijf zelf. Wanneer het bureau een match ziet, wordt jouw profiel doorgestuurd naar het bedrijf. Deze bepaalt of je uitgenodigd wordt voor een sollicitatiegesprek.

Aan de slag met een uitzendbureau

Zorg dat je weet met welke bedrijfstakken het uitzendbureau te maken heeft en of ze tijdelijke of vaste banen aanbieden. Vervolgens kun je contact opnemen met het uitzendbureau om te kijken wat mogelijk is. 

Vraag tijdens het contact verder naar de voordelen die zij bieden, wat voor soort banen ze doorgaans vervullen, de sectoren waarin ze werken en de gemiddelde tijd die een werkzoekende nodig heeft om een ​​baan te vinden. Ook kun je jezelf binden via inschrijvingen op een nieuwsbrief, vacature alert of account.

#2 Beurzen en evenementen tijdens de offline zoektocht

Een andere aanpak om de arbeidsmarkt te verkennen is het bezoeken van beurzen en evenementen. Er zijn veel verschillende soorten evenementen waar kandidaten en bedrijven samenkomen in de offline zoektocht naar de juiste match.

Netwerkevenementen

Netwerken is essentieel voor carrièresucces en erg waardevol in de offline zoektocht naar een baan. Netwerkevenementen hebben niet alleen de focus op de arbeidsmarkt, maar bestaan veelal uit bijeenkomsten, seminars, workshops of conferenties.

Carrièrebeurzen

Werkgevers kunnen werven voor specifieke vacatures of willen in contact komen met deelnemers om informatie te verstrekken over het bedrijf en toekomstige werkgelegenheid.

Evenementen van de Kamer van Koophandel

De KvK houdt regelmatig regionale evenementen. Deze evenementen bieden een uitstekende gelegenheid om potentiële werkgevers te ontmoeten.

Branche beurzen

Je hebt talloze beurzen, die over allerlei soorten onderwerpen kunnen gaan. Mocht het onderwerp van de beurs nou in jouw vakgebied zijn, kan het erg interessant zijn hieraan deel te nemen. Je komt in contact met mensen die werkzaam zijn in jouw branche en wellicht biedt dit kansen voor het vervolg van jouw carrière.

Hoe pak je het aan op een evenement?

Vermoed je dat je een goede match kunt zijn met een bepaalde werkgever, dan kun je tijdens het evenement vrij gericht zoeken. Er is echter niks mis mee om er blind in te gaan. Als jij namelijk gericht naar stands gaat tijdens een beurs, dan is de kans aanwezig dat je een paar goede andere opties mist.

Op een evenement kan het druk zijn. Het is daarom verstandig als je snel indruk kunt maken. Gebruik hiervoor de Elevator Pitch. De Elevator Pitch is bedoeld om jezelf in ongeveer 30 tot 60 seconden te introduceren aan iemand. Hierin geef je een korte samenvatting van je achtergrond, ervaring, skills en toegevoegde waarde. Door de pitch goed voor te bereiden, maak je veel kans om een goede eerste indruk achter te laten en succesvol connecties te maken tijdens evenementen.

Neem ten slotte visitekaartjes en meerdere uitgeprinte cv’s mee. Wanneer jij een match denkt te zijn met een werkgever, laat je jouw cv en/of visitekaartje achter zodat ze makkelijk contact op kunnen nemen. Hierdoor word je minder snel vergeten.

#3 Scholen

Als je gestudeerd hebt, is het diploma niet het enige wat een school kan bijdragen aan het vervolg van jouw carrière. Vele scholen bieden verschillende opties aan om hun (oud) studenten aan een volgende carrièrestap te helpen. Je kunt deze tools gebruiken in jouw offline zoektocht!

Carrière-evenementen van scholen

Net als algemene carrièrebeurzen en evenementen, organiseren scholen ook regelmatig evenementen. Hogescholen sponsoren vaak netwerkevenementen voor alumni en/of studenten. Informatie hierover is vaak terug te vinden op de website of social media kanalen van de scholen.

Traineeships of stages

Het volgen van een traineeship of stage is een goede keuze, met name voor studenten die net zijn afgestudeerd. Op veel scholen zijn er mensen aangewezen als contactpersoon voor de koppeling van (oud) studenten en organisaties. Contactgegevens van deze contactpersonen zijn terug te vinden op de website van de school.

Vacature dashboards

Veel scholen hebben hun eigen vacaturelijst binnen hun community. Door deze goed in de gaten te houden blijf je op de hoogte van de vacatures die daar uitstaan. Soms zijn dit zelfs vacatures die nergens anders uitstaan!

Sociale media

De meeste scholen of (oud) studenten zijn actief op sociale media. Het komt veel voor dat er bepaalde social media groepen zijn, speciaal voor (oud) studenten gericht op carrièrekansen. Zeker de moeite waard om te gaan volgen!

Houd dus de kanalen van jouw school goed in de gaten voor relevante informatie omtrent offline solliciteren. 

Wekelijks handige downloads en praktische sollicitatie- en carrièretips ontvangen? Meld je aan op onze nieuwsbrief!

Aanmelden

#4 Kranten, tijdschriften en vakbladen gebruiken in de offline zoektocht

Er zijn ook veel bedrijven die nog steeds vacatures publiceren in gedrukte media zoals vakbladen, tijdschriften of de krant. Door middel van vakbladen of tijdschriften uit de branche kun jij je specifiek richten op de branche waarin jij een baan zoekt. 

Hier komen alleen vacatures in terug die echt bij die branche aansluiten. Als je gaat kijken in een krant zoals de volkskrant, zullen de vacatures veel breder zijn. De kans dat hier een geschikte vacature bij zit is kleiner dan in een vakblad dat aansluit op de branche waar jij in wilt werken.

Heb jij een abonnement op bijvoorbeeld een vakblad, dan blijf je ook op de hoogte van wat er speelt in de branche en de nieuwste ontwikkelingen. Hierdoor maak jij meer kans tijdens jouw sollicitatie.

Focus je niet alleen op de vacatures in de krant of een vakblad, maar ook op het nieuws. Opent er binnenkort een nieuwe winkel of nieuw bedrijf binnen de branche waar jij graag zou willen werken? Neem dan actief contact op met het bedrijf en wacht niet tot er vacatures verschijnen. Zodra er vacatures open staan, is de kans groot dat er veel concurrentie zal zijn. Ben jij de vacature nog voor dan maak jij misschien meer kans.

Misschien zijn ze op dat moment nog niet op zoek naar nieuw personeel, maar zodra er behoefte is aan nieuwe werknemers ben jij de eerste waar ze aan zullen denken.

Nu heb je verschillende offline opties voor het vinden van de juiste vacatures. Zo ben je een stapje dichterbij het vinden van jouw droombaan!

Interessant blog? Blijf op de hoogte van alles omtrent solliciteren via onze social media kanalen. Volg ons op:

0 Reactie op "4 tips voor de offline zoektocht naar een nieuwe baan"

Laat een reactie achter:

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd!

*Reactie
*Naam
*E-mailadres
Consent