Open sollicitatie: de juiste aanpak, mail en sollicitatiebrief

WETALENT blog afbeelding over: Open sollicitatie: de juiste aanpak, mail en sollicitatiebrief

    Een open sollicitatie is dé manier om, ondanks het ontbreken van een openstaande vacature, een baan te scoren bij jouw droomwerkgever.

    Heb je de perfecte organisatie gevonden om jouw carrière voort te zetten? Super! Zoekend naar de vacatures kom je erachter dat er geen (passende) vacature voor jouw uitstaat. Toch hoeft dit niet het einde van je droom te zijn.

    Doormiddel van een open sollicitatie kun je jezelf bekend maken bij een werkgever en laten zien wat voor toegevoegde waarde je kan zijn voor de organisatie. Lees op deze pagina alles wat je moet weten voor de perfecte open sollicitatie.

    Wat is open solliciteren?

    Bij een open sollicitatie solliciteer je zonder dat er een vacature open staat. Je klopt ongevraagd aan bij een bedrijf en probeert daarmee jouw interesse in het bedrijf te tonen en jezelf te verkopen.

    Een open sollicitatie wordt voornamelijk gebruikt wanneer iemand oprecht gemotiveerd is om voor een bepaalde organisatie te werken. Een open sollicitatie is in dit geval nuttig, omdat de kans bestaat dat je droomwerkgever geen openstaande vacatures heeft. Daarnaast moet een vacature ook nog eens aansluiten op jouw persoonlijke profiel. De kans is klein dat je in dat geval een passende openstaande vacature vindt. 

    Wat is het verschil tussen een open en een reguliere sollicitatie?

    Een open sollicitatie verschilt op een aantal gebieden van een reguliere sollicitatie. Zo duurt het over het algemeen langer, voordat je een baan krijgt aangeboden. Dit komt simpelweg door het feit dat er geen vacature open staat. Bedrijven zullen je (pas) benaderen wanneer ze het gevoel hebben dat ze jou nodig hebben.

    Daarnaast verschilt een open sollicitatiebrief inhoudelijk van de ‘normale’ sollicitatiebrief. De nadruk ligt meer op de intrinsieke motivatie om voor het bedrijf te werken en minder op specifieke werkzaamheden.

    Tot slot verloopt de procedure anders. Je gaat niet op zoek naar vacatures, maar naar een bedrijf waar jij wilt werken. Je kijkt niet naar de competenties die nodig zijn, maar naar de competenties waar jij over beschikt. Je solliciteert niet door op een sollicitatiebutton te klikken, maar door op zoek te gaan naar een persoon binnen het bedrijf bij wie je de grootste kans hebt om te slagen.

    Tips voor een open sollicitatie

    Voordat je jouw open sollicitatiebrief gaat schrijven en de begeleidende mail gaat opzetten is het verstandig je goed voor te bereiden. Hoe beter de basis van je sollicitatie, hoe meer kans je maakt op jouw droombaan. Lees daarom eerst onderstaande tips voordat je begint met het opstellen van je sollicitatiebrief.

    Netwerk

    Connecties binnen het bedrijf kunnen je voorzien van waardevolle informatie over mogelijke posities en andere bruikbare informatie. Daarnaast kunnen ze je introduceren binnen het bedrijf. Een open sollicitatie via via heeft een veel hogere kans op slagen. Gebruik je netwerk!

    Ga na of je iemand kent bij het bedrijf of iemand die in het verleden betrokken geweest is bij de organisatie. Check ook of je via iemand anders bij een geschikte persoon terecht kan komen.

    Gebruik ook de geavanceerde zoekoptie van LinkedIn. Kom je hier een (oud-)bekende tegen? Probeer dan altijd eerst met de betreffende persoon in contact te komen.

    Onderzoek het bedrijf

    De geavanceerde zoekoptie heeft nog een extra voordeel. Je kunt namelijk zien wie de ex-werknemers zijn van het bedrijf en hoe lang geleden ze zijn vertrokken. Op die manier kun je zoeken naar gaten in het personeelsbestand, waar je vervolgens je sollicitatie op aan kunt passen. Hoe meer je weet over een positie, hoe beter je kunt aansturen op relevante competenties en vaardigheden in je cv en motivatiebrief.

    Verder is het essentieel om je goed te verdiepen in de organisatie. Een goede motivatie waarom je bij het bedrijf aan de slag wil is een vereiste in een open sollicitatie!

    Vind de juiste persoon

    Om de kans op succes te vergroten, moet je op zoek gaan naar de juiste persoon. Meestal is dit degene die beslissingen neemt over het aannemen van mensen op de afdeling waar jij wilt werken. Bij een klein bedrijf is dit relatief makkelijk. Naarmate de omvang van het bedrijf toeneemt, wordt het vinden van de juiste persoon echter lastiger.

    Ook aan wie je je open sollicitatie het beste kan richten kun je via LinkedIn of via je netwerk proberen te achterhalen. Lukt je dit niet kun je altijd vooraf bellen naar de organisatie.

    Bellen

    Voor je sollicitatie bellen is aan te raden. Op deze manier kun je informatie winnen en leg je het eerste contact. Door telefonisch contact met de persoon waarbij je solliciteert heb je veel meer kans op succes.

    Een telefonisch gesprek maakt meer indruk dan direct een sollicitatiemail. Op die manier kent je contactpersoon jouw naam al en is het geen verrassing wanneer je sollicitatiebrief binnenkomt. Je kunt ook aan het telefoongesprek refereren in je open sollicitatiebrief. Daarnaast kun je de mail en sollicitatiebrief richten aan de persoon die je hebt gesproken.

    Wekelijks handige downloads en praktische sollicitatie- en carrièretips ontvangen? Meld je aan op onze nieuwsbrief!

    Sollicitatiebrief vs motivatiebrief 

    Bij het schrijven van een open sollicitatiebrief heb je net als bij het schrijven van een normale sollicitatiebrief het doel uitgenodigd te worden voor een persoonlijk gesprek. Het grote verschil met een normale sollicitatie is dat de nadruk bij een open sollicitatie meer ligt op de intrinsieke motivatie om voor het bedrijf te werken dan op de specifieke werkzaamheden die je gaat verrichten (je solliciteert immers niet op een vacature).

    Veel mensen kiezen dan ook voor een open sollicitatie, omdat ze oprecht gemotiveerd zijn om bij een bepaalde organisatie te werken. De focus van je sollicitatiebrief ligt op motivatie, daarom schrijf je bij een open sollicitatie echt een motivatiebrief.

    Open sollicitatie: de openingszin

    De aanhef van je sollicitatiebrief moet extra sterk zijn bij een open sollicitatie, dit is immers een bijkomende taak voor de lezer. Het is daarom cruciaal direct de aandacht te trekken en vast te houden.

    Wat direct duidelijk moet worden is wie je bent en waarom jij jezelf voorstelt bij het bedrijf. Probeer een link te leggen tussen jou en de organisatie. Refereer aan jouw aansluitende passie, nieuws of andere zaken omtrent het bedrijf of aan eerder contact.

    Mocht je een connectie hebben benoem dat in de eerste paar zinnen van je sollicitatiebrief. Controleer wel eerst of je connectie het goed vindt dat zijn/haar naam genoemd wordt en bereid is jou aan te bevelen.

    Open sollicitatie: de kern

    Bij een normale sollicitatiebrief koppel je jouw competenties en talenten aan de werkzaamheden en verantwoordelijkheden die bij de betreffende functie horen. Bij een open sollicitatie is er geen lijst met werkzaamheden voor handen en zul je zelf moeten omschrijven waarom jouw kennen en kunnen relevant zijn voor het bedrijf waar je solliciteert.

    Probeer een aantal kernkwaliteiten te formuleren en leg uit waarom deze voor het bedrijf relevant zijn. Je moet jezelf hierbij te allen tijde afvragen of je realistisch bent. Het is belangrijk om je te verplaatsen in de recruiter of werkgever van het bedrijf. Zijn jouw competenties en talenten te vertalen in een concreet functieprofiel? Is er überhaupt vraag naar de kernkwaliteiten die jij hebt geformuleerd?

    Door het bedrijf op voorhand onder de loep te nemen en op de hoogte te blijven van ontwikkelingen heb je een beter beeld van de organisatie en eventuele ‘gaten’ in het personeelsbestand. Gaat het bedrijf nieuwe producten produceren of verkopen waar jij verstand van hebt? Openen ze (eindelijk) een filiaal in de regio waar jij woont? Of gaat er binnenkort een reorganisatie plaatsvinden? Aan de hand van dit soort nieuws kun je jouw motivatiebrief enigszins richting geven en daarmee de kans op succes vergroten.

    Beschrijf in jouw sollicitatiebrief duidelijk waarom je per se bij dít bedrijf wilt werken. Het kan lastig zijn om jouw voorliefde voor een bedrijf te vertalen in een sollicitatiebrief dus neem hier rustig de tijd voor. 

    Is het de bedrijfscultuur die je aantrekt? Komt die visie van het bedrijf overeen met jouw normen en waarden? Of vind je de producten die het bedrijf produceert simpelweg helemaal te gek? Het is hierbij noodzakelijk dat je jouw kennis over het bedrijf laat doorschijnen in jouw brief. Dit maakt jouw onderbouwing geloofwaardiger. 

    Open sollicitatie: de afsluiting

    De afsluiting van jouw brief is hetgeen wat moet blijven hangen en moet impact hebben. Omschrijf in de afsluiting van de brief duidelijk je enthousiasme, professionaliteit en pro-activiteit.

    Zorg ervoor dat je afsluiting proactief is. Dit doe je door vervolg stappen of de follow-up aan te bieden. Laat de persoon aan wie je schrijft weten dat je altijd beschikbaar bent om meer toelichting te geven op jouw sollicitatie. Stel voor om telefonisch contact te hebben of op bezoek te komen voor een kennismakingsgesprek. Ook kun je aangeven dat je binnen enkele dagen/weken contact opneemt.

    Het is belangrijk dat je in de slotzin van je open sollicitatie een goede indruk achterlaat. Je moet jezelf voorhouden dat de laatste paragraaf, en nog specifieker de laatste zin, hetgeen is wat de lezer over jou moet en gaat onthouden. Al is het simpelweg een reminder naar iets wat je eerder in jouw brief geschreven hebt of een opmerking over jouw grootste pluspunt.

    Let wel op dat je professioneel blijft in je afsluiting, dus beleefd en zakelijk.

    Voorbeeld open motivatiebrief

    Motivatiebrief Jan Jansen

    Begeleidende mail van je open sollicitatie

    De begeleidde mail is essentieel bij een sollicitatie. Wanneer je hier niet in staat bent de ontvanger te interesseren in jouw sollicitatie is alles voor niks geweest. Bij een open sollicitatie moet je de lezer overtuigen om jouw sollicitatie te bekijken, terwijl hij/zij daar in eerste instantie geen belang bij heeft. Reden genoeg om hier minstens net zo veel aandacht aan te besteden als aan je brief!

    Zoals eerder aangegeven is het richten van je sollicitatie aan de juiste persoon cruciaal. Ga dus niet naar de bedrijfspagina om vervolgens je sollicitatie te versturen naar het e-mailadres dat je daar vindt (bijvoorbeeld info@bedrijf.nl). Wanneer je een onvergetelijke indruk wilt maken, zul je jouw bericht moeten richten aan één en de juiste persoon.

    De onderwerpregel

    Bij een normale sollicitatie is het genoeg om in de onderwerpregel of in het e-mailbericht aan te geven om welke vacature het gaat. Bij een open sollicitatie is dit niet mogelijk. Om deze reden is het verstandig om de onderwerpregel concreet en to-the-point te houden. Je wilt jezelf voorstellen en je toegevoegde waarde laten zien. Dit moet terugkomen in de onderwerpregel.

    Daarnaast moet je de lezer nieuwsgierig maken. Een goede manier om dit te doen is door het persoonlijk te maken. Door de naam van de ontvanger te vermelden trek je de aandacht, maar blijf je wel concreet en beleefd.

    De inhoud

    De ontvanger kent je waarschijnlijk niet, daarom is het belangrijk om direct je toegevoegde waarde te laten zien. Begin het bericht met een aantal kernkwaliteiten. Leg uit waarom ze relevant zijn voor het bedrijf en de betreffende persoon.

    Hoe meer je over het bedrijf weet, hoe relevanter je kunt zijn. Ga dus op zoek naar ontwikkelingen binnen het bedrijf. Door in te spelen op dergelijke zaken, vergroot je de kans op een uitnodiging.

    Je motivatie en keuze voor het bedrijf kun je ook al vermelden in het e-mailbericht. Dit kun je in één of twee zinnen bij het bericht betrekken. Zorg dat het bericht kort blijft.

    Verwijzing

    Gebruik bij het schrijven van je bericht de informatie die je over de betreffende persoon hebt gevonden. Probeer het bericht, waar mogelijk, persoonlijk te maken en stuur aan op de spreekwoordelijke klik. Benoem ook je connectie in je mail indien je deze hebt.

    Verwijs naar je cv en motivatiebrief die je als bijlage hebt toegevoegd. Sommige mensen zijn geneigd om de motivatiebrief in het e-mailbericht te plakken. Dit is niet verstandig! Lange teksten schrikken echter af, vooral als mensen geen tijd hebben voor het werven van personeel.

    Voorbeeld mail open sollicitatie

    Voorbeeld mail open sollicitatie

     

    Stelling: een open sollicitatie zonder connectie is bij bij voorbaat kansloos!

    Eens of oneens? Laat het ons weten in de reacties.

    Op zoek naar een toffe baan?
    Bij ons staat de kandidaat centraal!

    Bekijk vacatures

    0 Reactie op "Open sollicitatie: de juiste aanpak, mail en sollicitatiebrief"

    Laat een reactie achter:

    Velden gemarkeerd met een * zijn verplicht!

    Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd!

    Gratis Tips & Tricks ontvangen?

    Meld je aan voor de nieuwsbrief!

    Ontvang wekelijks handige sollicitatietips en de nieuwste vacatures.

    Je gegevens worden vertrouwelijk behandeld en niet gedeeld met derden.

    Om de aanmelding te voltooien, dien je je e-mailadres te verifiëren

    via de bevestigingsmail die je hebt ontvangen.

    Let op: het kan voorkomen dat de bevestigingsmail in je spambox terechtkomt.

    Bedankt voor het aanmelden!.

    Send this to a friend