Hoe zet jij de juiste toon op jouw eerste werkdag?

WETALENT blog afbeelding over: Hoe zet jij de juiste toon op jouw eerste werkdag?

Update: Dit blog over de juiste toon op jouw eerste werkdag verscheen voor het eerst op 28 april 2015 en werd op 2 juli 2019 geactualiseerd.

“Ik heb een nieuwe baan!”

Goed nieuws, morgen is het je eerste werkdag bij je nieuwe job. Desondanks is het waarschijnlijk een stressvolle dag die je niet snel vergeet. Je wilt immers dat de start van je nieuwe baan succesvol verloopt.

Een goede eerste indruk maken is ontzettend belangrijk! De eerste werkdag zet namelijk de toon voor de rest van jouw carrière binnen het bedrijf. Je krijgt tenslotte geen tweede kans op een eerste indruk.

Om je te helpen met het zetten van de juiste toon geven we jou deze 11 tips om het optimale uit jouw eerste werkdag te halen. Klaar voor een goede start?

1 Voorbereiden eerste werkdag

Ook al bestaat jouw eerste dag voornamelijk uit luisteren, we raden je aan een aantal vragen voor te bereiden. Door er vooraf enigszins over na te denken voorkom je dat je kortzichtige vragen stelt. Wanneer je goede vragen stelt laat je zien dat je competent en tegelijkertijd ook nieuwsgierig en leergierig bent.

Bij het voorbereiden van de vragen kun je gebruik maken van het feit dat je het bedrijf al een beetje kent. Je bent waarschijnlijk al een aantal keer op bezoek geweest in verband met het sollicitatiegesprek en een aantal vervolggesprekken. Probeer in te schatten welke mensen je gaat ontmoeten tijdens jouw eerste werkdag. Wat weet je van ze en wat wil je te weten komen? Wat is hun expertise? Waar kunnen ze jou mee helpen?

Bereid ook praktische zaken voor. Zorg dat je de route weet, zorg voor een goede nachtrust en leg je werkkleding alvast klaar.

2 Kleding eerste werkdag

Kleding speelt een grote rol bij de indruk die je maakt. Probeer daarom altijd vooraf te achterhalen wat de dresscode van het bedrijf is. Achterhaal dit tijdens je sollicitatiegesprek. Dit kun je zien aan wat de werknemers dragen of je kunt hier gewoon naar vragen. Als het je per ongeluk ontgaan is, bel dan met je contactpersoon of met iemand van HR.

Zorg dat je kleding bij de bedrijfscultuur past, verzorgd is en professioneel is. Het dragen van ongepaste kleding op je eerste werkdag is een enorme blunder. Trek wel iets aan wat bij je past. Als je je niet op je gemak voelt in de kleiding zal dit effect hebben op je gedrag en de indruk die je maakt.

3 Kom op tijd

Op tijd komen klinkt misschien erg voor de hand liggend, maar het is toch belangrijk om te benoemen. Hoe langer de afstand naar jouw nieuwe werk hoe beter het is om een keer een proefrit te maken. Deze proefrit moet je dan natuurlijk niet maken in het weekend of in de avond. Vertrek bij de proefrit op exact hetzelfde tijdstip als op jouw eerste werkdag. Als je dan te laat komt door drukte op de weg, dan weet je dat je eerder moet vertrekken.

4 Jezelf voorstellen aan collega’s

Op de eerste dag van je nieuwe baan ga je zeer waarschijnlijk veel nieuwe mensen ontmoeten. Het gaat je misschien niet lukken om alle namen te onthouden, maar zorg er wel voor dat mensen jouw naam onthouden! Stel je netjes voor, houd een open houding en maak oogcontact.

Wanneer iemand spreekt over een andere werknemer vraag dan of hij of zij jou voor wilt stellen aan desbetreffende persoon. Vraagt iemand of je iets wilt drinken? Zeg dan ja, maar stel ook voor gelijk even mee te lopen zodat je kan leren hoe de koffieautomaat werkt. Wellicht loop je daar andere werknemers tegen het lijf, waar je jezelf aan kunt introduceren.

Wekelijks handige downloads en praktische sollicitatie- en carrièretips ontvangen? Meld je aan op onze nieuwsbrief!

5 Wacht niet af en wees proactief

Afwachten en verlegenheid resulteert in het aannemen van een passieve houding. Probeer dit te vermijden, ook al ben je zenuwachtig. Wanneer je je proactief opstelt ontmoet je namelijk veel meer mensen en leer je ook nog eens veel meer over deze mensen. Met een opgewekte en energieke houding geef je direct een positief signaal af.

Men zal nieuwsgierig zijn naar de nieuweling en dit gevoel is waarschijnlijk wederzijds. Schroom dan ook niet om tijdens een ‘ondervraging’  van één van jouw collega’s een wedervraag te stellen. Vraagt de secretaresse wat jouw hobby’s zijn? Vraag dan ook wat die van haar zijn.

Probeer ook tijdens gesprekken een vriendelijke en open houding aan te nemen. Tijdens de eerste dagen hebben jouw baas en collega’s namelijk nog niet de mogelijkheid om jou te beoordelen op jouw prestaties. De beoordeling zal dus voornamelijk gebaseerd zijn op jouw houding en werkethiek. Wie wilt er nou niet samenwerken met een enthousiaste, vriendelijke en energieke collega?

6 De lunch

De lunch is een belangrijk moment op je eerste werkdag. Je leert de mensen kennen naast het werk en wellicht zie je mensen buiten je directe omgeving.

Vraag van te voren niet hoe laat er geluncht wordt. Wanneer er gesproken wordt over de lunch, vraag dan of je aan mag haken. Laat merken dat je je graag wilt mengen met jouw nieuwe collega’s.

Doe actief mee aan gesprekken en laat je mobiel zoveel mogelijk met rust. Mensen waarderen het als je interesse toont.

7 Don’t: Klagen

Niets is zo vervelend als een klagende collega, zeker eentje die er voor het eerst is. Of het nu betrekking heeft op je vorige werkgever of op je nieuwe baan, houd het voor je. Ook al doen je collega’s het wel, probeer neutraal te reageren.

Voorkom het klagen en wees positief, dan ben jij de gene die opvalt!

eerste-werkdag-positief

8 Leer de regels

Door actief bezig te zijn met zowel de geschreven als ongeschreven regels voorkom je dat je jezelf in de vingers snijdt. Het leren van de geschreven regels moet geen probleem zijn. Het wordt spannender wanneer het aankomt op de ongeschreven regels.

Hieronder bespreken we een aantal klassieke voorbeelden van ongeschreven regels. Sommige regels vind je misschien wat flauw of overdreven, maar sommige mensen hechten veel waarde aan dergelijke regels.

  • De koelkast

Wil jij jouw lunchbox in de koelkast leggen? Vraag dan aan de collega die jou inwerkt wat gebruikelijk is. Heeft iedereen zijn eigen plek in de koelkast of legt iedereen zijn eten op een willekeurige plek?

  • Roken

Mensen die niet roken vinden het vaak irritant wanneer mensen die wel roken vaker pauze nemen. Als je een roker bent probeer het roken tijdens jouw werktijd dan te beperken.

  • Het gebruik van een mobiele telefoon

Sommige organisaties verbieden het gebruik van een eigen mobiele telefoon terwijl andere bedrijven het toestaan. Dit is afhankelijk van de bedrijfscultuur. Het advies is om tijdens je eerste werkdag jouw telefoon op stil te zetten en even te vragen wat de regels omtrent het gebruik van een mobiele telefoon zijn.

9 Ontdek de bedrijfscultuur

Elk bedrijf wordt gekenmerkt door zijn eigen cultuur. De bedrijfscultuur definieert de manier waarop de organisatie met de buitenwereld communiceert. Het is de (onzichtbare) formule die sturing geeft aan het team. Het inspireert en motiveert de werknemers. Een gezonde bedrijfscultuur zorgt voor een leuke werkomgeving.

Voor het bedrijf is het belangrijk dat de werknemers in overeenstemming met de bedrijfscultuur handelen. Een bedrijf met een gezonde cultuur is namelijk aantrekkelijk voor de buitenwereld. Mensen willen zaken met het bedrijf doen, omdat de werknemers geloven in hun producten/diensten en de visie van het bedrijf delen.

Hoe eerder je de bedrijfscultuur kent, hoe eerder je in overeenstemming met de cultuur kunt handelen.Door direct vanaf jouw eerste werkdag de bedrijfscultuur te ontdekken en daar naar te handelen laat je zien dat je bij het bedrijf past.

10 Het einde van je eerste werkdag

Ga op je eerste werkdag op tijd naar huis. Niemand verwacht dat je overwerkt op je eerste dag. Op tijd betekend niet dat je eerder moet weggaan, dit zal zeker niet gewaardeerd worden!

Gaan je collega’s nog iets leuks doen na het werk en ze vragen je mee? Ga mee, het maakt een goede indruk en het is het perfecte moment om je collega’s beter te leren kennen.

11 Wees jezelf

Eerder in dit artikel hebben we al aangegeven dat de eerste werkdag de toon zet voor de rest van jouw carrière binnen het desbetreffende bedrijf. Door middel van een proactieve houding kun je de goede toon zetten. Echter is het hierbij wel belangrijk dat je jezelf bent.

Wanneer je jezelf bent, jouw talent benut en doet wat je écht wilt heb je meer plezier in je werk en dus in het leven. Daarnaast resulteert werktevredenheid in motivatie.

Wanneer je je anders voordoet dan dat je eigenlijk bent, creëer je onjuiste verwachtingen voor de toekomst.Daarnaast is jouw eerste werkdag al spannend en druk genoeg. Je kunt je niet bezig houden met het spelen van een bepaalde rol.

Zet de juiste toon op je eerste werkdag!

Al met al kunnen we concluderen dat de eerste werkdag hét moment is om jezelf te onderscheiden door een proactieve in plaats van passieve houding aan te nemen. Stel goede vragen, toon interesse, wees leergierig, leer de regels en laat zien wie je bent.

Jouw eerste werkdag is een dag die je niet snel vergeet. Zorg ervoor dat ook jouw collega’s deze dag niet snel vergeten!

Stelling: je indruk op de eerste werkdag zet de toon voor jouw toekomst bij het bedrijf!

Eens of oneens? Laat het ons weten in een reactie?

Op zoek naar een toffe baan?
Bij ons staat de kandidaat centraal!

Bekijk vacatures

0 Reactie op "Hoe zet jij de juiste toon op jouw eerste werkdag?"

Laat een reactie achter:

Velden gemarkeerd met een * zijn verplicht!

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd!