Hoe zet jij de juiste toon op jouw eerste werkdag?

WETALENT blog afbeelding over: Hoe zet jij de juiste toon op jouw eerste werkdag?
  • Auteur: Ivo Bourgondiën
  • - 28 april 2015 -
  • categorie: Overig

Jouw eerste werkdag. Een stressvolle dag die je niet snel vergeet. 

Na een lange periode van motivatiebrieven schrijven, jouw CV perfectioneren en sollicitatiegesprekken voorbereiden is die ene dag eindelijk daar. Het is tijd om de geschepte verwachtingen waar te gaan maken.

Door de spanning en stress kan het verleidelijk zijn om een passieve afwachtende houding aan te nemen. Je bent immers al aangenomen en op jouw eerste werkdag krijg je nog geen echte verantwoordelijkheden.

Je leert wat mensen kennen, je vult een aantal formulieren in, je bekijkt instructievideo’s en krijgt wat informatie. Rustig uitzitten, geen domme fouten maken en het komt allemaal goed.

Dat is iets wat je kunt doen. Echter, kun je jouw eerste werkdag veel beter benutten. De eerste werkdag zet namelijk de toon voor de rest van jouw carrière binnen het bedrijf.

Juist door een proactieve in plaats van passieve houding aan te nemen kun je een goede eerste indruk maken en kansen creëeren.

Om je te helpen met het zetten van de juiste toon geven we jou deze week zes tips om het optimale uit jouw eerste werkdag te halen.

#1 Bereid een aantal vragen voor

Ook al bestaat jouw eerste dag voornamelijk uit luisteren, we raden je aan een aantal vragen voor te bereiden. Door er vooraf enigszins over na te denken voorkom je dat je kortzichtige vragen stelt. Wanneer je goede vragen stelt laat je zien dat je competent en tegelijkertijd ook nieuwsgierig en leergierig bent.

Bij het voorbereiden van de vragen moet je gebruik maken van het feit dat je het bedrijf al een beetje kent. Je bent waarschijnlijk al een aantal keer op bezoek geweest in verband met het sollicitatiegesprek en een aantal vervolggesprekken. Probeer in te schatten welke mensen je gaat ontmoeten tijdens jouw eerste werkdag. Wat weet je van ze en wat wil je te weten komen? Wat is hun expertise? Waar kunnen ze jou mee helpen?

#2 Ontdek de bedrijfscultuur

Elk bedrijf wordt gekenmerkt door zijn eigen cultuur. De bedrijfscultuur definieert de manier waarop de organisatie met de buitenwereld communiceert. Het is de (onzichtbare) formule die sturing geeft aan het team. Het inspireert en motiveert de werknemers. Een gezonde bedrijfscultuur zorgt voor een leuke werkomgeving.

Voor het bedrijf is het belangrijk dat de werknemers in overeenstemming met de bedrijfscultuur handelen. Een bedrijf met een gezonde cultuur is namelijk aantrekkelijk voor de buitenwereld. Mensen willen zaken met het bedrijf doen, omdat de werknemers geloven in hun producten en/of diensten en de visie van het bedrijf delen.

Hoe eerder je de bedrijfscultuur kent, hoe eerder je in overeenstemming met de cultuur kunt handelen. Door direct vanaf jouw eerste werkdag de bedrijfscultuur te ontdekken en daar naar te handelen laat je zien dat je bij het bedrijf past.

#3 Wees niet verlegen

Verlegenheid resulteert in het aannemen van een passieve afwachtende houding. Probeer dit te vermijden, ook al ben je zenuwachtig. Wanneer je je proactief opstelt ontmoet je namelijk veel meer mensen en leer je ook nog eens veel meer over deze mensen.

Wanneer iemand spreekt over een andere werknemer vraag dan of hij of zij jou voor wilt stellen aan de betreffende persoon.

Vraagt iemand of je iets wilt drinken? Zeg dan ja, maar stel ook voor gelijk even mee te lopen zodat je kan leren hoe de koffieautomaat werkt. Wellicht loop je daar andere werknemers tegen het lijf waar je jezelf aan kunt introduceren.

Wanneer er gesproken wordt over de lunch, vraag dan of je aan mag haken. Laat merken dat je je graag wilt mengen met jouw nieuwe collega’s.

Mensen waarderen het als je interesse toont.

Men zal nieuwsgierig zijn naar de nieuweling en dit gevoel is waarschijnlijk wederzijds. Schroom dan ook niet om tijdens een ‘ondervraging’  van één van jouw collega’s een wedervraag te stellen. Vraagt de secretaresse wat jouw hobbies zijn? Vraag dan ook wat die van haar zijn.

Wekelijks handige downloads en praktische sollicitatie- en carrièretips ontvangen? Meld je aan op onze nieuwsbrief!

#4 Leer de regels

Door actief bezig te zijn met zowel de geschreven als ongeschreven regels voorkom je dat je jezelf in de vingers snijdt. Het leren van de geschreven regels moet geen probleem zijn. Het wordt spannender wanneer het aankomt op de ongeschreven regels.

Hieronder bespreken we een aantal klassieke voorbeelden van ongeschreven regels. Sommige regels vindt je misschien wat flauw of overdreven, maar sommige mensen hechten veel waarde aan dergelijke regels.

De koelkast

Wil jij jouw lunchbox in de koelkast leggen? Vraag dan aan de collega die jou inwerkt wat gebruikelijk is. Heeft iedereen zijn eigen plek in de koelkast of legt iedereen zijn eten op een willekeurige plek?

Roken

Mensen die niet roken vinden het vaak irritant wanneer mensen die wel roken vaker pauze nemen. Als je een roker bent probeer het roken tijdens jouw werktijd dan te beperken.

Ben je bij een bedrijf beland waar roken onderdeel is van de bedrijfscultuur? Dan kan je hier je voordeel uit halen. Door samen te gaan roken of gewoon even mee naar buiten te gaan ben je (onbewust) aan het netwerken.

Het gebruik van een mobiele telefoon

Sommige organisaties verbieden het gebruik van een eigen mobiele telefoon terwijl andere bedrijven het toestaan. Dit is afhankelijk van de bedrijfscultuur. Het advies is om tijdens je eerste werkdag jouw telefoon op stil te zetten en even te vragen wat de regels omtrent het gebruik van een mobiele telefoon zijn.

#5 Kom op tijd en wees energiek

Op tijd komen klinkt misschien erg voor de hand liggend, maar het is toch belangrijk om te benoemen. Hoe langer de afstand naar jouw nieuwe werk hoe beter het is, om een keer een proefrit te maken. Dit proefritje moet je dan natuurlijk niet maken in het weekend of in de avond. Vertrek bij het proefritje op exact hetzelfde tijdstip als op jouw eerste werkdag. Als je dan te laat komt door drukte op de weg weet je dat je eerder moet vertrekken.

Door op tijd te komen en dit te combineren met een opgewekte en energieke houding geef je direct een positief signaal af. Probeer ook tijdens gesprekken een vriendelijke en open houding aan te nemen. Tijdens de eerste dagen hebben jouw baas en collega’s namelijk nog niet de mogelijkheid om jou te beoordelen op jouw prestaties. De beoordeling zal dus voornamelijk gebaseerd zijn op jouw houding en werkethiek. En wie wilt er nou niet samenwerken met een enthousiaste, vriendelijke en energieke collega?

#6 Wees jezelf

Eerder in dit artikel hebben we al aangegeven dat de eerste werkdag de toon zet voor de rest van jouw carrière binnen het betreffende bedrijf. Door middel van een proactieve houding kun je de goede toon zetten. Echter is het hierbij wel belangrijk dat je jezelf bent.

Wanneer je jezelf bent, jouw talent benut en doet wat je écht wilt heb je meer plezier in je werk en dus in het leven. Daarnaast resulteert werktevredenheid in motivatie.

Wanneer je je anders voordoet dan je eigenlijk bent, creëer je onjuiste verwachtingen voor de toekomst. Daarnaast is jouw eerste werkdag al spannend en druk genoeg. Je kan je niet bezig houden met het spelen van een bepaalde rol.

Mocht je je na enige tijd, ondanks alle inzet en jouw proactieve houding, toch niet goed op je plek voelen. Dan moet je jezelf afvragen of je wel op de goede plek zit.

Kun je niet jezelf zijn? Vraag jezelf dan af of het misschien tijd is om van baan te veranderen.

Al met al kunnen we concluderen dat de eerste werkdag hét moment is om jezelf te onderscheiden door een proactieve in plaats van passieve houding aan te nemen. Stel goede vragen, toon interesse, wees leergierig, leer de regels en laat zien wie je bent.

Jouw eerste werkdag is een dag die je niet snel vergeet. Zorg ervoor dat ook jouw collega’s deze dag niet snel vergeten!

Heb jij nog tips voor de eerste werkdag? Wil jij jouw eerste-werkdag-ervaringen met ons delen? Laat het weten in een reactie!

Op zoek naar een toffe baan?
Bij ons staat de kandidaat centraal!

Bekijk vacatures

0 Reactie op "Hoe zet jij de juiste toon op jouw eerste werkdag?"

Laat een reactie achter:

Velden gemarkeerd met een * zijn verplicht!

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd!

Send this to a friend