Een uniek antwoord op de vraag: waarom wil je hier werken?

WETALENT blog afbeelding over: Een uniek antwoord op de vraag: waarom wil je hier werken?

”Waarom wil je bij dit bedrijf werken?”

Een standaard sollicitatievraag waarop het antwoord logisch lijkt. Jij bent immers geïnteresseerd in de functie en de werkgever is op zoek naar een nieuwe werknemer. Waar kun je tekenen?

Maar juist omdat het antwoord zo logisch lijkt, wordt de vraag door veel sollicitanten onderschat.

Antwoorden als “Omdat ik geld wil verdienen” of “Omdat ik een baan nodig heb” zijn niet ongewoon. Een gemiste kans, want met dergelijke uitspraken onderscheid je jezelf niet en maak je geen indruk op de werkgever.

Draai de rollen eens om. Waarom zou je deze vraag, als werkgever, stellen aan een sollicitant?

Waarom wordt de vraag gesteld?

De vraag wordt om een tweetal redenen gesteld. Ten eerste kan de werkgever met deze vraag controleren of jij je goed hebt voorbereid. Weet je waar je het over hebt? Ben je bekend met de producten en diensten? Weet je welke kenmerken belangrijk zijn voor de organisatie?

Daarnaast kan de werkgever, op basis van jouw antwoord, bepalen of je oprecht geïnteresseerd bent in de functie en het bedrijf. Het antwoord zegt namelijk ontzettend veel over de motivatie die je hebt om voor het bedrijf te werken.

In 2 stappen naar een uniek antwoord

De vraag “Waarom wil je hier werken?” doet vermoeden dat jij als sollicitant de toegevoegde waarde van het bedrijf moet beschrijven (wat voor jou de voordelen zijn). Hoewel het altijd prettig is om complimentjes te ontvangen, heeft de werkgever daar uiteindelijk niets aan.

De kunst is om zo te antwoorden dat jij uiteindelijk je toegevoegde waarde voor het bedrijf kunt laten zien. Dit kun je doen door je persoonlijke drijfveren te betrekken bij het antwoord.

Een uniek antwoord bestaat dan ook uit de volgende onderdelen:

  • Stap 1: het bespreken van je persoonlijke drijfveren (intrinsieke motivatie).
  • Stap 2: het koppelen van je persoonlijke drijfveren aan (relevante) kenmerken van het bedrijf.

Oneindig veel mogelijke antwoorden

Zowel mensen als bedrijven zijn uniek. Iedereen heeft zijn eigen persoonlijke drijfveren en ieder bedrijf heeft zijn eigen kenmerken. Door deze twee te combineren kun je dus voor elke situatie een uniek antwoord bedenken.

Stap 1: Persoonlijke drijfveren

Wat drijft je? Waarom solliciteer je op deze functie? Waar haal je energie uit? Wat is je passie? Wat zijn je ambities? En waar gaat je bloed sneller van stromen?

Probeer door deze vragen te beantwoorden een duidelijk beeld te krijgen van je persoonlijke drijfveren. Maak hierbij onderscheid tussen factoren die je extrinsiek of intrinsiek motiveren. Salaris en bonussen zijn voorbeelden van extrinsieke motivatie. Passie, erkenning en zelfontplooiing zijn voorbeelden van intrinsieke motivatie.

Om een sterk antwoord te geven op de vraag “Waarom wil je hier werken?”, is het aan te raden om te focussen op de factoren die je intrinsiek motiveren.

Intrinsieke motivatie vertaalt zich namelijk direct in een voordeel voor de werkgever. Het leidt tot een hoge mate van productiviteit, betrokkenheid, toewijding en werktevredenheid. Het is dus de ideale manier om indruk te maken tijdens het sollicitatiegesprek.

Wekelijks handige downloads en praktische sollicitatie- en carrièretips ontvangen? Meld je aan op onze nieuwsbrief!

Stap 2: De koppeling met relevante kenmerken

Zodra je weet wat je persoonlijke drijfveren zijn, is het de taak om deze te koppelen aan een aantal kenmerken van de organisatie. Denk hierbij aan producten, diensten, processen, bedrijfsculturen of visies.

Om een sterk antwoord te kunnen formuleren, moet je het bedrijf onderzoeken. Bezoek de bedrijfswebsite en gebruik Social Media om het bedrijf van binnenuit te leren kennen.

Focus op unieke kenmerken

Probeer tijdens je onderzoek te focussen op unieke kenmerken van het bedrijf. Dergelijke kenmerken vormen de bouwstenen van de organisatie. Werknemers zijn er trots op en gebruiken ze om de visie van het bedrijf uit te dragen.

Maak een top 5 van onderscheidende kenmerken die significant bijdragen aan het succes van de organisatie. Pak er twee of drie uit die je belangrijk vindt en verwoord vervolgens hoe de kenmerken bijdragen aan het volgen van je persoonlijke drijfveren.

Een tweetal voorbeelden om je op weg te helpen.

Voorbeeld: creatief persoon – open bedrijfscultuur

Creatief denken en innovatief handelen zijn mijn twee sterkste competenties. Van kleins af aan heb ik de drang gehad om buiten de kaders te denken en te handelen. Deze drang heeft bij mijn vorige werkgever geleid tot een innovatieve verbetering van het productieproces (productiestijging van 20% tegen kostenstijging van 5%).

Om mijn twee sterkste competenties tot recht te laten komen, heb ik ruimte nodig. De open bedrijfscultuur die bij jullie organisatie heerst, zorgt voor de vrijheid en motivatie die ik nodig heb om met creatieve oplossingen te komen voor complexe vraagstukken.

Voorbeeld: verkoper – uniek product

De combinatie van behulpzaamheid en klantgerichtheid zorgt ervoor dat ik ontzettend veel energie haal uit het adequaat helpen van mensen met een product waar ik volledig achter sta (product  X). Alleen al het idee om product X met kenmerk A en kenmerk B te mogen verkopen, laat mijn hart sneller kloppen!

Een uniek antwoord

Een uniek antwoord op de vraag “Waarom wil je hier werken” begint bij jezelf. Breng je persoonlijke drijfveren in kaart en ga op zoek naar wat jou intrinsiek motiveert. Koppel je drijfveren vervolgens aan de kenmerken van het bedrijf en laat een onvergetelijk indruk achter!

Wat is het beste antwoord dat jij ooit hebt gegeven op deze vraag? Wat was het resultaat van jouw antwoord? Laat het ons weten in een reactie!

 

Op zoek naar een toffe baan?
Bij ons staat de kandidaat centraal!

Bekijk vacatures

3 Reacties op "Een uniek antwoord op de vraag: waarom wil je hier werken?"

Laat een reactie achter:

Velden gemarkeerd met een * zijn verplicht!

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd!

    • Peter Weenink
    • 25 oktober 2016

    Deze vraag te beantwoorden is/blijft lastig. Voor velen maakt het helemaal niet uit bij welke werkgever ze komen te werken, als ze (ongeacht de achtergrond en de reden) maar “aan de bak” komen. Die zogenaamde droombanen bij droomwerkgevers zijn m.i. “op 1 hand te tellen”. Ik snap zeker dat een werkgever wil weten wie er straks bij zijn bedrijf binnenkomt, als de werknemer aan alle functie eisen en specificaties voldoet zou een werkgever ook genoeg moeten weten om iemand aan te nemen. Op dit moment zitten we nog in een werkgeversmarkt, straks als er te korten zijn (die zich overigens nu al in diverse sectoren voordoen) mag de werknemer weer vragen stellen. De arbeidsmarkt is/blijft cyclisch.

    • Franco Etzi
    • 4 november 2016

    gesoliciteerd bij Defensie. Omdat ik al ervaring heb met klantencontact weet ik hoe het is om de klant zo mogelijk van dienst te zijn. en vind ik het belangrijk om voor een organisatie te werken over vrede en veiligheid en vind ik het leuk om voor verschillende sectoren contact te hebben zoals landmacht, luchtmacht, marine en marcheusse.

    • Peter Feldbrugge
    • 29 augustus 2018

    zelfrespect en vertrouwen en deskundig in jezelf en maak zaken bespreekbaar indien je situaties ziet die aandacht nodig hebben om niet terug te vallen in dezelfde discussies. indien zaken geregeld niet helemaal juist gaan analyseer dit waar het fout gaat daar in de praktijk ga bij elkaar zitten en praat hierover waarbij je ook je interne of externe klant betrekt daar het verwachtingspatroon daar anders kan worden vertaald dan de bedoeling is. door externe factoren bijv. file’s kan de post niet op tijd geleverd worden en dit komt steeds terug. Dit is niet in het proces meegenomen maar wil niet zeggen dat er geen oplossingen voor zijn.
    Bijv. belangrijke post wat te laat komt kan grote consequenties voor de externe klant hebben waardoor zij bij de veroorzaker terecht komen en het imago voor het bedrijf kan schaden.
    op afdelingsniveau kan hierdoor een flow ontstaan wat ook tegen het licht moet worden gehouden en men efficienter en prettiger met elkaar samenwerkt.
    groet Peter

Send this to a friend