Beïnvloed stress jouw carrière? 4 tips om stress te verminderen

WETALENT blog afbeelding over: Beïnvloed stress jouw carrière? 4 tips om stress te verminderen
  • Auteur: Manon van Lierop
  • - 27 juni 2017 -
  • categorie: Carrière

Heb jij regelmatig last van slapeloosheid, een slechte conditie of een gebrek aan concentratie?

Wees dan op je hoede, want dit zijn symptomen van stress!

De gevolgen van (langdurige) stress zijn funest voor je privé- en werkleven. Het beïnvloed jouw prestaties op de werkvloer en zorgt voor spanning aan het thuisfront. Daarnaast zorgt stress er vaak voor dat je in een vicieuze cirkel terecht komt: stress leidt tot slapeloosheid, slapeloosheid leidt tot meer stress en hierdoor slaap je nog slechter. In het slechtste geval leidt het tot ontslag of een gebroken relatie. 

Om te voorkomen dat jouw baan in gevaar komt door stress, geven we aantal tips om het op tijd te herkennen en tegen te gaan!

Wat is stress?

Stress kan worden omschreven als “elke verandering die op psychologisch, emotioneel of fysiek gebied spanning veroorzaakt” (bron). Wanneer je stress ervaart, komt er adrenaline vrij. Er gebeuren dan een aantal dingen in je lichaam, zoals de bloeddruk die omhoog gaat, de hartslag die stijgt en de spieren die zich aanspannen. Dit betekent dat je lichaam klaar is om in actie te komen.

De bovenstaande omschrijving wordt gezien als de gezonde vorm van stress. De gezonde vorm van stress is een moment van spanning waardoor je extra gefocust bent op datgene wat je doet. Na het inspannende moment neemt de stress weer af. Maar wat als stressmomenten vaker voorkomen of langere periodes aanhouden?

#1 Herken het verschil tussen werkdruk, werkstress en een burn-out

Eén op de drie werknemers in Nederland ervaart een hoge werkdruk. Werkdruk is iets anders dan werkstress of een burn-out. Werknemers ervaren werkdruk als zij de hoeveelheid werk binnen de gestelde tijd niet afkrijgen. Af en toe werkdruk ervaren is niet erg. Het is zelfs normaal om met regelmaat werkdruk te ervaren.

Wanneer verandert werkdruk in werkstress? Dikwijls gebeurt dit wanneer je de hoeveelheid werk niet meer aankunt en door de bomen het bos niet meer ziet. De gevolgen zijn vaak enorm:

  • Je komt om in het werk en verliest compleet het overzicht.
  • Je haalt deadlines niet meer.
  • Je bent niet meer in staat om jouw werktempo te bepalen.

Uit onderzoek van het Het Instituut voor Stress Preventie blijkt dat werkstress niet alleen wordt ervaren door werkdruk. Stress kan ook ontstaan door:

  • Onduidelijke communicatie over werkzaamheden en deadlines;
  • Een gebrek aan waardering;
  • Meningsverschillen met je leidinggevende of collega’s;
  • Een onzekere toekomst.

Burn-out
Wanneer je werkstress ervaart, is er (nog) geen sprake van een burn-out. Bij een burn-out is er vaak meer aan de hand. Het is wel mogelijk dat je door de hoeveelheid stress die je ervaart uiteindelijk een burn-out krijgt. 

Je spreekt van een burn-out wanneer je psychisch en lichamelijk vermoeid bent. Door een burn-out kun je op je werk en thuis niet optimaal functioneren. Enkele symptomen van een burn-out op psychisch en lichamelijk vlak zijn onder andere hoofdpijn, extreme vermoeidheid, een opgejaagd gevoel, angst en niet meer kunnen ontspannen.

#2 Praat met je leidinggevende en/of collega’s

Als werknemer breng je een groot gedeelte van de werkweek door met je collega’s en/of leidinggevende. Collega’s spelen een belangrijke rol, omdat je naast een zakelijke band vaak ook een emotionele band hebt opgebouwd met je collega’s. Wanneer jij werkstress ervaart, zou je dit kunnen bespreken met je collega’s. Hieronder geven we een aantal voorbeelden van vragen die je tijdens een gesprek met je collega kunt stellen:

  • Ervaar jij ook werkstress en in welke mate?
  • Welke impact heeft dit op jouw werkzaamheden?
  • Hoe ga jij om met werkstress?
  • Hoe kunnen we samen de komende periode invullen, zodat we samen de stress tegen kunnen gaan?

Het is heel goed mogelijk dat jij niet de enige bent die werkstress ervaart, maar dat jouw collega’s dit ook ervaren. Het kan nooit kwaad om bij je collega’s te peilen in welke mate zij stress ervaren en hoe zij hier mee omgaan. 

Wanneer een gesprek met je collega’s niet voldoende is, kun je een afspraak inplannen met je leidinggevende. Het is van belang om je leidinggevende in te schakelen indien je regelmatig werkstress hebt.

Vaak besluiten werknemers pas een afspraak te maken met hun leidinggevende, wanneer zij zoveel stress ervaren dat het uit de hand dreigt te lopen. Hierbij kun je denken aan deadlines die niet meer worden gehaald en werknemers die compleet het overzicht verliezen. Het is aan te raden om tijdig aan de bel te trekken, omdat voorkomen beter (en makkelijker) is dan genezen.

Wekelijks handige downloads en praktische sollicitatie- en carrièretips ontvangen? Meld je aan op onze nieuwsbrief!

#3 Timemanagement

Timemanagement betekent dat je grip krijgt op de tijd die je hebt gesteld voor bepaalde werkzaamheden. Door de inzet van timemanagement leer je om je werkzaamheden en activiteiten in te plannen.

Het beheersen van je eigen tijd en grip krijgen op de situatie, kan in het begin nog lastig zijn. Als je dit uiteindelijk onder controle hebt, ervaar je enkele voordelen:

  • Door efficiënt om te gaan met je tijd, ben je productiever.
  • De taken zijn nu overzichtelijk ingepland en worden daadwerkelijk afgerond, waardoor je minder stress ervaart.

In een eerder blog hebben we het opstellen van een korte- en een langetermijnplanning besproken. Dit is een vorm van timemanagement. Door je taken te categoriseren, deel je de werkzaamheden in op tijd en termijn. Het kan in het begin wat meer werk zijn om je taken in te moeten delen, maar uiteindelijk zorgt timemanagement voor overzicht en mentale rust.

Lees in dit blog hoe jij aan de slag kan gaan met het indelen van jouw taken.

#4 Neem je leefgewoonten onder de loep

Je kunt meer stress op je werk ervaren wanneer je privé ook niet lekker in je vel zit. Dit resulteert zich vaak in ongezonde leefgewoonten, zoals het drinken van extra kopjes koffie of het roken van extra sigaretten. Vaak hebben mensen die stress ervaren ook last van slaapproblemen en zijn ze fysiek en mentaal niet meer fit.

Door enkele simpele veranderingen door te voeren, boek je misschien op korte termijn al resultaat. Hieronder geven we voorbeelden van veranderingen die je door kunt voeren.

  • Beperk of vermijd het gebruik van cafeïne.
  • Drink dagelijks 1,5 tot 2 liter water.
  • Probeer ’s avonds voordat je naar bed gaat minimaal 30 minuten tijd voor jezelf te nemen, zonder het gebruik van de tv of mobiele apparaten. Zet in plaats daarvan ontspannende muziek op of lees een boek.
  • Probeer thuis én/of op het werk gezond te eten.

Beïnvloed stress jouw carrière?

Iedereen heeft weleens last van stress op het werk. Echter, verschilt de mate waarin we stress ervaren per persoon. Om te voorkomen dat je baan in gevaar komt door stress, is het belangrijk om op je hoede te zijn. Herken stress voordat het te laat is, praat erover met je collega’s, zorg voor mentale rust met behulp van timemanagement en neem je leefgewoonten onder de loep!

Stelling: In Nederland wordt te licht gedacht over stress!

Eens of oneens?
Laat het ons weten in een reactie!

Op zoek naar een toffe baan?
Bij ons staat de kandidaat centraal!

Bekijk vacatures

0 Reactie op "Beïnvloed stress jouw carrière? 4 tips om stress te verminderen"

Laat een reactie achter:

Velden gemarkeerd met een * zijn verplicht!

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd!

Send this to a friend