Val op tijdens jouw sollicitatie door het gebruik van storytelling

  • Marjolein Gubbens
  • 14 april 2020

Tijdens jouw zoektocht naar een nieuwe baan heb je dan eindelijk je droomvacature gevonden. Het bedrijf heeft ook nog eens een hele grote naam in Nederland.

Dan begin je te twijfelen, ben ik wel goed genoeg om hier te werken?

Bij het solliciteren wil jij jezelf verkopen. Jij moet het bedrijf zien te overtuigen dat je de perfecte kandidaat bent.

Bij het ene bedrijf gaat dit makkelijker dan bij een ander. Wil jij bij een heel geliefd bedrijf solliciteren dan zul je waarschijnlijk niet de enige kandidaat zijn.

Tussen alle sollicitaties die dat bedrijf ontvangt, moet jij eruit zien te springen. Maar hoe doe je dit nou eigenlijk? Storytelling, het vertellen van verhalen, is hier eigenlijk onmisbaar in. In dit blog geven wij je een aantal tips waarom en hoe je storytelling inzet tijdens je sollicitatie.

Waarom storytelling gebruiken bij een sollicitatie?

Het vertellen van verhalen is iets wat we al vele jaren doen. Verhalen zijn krachtig, je neemt de lezer mee in jouw verhaal en zorgt dat de lezer geraakt wordt. Doordat je iemand raakt met jouw verhaal zal diegene jou niet snel vergeten.

Bij het vinden van een baan, waar de concurrentie groot is, is de kans groot dat iemand een beter diploma of meer ervaring heeft. Dit betekent niet dat jij al automatisch geen kans meer maakt. Kracht en overtuiging kunnen jou nu enorm gaan helpen.

Door storytelling toe te passen laat je veel meer van jezelf zien en geef je de werkgever een beter beeld van wat je kunt en wat je te bieden hebt, naast je cv en eventuele referenties.

Wanneer je memorabel wil zijn, dan moet je niet standaard zijn. De meeste sollicitatiebrieven beginnen als volgt: ‘Hierbij solliciteer ik op deze functie omdat ik denk dat ik aan de door u geformuleerde eisen voldoe’. Het is vrij logisch dat je aan de gestelde eisen voldoet, anders zou je natuurlijk niet solliciteren. Deze zin is dus volstrekt overbodig en is daarnaast een gemiste kans om memorabel te zijn.

Hoe gebruik je storytelling in je sollicitatie?

Jij wil memorabel zijn en besluit om storytelling te gaan gebruiken in je sollicitatie. Maar hoe doe je dit nou eigenlijk en waar begin je?

Om je een begin te geven, stellen we een aantal vragen. Wanneer je deze vragen voor jezelf hebt beantwoord, kun je verbanden gaan leggen. Wat hebben de antwoorden voor link met je functie en kwaliteiten?

Beantwoord voor jezelf de volgende vragen:

Wat doe ik? Beschrijf wat jij in je vrije tijd doet, wat voor hobby’s je hebt en hoe je daartoe gekomen bent. Veel mensen zijn zich niet bewust van de kracht van hun favoriete hobby, terwijl deze kracht makkelijk over te zetten is naar een (toekomstige) werkomgeving. Wie ben ik? Beschrijf jouw drie favoriete rolmodellen, wie jou geïnspireerd hebben, waarom en wat de overeenkomsten en verschillen met jou zelf zijn. Rolmodellen geven het leven richting, je bewondert ze en je wilt je eigenlijk met hen identificeren. Dit zegt iets over jouw doelen en karakter. Wat is mijn wereld? Beschrijf de karakters uit een boek, serie of film die jou aanspreken en wat de overeenkomsten en verschillen zijn tussen jou en het karakter. Ze vertellen iets over jou, er wordt een directe relatie gelegd tussen de verhalende omgeving en jou. De hoofdpersoon in een film of boek doet iets wat je misschien ook wil verwezenlijken. Wat is mijn bron en mijn kracht? Beschrijf welke drie gebeurtenissen de meeste impact op je leven hebben gehad en wat voor kracht je daar uit hebt gehaald. Hiermee richt jij je op sterke ervaringen die belangrijk zijn in jouw leven. Je moet er mee omgaan en dat maakt je sterker. Juist door heftige ervaringen wordt je gevormd tot wie je bent. Waar ben ik goed in? Beschrijf welke thema’s, werkzaamheden of vakken je leuk vindt en waar je een hekel aan hebt. Deze vraag geeft inzicht in inhoudelijke successen. Je hebt gedurende jouw leven al veel belangrijke keuzes gemaakt. Wat wil ik? Schrijf een fictief verhaal over het thema: wat wil ik. Het zorgt ervoor dat je buiten je eigen kaders gaat denken. Het verhaal ‘wat wil ik’ zegt al heel veel over jou als persoon. Wat is mijn levensmotto? Personen worden op bepaalde quotes of gezegdes gewezen waardoor ze geraakt worden. Deze vraag heeft vooral betrekking op persoonlijke drijfveren en kan ook metaforisch bedoeld zijn om de verbeeldingskracht te stimuleren.

Van antwoord naar verhaal De antwoorden gebruik je om jouw kwaliteiten en karakter mee te beschrijven. Geen opsommingen meer, maar een helder beeld van wie jij bent als persoon en wat je te bieden hebt.

De antwoorden op de deze vragen geven voldoende bouwstenen om memorabel te zijn. Soms heb je voldoende aan één antwoord, soms moet je meerdere antwoorden combineren.

Hier een voorbeeld hoe je jouw ervaringen kunt omzetten naar wat je te bieden hebt:

Dressuur is mijn passie omdat het precisiewerk is. Dit vergt een goede samenwerking tussen het paard en de ruiter. Het paard wordt tijdens het rijden binnen de lijntjes gestuurd. Dit is dus precisiewerk. Dat doe ik graag, want ik wil dit perfect doen, dat is mijn ambitie. Die ambitie en perfectie kan ik ook kwijt in deze baan.

In de vacature wordt duidelijk dat het gaat om precisiewerk en dat het dus erg belangrijk is dat je met perfectie kunt werken. Hier heeft de kandidaat op ingespeeld door storytelling te gebruiken, waardoor het vertrouwen geeft dat die persoon dit echt in zich heeft. Zo’n ervaring verzin je namelijk niet zomaar.

Tips voor een sterker verhaal

#1. Wat je doelgroep wil weten is belangrijker dan wat jij wil vertellen Let er wel op bij het schrijven van je verhaal dat dit ook echt iets toevoegt en een link legt met de functie waar je op solliciteert. Je kunt doodleuk een verhaal gaan schrijven, maar als hierin niet snel duidelijk wordt wat je het bedrijf te bieden hebt, zullen zij alsnog afhaken. Bedenk dus goed wat de lezer wil horen en probeer hierop in te spelen met waargebeurde verhalen.

#2. Ken het einde van het verhaal Een goed verhaal maken zonder dat je het slot, de kernboodschap of de eindconclusie voor ogen hebt, vermindert het succes van storytelling. Als je geen doel voor ogen hebt, waarop is dan de kern van het verhaal gebaseerd? Ga al vroeg in het proces aan de slag met waar je naar toe wil met jouw verhaal.

#3. Ken de kern(boodschap) van je verhaal Als je het einde van je verhaal weet, heb je waarschijnlijk ook voor ogen op welke manieren je daar naartoe kunt werken en wat het doel en de kernboodschap moet zijn van je verhaal. Je lezer wil er zo snel mogelijk achter komen of jij geschikt bent. Hou je verhaal kort en simpel, je moet de aandacht vast weten te houden.

#4. Identificeren met een karakter Een lezer heeft in het verhaal een moment van herkenning nodig. Dit kan een bepaald karakter zijn of een situatie die zich heeft voorgedaan. Het publiek waardeert iemand eerder die dingen blijft proberen, blijft ondernemen en zichzelf uitdaagt dan iemand die altijd bij de eerste keer al slaagt. Dus zorg dat je een verhaal schrijft waarmee de lezer zich gemakkelijk identificeert.

Wanneer gebruik je storytelling bij het solliciteren?

Gebruik storytelling niet alleen in je brief of gesprek, maar trek dit door in je gehele sollicitatie. De ene lezer kijkt eerst naar je cv, de andere begint bij jouw brief. Het is zonde als ze afhaken bij jouw cv en je ze niet hebt kunnen raken met storytelling via je sollicitatiebrief.

Wanneer jij storytelling gebruikt in je cv, LinkedIn én je sollicitatiebrief kun je de lezer bij elk onderdeel raken. Het maakt nu niet uit in welke volgorde de lezer je stukken bekijkt.

#1. Storytelling verwerken in je cv

Je kunt jouw cv memorabel maken door een persoonlijk profiel toe te voegen. Gebeurtenissen kunnen jou gevormd hebben tot de persoon die je nu bent. Als je dit in een pakkend verhaal samenvat en de relatie legt tussen deze gebeurtenissen en je competenties heb je een ijzersterke opening voor je cv.

#2. Je sollicitatiebrief memorabel maken door storytelling

De eerste drie zinnen in jouw brief zijn het belangrijkst, je trekt meteen de aandacht of je bent de lezer al kwijt. Denk dus goed na over hoe je begint, dit moet een sterk verhaal zijn waarin je de lezer meeneemt.

Wanneer je gaat solliciteren maak je van je verschillende kleine verhalen een lopend verhaal dat past bij de context van de sollicitatie. Jouw verhaal komt altijd uit jouw eigen herinneringen en is daarom per definitie authentiek, je verzint ze niet.

#3. Storytelling op je LinkedIn

De samenvatting staat bovenaan op je LinkedIn pagina. Het is de belangrijkste tekst om je te onderscheiden van anderen. Het is dus belangrijk dat dit korte stukje tekst memorabel is.

Je beschrijft in ongeveer vijf zinnen wie je bent en wat je drijfveren zijn. Dit zijn de zaken die jou bijzonder en uniek maken.

#4. Tijdens het gesprek storytelling inzetten

Tijdens een sollicitatiegesprek worden vaak dezelfde soort vragen gesteld. Vertel eens iets over jezelf? Waarom ben je geschikt voor deze functie? Wat zijn je sterke en minder sterke punten? Wat zijn je verwachtingen? En nog een aantal van deze vragen.

Veel mensen geven hier gewoon een standaard antwoord op en zullen er niet snel mee opvallen. Wanneer je storytelling gebruikt in jouw antwoorden zal je gesprekspartner een beter beeld krijgen van wie jij bent en wat je kunt, maar je zal ook niet snel vergeten worden.

Wekelijks handige downloads en praktische sollicitatie- en carrièretips ontvangen? Meld je aan op onze nieuwsbrief!

Aanmelden

Gebruik storytelling in jouw sollicitatie om memorabel te zijn

Bij het vinden van een baan, waar de concurrentie groot is, wordt het steeds moeilijker om op te vallen. Een standaard sollicitatiebrief of cv is dan niet meer genoeg, je moet memorabel zijn. Dit kun je doen door storytelling in jouw sollicitatie te gebruiken.

Verhalen zijn krachtig, je neemt de lezer mee in jouw verhaal en zorgt dat de lezer geraakt wordt. Hierdoor zal diegene jou niet snel vergeten.

Het is belangrijk dat je storytelling niet alleen in je brief gebruikt maar dat je dit in alle onderdelen van het solliciteren betrekt. Hierdoor loop je niet de kans dat iemand bij je cv al afhaakt voordat ze je brief hebben gelezen. Gebruik storytelling dus zowel in je brief, cv en LinkedIn samenvatting als in het gesprek.

Ga voor jezelf na wat voor dingen je hebt meegemaakt, eerder keuzes die je hebt gemaakt of andere ervaringen in bijvoorbeeld hobby’s die een verband hebben met de functie waar je op solliciteert. Zet dit om in een verhaal waardoor je lezer een beter beeld krijgt over wie jij als persoon bent en waarom jij aan de eisen van de vacature voldoet.

Stelling: door het gebruik van storytelling in je sollicitatie maak jij meer kans op die mooie droombaan.

Eens of oneens. Laat het weten in onze reacties.

0 Reactie op "Val op tijdens jouw sollicitatie door het gebruik van storytelling"

Laat een reactie achter:

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd!

*Reactie
*Naam
*E-mailadres
Consent