Zo schrijf je een LinkedIn kopregel waarmee je opvalt!

WETALENT blog afbeelding over: Zo schrijf je een LinkedIn kopregel waarmee je opvalt!

Iedereen die een LinkedIn account heeft kent het wel: de kopregel (ook wel headline genoemd). Wat vul je daar nu precies in? LinkedIn zet er automatisch je huidige functie en werkgever in, maar is dat ook gelijk hetgeen wat andere mensen het meeste aanspreekt? Laat jouw huidige functietitel wel goed zien wat jouw professionele sterktes of ambities zijn?

87% van de recruiters vindt LinkedIn de meest effectieve manier om geschikte kandidaten te zoeken. Om ervoor te zorgen dat jij opvalt op LinkedIn, is het van belang dat jouw kopregel andere mensen aanspreekt. Naast jouw naam is dat namelijk het eerste dat ze zien. Het is dus van belang om direct de aandacht te pakken, zodat ze jouw profiel verder zullen bekijken.

Wat is een LinkedIn kopregel?

De kopregel van je LinkedIn profiel verschijnt bij zoekopdrachten en bij berichten die je met LinkedIn verstuurt. Deze regel staat direct onder je naam op je LinkedIn profiel. De kopregel is een belangrijk onderdeel van je profiel, omdat het een element is waarin jij jezelf als personal brand neerzet. Je hebt 120 tekens om te vertellen wat je doet en/of welke waarde je kunt toevoegen aan een organisatie.

Waarom is de LinkedIn kopregel belangrijk?

Zoekwoorden waarop jij gevonden wilt worden, kun je opnemen in jouw kopregel op LinkedIn. Vooral wanneer je op zoek bent naar een andere baan zijn deze zoekwoorden belangrijk, omdat ze ervoor zorgen dat jij beter vindbaar bent voor recruiters en werkgevers.

Wat je veel ziet zijn kopregels van werkzoekenden waarin staat: ‘per direct beschikbaar’ of ‘op zoek naar een nieuwe uitdaging’. Hiermee laat je niet duidelijk zien waar je naar op zoek bent of wat jij te bieden hebt. Dit is een gemiste kans, want als jij niet duidelijk in jouw kopregel omschrijft wat voor functie je zoekt, spreekt jouw profiel recruiters minder snel aan. 

Voorbeelden van kopregels die niet opvallen

Kopregels die een specifieke functie bij een bepaald bedrijf aangeven, vallen niet op omdat er duizenden mensen zijn die dezelfde functie als jij hebben. Enkele voorbeelden van kopregels die niet opvallen zijn:

  • CEO bij ‘naam bedrijf’
  • Accountmanager bij ‘naam bedrijf’
  • Online Marketeer bij ‘naam bedrijf’

Er zijn duizenden CEO’s, Accountmanagers en Online Marketeers. Je valt dus niet op als je alleen maar een (veelvoorkomende) functietitel in je kopregel zet. Wil je wel opvallen? Zorg er dan voor dat je mensen verrast en hun aandacht grijpt.

Hoe grijp je iemands aandacht?

Een succesvolle LinkedIn kopregel laat zien wat jouw toegevoegde waarde is. Je laat ermee zien wat jou uniek maakt en/of wat je het bedrijf te bieden hebt. Hiervoor moet je eerst achterhalen waar precies jouw waarde ligt, zodat je dit vervolgens kunt vertalen naar een voordeel voor de werkgever. Dit vormt de basis voor jouw kopregel. Dit kan bijvoorbeeld een specifieke competentie zijn of een uitzonderlijke prestatie uit het verleden.

Voorbeeld: intrinsieke motivatie

  • Een verkoper in hart en nieren is klaar voor een volgende commerciële uitdaging, wie belt mij als eerste?
  • Op zoek naar een nieuwe uitdaging waarbij mijn passie voor content marketing goed tot zijn recht komt

Voorbeeld: uitzonderlijke prestaties

  • Verantwoordelijk voor een omzetgroei van 250% in het rayon West-Nederland | Accountmanager | Rayonmanager
  • Barista – de lekkerste kopjes koffie drink je bij mij

Voorbeeld: kennis van de markt

  • Verbindt talenten met bedrijven, om zo wederzijds (werk)geluk te realiseren | Recruiter | Recruitment Consultant

Voorbeeld: competentie

  • Ervaren Inkoper met een talent voor onderhandelen zoekt nieuwe uitdaging in de doe-het-zelf branche

Tips voor werkzoekenden:

Wanneer je op zoek bent naar een nieuwe baan, is het belangrijk dat je makkelijk gevonden kunt worden door recruiters. Recruiters hebben vaak een speciaal account op LinkedIn waarmee ze makkelijk op bepaalde kernwoorden kunnen zoeken.

Als zij een vacature open hebben staan voor een functie als Accountmanager, zullen zij waarschijnlijk op LinkedIn gaan zoeken op het kernwoord ‘accountmanager’, ‘verkoper’, ‘buitendienst’ en/of ‘commercieel medewerker’. Het is dan van belang dat jouw kopregel minimaal een van deze kernwoorden bevat als je graag gevonden wilt worden door recruiters.

Een voorbeeld van een opvallende kopregel:

“Een verkoper in hart en nieren is klaar voor zijn volgende commerciële uitdaging, wie belt mij als eerste?”

Om te weten of je makkelijk gevonden kunt worden, kun je in LinkedIn bekijken hoe vaak een bepaalde functietitel voorkomt, zodat je weet of je het beste je huidige functietitel kunt gebruiken of dat een synoniem meer resultaten oplevert. Je kunt dit heel gemakkelijk doen door in LinkedIn te zoeken naar verschillende synoniemen van je huidige functietitel en te kijken hoe vaak het voorkomt. Zoals de afbeeldingen hieronder:

 

Denk er hierbij wel aan om bij engelse functietitels de zoekregio op Nederland te zetten. Daarnaast kun je je zoekresultaten ook specificeren op verschillende regio’s in Nederland. Dit kan handig zijn, omdat de populariteit van een functietitel kan verschillen per regio.

Als je meerdere woorden gebruikt bij een zoekopdracht, is het belangrijk om alle kernwoorden tussen aanhalingstekens te plaatsen. Bijvoorbeeld: “commercieel medewerker binnendienst”. Wanneer je de aanhalingstekens weglaat, zoekt LinkedIn namelijk naar alle termen afzonderlijk. Je krijg dan ook resultaten te zien als ‘medewerker horeca’, omdat het woord ‘medewerker’ erin voorkomt.

 

Door verschillende synoniemen van jouw functie te onderzoeken, kom je er snel achter welke functietitel de meeste resultaten oplevert. Over het algemeen is de functietitel die de meeste resultaten oplevert het beste om te gebruiken, omdat recruiters vaak op ‘algemene’ termen zoeken. Wanneer je een afwijkende functietitel gebruikt of er zelf één bedenkt is de kans klein dat een recruiter op de betreffende term gaat zoeken.

Enkele pijlers voor het maken van jouw kopregel

  • De kopregel is maximaal 120 karakters lang (inclusief spaties).
  • In previews worden alleen de eerste 80 tekens van je kopregel weergegeven.
  • Beschrijf niet alleen wie je bent en wat je doet.
  • Schrijf een kopregel die duidelijk maakt wat het voordeel is voor de lezer.
  • Gebruik kernwoorden die anderen waarschijnlijk gebruiken als ze naar je zoeken.
  • Gebruik komma’s of verticale lijnen ( | ) om zinnen te scheiden van elkaar.
  • Je kunt ook iconen gebruiken om op te vallen, deze kun je kopiëren en plakken van deze website.
  • Zorg ervoor dat je kopregel niet bestaat uit alleen maar hoofdletters.

Wekelijks handige downloads en praktische sollicitatie- en carrièretips ontvangen? Meld je aan op onze nieuwsbrief!

Zo schrijf je een LinkedIn headline waarmee je opvalt!

Je kopregel optimaliseren met kernwoorden- en zinnen is erg belangrijk voor jouw LinkedIn profiel. Gebruik jouw kopregel om te laten zien wie jij bent en wat jouw toegevoegde waarde is. Doe dit door woorden te gebruiken waarop jij gevonden wilt worden door recruiters. Het belangrijkste is dat je iemands interesse wekt.

Stelling: een opvallende kopregel is alleen belangrijk tijdens de zoektocht naar een baan!

Eens of oneens? Laat het ons weten in een reactie!

Op zoek naar een toffe baan?
Bij ons staat de kandidaat centraal!

Bekijk vacatures

3 Reacties op "Zo schrijf je een LinkedIn kopregel waarmee je opvalt!"

Laat een reactie achter:

Velden gemarkeerd met een * zijn verplicht!

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd!

    • Sylvia Beune
    • 29 maart 2018

    Oneens. Recruiters moeten je zoveel als mogelijk volgen.

    • Tim
    • 29 mei 2018

    Hey,
    Als je in je kopregel een kemel van een dt fout zet zoals in het voorbeeld mbt kennis van de markt, dan zal die vooral op veel gelach onthaald worden…

      • Carmen Gruson
      • 29 mei 2018

      Hoi Tim,

      Bedankt voor je oplettendheid. Ik heb het aangepast.

      Groet,
      Carmen

Send this to a friend