Hoe ga je om met veranderingen op het werk? 6 tips

  • Natasja van Wijk
  • 13 september 2022

De wereld om ons heen is voortdurend aan het veranderen. Om mee te gaan met de tijd en niet achterop te raken bij de concurrentie, is het van belang dat organisaties mee veranderen. Banen verdwijnen en nieuwe functies ontstaan, maar ook nieuwe manieren van werken en de samenstelling van bedrijven veranderen. 

Wanneer een organisatie verandert, moet jij je voorbereiden op deze verandering en ermee leren omgaan. Veranderingen op het werk nemen onzekerheid en stress met zich mee. Om deze uitdaging gemakkelijker te maken, geven wij 6 tips voor het omgaan met veranderingen op het werk. 

Veranderingen op het werk

Er zijn vele soorten veranderingen op het werk: van een volledige herstructurering van het bedrijf tot een nieuwe rol binnen een afdeling. Verandering op het werk wordt onderverdeeld in 5 type veranderingen:

  • Bedrijfsbrede verandering: dit gaat over veranderingen die het hele bedrijf beïnvloeden. Denk hierbij aan het veranderen van de secundaire arbeidsvoorwaarden, het invoeren van nieuwe software of een nieuwe leidinggevende.  
  • Verandering van de medewerkers: dit is elke verandering die betrekking heeft op de medewerkers binnen het bedrijf. Voorbeelden zijn het ontslaan van medewerkers, personeelswerving of promoties. 
  • Transformationele verandering: dit zijn strategische veranderingen die invloed hebben op het hele bedrijf. Een bedrijf kiest er bijvoorbeeld voor om de kernwaarden of missie te veranderen om bepaalde langetermijndoelstellingen te bereiken. 
  • Remediërende verandering: met dit type verandering worden slechte prestaties of tekortkomingen binnen het bedrijf aangepakt. Het kan gaan om het creëren van nieuwe functies of het schrappen van bepaalde tools die veel geld kosten. 
  • Ongeplande verandering: deze veranderingen vinden plaats wanneer er iets gebeurt waardoor het bedrijf genoodzaakt is een verandering door te voeren. Bijvoorbeeld het terugroepen van producten of een manager die onverwacht opstapt. 

Wekelijks handige downloads en praktische sollicitatie- en carrièretips ontvangen? Meld je aan op onze nieuwsbrief!

Aanmelden

6 tips om met veranderingen op het werk om te gaan

#1 Erken de verandering

Het erkennen van een verandering op het werk is de eerste stap om er beter mee om te gaan. Accepteer dat de verandering plaatsvindt: je ertegen verzetten heeft geen zin. Iedereen krijgt in zijn of haar loopbaan te maken met veranderingen. Wanneer je dit inziet, ben je minder verrast wanneer er een verandering in het bedrijf plaatsvindt. 

#2 Wees flexibel 

Als je flexibel bent, is het voor jou gemakkelijker om je aan te passen aan onverwachte veranderingen op het werk. Wanneer je flexibel bent doe jij je best om collega’s te ondersteunen die hulp of advies nodig hebben. Op deze manier is het voor anderen eenvoudiger om met jou te werken en komen veranderingen eerder tot stand. Voorbeelden van flexibiliteit zijn: makkelijk kunnen schakelen, openstaan voor nieuwe ideeën, eenvoudig van gedragsstijl of aanpak veranderen en creativiteit. 

#3 Denk positief

We begrijpen dat verandering niet altijd leuk is. Misschien heb jij net je draai in het bedrijf gevonden, of bevalt de huidige manier van werken je goed. Voor jou hoeft er niks te veranderen. Als er veranderingen plaatsvinden in het bedrijf, denk je misschien dat het jouw werk op een negatieve manier beïnvloedt.

Je weet dit echter niet van tevoren. Stop met angstige gedachten en probeer positief te denken. Door alleen maar negatieve gedachten en scenario’s in je hoofd te bedenken over de toekomst van je werk, maak je het jezelf alleen maar lastiger om met verandering om te gaan. Stop deze negatieve gedachten en verander ze in een positieve mindset. Ga op zoek naar mogelijkheden in de veranderde werkomgeving om meer betrokken te raken. Op deze manier maak jij het voor jezelf gemakkelijker om je aan te passen en gaat de verandering niet ten koste van jouw werkgeluk. 

#4 Communiceer met anderen

Eén van de belangrijkste aspecten van een verandering in een organisatie is communicatie. Bij het doorvoeren van een verandering is het van belang dat alle betrokken partijen op één lijn zitten. Een slechte communicatie bij de verandering leidt alleen maar tot meer angst rond het idee van verandering. Bespreek je onzekerheden en angsten en stel vragen bij onduidelijkheden. Op deze manier worden je zorgen aangepakt en is het eenvoudiger om met de verandering om te gaan. 

Communiceer zowel met je collega’s als je leidinggevende. Zij kunnen je helpen bij je nieuwe taken of een andere verandering binnen het bedrijf. Door goed te communiceren met je leidinggevende, laat je zien dat je proactief bent en veel waarde hecht aan de verandering.

#5 Doe een zelfevaluatie 

Bij het doorvoeren van een verandering is het nuttig om inzicht te krijgen in de manier waarop jij ermee omgaat. Maak inzichtelijk wat jouw sterke punten zijn en waarin jij je nog moet ontwikkelen. 

Nadat jij je vaardigheden, talenten, en ontwikkelingsmogelijkheden voor ogen hebt, is het tijd om nieuwe doelen voor jezelf te stellen. Maak je doelen SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdgebonden). Welke vaardigheden moet je ontwikkelen en op welke manier ga jij je verder ontwikkelen? Door doelen te stellen ben je in staat om je angst voor de verandering te verminderen en geeft het je voldoening wanneer je deze doelen behaalt. Dit zorgt voor meer succes bij elke verandering en laat je nadenken over de toekomst in plaats van stil te staan bij het verleden. 

#6 Ontspan

Onze laatste tip is om de verandering op je af te laten komen. Het is onmogelijk om de hele tijd op maximaal productiviteitsniveau te werken. Er zijn altijd wel eens dagen dat dingen niet gaan zoals je wilt. Een verandering in de organisatie kost waarschijnlijk best wel wat energie. Nieuwe indrukken, meer taken op je bordje of nieuwe software die is ingevoerd: het is allemaal even wennen. 

Geniet tussen het harde werken door van wat frisse lucht door een korte wandeling te maken, luister naar rustgevende muziek of probeer eens te mediteren. Ook door grenzen te stellen en leren ‘nee’ te zeggen zorg je ervoor dat alle stress zich niet ophoopt.

Hoe met veranderingen op het werk omgaan? 

Organisaties veranderen voortdurend. Op een goede manier met verandering omgaan bespaart een hoop stress. De eerste stap is het erkennen van de verandering. Door flexibel te zijn is het voor anderen en voor jezelf gemakkelijker om de verandering door te voeren. Stop negatieve gedachten over de verandering en probeer er met een positieve houding mee om te gaan. Bespreek je onzekerheden, stel voldoende vragen en stel voor jezelf nieuwe doelen om je nog meer te ontwikkelen. Tot slot is het goed om tussendoor te ontspannen, zodat jij je energie op peil houdt terwijl je aan deze verandering werkt. 

Stelling: Verandering op de werkvloer zorgt voor een betere samenwerking tussen collega’s.

Eens of oneens? Laat het ons weten in de reacties!

Interessant blog? Blijf op de hoogte van alles omtrent solliciteren via onze social media kanalen. Volg ons op:

0 Reactie op "Hoe ga je om met veranderingen op het werk? 6 tips"

Laat een reactie achter:

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd!

*Reactie
*Naam
*E-mailadres
Consent