Jezelf profileren op de werkvloer: 4 tips

  • Natasja van Wijk
  • 16 april 2024

Hoe profileer je jezelf op de werkvloer? Hoewel hard werken en kwaliteit leveren een standaard zijn voor de meeste werknemers, blijft het soms lastig om de erkenning te krijgen die je verdient.

De kans om door te groeien binnen een organisatie ligt niet altijd voor het oprapen. Soms dien je het heft in eigen handen te nemen en die kans zelf aan te grijpen. 

In dit blog zoomen we in op een aspect van persoonlijke ontwikkeling binnen je loopbaan: hoe kun jij jezelf profileren op de werkvloer? Is inzet tonen en je deadlines halen tegenwoordig genoeg? Je leest het in dit blog. 

Wat betekent dat eigenlijk, jezelf profileren?

Jezelf profileren betekent dat je jezelf op een bepaalde manier neerzet, zodat anderen een beeld krijgen van wie jij bent. Je laat zien wie je bent, wat jouw karakter is en hoe jij jezelf onderscheidt van de rest. De redenen om jezelf te profileren lopen uiteen. Denk bijvoorbeeld aan de volgende redenen:

  • Je wilt duidelijk maken aan anderen wie je bent.
  • Je wilt laten zien wat je doet.
  • Je wilt hogerop komen binnen jouw organisatie (meer verantwoordelijkheid).
  • Je wilt een breder takenpakket.
  • Je wilt erkenning en waardering voor je werk.

Om jezelf goed te profileren en zo sturing te geven aan wat je wil bereiken, geven wij in dit blog 4 tips die je hierbij kunnen helpen.

#1 Zorg voor voldoende zelfkennis

Wanneer je van plan bent jezelf op je werk te profileren, is het van belang dat je jouw eigen profiel kent. Vraag jezelf eens af hoe verbonden jij bent met je eigen drijfveren, waarden en motivatie. Wanneer je dit inziet en toegeeft, kun je jezelf authentiek noemen.

Door je eigen profiel te kennen, weet je op welke punten jij jezelf kunt profileren. Dit betekent dat je goed in beeld moet hebben wat jouw kwaliteiten zijn en waar je aandachtspunten liggen. Breng ze voor jezelf in kaart.

Bijvoorbeeld:

  • Kwaliteiten: integer, oog voor detail en een helicopterview.
  • Aandachtspunten: meer geduld tonen, meer verantwoordelijkheidsgevoel opbouwen en meer flexibiliteit tonen.

Nu jij jouw profiel in kaart hebt gebracht, is het van belang dat je dit met anderen (je collega’s) deelt. Op deze manier profileer jij jezelf op de werkvloer:

  • Deel je leerpunten door taken/opdrachten te vragen waar je de mogelijkheid krijgt om je leerpunten te verbeteren.
  • Laat je kwaliteiten zien door ze samen met collega’s te delen. Voorbeeld: jij hebt een ‘helicopterview’ en daarom heb je gezien dat proces X efficiënter kan worden uitgevoerd. Dit bespreek je met je collega’s en leidinggevende.
  • Deel je aandachtspunten door aan je collega’s te vragen of zij je op een situatie willen wijzen waarin je bijvoorbeeld geduldiger zou moeten zijn.

Wanneer je de bovenstaande punten uitvoert, laat je jezelf zien. Grote kans dat dit binnen jouw organisatie wordt gewaardeerd!

#2 Laat zien waar je mee bezig bent

Voor veel werknemers is het aannemelijk dat de leidinggevende op de hoogte is van de uitgevoerde werkzaamheden. Maar geldt dat in alle gevallen? Het is per functie verschillend in welke mate jouw leidinggevende op de hoogte is of moet zijn van jouw werkzaamheden.

Maar het laten zien waar je mee bezig bent is vaak een goed teken. Hiermee wek je de interesse van je leidinggevende en collega's. Dit betekent dus dat je jezelf op de voorgrond moet zetten. Er is niks mee om je behaalde successen te delen. Op deze manier laat jij jezelf zien! Je kunt op verschillende manieren laten zien waar je mee bezig bent, bijvoorbeeld:

  • Wanneer je meerdere mensen wil laten weten waar je de afgelopen tijd mee bezig bent geweest kun je het aankomend overleg bijvoorbeeld gebruiken. Het is wel van belang af te stemmen of het delen van jouw taken bij de aard van het overleg past (een informatief overleg is een geschikte overlegvorm om te delen waar je mee bezig bent).
  • Plan een 1 op 1 moment met je leidinggevende. Tijdens dit gesprek kun je precies bespreken waar jij je de afgelopen tijd mee bezig hebt gehouden. Tevens kun je de behaalde resultaten en doelstellingen samen bepreken.
  • Deel met je directe collega's jouw takenpakket. Je kunt hen vragen of zij het ook met jou delen (mochten jullie nog niet of onvoldoende op de hoogte zijn van elkaars taken). Je kunt dit doen door een samenvattend document te maken van jouw takenpakket. Vraag je andere collega's om dit ook te doen, zodat je dit vervolgens met elkaar kunt delen.

Wekelijks handige downloads en praktische sollicitatie- en carrièretips ontvangen? Meld je aan op onze nieuwsbrief!

Aanmelden

#3 Zorg voor verbinding 

Jezelf profileren doe je niet alleen door je eigen kwaliteiten te erkennen en te tonen. Je profileert jezelf ook door verbinding op de werkvloer (met je collega's) te creëren. Collega’s zijn namelijk belangrijker dan je denkt. Ze dragen bijvoorbeeld bij aan je ontwikkeling en werktevredenheid. 

Het is dus essentieel om je verbonden te voelen met je collega’s. Dit doe je onder andere door een collega te complimenteren of te ondersteunen bij een gecompliceerde opdracht. Door zo nu en dan een compliment te maken of te assisteren bij een gecompliceerde taak,  is de kans groot dat de afstand tussen jullie verkleint. Zo schakel je naar een open en benaderbare samenwerking. Op (korte of lange) termijn zul je je daardoor ook meer verbonden voelen met de afdeling en/of de hele organisatie.

#4 Sta open voor verandering

Tot slot: sta open voor verandering en stap daarmee uit je comfort zone. Je ziet vaak dat mensen het lastig vinden om ‘alleen’ uit deze comfort zone te stappen, omdat we de neiging hebben om dit pas te doen wanneer anderen dit ook doen.

Laat je werkomgeving weten dat je openstaat voor verandering. Organiseer eens een brainstormsessie met collega's of probeer waar mogelijk te kijken of je een dagelijkse routine kunt doorbreken. 

Wie weet wat het jou allemaal oplevert (meer verantwoordelijkheid of een ander takenpakket). Dus wacht niet op een ander, maar onderneem zelf actie!

Jezelf profileren

Wanneer je meer erkenning en succes wil, kun je daar zelf een bijdrage aan leveren door jezelf te profileren. Dit doe je door:

  • Je zelfkennis in kaart te brengen en te delen.
  • Anderen te laten zien waar je mee bezig bent.
  • Een band te creëren met je collega’s
  • Open te staan voor verandering.
Update: Dit blog over jezelf profileren verscheen voor het eerst op 4 april 2017 en werd op 16 april 2024 geactualiseerd.

Waarom is het voor jou van belang om jezelf te profileren op de werkvloer? Wat wil jij daardoor bereiken?

Laat het ons weten in een reactie!

Interessant blog? Blijf op de hoogte van alles omtrent solliciteren via onze social media kanalen. Volg ons op:

1 Reactie op "Jezelf profileren op de werkvloer: 4 tips"

Laat een reactie achter:

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd!

*Reactie
*Naam
*E-mailadres
Consent

    • Debbi
    • 5 februari 2019

    Waarom je beter profileren omdat ik graag een vaste baan wil hebben. Ook bij collega’s kom ik blijkbaar niet goed over. Na mijn geweten breng ik altijd mijn zin goed over maar blijkbaar valt het in de verkeerde keelgat…waardoor mij niet lukt om een vaste baan te krijgen. Erg jammer terwijl ik een vriendelijk en behulpzame persoon bent.