5 tips voor het loslaten van je werk
- Natasja van Wijk
- 5 augustus 2025
Iedereen ervaart weleens stress op het werk, maar sommige mensen blijven hier continu in hangen en kunnen hun werk niet loslaten. Met veel plezier naar je werk gaan is heel fijn, omdat je jouw passie in je werk kwijt kunt.
Toch is het goed om niet voortdurend met je werk bezig te zijn en je werk af en toe los te laten.
Door je werk los te laten ga je juist effectiever werken en meer genieten van zowel je werk- als privéleven. Lees in ons blog 5 tips voor het loslaten van je werk!
Waarom is jouw werk loslaten moeilijk?
Misschien weet je niet zo goed waarom je het loslaten van jouw werk moeilijk vindt. Vind je het juist heel erg leuk en krijg je er geen genoeg van? Of heb je te veel hooi op je vork genomen en krijg je het anders niet af binnen de tijd die je ervoor hebt?
Daarnaast is het mogelijk dat je jezelf perfectionisme oplegt, jezelf overal verantwoordelijk voor voelt of geen grenzen stelt tussen je werk- en privéleven. Kortom, genoeg valkuilen om moeite te hebben met het loslaten van je werk. Ga eerst na waarom het je niet lukt om je werk los te laten en pas daarna de onderstaande tips toe.
#1 Creëer rust in je hoofd
Er ontstaat stress wanneer er geen overzicht is tussen de taken die je nog moet doen. Door vele to do’s te onthouden word je onrustig in je hoofd.
Schrijf jouw taken daarom op en maak een to do lijstje. Begin met de taken met de hoogste prioriteit en schrijf daarna de minder belangrijke taken op. Je weet zo precies waar je aan toe bent en welke taken er nog moeten gebeuren.
Doe dit aan het begin van de dag. Zo weet je wat je die dag te wachten staat. Markeer vervolgens de taken die je afgewerkt hebt. Maak aan het eind van de dag een nieuw lijstje met de overgebleven taken en de taken die er die dag bijgekomen zijn.
De volgende dag weet je precies weer waar je aan begint en wat je nog moet doen. Je zorgt er voor dat je geen taken in je hoofd mee naar huis neemt. Zo geniet je thuis optimaal van je privéleven.
Maak naast je dagelijkse to do lijstjes ook een grotere planning waar jij je globaal aan houdt. Zo weet je waar je wekelijks of maandelijks aan toe bent. Dit zorgt voor nog meer rust in je hoofd. Lees hier tips om beter te leren plannen!
#2 Werk vooral aan je belangrijkste taken
Als je jouw werk af krijgt is het makkelijker om je werk los te laten. Werk eerst aan jouw belangrijkste taken die echt af moeten. Je krijgt een voldaan gevoel als je deze taken hebt afgewerkt. Bepaal welke belangrijkste taak je die dag gaat afronden en hoe laat je stopt als dit niet lukt. Zo ga je efficiënter werken!
Ga wel van tevoren na of het belangrijk is om koste wat het kost alle taken af te krijgen die dag.
Wat zou er gebeuren als je dit niet zou doen? Indien er taken zijn die wel even kunnen wachten, zet je deze opzij. Zo krijgen werkgedachtes niet de overhand.
#3 Ruim je werkplek op
Een opgeruimde werkplek zorgt voor minder stress. Mensen ervaren stress wanneer ze geen nieuwe informatie kunnen opnemen of kunnen ordenen. Indien je jouw werkplek opruimt of wel je mailbox leeg maakt is het makkelijker om nieuwe informatie te verwerken.
De voordelen van een opgeruimde werkplek zijn een groter prestatievermogen, je bent productiever en het vermindert stress. Hierdoor laat je jouw werk gemakkelijker los.
Lees hier meer voordelen van een opgeruimde werkplek!
#4 Durf de boel los te laten
Zodra je naar huis gaat na je werk is het belangrijk om je werk los te laten. Zeker aan het einde van de week. Het is niet verstandig om je werk mee te nemen het weekend in.
Schiet er tijdens de route op weg naar huis je nog iets te binnen? Schrijf dit in je notities op of neem het op in een spraakmemo. Zo sluit je jouw werkweek af zonder dat je werkgedachtes nog door je hoofd spoken. Hierdoor ontspan en geniet je helemaal van jouw privéleven.
Leg ook je werktelefoon weg als je thuis komt of als je andere activiteiten gaat doen. Zo voorkom je dat je nog even snel je werkmail checkt als je naar de sportschool loopt of dat je de hele avond op de bank mails ligt te beantwoorden.
Heb je geen werktelefoon? Zet dan je push berichten uit. Als het echt dringend is kunnen ze je altijd bellen.
Voordat je gaat slapen is het ook belangrijk dat je twee uur geen beeldschermen bekijkt. Dit zorgt ervoor dat je goed in slaap komt en dus ook tot rust komt.
#5 Laat je lichaam herstellen
Na je werk is het belangrijk om je lichaam te laten herstellen, zodat je de volgende dag weer fris aan het werk gaat. Je lichaam heeft twee standen: een actiestand en een herstelstand. Als je in de actiestand zit dan is je lichaam niet aan het herstellen.
Indien je te lang in de actiestand staat kunnen er lichamelijke gevolgen optreden zoals slechte slaap, overprikkeling en verstoorde hormoonhuishouding. Dit leidt vervolgens tot hoofdpijn, rugpijn, duizeligheid, tintelingen, kort lontje, gejaagd gevoel of huilbuien. Het kan uiteindelijk zelfs leiden tot een burn-out.
Zorg er dus voor dat jouw lichaam ook voldoende in de herstelstand komt. Dit betekent dat je lichaam minimaal 1 uur per dag in de herstelstand komt en daarnaast de dag afsluit met 2 herstel uren. Zorg voor een kwalitatief goed herstel, dit doe je door 4 elementen aan te pakken:
1. Kalmeer het lichaam
Het lichaam kalmeert door te sporten, gezond te eten, ademoefeningen, yoga en goed slapen.
2. Verwerk informatie
Zorg ervoor dat je elke 90 minuten een kleine pauze neemt. Je , waardoor jouw lichaam dan heeft dan de tijd heeft om meer informatie te verwerken. Ga in de micropauze bijvoorbeeld even wandelen of een klein stukje fietsen. Zo worden je gedachten vrij gemaakt.
3. Verwerk emoties
Je hersenen hebben het nodig om af en toe even te stoppen met het verwerken van emoties. Praat erover met een collega, schrijf ze van je af of ga even mediteren. Lees hier tips hoe je omgaat met emoties op de werkvloer!
4. Laad op
Om op te laden is het belangrijk dat je iets voor jezelf doet waar je blij van wordt. Iets actiefs is beter dan bijvoorbeeld op de bank hangen. Maak muziek, leer iets nieuws of doe iets met vrienden.
Als je deze vier fases per dag hebt doorlopen is het belangrijk om stil te staan bij je eigen herstel. Herstel je voldoende op alle 4 de vlakken en wat kan er beter? Bedenk dit voor jezelf en probeer dit de week erop beter te doen. Als je de 4 fases doorlopen hebt zul je jouw werk steeds beter kunnen loslaten.
Wekelijks handige downloads en praktische sollicitatie- en carrièretips ontvangen? Meld je aan op onze nieuwsbrief!
Laat je werk los!
Ga eerst bij jezelf na waarom het loslaten van jouw werk moeilijk is, zo weet je waar je aan kunt werken. Gebruik to do lijstjes en creëer rust in je hoofd. Zo kun je werken aan de belangrijkste taken. Deze geven jou ook een voldaan gevoel. Dit zorgt ervoor dat je jouw werk minder snel meeneemt naar huis.
Zorg ervoor dat je jouw werkplek opruimt en durf de boel los te laten. Laat vervolgens je lichaam herstellen door je lichaam te kalmeren, informatie en emoties te verwerken en op te laden. Zo begin je weer fris en opgeruimd aan een nieuwe dag of werkweek.
Update: Dit blog over je werk loslaten verscheen voor het eerst op 1 december 2020 en werd op 5 augustus 2025 geactualiseerd.Stelling: het meenemen van je werk naar huis zorgt voor meer spanning en stress.
Eens of Oneens? Laat het ons weten in de reacties!

0 Reactie op "5 tips voor het loslaten van je werk"