5 tips voor een succesvol telefonisch interview

  • Natasja van Wijk
  • 6 juni 2023

Op een openstaande vacature wordt vaak meerdere keren gereageerd. Echter worden niet alle sollicitanten daadwerkelijk uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek.

Een werkgever bekijkt eerst welke sollicitanten in aanmerking komen voor de functie. Veel ondernemingen doen dit door een telefonisch interview onder de sollicitanten af te nemen. Om jou te helpen bij het voorbereiden van een succesvol telefonisch interview, geven we in ons blog waardevolle tips die jou verder helpen in het sollicitatieproces.

Wat is een telefonisch interview?

Een telefonisch interview is een vorm van screenen, waarmee op een snelle manier wordt achterhaald of een kandidaat geschikt of ongeschikt is voor de functie. Een groot voordeel is dat beide partijen niet naar een fysieke locatie hoeven te komen, waardoor een telefonisch interview makkelijker en minder tijdrovend is dan een sollicitatiegesprek.

Een telefonisch interview klinkt simpel, maar kan slecht aflopen als je niet goed bent voorbereid. In het ergste geval maak je geen goede indruk en word je niet uitgenodigd voor het sollicitatiegesprek. Om te voorkomen dat je een slechte indruk maakt, delen we vijf tips die jou helpen om het beste uit jouw telefonisch interview te halen.

#1 Ken je cv en motivatiebrief

Op basis van je cv en motivatiebrief ben je door de eerste selectieronde heengekomen. De werkgever is geïnteresseerd en wil je beter leren kennen door middel van een telefonisch interview.

Je kunt ervan uitgaan dat er tijdens het gesprek vragen worden gesteld op basis van je sollicitatie. Denk aan vragen als: "Waarom ben je vijf jaar geleden van sector veranderd?", "Wat is typerend voor jouw werkstijl?", "Welke relevante werkzaamheden heb je uitgevoerd bij je vorige werkgever?" of  "Waarom wil je juist voor dit bedrijf werken?".

De kans is groot dat je jouw cv niet bij de hand hebt als je telefonisch wordt benaderd door je potentiële werkgever. Om te voorkomen dat je niet (juist) antwoordt op de vragen, moet je ervoor zorgen dat je weet op welke vacatures je hebt gereageerd, welke motivatiebrieven daarbij horen en wat er in je cv staat!

Wekelijks handige downloads en praktische sollicitatie- en carrièretips ontvangen? Meld je aan op onze nieuwsbrief!

Aanmelden

#2 Zorg voor een rustige omgeving

Een telefonisch interview kan op de meest onverwachte momenten plaatsvinden. Misschien ben je wel bezoek zijn bij je familie voor een verjaardag, of ben je onderweg naar een afspraak.

Als er te veel ruis om je heen is, versta je jouw gesprekspartner niet goed en ben je zelf ook slecht verstaanbaar. Daarnaast zijn omgevingsgeluiden niet bevorderlijk voor je concentratie.

Zorg er dus voor dat je het gesprek in een rustige omgeving voert waar de afleiding minimaal is. Indien dit niet mogelijk is, vraag dan aan de recruiter om je later terug te bellen.

#3 Stemgebruik

Bij een telefoongesprek gebruik je slechts één zintuig om iemand te beoordelen. Jouw stem speelt dan ook een cruciale rol bij een telefonisch interview. Het op een juiste manier inzetten van je stem heeft een positieve invloed op de beoordeling van het telefoongesprek. Let hierbij op de volgende zaken:

  • Intonatie

In een face-to-face gesprek onderbouw je jouw uitspraken en zet je kracht bij met behulp van lichaamstaal. Met een gezichtsuitdrukking, handgebaar of houding zeg je soms meer dan met woorden. In een telefoongesprek ben je echter volledig afhankelijk van je stem.

Zet je stem dan ook overtuigend in bij het benadrukken van belangrijke uitspraken. Door je stem zo nu en dan te verheffen, voorkom je een monotoon gesprek. Dit zorgt ervoor dat je gesprekspartner zijn of haar concentratie niet verliest en de belangrijke onderdelen van het gesprek beter onthoudt.

  • Rustig spreken

Een telefonisch interview kan voor veel spanning zorgen, omdat je onverwachts vragen moet beantwoorden die de toekomst van je carrière kunnen bepalen. Mensen die nerveus zijn, zijn geneigd om sneller te praten en ongemakkelijke stiltes op te vullen met irrelevante uitspraken.

Wanneer je gespannen bent of op voorhand weet dat je nerveus gaat zijn tijdens het gesprek, is het belangrijk om te oefenen met stiltes.

Stiltes zijn een handig hulpmiddel tegen stress, maar zorgen er ook voor dat je professioneel overkomt. Door korte pauzes in te lassen, heb je meer tijd om na te denken over de gestelde vraag. Hiermee geef je jezelf de kans om de juiste woorden te vinden en om tot een goed antwoord te komen.

Las een pauze in na het beantwoorden van elke vraag. Hierdoor kom je weer even op adem en geef je de gesprekspartner de kans om jouw woorden te verwerken. Let er wel op dat je niet te veel of te lange pauzes inlast. In dit geval kan je gesprekspartner zich gaan ergeren aan de lage snelheid van het gesprek.

  • Lach en wees vriendelijk

Wellicht klinkt deze tip een beetje raar. Je ziet elkaar immers niet, waardoor lachen misschien overbodig lijkt. Regelmatig lachen zorgt echter voor een vriendelijke en open sfeer. Dit is niet alleen bevorderlijk voor de toon en het vervolg van het gesprek, maar ook voor de indruk die je achterlaat op de werkgever.

#4 Voicemail

Het is niet altijd mogelijk om op elk moment van de dag bereikbaar te zijn. De kans is dus aanwezig dat jij je telefoon niet kunt opnemen. In dit geval laat je met jouw voicemail een eerste indruk achter.

Zodra je begint met solliciteren is het belangrijk om een professioneel voicemailbericht in te spreken. Het is een standaard onderdeel van de sollicitatie-etiquette die bijdraagt aan het vinden van een baan. Daarnaast kost het inspreken van een voicemailbericht slechts een paar minuten tijd. Laat deze kans dus niet links liggen.

Allereerst dien je jouw voicemail te activeren. Dit kun je doen door je provider te bellen en deze vervolgens te activeren. Als jij jouw voicemail al geactiveerd hebt, kan het geen kwaad om het bericht te controleren. Wellicht heb je in het verleden iets ingesproken dat niet meer past bij je huidige carrièreniveau.

Spreek een duidelijke voicemail in en stuur aan op een vervolggesprek. Houd het bericht kort en noem altijd je naam. Dan weet de beller dat hij/zij de juiste persoon heeft benaderd.

Voorbeeld: “Dit is de voicemail van Jan Jansen. Spreek uw bericht in na de piep, dan bel ik u zo spoedig mogelijk terug”.

Luister ter controle je ingesproken voicemailbericht nog een keer terug, voordat je het activeert. Vergeet ook niet om je voicemail nauwlettend in de gaten te houden bij gemiste oproepen.

#5 Geef je beschikbaarheid aan

Om onduidelijkheden te voorkomen, kun je in de begeleidende e-mail van je sollicitatie aangeven dat je mobiel bereikbaar bent. Dit verlaagt de drempel voor de werkgever om jou te bellen als hij/zij vragen heeft.

Je kunt ook aangeven op welke dagen en tijdstippen je bereikbaar bent. Doe dit bijvoorbeeld door de volgende tekst te vermelden: “Ik ben van dinsdag tot en met vrijdag bereikbaar van 08:00 tot 17:00”. Een bijkomend voordeel hiervan is dat je weet op welke tijdstippen je op je hoede moet zijn voor een telefonisch interview.

Een succesvol telefonisch interview

Zodra je je sollicitatie hebt verzonden, moet je voorbereid zijn op een telefonisch interview. Hanteer de bovenstaande tips om de kans op succes te vergroten.

Zorg ervoor dat je jouw eigen loopbaan kent en carrièrekeuzes kunt onderbouwen. Gebruik je stem op de juiste manier, zoek een ruimte waarin je goed verstaanbaar bent, spreek een professioneel voicemailbericht in en geef je beschikbaarheid aan in je sollicitatie!

  Update: dit blog over het telefonisch interview verscheen voor het eerst op 10 januari 2017 en werd op 6 juni 2023 geactualiseerd.  

Wat is jouw ervaring met een telefonisch interview? En wat voor tips zou jij aanbevelen? Help anderen en laat het ons weten in een reactie!

Interessant blog? Blijf op de hoogte van alles omtrent solliciteren via onze social media kanalen. Volg ons op:

0 Reactie op "5 tips voor een succesvol telefonisch interview"

Laat een reactie achter:

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd!

*Reactie
*Naam
*E-mailadres
Consent