Groeikansen herkennen en aangrijpen bij je huidige werkgever

WETALENT blog afbeelding over: Groeikansen herkennen en aangrijpen bij je huidige werkgever

Wanneer mensen denken aan groeien of carrière maken, fantaseren ze vaak over hun volgende baan bij een andere werkgever. Hoewel je met het switchen van werkgever nieuwe kansen kunt creëren, zijn er ook andere manieren die minder radicaal zijn.

Groeikansen doen zich namelijk overal voor, ook bij je huidige werkgever. Wanneer je eenmaal in staat bent om interne groeikansen (op tijd) te herkennen en aan te grijpen, kun je doorgroeien zonder van werkgever te hoeven switchen.

Om je hierbij te helpen en om te voorkomen dat je onbewust kansen misloopt, geven we deze week 5 tips!

Groeikansen

Houd bij het lezen van dit artikel in het achterhoofd dat een groeikans pas goed is, wanneer jij erop vooruitgaat (en dan hebben we het niet over salaris).

Breng voor jezelf duidelijk in kaart welke kant je op wilt en welke stappen je moet nemen om er te komen. Gebruik je persoonlijke drijfveren als leidraad. Op die manier zul je nooit spijt krijgen van je keuze!

#1 Inspelen op vraag en aanbod

Er is altijd vraag naar iets binnen een bedrijf: vraag naar producten, diensten, mensen of simpelweg een verbetering. Door proactief op zoek te gaan naar deze vraag en daar op in te spelen, kun je je eigen kansen creëren.

Het is hierbij belangrijk dat je weet hoe de organisatie in elkaar steekt. Hoe verdient het bedrijf geld? Met wie wordt er samengewerkt? Welke belangrijke ontwikkelingen vinden er plaats? En wie vervullen de belangrijke rollen?

Pas wanneer je dit begrijpt, weet je ook waar de échte kansen liggen en aan welke vraag je moet voldoen om de grootste persoonlijke groei te realiseren.

Wanneer je bijvoorbeeld merkt dat er steeds meer vraag ontstaat naar mensen met ervaring in webdesign  (door de toenemende online verkopen), kun je overwegen een cursus te gaan volgen om aan de vraag te voldoen.

#2 Kansen komen met een goede reputatie

Het voordeel van intern carrière maken, is dat je gebruik kunt maken van je reputatie.

Een goede reputatie kan bijvoorbeeld het verschil maken wanneer je een promotie probeert binnen te halen, een voorstel doet bij je leidinggevende of een punt probeert te maken tijdens een vergadering.

Jouw acties plus hetgeen andere mensen over je zeggen, vormen samen jouw reputatie. Hoewel een reputatie subjectief is, zijn er wel een aantal trucjes om het (over het algemeen) te verbeteren of te optimaliseren:

  • Wees betrokken bij het bedrijf en je collega’s. Leer mensen kennen en wees beschikbaar wanneer nodig.
  • Voeg (altijd) daad bij woord. Inconsistentie op dit vlak zorgt voor een gebrek aan vertrouwen.
  • Zet zo nu en dan je eigen prioriteiten opzij om een ander te helpen. Met behulpzaamheid vergroot je jouw gunfactor.
  • Ga een stapje verder dan van je wordt verwacht. Moet je 10% besparen? Bespaar 15%. Is de deadline over 14 dagen? Doe het in 10 dagen.
  • Zorg ervoor dat je voorkomen overeenkomt met wat je doet, maar ook met wat je ambieert. Zowel kleding als lichaamstaal zijn cruciaal om het juiste voorkomen te creëren.
  • Wees authentiek, want dat maakt het makkelijker om consistent te zijn. Zorg ervoor dat je doet waar je voor staat! 

Vergeet niet dat jij jezelf beoordeelt op basis van je intenties, terwijl anderen je beoordelen op basis van je acties. Vertaal intenties en ideeën dus naar concrete acties die je uit gaat voeren.

#3 Richt een cross-functioneel team op

Een cross-functioneel team bestaat uit leden met verschillende expertises die samen naar een gemeenschappelijk doel werken. Een groot voordeel van dergelijke teams is dat door de diverse input innovatieve ideeën ontstaan en iedereen ervan leert (en dus groeit).

Niet elk bedrijf maakt gebruik van cross-functionele teams, maar vaak is er wel de ruimte om het te proberen. Zoek deze ruimte op en zet een project of vergadering op touw, waar leden van verschillende afdelingen aan deelnemen.

Zo kun je als Marketeer bijvoorbeeld besluiten om naast de andere Marketeers ook iemand van de klantenservice en de financiële afdeling deel te laten nemen aan de vergadering. De klantenservice staat in direct contact met de klant en beschikt wellicht over zeer waardevolle informatie. Iemand van de financiële afdeling kan direct aangeven of een idee financieel haalbaar is, of niet.

Simpele initiatieven als deze kunnen leiden tot baanbrekende ideeën en projecten. Daarnaast groeit de initiatiefnemer vaak automatisch door tot leider van het project. Op die manier kun je ook aan je leiderschapsvaardigheden werken.

Let er wel op dat het een flinke uitdaging kan worden. Hoe diverser de groep, hoe groter de kans op meningsverschillen en (belangen)conflicten.

Wekelijks handige downloads en praktische sollicitatie- en carrièretips ontvangen? Meld je aan op onze nieuwsbrief!

#4 Intern solliciteren

Bij elk bedrijf, groot of klein, komt er zo nu en dan een positie vrij. Dergelijke ontwikkelingen zijn intern makkelijk te herkennen (denk aan geruchten die verspreid worden tijdens koffie- of lunchpauzes) en kunnen veel kansen bieden.

Als interne sollicitant heb je namelijk een aantal voordelen ten opzichte van een externe sollicitant. Je hebt bijvoorbeeld makkelijker toegang tot informatie over de functie. Je kunt aan collega’s vragen welke competenties belangrijk zijn of wat de reden is waarom iemand is vertrokken. Daarnaast ben je over het algemeen eerder op de hoogte van de vrijkomende positie dan externe kandidaten. 

Door alert te zijn en ontwikkelingen nauw in de gaten te houden, kun je adequaat handelen zodra er een positie vrijkomt die aansluit op jouw profiel.

Om de kans op succes te vergroten moet je vanaf je eerste werkdag duidelijk zijn over jouw ambities en intenties om door te groeien binnen het bedrijf. Laat jouw leidinggevende weten waar je interesses liggen. Wanneer er vervolgens een functie vrijkomt waarop jij wilt solliciteren, komt jouw interesse in de functie oprecht en geloofwaardig over.

Meer tips voor een succesvolle interne sollicitatie vind je hier.

#5 Doorbreek de routine

Enerzijds zorgt routine voor structuur een productiviteit. Anderzijds beperkt routine creativiteit en zelfontwikkeling. 

Routine en dagelijkse sleur houden zelfontwikkeling tegen, omdat je in een bepaald patroon gaat denken en handelen. Dit leidt tot een gebrek aan uitdaging en plezier in je werk. Je denkt niet meer out-of-the-box, je werkt elke dag op dezelfde plek en je ontmoet geen nieuwe mensen meer. De kans dat zich nieuwe kansen voordoen is in dit geval klein.

Mocht het bovenstaande je bekend voorkomen dan is het tijd om de routine te doorbreken. Hiervoor hoef je niet per se op zoek naar een andere baan.

Je kunt de routine bijvoorbeeld doorbreken met behulp van job crafting. Door je eigen baan opnieuw vorm te geven en met je mee te laten groeien, kun je jezelf blijven ontwikkelen. Je kunt onder andere de invulling van je werkzaamheden en de samenwerking met je collega’s proberen te veranderen.

Zo kan een kleine verandering in je dagindeling er al toe leiden dat je nieuwe mensen ontmoet (omdat je op een ander tijdstip luncht of koffie drinkt).

Groeikansen herkennen en aangrijpen

Om te voorkomen dat je onbewust kansen misloopt bij je huidige werkgever dien je alert en creatief te zijn. Breng de behoeften van de organisatie en de werknemers duidelijk in kaart, zodat hier op kunt inspelen en je eigen kansen kunt creëren.

Met een gezonde dosis creativiteit en ambitie kun je groeikansen van mijlenver herkennen. Grijp deze kansen met beide handen aan en vergroot je kans op succes door te werken aan een goede reputatie!

Stelling: Groeikansen binnen de organisatie bieden net zoveel toekomstperspectief als groeikansen buiten de organisatie!

Eens of oneens? Laat het ons weten in een reactie!

 

Op zoek naar een toffe baan?
Bij ons staat de kandidaat centraal!

Bekijk vacatures

0 Reactie op "Groeikansen herkennen en aangrijpen bij je huidige werkgever"

Laat een reactie achter:

Velden gemarkeerd met een * zijn verplicht!

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd!

Send this to a friend