7 kwaliteiten van een goede manager

  • Lars Tertoolen
  • 12 maart 2019

Teams, afdelingen of hele organisaties, voor optimale prestaties is een goed management nodig. Managers met een leidinggevende rol zijn verantwoordelijk voor het functioneren van het team. Maar leidinggeven is lang niet altijd gemakkelijk, een goede manager zijn is moeilijk.

Gaat er iets fout bij het managen dan heeft dit grote impact. Zo kun je het respect van je team verliezen en kunnen er conflicten ontstaan. Slecht management gaat vaak samen met ineffectief functioneren en doelstellingen die niet gehaald worden. Daartegenover staat dat goed management wordt beloond met goede prestaties en respect van je team.

Maar wat is er nodig om een goede manager te worden? Elke manager heeft zijn/haar eigen talenten, maar er zijn een aantal kwaliteiten die iedere manager nodig heeft. In dit blog beschrijven we 7 kwaliteiten van een goede manager.

#1. Doelgericht

Als manager wil jij je doelen behalen. Om dit te realiseren zul je een goed beeld moet hebben van wat je wil bereiken en wat je daarvoor nodig hebt. Wanneer je een realistisch verwachtingspatroon creëert, een duidelijke aanpak hanteert en de juiste begeleiding biedt, kunnen je mensen doelgericht aan het werk.

Vanzelfsprekend worden doelen het best behaald als iedereen binnen het team zo goed mogelijk presteert. Een goede manager weet een team zo aan te sturen, dat iedereen een zo groot mogelijke bijdrage levert aan het resultaat. Als jij je team productief en resultaatgericht laat werken, dan zul je optimaal presteren.

#2. Delegeren, observeren en controleren

Het managen van werkzaamheden bestaat vaak uit delegeren, observeren en controleren. Een valkuil voor managers is micromanagen, een managementstijl waarbij je het werk van je werknemers nauwlettend observeert en/of beheerst. Naast het feit dat werknemers waarschijnlijk een hekel aan je krijgen, is dit zelden een effectieve manier van managen.

Zorg daarom voor een goede voorbereiding en weet wanneer je werknemers het zelf kunnen. Hierdoor geef je je teamleden de ruimte om met ideeën te komen en te excelleren. Vergeet niet de resultaten te controleren en hier feedback op te geven.

Om je werknemers goede instructies te geven en verder los te laten, is het van belang dat je weet waar de kwaliteiten van je werknemers liggen.

#3. Communiceren

Samenwerking vereist communicatie. Als manager is het essentieel om te kunnen communiceren, omdat je de verantwoordelijkheid draagt voor de samenwerking. Je voert regelmatig een-op-een gesprekken met verschillende personen, maar moet ook met andere afdelingen kunnen schakelen.

Communicatie bestaat uit het opnemen en het delen van informatie. Door goed te luisteren kun je de kern achterhalen, toon je begrip en bouw je commitment op. Als je oprecht luistert voelen je werknemers zich persoonlijk gewaardeerd.

Om de kans op succes te vergroten is het belangrijk dat je zo transparant en duidelijk mogelijk communiceert. Op deze manier weet iedereen waar hij/zij aan toe is en ontstaan er geen onduidelijkheden.

#4. Eerlijkheid

Zoals eerder aangeven is transparantie in de communicatie belangrijk. Toch kan je als manager niet altijd alles delen met je team. Zorg er echter wel voor dat je altijd eerlijk blijft naar je mensen.

Wanneer mensen het idee hebben dat eerlijkheid ontbreekt dan ontstaan er vaak problemen binnen teams. Als succesvol manager moet je dit voorkomen, ook als het minder prettig is. Benader en handel eerlijk richting individuen en teams.

Verder is het verstandig om de wil om aardig gevonden te worden los te laten. Soms zijn er gesprekken en/of acties nodig die je niet geliefd maken. Toch zul je merken dat het nodig is om je team succesvol te kunnen managen.

#5. Coach

Een goede manager stelt zich op als coach en begeleidt de vooruitgang van zijn/haar mensen. Hiermee zorg je voor ondersteuning in de ontwikkeling van je werknemers.

Het benoemen van de prestaties maakt hier een belangrijk onderdeel van uit. Beperk je hier niet uitsluitend tot het geven van alleen positieve óf alleen negatieve feedback, maar benoem het beide. Zorg hierbij dat je feedback specifiek, oprecht en constructief is.

Persoonlijke groei is ontzettend belangrijk geworden voor werknemers. Wanneer mensen stilstaan, zorgt dit voor desinteresse in de werkzaamheden en een gebrek aan uitdaging. Wanneer jij je als coach opstelt en vooruitgang aanmoedigt, zullen mensen tevredener en productiever zijn.

#6. Verantwoordelijkheid van een goede manager

Als manager ben je verantwoordelijk voor je mensen en de prestaties. Een goede manager onderscheidt zich door zich ook écht verantwoordelijk te voelen. Als je oprecht betrokken bent bij het managen, zullen anderen je respecteren en vertrouwen.

Daarnaast heb je als manager een voorbeeldfunctie. Je bent verantwoordelijk voor je eigen gedrag, maar ook het gedrag van je werknemers. Voorkom gedrag wat je ook niet bij je teamleden wilt zien. Hoe kun je een ander aanspreken op ongewenst gedrag, wanneer je zelf ook ongewenst gedrag vertoont?

#7. Inspireer

De mensen om je heen kunnen inspireren, is de sleutel tot succes. Hoe beter jij je team kunt enthousiasmeren en motiveren over het bedrijf en het werk, hoe beter ze zullen presteren!

Dat vereist wel dat je zelf bevlogen bent. Hoe kun je mensen inspireren als je zelf niet geïnspireerd bent? Daarnaast helpen charisma en compassie aan het bouwen van een vertrouwde omgeving. Binnen zo’n omgeving voelen je werknemers zich veilig en vertrouwd. Dit draagt vervolgens weer bij aan de loyaliteit en toewijding van het team.

Wekelijks handige downloads en praktische sollicitatie- en carrièretips ontvangen? Meld je aan op onze nieuwsbrief!

Aanmelden

De kwaliteiten van een goede manager

Elke manager heeft zijn/haar eigen talenten, maar er zijn een aantal kwaliteiten die iedere goede manager nodig heeft. Als jij je team productief en doelgericht laat werken, dan zul je optimaal presteren. Vind de balans tussen delegeren, observeren en controleren en voorkom micromanagement.

Als manager is het essentieel om goed te kunnen communiceren, omdat je de verantwoordelijkheid draagt voor de samenwerking. Daarnaast is eerlijkheid een eigenschap die niet mag ontbreken. Een succesvolle manager stelt zich op als coach en voelt zich écht verantwoordelijk. Op deze manier zijn je mensen bereid om voor jou door het vuur te gaan!

Stelling: Doelen behalen is niet genoeg om een goede manager te zijn!

Eens of oneens? Laat het ons weten in een reactie?

0 Reactie op "7 kwaliteiten van een goede manager"

Laat een reactie achter:

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd!

*Reactie
*Naam
*E-mailadres
Consent