5 ongebruikelijke tips tegen sollicitatiestress

WETALENT blog afbeelding over: 5 ongebruikelijke tips tegen sollicitatiestress

Helpt het samenknijpen van jouw billen of het uitsteken van jouw tong om zenuwen tegen te gaan?

Het klinkt misschien gek, maar deze tips werken wel degelijk!

We kunnen je verzekeren dat jij niet de enige bent die zenuwachtig is voor een sollicitatiegesprek. Veel mensen hebben last van sollicitatiestress voor en tijdens het gesprek. En terecht, je wilt immers een goede indruk maken.

Een verhoogde hartslag en bloeddruk zorgen voor een onrustig gevoel. Jouw lichaam anticipeert op de situatie en maakt de vecht-of-vlucht hormonen adrenaline en cortisol aan.

Evolutie heeft er namelijk voor gezorgd dat jouw lichaam klaar is om de komende uitdaging te overleven, of het nou een sollicitatiegesprek is of een gevecht met een stier. Wanneer je daadwerkelijk met een stier moet vechten komt dit goed uit, maar wanneer je een sollicitatiegesprek hebt wat minder.

Wat kun je op dat laatste moment voor het gesprek nog doen om minder zenuwachtig te worden?

#1 Ga niet zitten terwijl je wacht

Doe het tegenovergestelde, ga staan en gooi je armen in de lucht. Span je spieren aan en doe alsof je een wereldgoal hebt gescoord tijdens een WK-finale. Waarom?

Het antwoord heeft te maken met non-verbale communicatie. Denk voor het gemak even aan het dierenrijk, daar praten ze niet met elkaar. Jezelf klein maken staat gelijk aan onzekerheid, angst en overgave. Jezelf groot maken staat gelijk aan trots, zelfverzekerd zijn en overwinning.

Mensen doen dit ook, want ja, wij zijn eigenlijk ook gewoon dieren. Ons groot maken na een overwinning is een natuurlijke reactie.

Jessica Tracy heeft dit op een interessante manier onderzocht. Door zowel blinde mensen als niet-blinde mensen te betrekken bij fysieke duels heeft ze geconstateerd dat het juich-gedrag (jezelf groot maken) bij een overwinning niet gekopieerd is van het gedrag van andere mensen. Deelnemers die blind zijn vanaf hun geboorte en nog nooit iemand hebben zien juichen toonden exact hetzelfde gedrag als niet-blinde mensen na een overwinning. Men gooit zijn/haar armen in de lucht en heft zijn/haar kin. Men voelt zich sterk en zelfverzekerd.

Wat doen we als we ons machteloos voelen? Exact het tegenovergestelde. We maken ons klein. Met als gevolg dat we ons zwak voelen.

Het mooie is, dat we de rollen ook kunnen omdraaien. Je zou het onder het kopje ‘fake it till you make it’  kunnen plaatsen. Door jezelf groot te maken en twee minuten te doen alsof je een overwinning hebt geboekt zul je jezelf veel zelfverzekerder voelen. Dit is geen fabeltje. Je maakt daadwerkelijk meer testosteron (20%) aan wanneer je jezelf voor 2 minuten groot maakt (ja ook vrouwen hebben testosteron). Wanneer je jezelf klein maakt, maak je meer cortisol (15%), een stresshormoon, aan.

Dus, net voordat het gesprek begint maak je jezelf twee minuten lang groot en doe je alsof je een overwinning hebt geboekt.

Eén probleem: wat zal de receptioniste of recruiter daarvan vinden?

Inderdaad… Je laat waarschijnlijk een vreemde eerste indruk achter. Zoek dus even een rustig plekje op, zoals het toilet, om daar jouw winnende goal van het WK te vieren.

#2 Knijp je billen samen om trillen tegen te gaan

Dit klinkt wellicht een beetje vreemd, maar het werkt echt. Het is fysiek bijna onmogelijk om te trillen (van de zenuwen) wanneer je je billen en dijen samenknijpt (niet met je handen natuurlijk).

Het zorgt ervoor dat de focus van het lichaam komt te liggen op jouw dijen en billen. De spieren zijn aan het werk dus er moet zuurstof naar toe. Terwijl jouw rode bloedcellen met man en macht zuurstof naar je billen vervoeren stoppen jouw handen met trillen. Ze hebben even geen prioriteit meer.

Door te voorkomen dat je trilt kom je zelfverzekerder over en maak je een betere indruk op de recruiter. 

#3 Steek je tong uit zover je kan en zing vader Jacob

Net als het vieren van jouw WK-goal is het verstandig deze tip niet toe te passen tijdens het gesprek. Door je tong zover mogelijk uit te steken en vader Jacob te zingen open je de achterzijde van jouw keel (een ander liedje is natuurlijk ook toegestaan). Het zorgt ervoor dat jouw keelspieren ontspannen, waardoor je een trillende stem voorkomt.

Hoelang? Zul je denken.

Je kunt er van uit gaan dat deze tip ongeveer vijf minuten werkt. Lang genoeg om het spits af te bijten en lekker in het gesprek te komen. Vaak zijn de zenuwen na de eerste paar minuten wel verdwenen!

Wekelijks handige downloads en praktische sollicitatie- en carrièretips ontvangen? Meld je aan op onze nieuwsbrief!

#4 Fake a Smile

Ook deze tip kan onder het kopje ‘fake it till you make it’ worden geschoven. Nep (glim)lachen levert zowel fysieke als psychologische voordelen op. Het lichaam heeft namelijk moeite met het onderscheiden van een echte of neppe (glim)lach.

Onderzoek heeft aangetoond dat een positieve gezichtsuitdrukking (geforceerd of niet) een stress verlagend effect heeft. Lachen verlaagt de stressreactie van het lichaam, ongeacht of de persoon zich daadwerkelijk vrolijk voelt. Het is namelijk zo dat (glim)lachen een positief effect heeft op jouw emoties. Positieve emoties werken op hun beurt weer stress verlagend.

Met andere woorden: door te (glim)lachen word je minder zenuwachtig. Daarnaast heeft lachen een aanstekelijk effect op de mensen om je heen.

Mocht je hier moeite mee hebben dan kan je tegenwoordig zelfs hulp inschakelen van een zogenoemde ‘lach yoga’ instructeur!

#5 Drink sinaasappelsap

Deze tip is eigenlijk voor de langere termijn, maar toch willen we je deze tip niet onthouden. Mensen die kampen met extreme stress kunnen namelijk alle hulp gebruiken.

Een tekort aan bepaalde voedingswaardes kan voor stress zorgen. Door gezond en gebalanceerd te eten voorkom je dagelijkse stress. Waarom?

De inname van vitamines (voornamelijk vitamine C) zorgt voor een drastische verlaging in de afscheiding van stresshormonen. Twee glazen sinaasappelsap per dag is voldoende om dit te bereiken. Hoe minder stresshormonen hoe beter!

Dus… heb jij binnenkort een sollicitatiegesprek? Vraag dan bij binnenkomst om een glaasje sinaasappelsap en lach vriendelijk naar de receptioniste. En wat doe je met de recruiter? Steek je tong naar hem uit, zing een liedje en vier samen met hem het winnende WK doelpunt.

Als je dan niet aangenomen wordt, dan weten wij het ook niet meer…

Ben jij ook zenuwachtig voor jouw sollicitatiegesprek? Ken jij nog andere tips om stress tegen te gaan? Laat het ons weten via een reactie!

Een goede voorbereiding kan ook stress verlagend werken. Lees in eerdere blogs welke 7 vragen je altijd kan verwachten tijdens een sollicitatiegesprek en welke vragen jij moet stellen.

Op zoek naar een toffe baan?
Bij ons staat de kandidaat centraal!

Bekijk vacatures

0 Reactie op "5 ongebruikelijke tips tegen sollicitatiestress"

Laat een reactie achter:

Velden gemarkeerd met een * zijn verplicht!

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd!

Send this to a friend