3 stappen om je passie te verwoorden in je motivatiebrief

  • Pascal Joore
  • 23 augustus 2016

Het hebben van een passie is ontzettend waardevol voor jezelf en je werkgever.

Passie vertaalt zich namelijk in een hoge mate van vitaliteit (energie en veerkracht), absorptie (de mate waarin iemand opgaat in zijn/haar werk) en toewijding (bron). Dit leidt op zijn beurt tot een hoge mate van productiviteit, betrokkenheid en loyaliteit.

Het is dus niet gek dat een werkgever de voorkeur geeft aan werknemers (en dus ook sollicitanten) die een passie hebben voor het vak dat ze uitoefenen.

Passie op papier

Daar waar je in een sollicitatiegesprek aan de hand van emoties en lichaamstaal letterlijk je passie voor het vak kunt laten zien, heb je bij het schrijven van een motivatiebrief alleen woorden tot je beschikking.

Dit maakt het uiten van je passie erg lastig, maar niet onmogelijk.

In dit artikel geven we aan de hand van 3 stappen een aantal tips om je hierbij te helpen!

De 3 stappen

  1. Weet waarom je gepassioneerd bent over iets.
  2. Koppel je passie aan de functie of het bedrijf.
  3. Vertaal je passie naar een voordeel voor de werkgever.

Stap 1: Weet waarom je gepassioneerd bent over iets

Simpelweg zeggen dat je passie hebt voor je vak, heeft geen zin. Dat is hetzelfde als zeggen dat je ergens goed in bent zonder dit te onderbouwen met relevante voorbeelden en concrete cijfers.

Om je potentiële werkgever te kunnen tonen dat je gepassioneerd bent over iets, moet je weten wat de achterliggende oorzaak van jouw passie is. 

Je moet in detail kunnen treden om geloofwaardig over te komen, want in tegenstelling tot prestaties kun je je passie niet onderbouwen met cijfers.

Graaf diep

Het kan erg lastig zijn om vast te stellen waar je passie precies vandaan komt. Veel mensen besparen zich de moeite en houden het bij uitspraken als “Ik heb een passie voor Sales”. Dit is echter niet voldoende om indruk te maken.

Probeer hetgeen waar jij gepassioneerd over bent, op te delen in verschillende onderdelen/handelingen en vraag jezelf af waar je hart sneller van gaat kloppen.

Ben je gepassioneerd over een product waarmee je werkt? Gaat je hart sneller kloppen van een bepaald proces? Is het de samenwerking tussen bepaalde (product)attributen of mensen waar je energie uit haalt? Is het de kleur of geur van iets? Of haal je voldoening uit het eindresultaat?

Duik dieper in je passie en ga op zoek naar de oorzaak. Als je exact weet waar je hart sneller van gaat kloppen, kun je het makkelijker vertalen naar een voordeel voor de werkgever.

Stap 2: Passie koppelen aan de functie of het bedrijf

In je motivatiebrief beschrijf je onder andere waarom de werkgever jou moet kiezen en waarom jij voor het bedrijf kiest.

Wanneer je in deze context uitweidt over een aantal kenmerken van de functie of het bedrijf, is het aan te raden om de kenmerken te kiezen waar je (het meest) gepassioneerd over bent.

Analyseer de functie en het bedrijf

Analyseer de functie en het bedrijf en ga op zoek naar kenmerken die aansluiten bij de bevindingen van stap 1. Wees kritisch, want zelfs als je op je droombaan solliciteert, zijn er aspecten die leuker (of minder leuk) zijn dan de andere.

Zo kun je als Inkoper bijvoorbeeld een passie hebben voor verschillende onderhandelingsstijlen en de toepassing ervan, terwijl je het administratieve gedeelte ontzettend saai vindt. Of je kunt als kok een passie hebben voor het bedenken van nieuwe gerechten, terwijl je niets hebt met het bereiden van standaard maaltijden.

Zet voor jezelf op papier welke kenmerken van de functie en het bedrijf aansluiten op je passie. Maak vervolgens een top 3 die je gaat gebruiken in je motivatiebrief.

Wekelijks handige downloads en praktische sollicitatie- en carrièretips ontvangen? Meld je aan op onze nieuwsbrief!

Aanmelden

Stap 3: Het voordeel voor de werkgever

Hoe draagt jouw passie bij aan het succesvol uitvoeren van de functie? Presteer jij, door je passie, beter op bepaalde vlakken dan andere sollicitanten? Wat levert jouw passie concreet op voor de werkgever?

Het antwoord op deze vragen verschilt per persoon, per functie en per bedrijf. Neem dus de tijd om te bepalen wat de meerwaarde is van jouw passie op de kenmerken die je bij stap 2 hebt gevonden.

Een aantal abstracte voorbeelden om je op weg te helpen:

  • Mijn passie draagt bij aan betere arbeidsethos onder werknemers (inspireren).
  • Mijn passie draagt bij aan het succesvol uitvoeren van de functie en dus het verhogen van de omzet (productiviteit).
  • Mijn passie zorgt voor een hogere betrokkenheid onder klanten (behulpzaamheid en expertise)
  • Mijn passie draagt bij aan de reputatie van het bedrijf (bevlogenheid en waardering)

Als je besluit om de bovenstaande voorbeelden toe te passen in je motivatiebrief dien je ze concreter te omschrijven. Gebruik, waar mogelijk, cijfers en relevante voorbeelden uit het verleden om geloofwaardig over te komen.

Voorbeeld Verkoper:

Van jongs af aan heb ik een fascinatie gehad voor het lezen van lichaamstaal en het begrijpen van emoties. Mijn oprechte interesse in de mens maakt mij een goede luisteraar. Het zorgt ervoor dat ik iemand snel begrijp en direct kan inspelen op zijn/haar behoeften. Bij mijn vorige werkgever resulteerde dit in 20% meer koude acquisities dan het jaarlijkse gemiddelde.

Het adequaat helpen van mensen met een product waar ik achter sta, geeft mij ontzettend veel energie. Energie die ervoor zorgt dat ik elke dag met plezier naar mijn werk ga en die mij continu motiveert om mijn verkooptechnieken te verbeteren.

Extra schrijftips

Tijd

Een passie heb je voor de lange termijn en ontstaat vaak in je jeugd. Refereer daarom, net als in het bovenstaande voorbeeld, naar het verleden. Gebruik uitspraken als "Van jongs af aan..." of "Tijdens mijn studententijd heb ik een passie ontwikkeld voor...". Door het ontstaan van je passie te verwerken in je verhaal klink je geloofwaardiger.

Emoties

Beleving breng je over via emoties. Het is jouw taak om het gevoel dat jij hebt, over te brengen op de lezer van je motivatiebrief.

Je kunt emoties betrekken in je motivatiebrief door ze letterlijk te beschrijven: “Ik houd ervan om klanten te helpen met het maken van de juiste beslissing. Als een klant tevreden vertrekt, ben ik de hele dag vrolijk.”

Daarnaast kun je je uitspraken kracht bij zetten met behulp van metaforen en beeldspraak: “Als een klant tevreden vertrekt, ben ik in de zevende hemel.”

Wees zorgvuldig met het gebruik van emoties en metaforen. Een klein foutje in het gebruik van krachtige termen kan leiden tot een (totaal) verkeerde interpretatie van de lezer.

Zet je passie op papier

Wanneer je een passie hebt voor je vak, moet je dit laten zien! Ga op zoek naar de achterliggende oorzaak van je passie, koppel het aan belangrijke kenmerken van de functie en vertaal het naar een voordeel voor de werkgever!

Stelling: Gepassioneerde kandidaten zijn waardevoller voor een werkgever dan gekwalificeerde kandidaten.

Eens of oneens? Laat het ons weten in een reactie!

0 Reactie op "3 stappen om je passie te verwoorden in je motivatiebrief"

Laat een reactie achter:

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd!

*Reactie
*Naam
*E-mailadres
Consent