Solliciteren met faalangst? 7 tips

WETALENT blog afbeelding over: Solliciteren met faalangst? 7 tips

    Wanneer je gaat solliciteren is het normaal dat je wat zenuwen hebt, gezonde spanning. Je gaat immers solliciteren op de baan die je graag wilt. Echter, sommige sollicitanten zijn zo gespannen dat ze met het solliciteren verlamd raken door faalangst.

    Het krijgen van jouw droombaan komt uiteindelijk allemaal aan op het sollicitatiegesprek en deze wil je niet verpesten.

    In ons blog geven wij 7 tips hoe je omgaat met faalangst voor je sollicitatiegesprek.

    Wat is faalangst?

    Faalangst is de angst om fouten te maken. Hierdoor ben je bang om nieuwe dingen te ondernemen of nieuwe mensen te ontmoeten. Het kan zelfs zo ver gaan dat het je belemmerd om het werk te doen wat je leuk vindt.

    Wanneer je last hebt van faalangst blijf je vaak in je eigen comfort zone, want zodra je iets nieuws of onbekends moet doen komen er symptomen van faalangst opzetten. Faalangst speelt het grootste deel af in je hoofd, maar kan ook fysieke klachten veroorzaken. Faalangst kan zorgen voor:

    • Hoofdpijn
    • Buikpijn
    • Paniek- en woedeaanvallen
    • Een black-out
    • Zweetaanvallen
    • Gevoel van angst

    Dit zijn symptomen die je zeker niet kunt gebruiken tijdens je sollicitatiegesprek

    Soorten faalangst

    Er zijn drie soorten faalangst. Cognitieve, sociale en motorische faalangst.

    Cognitieve faalangst

    Cognitieve faalangst heeft te maken met het opnemen en het toepassen van kennis. Mensen met cognitieve faalangst denken dat ze bijvoorbeeld een tentamen slecht zullen maken, terwijl ze heel goed zijn voorbereid.

    Sociale faalangst

    Sociale faalangst omvat het contact met andere mensen. Iemand met sociale faalangst kan het bijvoorbeeld moeilijk vinden om zijn/haar zegje te doen tijdens een vergadering of een verjaardag. Ook vinden mensen met sociale faalangst het vaak moeilijk om anderen aan te spreken om iets te vragen.

    Motorische faalangst

    Motorische faalangst heeft te maken met de angst om je lichaam te gebruiken. Je kunt je bijvoorbeeld ‘verlamd’ voelen door de spanning tijdens een autorijexamen of dansoptreden.

    Ervaar je faalangst bij het solliciteren? Dan heb je last van cognitieve faalangst. Bij het solliciteren kun je nog zo goed voorbereid zijn op het sollicitatiegesprek, maar blijft de angst om te falen.

    Gedrag tijdens het solliciteren

    De angst die je ervaart tijdens het solliciteren is dus cognitieve faalangst. Deze vorm is onder te verdelen in actieve of passieve faalangst. Deze vormen zijn te herkennen aan het gedrag wat je vertoont.

    Actieve faalangst

    Actieve faalangst is het gedrag dat je continue bezig bent met het perfectioneren van het geen wat je wilt bereiken, je probeert te voorkomen dat je fouten maakt. Je bereidt alles in de puntjes voor. Zo ben je uren bezig voor de perfecte sollicitatiebrief of het uitwerken van het beste scenario van jouw perfecte sollicitatiegesprek.

    Indien er dan toch een situatie voorkomt waar je jezelf niet op voorbereid hebt raak je in paniek. Er zijn sollicitatievragen die je altijd kan verwachten en waar je jezelf op kan voorbereiden, maar er zijn altijd situaties waar je jezelf niet op kan voorbereiden.

    Passieve faalangst

    Bij passieve faalangst wordt er vluchtgedrag vertoont. Hierin vermijden mensen met passieve faalangst vaak situaties waarin mogelijke fouten gemaakt kunnen worden.

    Dit kan er toe leiden dat er wordt gesolliciteerd onder het niveau wat iemand eigenlijk zou kunnen. De kans om te falen is op deze manier een stuk kleiner. Wat je ook vaak ziet is uitstelgedrag.

    Deze sollicitanten hebben vaak de gedachte ‘ik ben toch niet goed genoeg’. Dit is vanzelfsprekend niet goed voor je zelfvertrouwen. Als je niet in jezelf gelooft doet een werkgever dat ook niet.

    7 tips over hoe jij solliciteert met faalangst

    Tot nu toe hebben we het gehad over wat faalangst is en wat het met je kan doen tijdens het solliciteren. Om te zorgen dat je geen faalangst ervaart tijdens het solliciteren, hebben we 7 tips waardoor jij vol vertrouwen je gesprek ingaat!

    #1 Bereid je goed voor

    Voorbereiding is het halve werk. Verdiep jezelf goed in de functie waarop je gaat solliciteren en bereid je voor op veelgestelde sollicitatievragen. Zo verklein je de kans dat er vragen worden gesteld waar je niks van weet. Hierdoor zal je minder snel in de stress schieten en het zorgt voor minder spanning. Het geeft je een gevoel van controle.

    Bereid zelf ook een paar vragen voor die je wilt stellen. Indien jij aan het woord bent, wordt je zelfverzekerder. Je krijgt de kans om het gesprek te leiden. Wees nieuwsgierig naar het bedrijf en de functie, blijf niet stil.

    Een goede voorbereiding is belangrijk, maar sla hier niet in door. Wanneer je alles tot in de puntjes probeert voor te bereiden, kan dit zorgen voor stress. Wanneer er iets wordt gevraagd wat je niet hebt voorbereid hoef je niet in paniek te raken. Je kan je immers niet op alles voorbereiden.

    Bekijk en gebruik de handige checklist: voorbereiden sollicitatiegesprek!

    #2 Vergroot je zelfvertrouwen

    Bij faalangst komt het voor dat een stemmetje in je hoofd zegt ‘Je kunt het niet’. Indien jij jezelf focust op de dingen waar je wel goed in bent wordt dit stemmetje minder krachtig. Mensen met faalangst onthouden vaak wat er allemaal misging en niet wat er goed is gegaan.

    Sta daarom stil bij je positieve kanten. Schrijf daarom voordat je op sollicitatiegesprek gaat jouw sterke punten op. Het is daarnaast belangrijk dat jij stilstaat bij jouw successen. Schrijf bijvoorbeeld op wat je al bereikt hebt tijdens je carrière. Je kan hier tijdens je sollicitatiegesprek op terug pakken.

    Daarnaast is het belangrijk dat je tijdens je sollicitatiegesprek nagaat wat goed gaat in plaats van dat je je focust op wat niet goed gaat. Hierdoor krijg je meer zelfvertrouwen en word je jouw faalangst tijdens het gesprek de baas.

    #3 Ontspan

    Indien je last hebt van faalangst helpt het om voor je sollicitatiegesprek te ontspannen. Sporten zorgt ervoor dat je ontspant en dat je vol energie het sollicitatiegesprek ingaat. Het helpt ook om je hoofd leeg te maken.

    Daarnaast kan je er ook voor kiezen om ontspanningsoefeningen te doen of te mediteren, hierdoor wordt je ontspannen en vergeet je jouw angst om te falen.

    #4 Relativeer

    Solliciteren op jouw droombaan is enorm spannend, toch is het belangrijk om te relativeren. Wat is het ergste wat er kan gebeuren als je wordt afgewezen? Een baan niet krijgen, is niet het einde van de wereld. De impact als je de baan niet krijgt valt vaak mee. 

    Zie het solliciteren als een oefening. Wanneer het gesprek uitloopt op niks heb je wel weer een goede oefening gehad voor een volgend sollicitatiegesprek. Er komen nog genoeg kansen op een andere baan. Buig het nadeel om naar het voordeel! Oefening baart kunst.  

    #5 Fouten maken mag

    Wat sommige sollicitanten wel eens vergeten, is dat het niet rampzalig is wanneer je niet gelijk op alles het antwoord kunt geven. Het is gebruikelijk dat je even moet nadenken over je antwoord.

    Focus je dan niet op dat je het antwoord niet weet, maar blijf gefocust op wat je wel weet, blijf rustig. Ga je niet focussen op de uitingen van angst zoals trillende handen of zweetaanvallen. Indien je jezelf hierop gaat focussen wordt het alleen maar erger.

    Als je een antwoord niet weet, ga dan niet iets verzinnen. De kans is groot dat het antwoord fout is en daarmee maak je minder indruk dan toegeven dat je het niet weet. Recruiters weten ook wel dat de ideale kandidaat niet bestaat en dat je niet zomaar elke vraag goed kunt beantwoorden.

    Solliciteren zal voor mensen met faalangst altijd zenuwslopend zijn, maar hoe vaker je solliciteert, hoe beter je er in wordt. Focus je op het gene wat wel goed gaat. 

    #6 Zorg voor een alternatief

    Bekijk welke opties je hebt indien het gesprek niks wordt. Maak een plan wat je na het gesprek gaat doen. Bekijk bijvoorbeeld meerdere vacatures en schrijf voor jezelf op wat plan a, plan b of wellicht plan c is. Hierdoor stel je jezelf gerust dat er nog genoeg andere mogelijkheden zijn. Zo is de druk minder groot en heb je wellicht minder last van je faalangst. Je hebt namelijk altijd meer paden om te bewandelen. 

    #7 Zoek professionele ondersteuning

    Wanneer faalangst met het solliciteren blijft aanhouden kun je ervoor kiezen om professionele hulp in te schakelen om over je faalangst heen te komen. Hierbij kan je bijvoorbeeld coaching of sollicitatietraining krijgen om weer vertrouwen te krijgen in je eigen kunnen. Hierdoor kun je met meer vertrouwen je sollicitatiegesprekken ingaan.

    Stelling: Mijn spanningen beïnvloeden mijn sollicitatiegesprekken? Eens of Oneens.

    Laat het ons weten in de reacties

    Op zoek naar een toffe baan?
    Bij ons staat de kandidaat centraal!

    Bekijk vacatures

    0 Reactie op "Solliciteren met faalangst? 7 tips"

    Laat een reactie achter:

    Velden gemarkeerd met een * zijn verplicht!

    Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd!

    Gratis Tips & Tricks ontvangen?

    Meld je aan voor de nieuwsbrief!

    Ontvang wekelijks handige sollicitatietips en de nieuwste vacatures.

    Je gegevens worden vertrouwelijk behandeld en niet gedeeld met derden.

    Om de aanmelding te voltooien, dien je je e-mailadres te verifiëren

    via de bevestigingsmail die je hebt ontvangen.

    Let op: het kan voorkomen dat de bevestigingsmail in je spambox terechtkomt.

    Bedankt voor het aanmelden!.

    Send this to a friend