Bellen voor een sollicitatie: do or don’t?

  • Pascal Joore
  • 20 januari 2015

Wanneer in het proces neem jij de telefoon in de hand en ga je de recruiter bellen?

Wat moet je vragen?

Bij WETALENT, en elk ander recruitment bureau, wordt er heel wat afgebeld. Er zitten dagen tussen dat we heel de dag aan de telefoon zitten.

De gesprekken die dan gevoerd worden gaan over een breed scala aan onderwerpen: meer informatie over vacatures, de procedure, hoe te reageren, waarom men afgewezen is, of men interesse heeft etc.

Als je zo nu en dan luistert naar een gesprek, kun je goed het verschil horen tussen sollicitanten die bellen met goede vragen, en sollicitanten die puur bellen om maar gebeld te hebben.

Het verschil: een goed gesprek.

En een goed gesprek is het resultaat van een reeks oprechte vragen, voorbereiding en presentatie.

Wat is geen goed gesprek? Bellen met vragen waar je zelf het antwoord relatief simpel op kan achterhalen, puur om je naam maar even te kunnen laten vallen.

Mensen zullen je vaak aanraden om altijd te bellen wanneer je ergens solliciteert: zorg dat ze je naam onthouden! Herhaling is goed!

An sich hebben ze het bij het goede einde, maar zorg wel dat jouw belletje een goede reden heeft! Anders is men je net zo snel weer vergeten.

Wanneer heb je een goede reden om te bellen? Hoe bereid je een dergelijk gesprek voor? Op welk punt bel ik?

Met die vragen willen we je in dit artikel helpen.

Voordat je solliciteert

Als eerste moeten we even onderscheid maken tussen de verschillende fases in het sollicitatieproces.

Namelijk: voordat je een sollicitatie verstuurt, nadat je de sollicitatie verstuurd hebt en als je afgewezen bent n.a.v. een sollicitatie.

Waarom? Dan kunnen we een onderscheid maken tussen de onderwerpen waar het gesprek over gaat. Want in elk van deze fases zijn jouw doelen anders.

Laten we beginnen met het moment dat je graag op een vacature wilt gaan reageren.

Je hebt net een vacature geanalyseerd, je weet dat je deze functie graag wilt bekleden en dat je er geschikt voor bent.

Wat is op dat punt een reden om te bellen? En wat is het doel van jouw belletje?

Over de procedure misschien? Vaak staat deze tot op een bepaalde hoogte al beschreven in de vacature. Namelijk: hoe moet je op de vacature reageren?

Tenzij het een afwijkende, onduidelijke procedure is, is dit eigenlijk niet genoeg reden om te bellen.

Waarom? Omdat in het gesprek wat je dan gaat hebben niets voor gaat komen wat de recruiter gaat verrassen, en jij hebt maar weinig aanknopingspunten om jezelf te kunnen verkopen.

Want wees eerlijk; een gesprek over een procedure is altijd saai.

Wat is dan wel een goede reden? Wanneer je inhoudelijke vragen hebt over de functie.

Stel je hebt net een vacature doorgenomen. Je hebt zelf een beeld gecreëerd van wat de functie inhoudt, en wat er voor nodig is. Dit heb je vergeleken met de vacature.

Maar een vacature is een relatief korte beschrijving van een functie. Deze omschrijving kan onmogelijk alle informatie bevatten. 

Als jij graag meer informatie wil over wat de functie inhoudt, over wat voor bedrijf het is, of over in hoeverre de functie vergelijkbaar is met jouw eerdere ervaring, dán heb je een goede reden om te bellen!

Hier komt een gesprek uit voort dat interessant is. Waar jij ook de mogelijkheid krijgt de functie op jezelf te betrekken. En zodoende de contactpersoon al te laten zien dat jij weet waar je het over hebt. Stiekem is het dan al een voorschot op een sollicitatiegesprek.

Hoe bereid je een dergelijk gesprek voor?

Begin met je vragen op te stellen. Bereid ook vast vervolgvragen voor, zodat je het gesprek lopende kunt houden.

Verzin ook vast een bruggetje waardoor je het over jouw relevante ervaringen kunt hebben, of andere manieren waarop je persoonlijke aansluiting hebt.

Probeer ook te achterhalen wie je aan de lijn gaat krijgen. Meestal staat een contactpersoon opgegeven in de vacature.

Als je bijvoorbeeld een medewerker van HR aan de lijn krijgt, dan kan deze jou niet altijd even veel vertellen over de inhoud van de functie. In zo'n gesprek draait het meer om jou als persoon.

Een afdelingsleider, of jouw toekomstige baas, zal makkelijker en liever op de werkzaamheden ingaan.

En een recruiter is vooral benieuwd of jij het totale pakket bent, en staat niet per se aan de andere kant, maar ook aan die van jou (het is ook in zijn belang een goede kandidaat te vinden).

Na de sollicitatie

Om informatie vragen over de functie of over de procedure is natuurlijk logisch en normaal voordat je een sollicitatie hebt verstuurd.

Echter, wanneer jouw CV en motivatie al op het bureau van de recruiter liggen, is het een beetje vreemd als je alsnog met vragen komt.

Doe dit dus van te voren!

Wat is dan een goede aanleiding om nog even te bellen wanneer je al verder in de procedure bent?

Je kunt dit doen door een antecedent te creëren in jouw sollicitatie, of nog beter, jouw sollicitatiegesprek.

Wat bedoelen wij hiermee?

Creëer een situatie waardoor een recruiter later nog informatie van jou nodig heeft.

Hebben jullie in het sollicitatiegesprek bijvoorbeeld gesproken over een bepaald project dat je hebt uitgevoerd, waar je een rapport of portfolio van hebt (en deze mag delen!)? Of heb je afgesproken dat je een case gaat doen?

Dit geeft jou een reden om nog even na te bellen. Zo kan je bijvoorbeeld nog wat euvels bespreken die bij je zijn opgekomen.

Hoe je dit precies uitvoert, moet zichzelf wijzen tijdens het gesprek, maar houd het in je achterhoofd!

In een sollicitatiebrief kun je dit ook doen. Dit is echter wat lastiger omdat het unilateraal is: je bespreekt het niet met de ander. Daarom is zo het initiatief nemen niet altijd even welkom.

Maar wanneer je hier creatief mee kunt omspringen, dan biedt dit zeker kansen!

Wekelijks handige downloads en praktische sollicitatie- en carrièretips ontvangen? Meld je aan op onze nieuwsbrief!

Aanmelden

Afgewezen?

Vrijwel iedereen wordt een keer afgewezen voor een sollicitatie.

Dit is altijd een bittere pil om te slikken, en iets wat je zo snel mogelijk achter je wilt laten.

Desalniettemin is dit een goede kans om te leren wat er beter kan.

Van je fouten moet je leren, en dit geldt ook voor sollicitaties!

Bel daarom altijd even na waarom je precies bent afgewezen.

Niet elke recruiter of organisatie is hier altijd even duidelijk of open over. Maar wees niet bang om door te vragen! Dit is voor jou namelijk heel belangrijk.

Heb je bijvoorbeeld weer eens een standaardmail gekregen waarin je wordt afgewezen vanwege niet genoeg aansluiting van jouw ervaring? Vraag dan waar in hun ogen de aansluiting mist.

Misschien ben je het hier niet mee eens. Het zal ook niet het leukste zijn wat je kunt doen, maar het is wel waardevol om te weten waarom zij het niet met jou eens zijn over waarom je niet geschikt bent voor een functie.

Het geeft een belangrijke indruk over hun perspectief.

Laat deze kans daarom niet liggen!

Heb jij nog vragen over wanneer en waarover je kunt bellen rondom jouw sollicitatie? Heb je zelf nog tips over een goede aanpak? Heb je wellicht goede of slechte ervaringen hiermee? Laat het ons weten via een reactie!

9 Reacties op "Bellen voor een sollicitatie: do or don’t?"

Laat een antwoord achter aan Dennis Smits Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd!

*Reactie
*Naam
*E-mailadres
Consent

    • Janet
    • 21 januari 2015

    Het is volgens mij idd goed om te bellen, mits je goede vragen hebt. Eén keer belde ik, en werd mijn nummer genoteerd omdat de contactpersoon even niet aanspreekbaar was. Hij belde mij terug toen ik in de winkel stond: niet handig! Het is daarom beter om dan zelf nog een keer terug te bellen, zodat je zelf rustig zit en je vragen bij de hand hebt.

      • B.V.
      • 24 januari 2015

      Ben blij dat de persoon in kwestie überhaupt terugbelde…

    • benno sterenborg
    • 22 januari 2015

    Benno Sterenborg

    Bellen is één van de zinvolle [noodzakelijke] acties voordat je met solliciteren begint.

    Maar er is meer………………
    terug te vinden o.a. in mijn checklist opvragen vacature- informatie, gratis op te vragen.

    Groet, Benno Sterenborg

      • Henny van Viegen
      • 19 februari 2015

      Beste Beno,
      Graag zou ik jouw checklist opvragen vacature- informatie ontvangen. Is dat mogelijk?
      M.vr.gr.
      Henny

      • Angelique
      • 25 februari 2015

      Graag zou ik de checklist opvragen vacature- informatie ontvangen.
      Ik zie vaak een vacature die duidelijk en (denk ik) vrij compleet is.

      Bvd

      • Tineke
      • 4 mei 2015

      Ik zou graag die checklist van je ontvangen. Alle hulp is welkom.

      Alvast bedankt.
      Tineke

      • Annet
      • 1 juni 2015

      Ook ik zou graag je checklist willen ontvangen

    • Dennis Smits
    • 25 januari 2015

    Je hebt altijd een goede reden om te bellen voordat je gaat solliciteren. Wat mij betreft had de heading ook mogen zijn: “BELLEN VOOR EEN SOLLICITATIE: DO OR DO?”. Je kunt namelijk altijd meer informatie achterhalen die jou, als sollicitant, een voorsprong kan geven. Bellen achteraf daarentegen heeft slechts hoogstzelden effect.

    Als u geïnteresseerd ben waarom ik dit zo stellig schrijf mag u mij bellen. 06-40121380.

    • Marjan
    • 29 januari 2015

    Altijd bellen? Nee, zeker niet. Als recruiter word ik regelmatig gebeld met ‘onnozele’ vragen. Dan krijg je bij mij eerder een minnetje dan dat je jezelf er positief mee op de kaart zet. Je naam wordt misschien wel onthouden maar niet in positieve zin. Vragen waarvan de antwoorden al in de vacaturetekst staan bijvoorbeeld. Ik adviseer altijd: bel alleen als je een zinvolle vraag hebt.