Liefde voor je werk: hoe vind je het?

WETALENT blog afbeelding over: Liefde voor je werk: hoe vind je het?
  • Auteur: Lars Tertoolen
  • - 12 februari 2019 -
  • categorie: Carrière

14 februari is het weer zover, Valentijnsdag. De dag waarop geliefden elkaar extra aandacht geven door cadeautjes te geven en leuke uitstapjes te organiseren. Maar waarom zou je je alleen beperken tot de liefde voor je partner?

Net als je partner, speelt jouw werk een grote rol in je leven. Je besteedt er veel tijd aan en stopt er veel energie in. Wanneer je je partner niet (meer) liefhebt, haal je geen plezier uit de relatie en is het moeilijk om je relatie op de lange termijn vol te houden. Hetzelfde geldt voor je werk.

Gebruik deze Valentijnsdag dus ook om eens goed na te denken over je werk. Wat vind je leuk aan je werk? Ga je elke dag met plezier naar je werk? Moet je er misschien mee stoppen?

Eerst bespreken we een aantal factoren waarmee je kunt bepalen of je je werk leuk vindt. Vervolgens geven we tips waarmee je opnieuw verliefd kunt worden op je werk.

Vind jij je baan écht leuk?

Een vraag die iedereen anders benadert. Toch zijn er een aantal factoren die bij de meeste mensen de basis vormen om deze vraag te beantwoorden. Als je er achterkomt dat veel van deze factoren bij jou ontbreken, is het sterk de vraag of je echt van je werk houdt.

De mensen om je heen

Wanneer er gevraagd wordt wat mensen het leukst vinden aan hun werk, worden collega’s vaak als eerst genoemd. En niet zonder reden, een hoop mensen brengen meer tijd met hun collega’s door dan met hun partner of gezin.

Omdat je veel tijd met je collega’s doorbrengt, speelt de band met hen een grote rol in de voldoening die je uit je werk haalt. Wanneer je goed kan opschieten met de mensen in je werkomgeving, in goede én slechte tijden, dan ga je automatisch met meer plezier naar je werk.

Lees hier meer over het belang van een goede band met je collega’s.

Cultuur

De organisatiecultuur speelt een belangrijke rol in de liefde voor je baan. Een organisatiecultuur is een verzameling van normen, waarden en gedragsuitingen die gedeeld worden door de leden van de organisatie en die de leden aan elkaar en aan de organisatie bindt.

Wanneer een organisatiecultuur perfect bij je past, ben je in staat om je werk op je allerbest uit te voeren. Je bent gemotiveerd en je voelt je thuis. Wanneer de cultuur niet goed bij je past, kan dat een negatief effect hebben op je motivatie en werktevredenheid. 

Om gelukkig te zijn op je werk, is het belangrijk dat de organisatiecultuur goed bij jou past. Het is belangrijk om te beseffen dat geen enkel cultuurtype goed of slecht is, maar dat het erom gaat welk cultuurtype het beste bij jouw karakter past en welke niet.

Lees hier meer over welke organisatiecultuur het beste bij jou past.

Werkzaamheden

De werkzaamheden die je uitvoert moeten bij je passen om er elke dag weer met een goed gevoel aan te beginnen. Natuurlijk is niet alles even leuk aan een baan, maar het is van belang dat je het overgrote deel van je werkzaamheden met plezier uitvoert.

Om op de lange termijn met plezier te blijven werken is het belangrijk dat je intrinsiek gemotiveerd bent! Intrinsieke motivatie ontstaat uit gedrag dat wordt gestimuleerd door interne beloningen zoals plezier, blijdschap en voldoening. Kortom, haal je energie uit je werk?

De voldoening die je haalt uit je werkzaamheden zijn persoonsafhankelijk. Zo vinden sommige mensen het belangrijk om veel afwisseling te hebben in de werkzaamheden, terwijl anderen juist veel waarde hechten aan routine.

Betrokkenheid

Een andere factor die invloed heeft op de passie voor je werk is je betrokkenheid. Betrokkenheid draagt bij aan je carrière en welzijn. Als je betrokken bent met je werk, heb je het gevoel dat je nuttig bent en iets bijdraagt aan het bedrijf, een klant of de maatschappij. Dit zorgt voor voldoening, toewijding, motivatie en werktevredenheid.

Er zijn twee verschillende soorten betrokkenheid:

  • Betrokkenheid met de functie/werkzaamheden: je haalt energie uit de werkzaamheden die je verricht.
  • Betrokkenheid met de organisatie: je hebt een hart voor de zaak, je hebt respect voor je collega’s en je identificeert jezelf met de organisatie.

Ontwikkeling

Ieder mens ontwikkelt zich. Een baan die op een positieve manier bijdraagt aan je groei zorgt voor een enorme drijfveer. Op die manier blijft je werk interessant en houdt het je ambitieus en gemotiveerd. Ook vind je meer waardering in je prestaties.

Passie voor je werk gaat voor velen samen met de mogelijkheid om te groeien, zowel op professioneel als persoonlijk gebied. Geeft je huidige baan je de ruimte om te innoveren, leer je nieuwe dingen, is er genoeg ruimte om jouw talenten te benutten en zijn er groei- en opleidingsmogelijkheden?

Combinatie werk- en privéleven

Liefde voor je werk is ontzettend belangrijk, maar dit moet nooit ten koste gaan van je privéleven! Vraag jezelf daarom af of de werk/privé balans goed is. De juiste verhouding tussen werk en privé is voor iedereen anders.

Als je te veel met je werk bezig bent, zal dit ten koste gaan van de relaties in je privéleven. Dit brengt vervolgens weer stress en ontevredenheid met zich mee. Wanneer je in staat bent hier flexibel mee om te gaan, dan neemt het werkplezier aanzienlijk toe.

Word (opnieuw) verliefd

Dat je je werk minder leuk bent gaan vinden kan verschillende oorzaken hebben. Soms is van baan wisselen de juiste keuze, maar vaak kunnen aanpassingen ervoor zorgen dat je (weer) van je werk gaat houden. Hieronder staan 6 tips!

#1 Reflecteer

Denk terug aan de reden waarom je ooit gestart bent. Het moment dat jij de baan kreeg bestond waarschijnlijk uit blijdschap. Wat is er in de tussentijd misgegaan?

Wellicht herontdek je je motivatie en passie door te achterhalen wat je toen zo spannend, interessant en leuk vond. Een methode die je hierbij kunt gebruiken is het teruglezen van je motivatiebrief. Wat heeft je baan in de tussentijd gebracht en wat kun je nog meer bereiken?

#2 Maak vrienden op het werk

Zoals besproken speelt de band met je collega’s een grote rol in je werkgeluk. Het kan zijn dat je connectie nooit echt goed is geweest. Wellicht zijn je leukste collega’s vertrokken of ben je de relatie gaan verwaarlozen. Investeren in een betere band met je collega’s kan altijd en kan je veel opleveren.

Een band ontstaat vaak op persoonlijk vlak, niet vakinhoudelijk. Om een band te creëren met iemand moet je je open opstellen. Het is belangrijk dat mensen de kans krijgen om je te leren kennen. Dit geldt ook andersom. Stel daarom veel open vragen zodat je meer informatie krijgt.

Hoe meer je over iemand leert, hoe groter de kans is dat er een band ontstaat. Andere manieren om de band met collega’s te versterken zijn; wees behulpzaam, vier successen met collega’s, neem initiatief en doe mee met bedrijfsuitjes.

#3 Praten met mensen uit je omgeving

Praten met mensen uit je omgeving is op meerdere vlakken een hulpmiddel. De mensen in je privé omgeving inlichten over wat er speelt, lucht ten eerste erg op. Daarnaast kennen zij jou als geen ander en weten zij precies waar jij energie en plezier uit haalt. Op die manier kunnen zij meedenken met oplossingen.

Ook het gesprek aangaan op je werk kan een uitkomst bieden. Zo kunnen collega’s en managers meehelpen met het vinden van verbeteringen. Ben je op zoek naar meer uitdaging in je werk? Wil jij je ontwikkelen? Is de werkdruk te hoog? Dit soort zaken kun je enkel veranderen door in gesprek te gaan met de mensen in je werkomgeving.

#4 Job crafting

Met behulp van job crafting kun je je huidige baan opnieuw vormgeven, zodat de werkzaamheden beter aansluiten op je competenties en wensen.

Probeer te achterhalen wat je wilt veranderen en waarom. Door een maand lang op papier te zetten wat energie kost en waar je energie van krijgt, kun je hier een goed beeld van krijgen.

Vergelijk vervolgens de mogelijkheden en kijk welke verandering haalbaar is. Heb je voldoende vrijheid en middelen om iets te veranderen? Kun je bijvoorbeeld een taak omwisselen met een collega? De mate waarin dit mogelijk is, is natuurlijk wel afhankelijk van een aantal factoren zoals jouw functie en de bedrijfscultuur waarin je werkt.

Leg het plan voor bij je leidinggevende en onderbouw waarom je bepaalde veranderingen wilt doorvoeren. Lees in dit blog meer over job crafting.

#5 Rust

Als je druk bent, kan het zijn dat je te weinig pauzes neemt. Toch is dit belangrijk, want hierdoor stap je even uit je werk en verleg je de focus op andere zaken dan werk. Vervolgens kun je veel frisser en gemotiveerder aan de slag. Plan daarom genoeg pauzes in en houd je aan deze planning.

Een groot deel van je week besteed je aan je werk. Als je vervolgens je werk (in gedachten) meeneemt naar huis, is het al snel een stuk minder leuk. Zorg daarom voor een goede scheiding tussen privé en werk. Op die manier ontspan je beter en ga je de volgende dag met meer energie aan de slag.

#6 Wees positief

Als je in de loop van de tijd je werk minder leuk bent gaan vinden, dan heb je wellicht (onbewust) een negatieve houding aangenomen. Verander deze in een positieve houding!

Gedraag je positief en je zult vanzelf merken dat jij en de mensen om je heen positiever worden. Met een optimistische en enthousiaste houding ten opzichte van het werk en je collega’s, kun je een positieve werkomgeving creëren.

Probeer actief bezig te zijn met je ‘mindset’; Think positive, stay positive! Door positief te denken en dit te uiten naar anderen zorg je ervoor dat je gerespecteerd wordt. Denk niet in problemen, maar in oplossingen en uitdagingen. Voorkom ook het klagen, wanneer je alleen maar focust op wat er mis is met je werk saboteer je je denkbeeld.

#7 Een nieuwe liefde

Als deze en wellicht nog meer manieren er niet voor zorgen dat je weer van je werk gaat houden, dan kan het tijd zijn voor wat drastischere oplossingen. Iedereen verdient werkgeluk en als je dit op je huidige plek niet (meer) vindt, dan is het tijd om na te denken over het wisselen van werkplek.

Onthoud wel dat ontslag je laatste uitweg is. Een relatie gaat ook met ups en downs en dan zul je moeten investeren. Dit geldt ook voor je werk. Pas eerst manieren toe om het weer leuk te maken. Mocht het achteraf niet baten, kun je jezelf niks verwijten.

Wekelijks handige downloads en praktische sollicitatie- en carrièretips ontvangen? Meld je aan op onze nieuwsbrief!

Liefde voor je werk

Net als je partner, speelt jouw werk een grote rol in je leven. Je besteedt er veel tijd aan en stopt er veel energie in. Wanneer je je partner niet (meer) liefhebt, haal je geen plezier uit de relatie en is het onmogelijk om de relatie op de lange termijn vol te houden. Hetzelfde geldt voor je werk.

Ga na of de factoren van werkgeluk bij jou van toepassing zijn. Als dit niet het geval is, is het tijd om te investeren in de relatie met je werk. Praten met mensen uit je omgeving, job crafting en rust kunnen er voor zorgen dat je weer werkgeluk vindt. Mocht dit echt niet werken, is het wellicht tijd voor een nieuwe liefde!

Stelling: Van je werk houden is de enige manier om het op de lange termijn vol te houden.

Eens of oneens? Laat het ons weten in een reactie

Op zoek naar een toffe baan?
Bij ons staat de kandidaat centraal!

Bekijk vacatures

0 Reactie op "Liefde voor je werk: hoe vind je het?"

Laat een reactie achter:

Velden gemarkeerd met een * zijn verplicht!

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd!

Send this to a friend